Bakjes van Deesje.


Ik lees een hoop bij andere topics, maar zelf post ik niet zoveel meer.
Dus hier een kleine update.

De bakjes op zolder hebben een hoop achterstallig onderhoud geleden waardoor er een flinke uitbraak is van draadalg.
Komende tijd maar weer even wat TLC geven zodat er misschien ook mannetjes guppen willen blijven leven.
Bij de Campoma's zit nog maar 1 man, halfwas. De volwassen zijn helaas overleden en van de andere jongen zijn de rest allemaal tot nu toe dames.
Bij de Koi Guppen gaat het redelijk. Ook daar zijn de volwassen mannen overleden maar zijn er 2 halfwas. Verder allemaal dames en baby's.
De Blue Stars zijn ook eindelijk op dreef. Een hoop baby's! Deze zitten inmiddels samen met 4 cory habrosus en vuurgarnalen.

In de Rio draait het stabiel. Heb flink gesnoeid en nieuwe planten geplaatst. Die moeten nog even aanslaan.
Linksachter nog meer Sterrenkruid, recht vh midden Crypto Balansae en rechts in de hoek Hygrophila Siamensis.
Ik wilde de Emeralds uitbreiden maar de verkoper had zich vergist en alleen Galaxy's zitten. Die hebben met zn 20en mijn groep dus vergezeld.
Leuk is om te zien dat de Kegelvlekjes zich ook ineens veel vrijer voelen.
Foto's volgen zometeen, even de kids naar bed brengen.
 
20230429_172924.jpg

20230429_172908.jpg

20230429_203148.jpg

20230429_202521.jpg

20230429_202454.jpg

20230429_202515.jpg

20230429_202718.jpg

20230429_202607.jpg
 
Hier maar weer even een update van deze kant.
Mijn 2 mannen L010a vonden het vorige week wel een goed moment om een nest te beginnen.
Had mazzel dat de dames er ook zin in hadden, want ik had 2 holletjes met eitjes.
Helaas zat er één van de twee buiten fotocamera bereik, maar ondanks dat was het toch leuk om weer te zien.
Helaas hebben geen van de jongen het overleefd.
De eitjes worden mooi donkergeel en papa bewaakt ze ook goed, maar daarna zijn de eitjes leeg en zie ik geen jongen.
Dus of de papa's eten ze op, of ze zijn gelijk voor voer de medebewoners.
Ik kan het nog niet over mijn hart verkrijgen om papa uit het nest te jagen en het holletje af te pakken.
Ook omdat ik geen idee heb hoe ik de eitjes uit het buisje krijg voor in de eggtumbler.
Maar toch... het blijft leuk om te zien.
20230528_212552.jpg20230528_212609.jpg20230609_164521.jpg

Ook heb ik vorige week besloten om 2 andere bakjes om te gooien.
Mijn 6 overgebleven Blue Bolt/Panda hadden een 60cm bakje en de Cube30 die bezet was door Red Rilli garnalen stond leeg.
Dus die heb ik gepoetst en overgezet.
De Cube wordt nu bewoond dus mijn overgebleven Caridina's.
Bodem, water, planten en filter overgezet dus ik verwacht geen problemen.
20230605_195259.jpg20230605_201025.jpg20230605_201313.jpg20230605_201034.jpg20230605_201328.jpg
 
Laatst bewerkt:
De Eheim die leeg raakte door de verhuizing van de Caridina's wordt nu bewoont door mijn Campoma nr.3 Endlers.
Die zaten in één van mijn Cube 60 bakken, maar ik vond dat bakje zo donker. Ik kon amper de kleuren van de mannen onderscheiden. Dus die leeggehaald, de vissen gevangen (damn wat had ik daar een geduld voor nodig!) en rustig overgezet in de Eheim.
Het bleek dat er toch nog 1 Red Rili in leven was. Hij is meegegaan naar de Eheim. Zijn water en filter gebruikt en als hij het over een tijdje nog naar zijn zin heeft, zal ik hem wat vriendjes geven.
De plantjes moeten daar natuurlijk weer even aanslaan, maar ik ben voorzichtig positief op de verandering.
20230608_162452.jpg20230608_162209.jpg20230608_162643.jpg20230608_162105.jpg20230608_203448.jpg20230608_203724.jpg20230608_220501.jpg
 
Het is weer een geleden, ruim 2 maanden zie ik, dat ik weer iets gepost heb over mijn eigen bakken.
Dus bij deze weer even een kleine update.

Inmiddels 3 weken op vakantie geweest en als je terug komt dan weet je het wel hè. Een flinke bende.
Gelukkig viel dat bij mij nog wel mee, althans in mijn grote bak dan.
De planten groeien gestaag door, vooral de Hygrophila Siamensis is mooi vol geworden.
Mijn Anubias heeft een bruine stippeltjes alg ontwikkelt, maar de Crypto's en Sterrenkruid groeien goed door.
Met uitzondering van de Balansae. die heeft het niet overleefd.
Toen ik mijn bak zag bij terugkomst, werd ik alleen niet blij.
Ik ben niet happy met hoe hij nu is.
Dus ging ik door mijn oude foto's bladeren om te kijken hoe ik mijn aquaria voorheen nog wel eens inrichtte en wanneer ik wel happy was.
Dat heeft mij gebracht tot deze foto:
20220630_181919.jpg
Deze is van juni vorig jaar en ik wil hier op voortborduren.
Wat leid tot de volgende plannen:
De voorgrond van mijn aquarium krijgt een deel nieuwe zandbodem. De grovere steentjes zijn naar voren gekomen dus die ga ik eruit halen (bovenste laag) en daaroverheen komt weer nieuw zand. Inmiddels 2x 5kg bij de Hornbach gehaald wat naar mijn idee ruimvoldoende moet zijn voor de voorkant.
Het stuk hout links op de foto, vol Anubias, wil ik iets de hoogte in te krijgen, wellicht door diverse stenen, maar als iemand anders daar een goede tip voor heeft: Graag!
Het grote stuk hout komt ook vol Anubias. In ieder geval het lange horizontale deel en wellicht het einde van de middelste tak ook. Even kijken hoe dat staat.
Op de achtergrond komt Vallisneria te staan. en de voorgrond bestaat gewoon uit Crypto's.
Indien er ruimte is wil ik rechts achterin een klein hoekje maken met stenen waar de Hygrophila Siamensis kan blijven staan met wat Anubias tussen de stenen.
Het sterrenkruid krijgt hoogstwaarschijnlijk een plek in mijn bakken boven.

Hopelijk heb ik vandeweek ook het geduld om mijn plannen uit te voeren want de bestelling met planten is inmiddels gearriveerd.
En dan is het natuurlijk ook nog hopen dat het lukt zoals ik dat wil!
De bestelling planten:
- 3x Vallisneria Gigantea
- 1x Vallisneria Spiralis Red Tiger
- 1x Vallisnera Spiralis 'gewoon'
- 2x Cryptocoryne Purpurea
- 10x Anubias Nana
- 5x Anubias Nana sp. Gold
- 1x Anubias Nana "Pinto"
20230816_122158.jpg

Als afsluiter van dit lange verhaal nog even wat fotootjes van gisteravond. Zoals de bak nu is. :giggle:

20230815_212842.jpg20230815_212856.jpg20230815_211318.jpg20230815_213203.jpg
 
Vandaag was het dan eindelijk zover.
Ik had zowel tijd als (een beetje) energie gevonden voor de grote plannen.
En terwijl je bezig bent, veranderen die ook een beetje.
Althans alleen wat hout betreft.
Maar ik ben op zich wel tevreden. Ben benieuwd hoe het eruit gaat zien over een paar dagen wanneer de planten zich recht trekken naar het licht en de Vallisneria aanslaat en gaat groeien.
Alleen het stukje rechts ben ik nog niet tevreden over, maar dat heeft er ook mee te maken dat het stuk hout want dat drijft nog/weer.
Even geduld en dan kan ik die hoek ook netjes maken.
Ik kwam er ook achter dat ik nog 8 Otocinclussen had, ik dacht minder omdat ik ze echt nooit zie.
Maar blijkbaar kunnen ze zich gewoon goed verstoppen.

20230819_152540.jpg20230819_152550.jpg20230819_155328.jpg20230819_160030.jpg20230819_160021.jpg20230819_203426.jpg
 
Laatst bewerkt:
De reden waarom ik nooit mijn mos/planten gelijk weggooi/wegdoe als ik ze uit m'n bak haal; er zouden zo maar eitjes tussen kunnen zitten!
Vooral in m'n mos zou het niet de eerste keer zijn. En ja hoor! Vandaag heb ik 5 kleine Rasbora's uit mijn planten emmer gehaald!
Zij zitten nu in een andere, lichtkleurige emmer en ik ga proberen ze weer groot te krijgen. Heb er ooit eens 1 gevonden in een bak waar ik m'n mos tijdelijk had ingelegd en die is ook groot geworden.
Dus we gaan ervoor! 💪🏻
20230824_155226.jpg
 
De reden waarom ik nooit mijn mos/planten gelijk weggooi/wegdoe als ik ze uit m'n bak haal; er zouden zo maar eitjes tussen kunnen zitten!
Vooral in m'n mos zou het niet de eerste keer zijn. En ja hoor! Vandaag heb ik 5 kleine Rasbora's uit mijn planten emmer gehaald!
Zij zitten nu in een andere, lichtkleurige emmer en ik ga proberen ze weer groot te krijgen. Heb er ooit eens 1 gevonden in een bak waar ik m'n mos tijdelijk had ingelegd en die is ook groot geworden.
Dus we gaan ervoor! 💪🏻
Bekijk bijlage 364719
Heel slim van jou! S6 met groot brengen 🤩😍
 
Korte filmpjes van mijn guppies op dit moment.
Red Cap guppen.


Campoma nr. 3 Endlers


Blue Star endlers.
 
Hoe langer de emmer met mos staat, hoe meer kleine Rasbora's ik ontdek!
Inmiddels heb ik 9 kleine Rasbora's in het opvangbakje.
Zo klein dat het onduidelijk is of het de Galaxy's zijn of de Emeralds. Of beide... 🤷🏻‍♀️
Ik voer ze op dit moment met stofvoer van Tetra. En doe elke dag een kleine waterwissel van 3 plastic bekertjes per keer. (in het bakje zit ook niet veel water)
Ik twijfel om er een sponsfilter op luchtslangetje bij te doen. Maar ik heb alleen dubbele sponsfilters liggen van mijn kleine bakjes en ben bang dat die nog net te heftig zijn voor de kleintjes. Daarom de waterwissels.
Tot nu toe gaat het volgens mij nog oke. Ze zwemmen rond, hebben donkere buikjes (waarvan ik denk dat ze toch iets binnen krijgen qua eten) en zijn denk ik 2 a 3 mm groot.

 
Als je elke dag een beetje water wisselt en een bruissteentje erbij doet heb je geen filtertje nodig. Beetje lucht is wel goed blijft oppervlakte in beweging
 
Zo staat de grote bak er nu bij.
Foto van gisterenavond.
Opzich gaat het prima.
Vallisneria begint eindelijk aan te slaan.
Alleen de Anubias laat z'n bladeren los. :(
Er drijven allemaal blaadjes aan het oppervlak. Hopelijk stopt dat gauw want alles bij elkaar was het toch een prijzig plantje!
Worteltjes zitten met amper lijm vast dus kunnen niet verstikken.

20230902_211939.jpg

20230902_211950.jpg
 
Een foto update van mijn grote bak.
Hij draait nogsteeds lekker stabiel, waar ik erg blij mee ben.
Helaas komt er iets groene alg op het hout omdat het najaarszonnetje, op een zonnige dag, een klein half uurtje in de bak schijnt.
Niet van dichtbij, want de bak staat zeker 6 meter van het raam. Maar het is net genoeg.
Gelukkig hebben we een hoop regen de laatste tijd en blijft het beperkt.
Na de ombouw zijn er een stuk of 4 Anubiasplanten gesneuveld, alle bladeren rotte ervan af en alleen het wortelstukje bleef bruin achter.
Op een of andere mysterieuze manier, groeien bij 3 van de 4 wel weer groene worteltjes en mini blaadjes!
Wellicht wordt dat nog wat.
Mijn L010a's leggen met regelmaat eitjes en volgens mij zijn deze ook over het algemeen bevrucht.
Ik zie alleen nooit maar dan ook nooit jongen. Alsof de man ze opeet zodra de eieren een vrucht bevatten ofzo.
Omdat het 3hoek holletjes zijn lukt het niet om de eitjes er onbeschadigd uit te krijgen.
Dus helaas zal ik hier nooit jongen van hebben.
Vorige week heb ik 1 van mijn eenzame vrouwtjes guppen op zolder toegevoegd aan mijn Rio. Een Black Flame Endler Hybryde.
Zij zat al een driekwart jaar alleen, nadat haar mannetje en vriendinnetje waren overleden.
Ik durfde haar nog niet eerder toe te voegen of weg te doen omdat ik vermoedde dat ze nog zwanger zou kunnen zijn, maar ondanks de zwarte vlek op haar achterlijf heeft ze nooit een jong gelaten. Nu heb ik haar in de grote bak gedaan, mochten daar alsnog jongen komen dat zij het zo.
Qua jonge Danio's ben ik wat nieuws aan het proberen.
Van het groepje dat ik 'per ongeluk' uit het mos haalde zijn er nog 4 over. 1 daarvan is al echt wat groter, de rest blijft nog wat achter qua groei.
Ik heb vandeweek een 12ltr bakje bij de Hornbach gehaald en een enkele sponsfilter besteld zodat ik afscheid kan nemen van de emmer waar ze nu in zaten. 😊
Voor 2 weken terug heb ik een los plastic bakje in het grote aquarium gezet met daarin wat mos.
Na een week heb ik deze er weer uit gehaald en de inhoud in een emmertje gedaan. Na anderhalve week bleken dat hier 2 Cory baby's uit kwamen en 17 Danio baby's!
Ik ga dus hobby matig proberen wat meer van die baby's groot te brengen.

20230917_140721.jpg
20230920_081345.jpg
20230925_134124.jpg
20231019_155628.jpg
20231019_203012.jpg
20231019_203309.jpg
 
Helaas komt er iets groene alg op het hout omdat het najaarszonnetje, op een zonnige dag, een klein half uurtje in de bak schijn
Ja dat merk ik hier ook op 2kleine stukjes hout na 1-2 weken hoor en een beetje zon is al genoeg elke dag. Nou ja dat borstel ik eraf met onderhoud of smeer er wat carbo/waterstofperoxide op.
 
Hier dan maar weer eens een update van mij.
Bij mij gaat de aquarium hobby nogsteeds lekker door.
7 Aquaria draaien en de bewoners doen het ook allemaal prima, naar mijn idee.
In mijn grote bak is niet zo veel verandert sinds de vorige update.
Heb wat extra Anubias toegevoegd en later nog wat nieuwe Crypto’s. Helaas zorgde de verslijming van deze 2 nieuw geplante plantjes dat de andere Crypto’s ook aan het verslijmen zijn. ☹
Hoe of wat de reden daarvan is… Geen idee! Maar baal er wel flink van. Had een 3 tal mooie Pink Flamingo’s waar nu bijna niks meer van over is. Ik ben alleen bang dat ze ook niet meer zullen opleven. Ik kijk het nog even aan, maar ben bang dat dat weer een flink bedrag aan Crytpto’s shoppen wordt.

De vrouwtje gup die ik had toegevoegd zwemt inmiddels in het aquarium van mijn broer, zodat ik mijn op Vivarium gescoorde Ginga Rubra endlers/guppen/hybrides in deze bak kon huisvesten. Zijn zwemmen nu dus lekker fanatiek in de bak. Één van de mannen is erg mooi qua tekening, de andere man wat meer oranje. Ze hebben een grijze grondkleur. Ik vind ze prachtig en vind het leuk dat er al wat babies rondzwemmen. Gelukkig nog geen tientallen! Volgens mij nu 3 of 4. Dus dat valt mee.

Nog maar even een paar fotootjes van de bak en dan kan ik een stukje gaan typen over de andere aquaria.


Zo stond hij erbij voordat de crypto's gingen afsterven.
20231119_163459.jpg20231119_220933.jpg20231119_220940.jpg20231209_195735.jpg

Dit is de ravage nu, totaaltje zal nog komen.
20240102_144656.jpg20240102_144713.jpg20240102_144751.jpg


Filmpje van de Ginga Rubra's.
 
Hier dan maar weer eens een update van mij.
Bij mij gaat de aquarium hobby nogsteeds lekker door.
7 Aquaria draaien en de bewoners doen het ook allemaal prima, naar mijn idee.
In mijn grote bak is niet zo veel verandert sinds de vorige update.
Heb wat extra Anubias toegevoegd en later nog wat nieuwe Crypto’s. Helaas zorgde de verslijming van deze 2 nieuw geplante plantjes dat de andere Crypto’s ook aan het verslijmen zijn. ☹
Hoe of wat de reden daarvan is… Geen idee! Maar baal er wel flink van. Had een 3 tal mooie Pink Flamingo’s waar nu bijna niks meer van over is. Ik ben alleen bang dat ze ook niet meer zullen opleven. Ik kijk het nog even aan, maar ben bang dat dat weer een flink bedrag aan Crytpto’s shoppen wordt.

De vrouwtje gup die ik had toegevoegd zwemt inmiddels in het aquarium van mijn broer, zodat ik mijn op Vivarium gescoorde Ginga Rubra endlers/guppen/hybrides in deze bak kon huisvesten. Zijn zwemmen nu dus lekker fanatiek in de bak. Één van de mannen is erg mooi qua tekening, de andere man wat meer oranje. Ze hebben een grijze grondkleur. Ik vind ze prachtig en vind het leuk dat er al wat babies rondzwemmen. Gelukkig nog geen tientallen! Volgens mij nu 3 of 4. Dus dat valt mee.

Nog maar even een paar fotootjes van de bak en dan kan ik een stukje gaan typen over de andere aquaria.

Bekijk bijlage 370462Bekijk bijlage 370463Bekijk bijlage 370464Bekijk bijlage 370465Bekijk bijlage 370466Bekijk bijlage 370468Bekijk bijlage 370469
Bekijk bijlage 370475
Mooi! Je crypto flaming gaat niet zo goed, of lijkt dat zo?
 
Mooi! Je crypto flaming gaat niet zo goed, of lijkt dat zo?
Nee zoals ik al beschreef zijn als mijn crypto's aan het verslijmen na het toevoegen van 2 nieuwe crypto's. Deze gingen verslijmen na het planten en de rest volgde... helaas.
 
Nee zoals ik al beschreef zijn als mijn crypto's aan het verslijmen na het toevoegen van 2 nieuwe crypto's. Deze gingen verslijmen na het planten en de rest volgde... helaas.
Zonde, misschien komen ze nog terug
 
Mijn Eheim bakjes draaien nogsteeds lekker stabiel.
Af en toe wat plantjes toppen, poepjes uithevelen en water verversen maar de vissen vermaken zich prima. Voor bij de Blue Star had ik wat Corydoras Habrusus bijgekocht op Vivarium, maar ook deze hebben het niet overleefd. Er zijn er nog 2 over. ☹
Deze foto’s zijn van vorig jaar, dus zal binnenkort weer even nieuwe foto’s maken.
Maar in principe is hier niet veel veranderd.


20230917_142718.jpg20231218_201350.jpg20230917_142726.jpg20231218_201340.jpg

 

Terug
Bovenaan