Beginnerbakje 2.0 van maffie666


Ik ben nu sinds 17 mrt met 2 bakken met dieren vanaf rt begin bezig. Al die tijd bijna altijd dagelijks gemeten op 2 weken na. In het begin veel water gewisseld nu nauwelijks. Ben ook verbaasd.
 
Ik ben nu sinds 17 mrt met 2 bakken met dieren vanaf rt begin bezig. Al die tijd bijna altijd dagelijks gemeten op 2 weken na. In het begin veel water gewisseld nu nauwelijks. Ben ook verbaasd.
Een piek hoef je niet te merken, die kan uren maar ook een kleine piek van 10 minuten zijn, ook door veel water verversen kan je deze ontlopen.
 
De piek zelf kan heel kort zijn heb ik ook begrepen, maar het kan wel langer aanwezig zijn in mindere mate, zo heb ik na 2 weken indraaien toch zeker 5 dagen lang nitriet gemeten van 0,5, wat vervolgens langzaam terug liep.
 
Ik ben nu sinds 17 mrt met 2 bakken met dieren vanaf t begin bezig. Al die tijd bijna altijd dagelijks gemeten op 2 weken na. In het begin veel water gewisseld nu nauwelijks. Ben ook verbaasd.
 
Het filter wat nu op deze bak draait heeft wel al 6 weken op een andere bak gedraaid toch? waarschijnlijk is dat filter net rijp genoeg geweest om deze bak ook nitriet vrij te houden.

En wellicht heb je dan in de eerste bak wel nitriet gehad zonder het te weten.
 
Je hebt toch altijd nitriet? Ik dacht dat ammonia door bacteriën werd omgezet in nitriet wat weer wordt omgezet naar nitraat door weer andere bacteriën.

Ik zou zeggen dat op een niet ingedraaid aquarium met beesten maar zonder bacteriën je juist een ammonia piek krijgt. Om te beginnen. Ik weet niet hoe schadelijk een ammonia piek is.
 
Hm....

Nou actiefotos van krabben boven het water oppervlak zijn met deze bak niet te maken ziet er wel spectaculair uit dat wel

20190603_213256.jpg
 
Ik vind het er leuk uitzien. Lijkt me alleen meer geluk dan wijsheid met die waterwaarden zonder in te draaien.

Het filter wat nu op deze bak draait heeft wel al 6 weken op een andere bak gedraaid toch? waarschijnlijk is dat filter net rijp genoeg geweest om deze bak ook nitriet vrij te houden.

En wellicht heb je dan in de eerste bak wel nitriet gehad zonder het te weten.

Of dit is de reden.

Ik neem zelf gewoon het zekere voor het onzekere en draai een maand in. Zul je zien met mijn geluk dat ik hem daarna krijg.
 
Meer geluk dan wijsheid lijkt me duidelijk. 1 van de 2 nu gebruikte filters heeft overigens 10 dagen gedraaid in de vorige niet ingedraaide bak waar we ook al op een nitriet piek zaten te wachten. Tijdens het 10 dagen draaien in de vorige bak zat er filtermateriaal van het oorspronkelijke 6 weken oude filtermateriaal in. Nu al 2 weken niet meer.

Het is overigens niet mijn hobby om zonder indraaien met dieren te starten zou het echt niemand aanbevelen.
 
20190605_224640.jpg



Ik heb sinds maandag niet gemeten. Maar alles doet het nog. Het is af en toe echt stil in mijn bak zoals nu.

Ik zou er echt graag nog wat bij willen doen ik denk aan 2 botia's 10 Chinese danio en drie krabben.

Zou dat kunnen?
 
240 liter 2 danio 3 botia lohachata 2 krabben 3 pangio kuhli 23 vuurneons 3 slakken
 
Dat moet kunnen, de Botia's zijn wel redelijk grote vissen maar de rest is reatief klein allemaal, en je hebt een goed filter toch?

In mijn oude 200 liter bak had ik zo'n 45 vissen op een gegegven moment, waarvan 5 grote Goerami's, het was wel druk te noemen maar het ging wel goed.
De rest van de 40 vissen waren meerdere soorten tetra's en een schooltje Corydoras Panda.

Ik zou dan niet alles in één keer gaan toevoegen.
 
Laatst bewerkt:
Wellicht de botia's in een later stadium. Die vind ik toch al het minst zielig en zijn de grootste vervuilers.

Als het wel druk is in mijn aquarium zitten de beesten elkaar niet in de weg. De danio zitten boven dan de neons en dan de kuhli en botia op de bodem. Hoewel de botia regelmatig overal dwars doorheen rausen als ze de gekke 5 minuten krijgen.
 
Haha, wellicht je kuhli groep uitbreiden naar 5?
 
Nou hoop gedoe want mij licht was er ineens mee uitgescheiden eergisteren en na wat wezenloos heen en weer gemail met "aquarium en zo" van stuur uw LED lampje maar even naar Ede dan kunnen wij kijken of er iets mis mee is en zoniet dan kunt u even de lichtkap opsturen dan zullen wij die wel even nalopen toch maar even een ding van LED strip XL erin gehangen en ik moet zeggen het ziet er weer schitterend uit.

Krabben kwamen meteen poseren.

Bak lijkt op de foto veel geler dan ie is en sorry voor de rotzooi
 

Bijlagen

  • 20190608_190458.jpg
    20190608_190458.jpg
    89.4 KB · Weergaven: 124
  • 20190608_190249.jpg
    20190608_190249.jpg
    65 KB · Weergaven: 158
Nieuw aquarium is het toch? dan heb je wel recht op vervanging, hoe ze dat gaan doen is hun probleem lijkt me.

Maar nu dus een Led stripje erin, welke kleur heb je genomen en hoeveel? één ledsrip op 240 liter gaat niet voldoende zijn vrees ik.
 
Ja maar hoe lang kan ik alles in t donker laten zitten. Als ik op "aquarium en zo" moet wachten gaat dat nog wel even duren. Ik bedoel eergisteravond viel alles uit. Na wat heen en weer gemail heb ik hier nog geen nieuwe lichtkap. En weekend kwam eraan en piinksteren komt eraan en dan moet aquarium en zo nog mijn LED buisje controleren en mijn lichtbak even nalopen en ondertussen gaat hier alles naar de klote.

Een supergeavanceerde LED buis van ferplast is trouwens ook gewoon een ledstripje hoor.
 
Je hebt er ook goed aan gedaan om even snel een andere strip te halen, anders gaan idd je planten naar de kl**tte
Ik dacht dat je klaar was met aquarium en zo, en dit stripje dan permanent zou gaan gebruiken.
Een supergeavanceerde LED buis van ferplast is trouwens ook gewoon een ledstripje hoor.
Alleen dan in een mooi jasje?
 
Ja het zijn LED strips in glazen buizen. De LEDjes zijn ong 2x zo groot. Er zijn meer technische specs die ik toch niet snap over bekend dan bij ledstripxl.

Het is best degelijk spul. Hoe het uitgevoerd is bij ledstripxl bedoel ik.

Niet zo mooi als ferplast uiteraard.

Ik heb hier 2 van nu:


De bak oogt in het donker idd wat gelig zoals op de foto.

Maar als ik die helder wit er ook 2 van bij hang dan wordt het echt heel erg licht hoor. En dan kan ik er ook nog dimmers op zetten en aparte tijdklokken en als de een niet werkt werkt het andere wel.

Ik vind het echt wel het overwegen waard.

Veel veelzijdiger dan die huidige lichtkap iig.

Als ik het van aquarium en zo moet laten afhangen of mijn net ingedraaide bak een week in het donker moet zitten is die keus al helemaal snel gemaakt. Ik moet verder.
 
"Het zijn LED strips in glazen buizen. De LEDjes zijn ong 2x zo groot" = ferplast dus het originele licht.
Kan geen bewerk functie vinden.
 
De afmeting van de Led's zegt niet zoveel, dus de grotere van de Ferplast hoeven niet per definitie beter te zijn.
ledstripxl gebruikt wel sterke led's zie ik, deze geven een pak meer licht dan de meest gebruikte 5050 smd, ze worden alleen ook een stuk warmer.

Als je hier nog twee witte bij zou doen heb je wel mooi licht, diegene die je nu hebt zijn behoorlijk geel ja, maar dat is logisch want ze zijn 3000K, twee erbij van 6000K zal dan perfect zijn. Misschien wat teveel licht maar dan kun je ze dimmen idd, dan worden ze ook niet zo warm en gaan ze langer mee.

Wellicht kun je dan een TC420 gebruiken?

Kan geen bewerk functie vinden.
Onderaan je bericht staat Report en Edit, licht op als je er met de cursor overheen gaat.
Mmm vreemd, op de light modus staat er alleen Report
 
Laatst bewerkt:
Wellicht kun je dan een TC420 gebruiken

Ja inderdaad zeg nou dat kan echt allemaal niet met de ferplast lichtkap.

Maar ik doe die ferplast lichtkap niet weg ik laat hem uiteraard eerst wel even fixen door die aquarium en zo op hun kosten en ik heb ook een ophangrek voor mijn LED stripjes nodig en daar is die ferplast lichtkap prima geschikt voor er.
 
Nou dat zit allemaal in die superlichtkap de timer ook. Alles onder een dikke laag plastic. Het zou misschien kunnen als je de lichtkap helemaal vertimmert. Dan heb je toch al dat spul van ledstripxl nodig om lampen apart te kunnen dimmen en timen en zonsopgang etc. Dan heb je alleen t voordeel dat je de super LEDs van ferplast kan gebruiken. Maar verder alleen nadelen. En met ledstripxl spul kan ik ook nog gedempt avond en morgenrood timen als ik ook nog zo'n rode balk koop en ook nog maanlicht met een blauwe.
 
Hier dezelfde kap, maar dan nog de t5 uitvoering. Hier sinds kort een 2de strip bijgeplakt en gewoon op een losse timer geschakeld gezet met dimmers. De eenvoudige versie zonder teveel poespas
Met een dimmer bepaal ik de sterkte (linker is van de lido, die zit op dezelfde voeding en timer omdat beide bakken dan tegelijk aan- en uitgaan. Wel een aparte dimmer om die bak zelf te kunnen regelen).
De middelste dimmer is voor de Dubai voor- en naverlichting. De witte werkt op de hoofdverlichting
Zwarte stip op de ene strip komt overeen met de zwarte dimmer. Beide wel gewoon dezelfde strip
20190609_085952.jpg20190609_085723.jpg20190609_085749.jpg
 
Zoiets was ik ook van plan maar ik gebruik nu dus zo'n buis om een meter LED op te hangen. Warm wit.

Op de andere buis doe ik een meter helder wit. Dit doe ik overigens met tiewraps.

Op het midden plak ik een halve meter ochtend en avondrood links en daarnaast maak ik een soort railsje met een halve meter wit voor mogelijk een plek die ik extra wil belichten.

Dit alles stuur ik dan aan met een TC420 van ledstripxl want die kan:
Het simuleren van daglicht en nachtlicht
Het simuleren van zonsopgang en zonsondergang
Het simuleren van bewolking en schemering
Het simuleren van maanlicht
Het naar uw wens dimmen, in- en uitschakelen van 5 kanalen onafhankelijk van elkaar

De ferplast Dubai die mij als trofis is verkocht door aquarium en zo gebruik ik dus als hangrek voor mijn echte verlichting en (Als ik een nieuwe van aquarium en zo heb ontvangen want ze gaan m echt heus nooit nie repareren) als backup mocht die batterij licht die ik hierboven beschreef en die minder kost dan die ferplast lichtkap, het tegelijk spontaan totaal begeven. Ik geloof dat zoiets kan met een neutronenbom of zoiets.
 
Nou heel de rataplan die ik hierboven noem komt morgen binnen. Dit zijn de voor/na foto's in dit geval voor.

Ik heb namelijk de ramen niet gelapt. Verder drijft er van alles rond veel ontworteld spul. Het licht is dus ook geel maar dit is dus de laatste dag als het goed is. Dat donkergroen van die zwaardplant komt duidelijk door een soort alg bruinalg heet dat of zo? Deze plant en de enige andere plant die ik heb vanaf het begin hebben dat. Dat is dat kleine plantje voor de vallisneria. Aan alle planten kan ik groei zien. Ook vanwege dat kleurverschil. Kan het kwaad als ik die verkleurde bladeren even laat zitten?

Laat ik die enorme hoeveelheid waterpest die ik overal heb zitten? Of haal ik alles of een gedeelte weg?

Ik wil in die hoek tussen achterwand en bodem grind toevoegen. Grijs grind eigenlijk dat heb ik gekocht. Om het contrast tussen wand en bodem minder groot te maken qua hoek en kleur en dan hebben mijn planten meer om in te wortelen en ik heb daar op dit moment toch bijna alleen maar steen.
 

Bijlagen

  • 20190612_222254.jpg
    20190612_222254.jpg
    90.2 KB · Weergaven: 102
  • 20190612_223244.jpg
    20190612_223244.jpg
    50.3 KB · Weergaven: 103
  • 20190612_222032.jpg
    20190612_222032.jpg
    77.9 KB · Weergaven: 100
Bladeren die geen groei meer vertonen en erg lelijk/onder de alg zitten kun je beter verwijderen, de plant gaat dan meestal ook meer nieuwe bladeren aanmaken.

Wat je met de waterpest gaat doen moet je zelf weten natuurlijk, maar het is wel een redelijke jungle aan het worden zo, en dit houd wel veel licht tegen.

Toch vind ik de tweede foto best gaaf, komt erg natuurlijk over en de bodem vind ik ook nog steeds mooi.
 
Ik vraag me alleen af of waterpest er uit halen juist goed of slecht is ivm de huidige productie van organisch afval van de waterpest de sliertjes die het niet meer zo goed doen bedoel ik en de concurrentie met de echte planten om co2 nitraat en mest en als ik ze eruit haal krijgen de beesten dan minder zuurstof want ik geef ze graag zoveel mogelijk zuurstof enfin ik geef wel wat aan de buurman
 
Met veel plezier dit topic gelezen en soms zelf hardop gelachen, wat een avontuur met een impulsaankoop van krabben. Chapeau dat je heel je aquarium aanpast om die beestjes het naar hun zin te maken.

Oud en vergeelde waterpest eruit halen is alleen maar goed. Het zijn de groene en groeiende delen die je wilt behouden voor zuurstof.
 
20190616_133706.jpg


Was even door de zure appel heen bijten maar mijn hightech tropische verlichting zoals hierboven beschreven is ready.
 

Terug
Bovenaan