Wat is er nieuw

Beginnerbakje 2.0 van maffie666

IMG_20190731_164011.jpg


Kijk ik heb sinds gisteren een leuke hobby erbij.

Bedankt voor de reacties. Ik zou het fijn vinden als er nog iemand iets kan zeggen over dat enorme verhaal dat ik onderaan vorige bladzijde gezet heb. Of moet ik het in brokjes in de diverse forums plaatsen? Bij mij heeft alles nogal snel met elkaartemaken maarkan aan mij liggen.

Nog bedankt voor het aanbod van plantjes. Ik ben echter eigenlijk alleen op zoek naar dikke vette stevige schaduwrijke drijvers.
 
Kijk ik heb sinds gisteren een leuke hobby erbij.

Hij glimt in elk geval mooi maar verder heb ik er geen verstand van.

Of moet ik het in brokjes in de diverse forums plaatsen? Bij mij heeft alles nogal snel met elkaartemaken maarkan aan mij liggen.

Het is jouw fototopic dus van mij mag je hier het ook vragen hoor (zoals je hebt gedaan) alleen zul je soms in de aparte secties sneller een reactie krijgen.
 
Bedankt voor de reacties. Ik zou het fijn vinden als er nog iemand iets kan zeggen over dat enorme verhaal dat ik onderaan vorige bladzijde gezet heb. Of moet ik het in brokjes in de diverse forums plaatsen? Bij mij heeft alles nogal snel met elkaartemaken maarkan aan mij liggen.
Ik zou daarvoor aparte topic(s) openen in de daarvoor bestemde forum(s). Daar ga je zoals John zegt sneller reactie krijgen.
Dit is namelijk een fototopic, en hier verwachten leden hun om je bak te kunnen volgen. Maar niets houd je tegen om hier je vragen te stellen natuurlijk. 🙂
 
Ik heb de gaten in de achterste klep open gelaten maar bedekt met gaas. Dit om condens tegen te gaan. Wat volgens mij de vermoedelijke oorzaak is van het feit dat mijn mosselplanten alleen nog hele kleine nakomelingen produceerden een andere drijfplant is zelfs in zijn geheel uitgestorven.
Dat kan goed te maken hebben met vocht ja, maar voedingstoffen is ook ook niet onbelangrijk.
Ik heb nog een probleem ik heb in de haast van de verhuis niet de achterwand volledig dichtgekit. Hierdoor zitten mijn spraybars wat hoog met veel luchtbellen en watergekletter. Ik vind dat op zich wel leuk maar is volgens mij niet goed voor de planten.
Maar als ik de waterspiegel tot de rand van de achterwand vul dan ben ik bang dat er misschien een of andere kleine vis achter gaat zitten. Kitten gaat niet want dan blijven mijn krabben plakken. Die zitten regelmatig boven op die rand. Dus wou ik er met een soort superlijm een soort strip op plakken.
Die strip erop plakken is wel een goed idee, dit kan ook met kit als je maar zorgt dat de kit er niet onderuit komt, dan blijven de krabjes er ook niet aan plakken.
En anders de krabjes even een paar uur in een ander bakje, de meeste kit droogt wel redelijk snel en dan is die strip ook niet nodig.

Alternatief is ook bv de spraybars lager bevestigen maar dat kan dan weer niet met zuignappen. Of kappen met spraybars maar slang direct in 't water.
Slang zo los in het water zou ik niet doen, met een spraybar heb je een veel betere flow.
 
Het zou ook kunnen dat je spraybar oorzaak is van de verdwijnende drijfplanten. Drijfplanten vinden grote oppervlakte agitatie vaak niet zo fijn en een spraybar die boven de waterlijn geplaatst is veroorzaakt natuurlijk een hoop agitatie.
 
Dat kan goed te maken hebben met vocht ja, maar voedingstoffen is ook ook niet onbelangrijk.

Die strip erop plakken is wel een goed idee, dit kan ook met kit als je maar zorgt dat de kit er niet onderuit komt, dan blijven de krabjes er ook niet aan plakken.
En anders de krabjes even een paar uur in een ander bakje, de meeste kit droogt wel redelijk snel en dan is die strip ook niet nodig.


Slang zo los in het water zou ik niet doen, met een spraybar heb je een veel betere flow.
Wat voor stripje zou goed plakken? Is het misschien een idee om de spraybars op de vooruit te plakken? Dan kunnen ze lager ivm geen achterwand en zie ik ze niet.
 
Ik zou daarvoor aparte topic(s) openen in de daarvoor bestemde forum(s). Daar ga je zoals John zegt sneller reactie krijgen.
Dit is namelijk een fototopic, en hier verwachten leden hun om je bak te kunnen volgen. Maar niets houd je tegen om hier je vragen te stellen natuurlijk. 🙂
Ja ok ik zal wel weer eens wat subvraagjes gaan stellen.
 
Wat voor stripje zou goed plakken? Is het misschien een idee om de spraybars op de vooruit te plakken? Dan kunnen ze lager ivm geen achterwand en zie ik ze niet.
Je hebt van die kunststof hoekstrips bij de bouwmarkt
Op de voorruit lijkt me niet handig, de instroom moet dan eigenlijk ook naar de voorkant.
Zit de waterlijn boven de achterwand?
 
Je hebt van die kunststof hoekstrips bij de bouwmarkt
Op de voorruit lijkt me niet handig, de instroom moet dan eigenlijk ook naar de voorkant.
Zit de waterlijn boven de achterwand?
Ik heb wel eens eea geprobeerd te plakken bv een tiewrap aan een kunststof vleeswaren bakje. Maar bleef totaal niet vastzitten maar kan ook aan mij liggen.

De zuignappen zitten trouwens zover mogelijk achter de achterwand. De waterlijn zit onder de rand. Misschien denk ik te moeilijk en kan ik 't water nog iets verhogen en de spraybars iets anders richten.
 
Ik heb wel eens eea geprobeerd te plakken bv een tiewrap aan een kunststof vleeswaren bakje.
Met Bison glaskit of Tec7 kan je heel veel dingen aan elkaar plakken, kunststof strip op glas/achterwand moet geen probleem zijn.
De waterlijn zit onder de rand. Misschien denk ik te moeilijk en kan ik 't water nog iets verhogen en de spraybars iets anders richten.
Ja probeer dat eerst eens.
 
Leuke sfeer in die bak hoor :thumbs:
 
Mooie bak zeg. Hoe is het met de bruinalg?
Ik had daar ook veel last van sinds ik de led verlichting had. In al m'n andere bakken nooit last van gehad. In de Rio300 leek het maar niet op te lossen.
Wellicht had het te maken met het blauwe licht in de avonduren.
 
Mooie bak zeg. Hoe is het met de bruinalg?
Ik had daar ook veel last van sinds ik de led verlichting had. In al m'n andere bakken nooit last van gehad. In de Rio300 leek het maar niet op te lossen.
Wellicht had het te maken met het blauwe licht in de avonduren.
Met gordijn nu een weekje dicht zie ik geen nieuwe alg verschijnen na de laatste kuis ik denk dus echt dat het aan het daglicht lag plus ik ben ook een paar weken vergeten profito toe te dienen zou 't ook kunnen zijn. Mogelijk.
 
Met gordijn nu een weekje dicht zie ik geen nieuwe alg verschijnen na de laatste kuis ik denk dus echt dat het aan het daglicht lag plus ik ben ook een paar weken vergeten profito toe te dienen zou 't ook kunnen zijn. Mogelijk.
Mogelijk heeft de bak ook wat meer rust gekregen waardoor de planten zich hebben kunnen aanpassen, en de algen geen kans meer kregen.
 
Ziet er mooi uit en direct zonlicht is vaak een boost voor algen en de vraag naar voeding stijgt erdoor.
 
Nou ja wat betreft rust in de bak: toen ik die laatste plant had gekocht moest ik eea verbouwen in de linkerhoek dwz ik heb grote kiezelstenen die boven en rondom 10 pvc pijpjes lagen vervangen door leisteen dus dat zal het milieu niet echt veranderd hebben. Maar ook heb ik bruine leisteen rechts een grondige schrobbeurt gegeven. Vooral de kanten die in aanraking komen met daglicht waren bruin.

En die kanten komen totaal niet in aanraking met blauw licht want dat schijnt wegens te fel tegen het zwarte plastic van de kap en verlicht alleen het bovenste gedeelte van de achterwand.
 
Een paar weken nog wel haha, een keer vergeten oké maar een paar weken?😀
Ja schandalig ik was een keer van vaste dag gewisseld en toen dacht ik er niet meer aan. Dat zal wellicht hebben bijgedragen aan de alg.
 
Mooie bak zeg. Hoe is het met de bruinalg?
Ik had daar ook veel last van sinds ik de led verlichting had. In al m'n andere bakken nooit last van gehad. In de Rio300 leek het maar niet op te lossen.
Wellicht had het te maken met het blauwe licht in de avonduren.
Bij mij schijnt het blauwe licht recht tegen het zwart van de kap en wordt dus weerkaatst door zwart. Hierdoor wordt voor 't slapen gaan de bovenste 15 cm van mijn achterwand een beetje blauw. En laat dat nu net de plek zijn waar geen bruinalg komt. Dus of helpt (bij mij) blauw licht tegen bruinalg, of de schaduw van mijn kap zorgt dat er geen zonlicht bij dat gedeelte komt. De bak staat niet in de zon maar er komt een uurtje of zo per dag een stukje zo'n voorbij.

Ik zit ook nog te bedenken of ik de bak niet een eigen gordijntje of zo kan gevenop de een of andere manier want overdag kijkik er toch niet naar.
 
Nou ik heb dus nog steeds geen goede camera waarvoor excuses. Dit is de toestand van gisteravond.

IMG_20190814_214127.jpg

Met de beesten gaat het goed. De botias hebben net zo lang gevoetbald met de rode lotus tot alle blaadjes eraf waren. Jammer dus geen anders kleurig accentje in de bak. De knol wordt opgegeten door krab zie foto. De krabben eten ook vreselijk veel spiderwood. Nog een raar verhaaltje ik had 3 weken geleden 2 bossen Braziliaanse klimop aan een stuk hout bevestigd. Anderhalve week terug viel me op dat ik ze nergens meer zag maar het zijn ook drijfplanten dus ik dacht dat regel ik later wel. Maar toen ik gisteren de bak aant ruimen was heb ik geen blaadje klimop teruggevonden raar hé?
IMG_20190812_215800.jpg


Ik heb ook nieuwe mosselplanten gekocht en die groeien als gekken itt tot de vorige dus ik denk dat dat aan minder condens ligt aangezien ik de kleppen aande achterkant helemaal heb opengezet dwz vervangen door gaas.
 
20190923_215327.jpg

20190923_215720.jpg
20190923_220009.jpg

20190923_215757.jpg


Kijk ik heb een nieuwe camera. Hier is zo'n krab die je zogenaamd nooit ziet.
 
Heel erg mooi is hij.

speciaalbakje maken?
 
Erg leuk die beestjes 😀
 
Ik zou wel een brakbaterbak willen met land en dan proberen te kweken.
 
De maanvis in Dordrecht heeft een minimale bestelhoeveelheid van 40 stuks. Want die importeren ze zelf maar ze verkopen ze no r maal niet want ze slopen alles en ontsnappen altijd. Dat alles slopen is niet waar ik zie ze alleen Anubia of hoe heet ie eten, rode lotus, en dode bladeren. Verder eten ze eigenlijk alleen spiderwood.
 
Mooie nieuwe ketting! 😀 Ik heb er precies zo eentje, een Yamaha tenor. Een YTS 475, welke heb jij?
Veel plezier met spelen!
 
Mooie nieuwe ketting! 😀 Ik heb er precies zo eentje, een Yamaha tenor. Een YTS 475, welke heb jij?
Veel plezier met spelen!
Nee ik heb er humble yts 280 . Maaar het gaat goed gezien ik autodidact ben speel overigens al 40 jaar gitaar dus weet wel iets van muziek.
 
20191028_220222.jpg


De huidige status het is een bende maar ik ben r toch wel van gecharmeerd zelf en daar gaat het om.

Nog een foto met flits
20191028_220214.jpg
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan