Wat is er nieuw

Beginnerbakje 2.0 van maffie666

Als die samen met de koelwitte brand is het toch wel goed?

Probeer anders deze combinatie eens,

wit en warmwit beide op het hetzelfde percentage, en dan de blauwe op de helft daarvan.
Dat heb ik ook en geeft een mooie kleurweergave.
Dat het echt donkerblauw wordt is ter hoogte van mijn drijfplanten. De rest vind ik goed te doen qua blauw. Jij hebt geen drijfplanten toch?
 
Nee ik heb geen drijvertjes, maar pas op met TEveel blauw, het zou alg kunnen stimuleren (heb ik gelezen hoor)
 
Nee ik heb geen drijvertjes, maar pas op met TEveel blauw, het zou alg kunnen stimuleren (heb ik gelezen hoor)
Ja hij staat nu op 1 als ie aan is.de rest vind ik te blauw. En er is dus ook geen sprake van faden of zo. Wat op zich geen ramp is uiteraard.
 
Dat is wel laag ja, ik besef me nu ook dat jij andere (fellere) led's hebt dan ik.
Ik ga morgen eens kijken wat er gebeurt als ik ze niet recht naar beneden richt maar gewoon keihard richting het zwarte plastic van de lichtbak en dan op vol vermogen ik heb zo'n vermoeden dat ik dan een goed dimbare blauwe gloed kan krijgen zonder knalblauwe drijfplanten.
 
Leuk album! Met veel plezier gelezen en de foto's bekeken 🙂 Ik vind je bodem erg mooi gescaped, komt erg natuurlijk over 🙂 Ik volg hem!
 
Leuk album! Met veel plezier gelezen en de foto's bekeken 🙂 Ik vind je bodem erg mooi gescaped, komt erg natuurlijk over 🙂 Ik volg hem!
Thnx!

Ondertussen toch maar weer even aan t klussen
 

Bijlagen

  • 20190622_143426.jpg
    20190622_143426.jpg
    133 KB · Weergaven: 150
Wat is er met de krab gebeurd? Of is hij weer aan het vervellen en is dit zijn oude huisje?
 
Wat is er met de krab gebeurd? Of is hij weer aan het vervellen en is dit zijn oude huisje?
Dit zijn restanten van een krab die eergisteren of zo verveld is.
 
Geen idee waar dit ineens vandaan komt
 

Bijlagen

  • 20190622_154901.jpg
    20190622_154901.jpg
    130.2 KB · Weergaven: 151
Wat lief aquaplantsonline stuurt een gratis schepnetje bij mijn bestelling.
 

Bijlagen

  • 20190622_160438.jpg
    20190622_160438.jpg
    168.9 KB · Weergaven: 155
Ik heb een oplossing voor mijn extreem felle rode en blauwe ledbalken die zo fel zijn dat faden niet werkt omdat de laagste stand nog te fel is.

Ik richt de lampen op het zwart van mijn lichtkap. Dit weerkaatst het licht vervolgens naar mijn achterwand. Dit verzwakt het licht enorm waardoor ik dus weer een fade-bandbreedte heb. Ziet er cool uit. En geen rood of blauw ruimteschip meer in mijn slaapkamer.
 
Dan zijn het behoorlijk felle led's, ik heb er een meter blauw in hangen en die kan met gemak op stand 5 voor een lichte gloed.
Ik heb evt. wel een idee voor je, als ik dat uit mag leggen in je fotoalbum?
 
Ja natuurlijk
 
Nou daar komt ie dan 😀

Op dit moment gebruik jij 5630 smd led's deze zijn behoorlijk fel, laten we zeggen 50 Lumen per Led.
Je hebt ook 5050 smd Led's deze zijn maar 18 lumen per led, dus heb je meer ruimte om te dimmen.
Dan heb je ook nog diezelfde 5050 smd in RGB uitvoering, dit zijn eigenlijk 3 Ledjes in één (rood groen en blauw) waarbij één enkele Led dan maar 6 lumen is, nog meer ruimte om te dimmen :thumbs:
Volgens mij was je van plan om er een halve meter rood en blauw bij te kopen? dan kan je beter 1 meter 5050 RGB in de bak hangen, dan heb je rood en blauw in één strip, groen hoef je dan niet te gebruiken.

Ik weet niet hoe blauw/rood je het wilt hebben, als je kiest voor de 5050 RGB versie is het niet zo heel fel uiteraard, wil je wat meer licht dan kun je het beste kiezen voor de ''single color'' 5050
 
Laatst bewerkt:
Nou daar komt ie dan 😀

Op dit moment gebruik jij 5630 smd led's deze zijn behoorlijk fel, laten we zeggen 50 Lumen per Led.
Je hebt ook 5050 smd Led's deze zijn maar 18 lumen per led, dus heb je meer ruimte om te dimmen.
Dan heb je ook nog diezelfde 5050 smd in RGB uitvoering, dit zijn eigenlijk 3 Ledjes in één (rood groen en blauw) waarbij één enkele Led dan maar 6 lumen is, nog meer ruimte om te dimmen :thumbs:
Volgens mij was je van plan om er een halve meter rood en blauw bij te kopen? dan kan je beter 1 meter 5050 RGB in de bak hangen, dan heb je rood en blauw in één strip, groen hoef je dan niet te gebruiken.

Ik weet niet hoe blauw/rood je het wilt hebben, als je kiest voor de 5050 RGB versie is het niet zo heel fel uiteraard, wil je wat meer licht dan kun je het beste kiezen voor de ''single color'' 5050
Ik heb die 2 halve meters R en B er al ingehangen. Ledstripxl is echt supersnel. Doordat ik de lampen laat "weerkaatsen" op zwart plastic heb ik nu van 0 tot 20 of zo faderuimte". En je ziet het voornamelijk op die achterwand ziet er cool uit. Het is uiteraard wel enorme energieverspilling maar hee.

Ledstripxl verkoopt rgb niet in aquariumbalk formaat trouwens. En plakken in mijn lichtbak ben ik geen liefhebber van. Bij mij laat dan altijd alles los.
 
Oké, ja als het voor nu goed werkt lekker zo laten, en idd zonde om nu de net aangeschafte extra halve meters niet te gaan gebruiken.
Plakken is idd niks, dat blijft niet zitten.
 
Ik heb nu dit. 1 = blauw 2 rood 3 helder 4 warm.

Is dit goed/slecht/veel/weinig?

Ik heb de waterpest er grotendeels uit alleen nog steeds best veel drijfplanten.
 

Bijlagen

  • 20190623_125222.jpg
    20190623_125222.jpg
    127.6 KB · Weergaven: 138
Geen idee of dit veel of weinig is, ik weet niet hoe fel die led's daadwerkelijk zijn, ik zou wellicht wat lager beginnen en dan aanzien wat de planten/alg doen
Het stukje waar je wit op 100 hebt en warmwit op 40 zou ik veranderen naar 80 en 60, het is namelijk beter voor een Led om niet op 100% te branden.
 
Ik weet ook niet hoe fel ze zijn. Ik weet van de r en b dat die hysterisch r en b zijn. Bij t wit is dat niet. Alles ziet er op t oog licht genoeg uit. Die witte staan ook op hun hoogst bij het volle daglicht natuurlijk.
 
Ja als het 's avonds donker is in de kamer knallen die kleuren de bak uit, maar ga er maar vanuit dat de 2 witte ook licht genoeg geven. 1 meter is al ruim 30 watt, dus zit je zo aan 2000 lumen (per strip) dat moet wel voldoende zijn.

Voor een gemiddelde bak is 15 a 20 lumen per liter voldoende.
 
Laatst bewerkt:
Zijn er berichten weg of zo het staat me bij dat hier meer stond. Anyway mijn lampen gaan nu helemaal goed mijn pompen zijn stil. Hierbij een foto van de huidige staat met hagelnieuwe extern krabben buitenverblijf rechtsboven. Sorry voor rommel en sorry voor slechte kwaliteit foto. Mijn goeie foon is 2 weken geleden ontploft.
IMG_20190711_233200.jpg


Krabbenhok staat uiteraard integraal in verbinding met aquarium. Ik heb er nog geen krab in gezien maar goed 't zit pas 5 minuten.
 
Wellicht een foto overdag of met flits? Kan eigenlijk niet veel zien zo wat bovenop de bak staat... Wel goed dat je voor je krabbetjes bezig bent
 
Ik heb echt een pokkecamera nu maar dit kasje heb ik dus met een gat inde bodem vastgeklemd boven zo'n luikje in mijn lichtkap. De tape is eigenlijk niet eens nodig. Maar ik vertrouw mijn krabben voor geen cent. Ik ga trouwens mijn andere luik ook openzetten met een stuk gaas of zo erboven want mijn drijfplanten zijn overduidelijk heel blij met extra frisse lucht want ben paar dagen weggeweest en zie enorm verschil bij de drijvers.
 

Bijlagen

  • IMG_20190715_084901.jpg
    IMG_20190715_084901.jpg
    29.2 KB · Weergaven: 106
Erg grappig zo'n penthouse op je aquarium 😀 hoe kunnen de krabjes daar komen vanuit het aquarium, stuk hout of.....

En ja, de meeste drijplanten houden niet zo van condens dus je doet er goed aan om wat ventilatie te creëren
 
En nou niet omdat ik je uitlach, helemaal niet. Vind het erg creatief en er goed uitzien. Ik bewonder ook hoe de krabbetjes een grote liefde zijn geworden en wat je er voor over hebt.

Maar... ik moest vanmorgen ook een beetje gniffelen bij de gedacht crab vs duct tape 😉
Ik heb misschien nog een ander idee voor je. Je hebt van dat klitteband met een plaklaag aan 1 kant. Zou dat niks zijn om het kasje te fixeren op het deksel?
 
Het geïmproviseerde klemmetje wat ik gemaakt om de bodem van de bak aan de kap te klemmen zou de boel hermetisch moeten afsluiten. Echter ik zag wat blauw schijnsel eronder vandaan schijnen ik denk dat het bakje van onderen niei 100 % plat is. Niet opgelet. Duct tape erop gedaan omdat ik snel paar dagen weg moest. Ik zal 't eens wat beter bekijken. Alarmerender vind ik dat ze er volgens mij nog geen seconde gebruik van hebben gemaakt. Ze rennen continu rond op de bodem van 't aquarium. Ze zouden er makkelijk kunnen komen ik heb er zelfs een stuk tonijn neergelegd. Maar goed vandaag zijn ze niet uit 't water geweest volgens nij.
 
Even update. Het gaat goed met de bak op zich. Wel heb ik veel last van bruinalg. Die zich makkelijk laat verwijderen dat wel maar toch lastig. Ik heb het idee dat het door daglicht komt de zon komt er niet echt super opstaan maar het is heel licht. Ik had al een zonnescherm maar houdt gordijnen nu ook zo veel mogelijk dicht sinds een dag of 2.
Ik heb nieuwe planten. Anubis maar die vind ik er niet echt bij passen. Braziliaanse klimop waarvan ik hoop wat het beloofd te gaan doen. Mijn lotus wordt ook gemold door de botia. Het enige wat ze met rust laten althans niet slopen is javavaren en vallisneria dus daar ga ik maar op inzetten.

Belgisch groen dreef steeds rond dus heb ik eruit gemikt.

De krabben villa heb ik verwijderd want die werd volstrekt genegeerd door de krabben.

Ik heb de gaten in de achterste klep open gelaten maar bedekt met gaas. Dit om condens tegen te gaan. Wat volgens mij de vermoedelijke oorzaak is van het feit dat mijn mosselplanten alleen nog hele kleine nakomelingen produceerden een andere drijfplant is zelfs in zijn geheel uitgestorven.

Mijn vorige bak had veel meer luchtgaten en zwakkere leds.

Ik heb nog een probleem ik heb in de haast van de verhuis niet de achterwand volledig dichtgekit. Hierdoor zitten mijn spraybars wat hoog met veel luchtbellen en watergekletter. Ik vind dat op zich wel leuk maar is volgens mij niet goed voor de planten.
Maar als ik de waterspiegel tot de rand van de achterwand vul dan ben ik bang dat er misschien een of andere kleine vis achter gaat zitten. Kitten gaat niet want dan blijven mijn krabben plakken. Die zitten regelmatig boven op die rand. Dus wou ik er met een soort superlijm een soort strip op plakken. Alternatief is ook bv de spraybars lager bevestigen maar dat kan dan weer niet met zuignappen. Of kappen met spraybars maar slang direct in 't water.

Voor drijfplanten die het blijven doen heb ik nu mijn hoop gevestigd op die klimop. En anders overweeg ik zelfs nog een waterlelie uit de vijverafdeling. Want zowel de vis als de krab hebben behoefte aan goede drijvers heb ik gemerkt.

Of drijfhout of zo. Maar blijft dat echt drijven?

Mijn water heb ik al sinds mensenheugenis niet gemeten en nauwelijks ververst. Maar iedereen lijkt erg blij.

Ik heb ook nog steeds geen goede camera maar hier toch een fotootje kan je zien dat 't best ok gaat.

Gaarne gedachten adviezen.

IMG_20190730_224121.jpg
 
Vind hem erg goed uitzien! Kan je evt wel een stekje nymphoides hydrophylla opsturen als je wilt. Vinden de vissen hier ook fijn. Doe maar pb als je interesse hebt
 
Wat een smaakvol ingerichte bak!
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan