Beginnerbakje 2.0 van maffie666


Gelukkig vertrouwde aquaforumpje weer in de lucht. Anyway ik ga vandaag weer beetje verbouwen. Ik heb nieuwe verwarming eheim thermocintrol. Kan ik de boel een beetje opstoken. En mijn jbl testlab binnen dus dadelijk eerst even testen. En dan verwarming erin plakken. De vuurneons zijn af en toe behoorlijk wild had ik nog niet eerder gezien. Ik heb "jungle earth" gekocht voor het drijvende "land" voor mij n krabben en dan nog wat planten terugzetten die de botia's gemold hebben. Ik zie hier plantenbakken voorbij komen keurig beplant met een pincetje en dan denk ik daar zou je eens 5 minuten een botia op moeten loslaten. Ik maak planten vast met tie wraps aan stenen en dat wurm ik in de grond maar zelfs dat beuken ze los.

20190524_181226.jpg

Deze plant hangt met een tiewrap aan een steen die op de bodem plaat ligt. En vervolgens beetje ingeklemd tussen die liestenen.
20190526_100652.jpg
 
Het zijn mooie beesten maar wel slopers dus.
 
Ja
 
The results na precies 2 weken in bedrijf gemeten met met jbl testlab. Bak is dus 240 liter; nieuw, gevuld met beesten planten en materiaal uit anderhalf mnd oude ook niet ingedraaide 110 liter bak, inclusief 60 liter water uit de 110 liter bak.

Week geleden zo'n 20 liter stofzuigwater ververst dat is alles.

Ph 7.5
Dh 5
Gh 8
Nh3 0
No2 10
Po4 1

Wat is het vonnis?
 
Sorry No2 0 No3 10.
 
Tikfoutje
 
20190526_143852.jpg


Werkzaamheden weer even klaar. Alle Belgisch groen naar links. Zelfs een beetje Oudhollands gesnoeid en herplant. Stukje javavaren dreef nog rond dus aan spiderwood gebonden. Die door de botia's mishandelde zwaardplant gefatsoeneerd en teruggezet. Alle ontwortelde vallisneria teruggezet.

Alle planten zitten nu super verankerd met tiewraps en stenen. Waterpest en mosselplant hier en daar vastgemaakt met groen ijzerdraad.

Drijvend eiland gevuld met jungle earth links in de hoek zie je echt niks van.

Laatste gaatjes in lichtbak dichtgemaakt met duct tape.

Zit ik alleen nog met het probleem van de waterwaarden.

En deze zie ik al 2 weken ronddrijven. Die wordt ook leuk zo.

20190526_124405.jpg
 
Laatst bewerkt:
Botia's en planten gaan dus niet zo goed samen:D

No2 0 is prima, maar er kan altijd nog een verhoging komen.
 
als je de planten goed verankert met tiewraps ijzerdraad en rotsblokken dan is er niets aan de hand.

Maar stel die nitrietpiek komt hè, wat dan?

Water verversen meer niet toch?
 
20190526_190420.jpg


Hier ziet er toch best geinig uit zo
 
Prima bak zo, ik vind je bodem nog steeds er geslaagd, lekker rommelig/natuurlijk.

Mocht je nitriet gaan meten gewoon veel verversen idd.
 
Is hier in Zeeland niks fatsoenlijks te krijgen daarom heb ik er maar wat rommel ingegooid. Maar er moesten ook holen in en die planten moeten vast blijven zitten.

Ik denk dat ik nog een week geen water ververs en een paar keer meet en dan kijken wat er gebeurt. Ik heb echt meer krabben nodig.
 


Videootje waarop je kan zien hoe geinig die botia's kunnen zijn. Wel groffe korrel was donker en moest zoomen.
 


Videootje waarop je kan zien hoe geinig die botia's kunnen zijn. Wel groffe korrel was donker en moest zoomen.
 
20190527_211210.jpg


Ik heb die donkere plant die ontworteld was en gesloopt door de botia's weer verankerd aan een steen met een tiewrap en vervolgens basalt grind en groffe scherpe zandkorrels eroverheen én een kleibol erbij. Bam.

Zelfde geldt voor die stengel trouwens minus kleibol.
 
Ja ik had toch pas gelezen hoe die plant moest nadat jij had gevraagd wat t was.
 
Dat grote stuk spiderwood werd vandaag anderhalve cm opgetild door een krab ik lieg niet.

Verder zag ik een krab 10 cm omhoog springen/zwemmen. Dan willen ze via het Belgisch groen naar het wateroppervlak maar ze zijn dom ik heb er een reliefwand van 140 euro ingeplakt.
 
Haha, hopelijk komt het nog goed met de plant, echt kapotte bladeren kun je beter meteen wegknippen (zo laag mogelijk)
 
Dit is ook nog een raadsel ik heb 24 vuurneons die er allemaal hetzelfde uitzien op 1 na. Het is de bewogen vis op de foto maar je kan duidelijk zien dat ie anders is. Geen mooi recht streepje en kleur is ook anders.

20190527_214604.jpg
 
Geen danio kyathit? Als ik de vorm zo zie

edit; of een chinese danio als ik je filmpjes zo zie
 
Geen danio kyathit? Als ik de vorm zo zie

edit; of een chinese danio als ik je filmpjes zo zie
Ik heb idd 2 danios daar wil ik er nog 10 van maken of zo. En dit visje denkt idd soms dat ie een danio is. Ik maak nu net een betere foto van m. Hier zie je echt goed dat ie echt geen chinese danio of vuurneon is.

20190528_121545.jpg
 
Idd niet een van beide die ik dacht. Wat het dan wel is, blijft een goede vraag. Wellicht even een nieuw topic openen, zul je meer reacties krijgen dan in een fotoalbum
 
Na 17 dagen nog steeds
NH3 0
NO3 1O
NO2 0

Nog steeds maar 1x 20 liter afgeheveld in 17 dagen tijd.

Gemeten met mijn überbetrouwbare wetenschappelijke druppeltest. En alles ziet er nog fris en fruitig uit.
 
Gaat goed dus, maar niet te vroeg juichen bij mij ging ik nitriet meten in de derde week.
 
Het begint met ammoniak toch
 
En nitraat is eerst nitriet geweest toch. En mijn planten groeien. Zo poepen mijn mosselplanten continu nieuwe mosselplanten uit. En nitraat blijft hetzelfde. Ik gok echt dat ik die piek niet krijg. Hoe snel kan ik met deze waardes een nitrietpiek hebben? Morgen?
 
En nitraat is eerst nitriet geweest toch.
Ja prcs. maar nitraat zit ook al in kraanwater, dus als je nitraat meet betekent dat niet direct dat de nitrietpiek is geweest.

Misschien heb je geluk en komt de piek helemaal niet, gewoon dagelijks even meten vanaf nu, volgens mij kun je wel 50 tests doen met die flesjes
 
Na 18 dagen
NH3 0
NO3 1O
NO2 0

Bij kraanwater meet ik overigens 0 NO3.
 
Toch is het zo. Hier nog een overzichtje al mijn vissen zijn zo te zien weg.

20190530_191906.jpg
 
Na 21 dagen. Nh3 0 no2 0.

Vissen zien er blij uit. Planten doen het goed afgezien van vallisneria; sommige bladeren worden geel en zie geen groei.

Nitriet en ammonia zijn nu dus 3 weken stabiel namelijk 0.
Ik heb vrijdag en zaterdag niet gemeten maar wel op die beide dagen 20 liter vd bodem afgeheveld en vervolgens aangevuld. Gevoel zei dat.
 
Ik geloof je hoor, het scheelt ook per regio.


Bijzonder hoor (maar goed natuurlijk) dan ben je één van de weinige die de nitriet ontloopt.

Haha, ik heb ook nooit nitiriet in mijn bak gehad. Is er een reden voor waarom de een het wel heeft en de ander het niet?
 

Terug
Bovenaan