Beginnerbakje 2.0 van maffie666


Zeker en als je eenmaal alles aan elkaar geknoopt heb dan is het de makkelijkste timer die er bestaat
 
Nog afgezien van de veelzijdigheid. Anyway ondertussen bietje in de Oosterschelde wezen vissen.

20190616_151036.jpg
20190616_151033.jpg
 
Iew :D

Wel heel erg leuk om te zien wat er allemaal in de Oosterschelde zit. Die garnaal verbaast me echt.
 
Was net even op een rondvaartje bij yrseke en dan halen ze even een sleepnetje over de bodem en laten ze zien wat er in zit je mag ook zelf in de smurrie grasduinen. Daarna wordt alles uiteraard gewoon teruggezet afgezien van de 100 miljoen kg mosselen per jaar.

20190616_151146.jpg
 
20190616_222809.jpg

Mijn zonsondergang moet nog een beetje gefinetuned worden maar het is al net de Efteling of nie

En ik moet me ramen lappen want mijn krabbeneiland was gezonken tijdens werkzaamheden.
 
Nou zit ik alleen nog met: hoe lang moet ik alles aanzetten ik heb een meter helder wit op 80 procent en een meter warm wit op 40 procent wit en nog een halve blauw op 20 procent gedurende 1.5 uur en een halve rood op 20 procent gedurende uurtje of zo en alles gaat met half uurtje fading aan en uit dit is bij rood en blauw meegerekend. Qua genoemde tijd. Bak is 24 liter 50 cm hoog.
 
Wellicht even handig om per strip aan te geven wanneer ze aan gaan, uit gaan en op welke sterkte ze branden. Sterkte en lengte van de verlichting zal ook bakafhankelijk zijn qua invallend licht/plantbehoeften ed
 
Ik zit nog te knoeien maar ik heb m nu zo ingesteld :
Vanaf 13u tot 14 u faden helder wit naar 80 en warm wit naar 20. Deze balken zijn 1 meter. Vanaf 21u faden ze langzaam naar 0 om 23u. Via helder wit 20 en warm wit 5 om 22u.

Om half 10 begint rood te faden naar 5 om 22u (Halve meter) tot 0 op 22.30u
Om 22u begint halve meter blauw te faden naar 10 om 23u en dan naar 0 om 23.59 u.
 
Is dat geavanceerd of wat. Het is ook allemaal zeer wetenschappelijk onderbouwd.

Ik had vanochtend nog een vergelijkbare zonsopkomst en weer ondergang tussen 7 en 9 en dan alles uit tot 17u maar dat vond ik achterlijk dus nu heb ik t zoals hierboven.
 
20190617_235034.jpg


Op de foto zien die LED kleuren er echt hysterisch uit. Dit is bv zo'n beetje t laatste licht voordat alles over een paar min uitgaat. Ter vergelijking zie je ook zo'n lichtje van de contactdoos die op de grond ligt. En het ok lampje vd verwarming.
 
Die halve meter rood en halve meter blauw moeten sowieso allebei gewoon een meter worden. Anders krijg je gewoon: een halve meter. Ziet er niet uit. En rood en blauw moet ook niet al te snel in elkaar overlopen.
 
Wou ik net vragen inderdaad, je hebt een halve meter rood en daarnaast blauw? Mooiste zou zijn idd de beide kleuren over de gehele lengte van de bak. Wellicht de rode gebruiken in de ochtend als zonsopgang en de blauwe als zonsondergang? Dat je ze niet tegelijk gebruikt/in elkaar over hoeft te laten lopen?
 
Wou ik net vragen inderdaad, je hebt een halve meter rood en daarnaast blauw? Mooiste zou zijn idd de beide kleuren over de gehele lengte van de bak. Wellicht de rode gebruiken in de ochtend als zonsopgang en de blauwe als zonsondergang? Dat je ze niet tegelijk gebruikt/in elkaar over hoeft te laten lopen?
Ja de hele lengte is inderdaad een must. Ik ben er ook al achter dat dat blauw en rood echt minimaal moet zijn anders ziet het er echt niet uit.

Vraag ik me toch nog de tijden af dat ik alles aan en uit moet zetten.
Plus ik heb ergens gelezen dat een gedimde lamp voor planten net zoveel licht is als 1 die voluit staat. Want dan heb ik dus 4m in mijn bak ipv de oorspronkelijke 2.
En ook vroeg ik me af hoe het faden gaat. Gaat dat in stapjes van 1? Of traploos?
 
Plus ik heb ergens gelezen dat een gedimde lamp voor planten net zoveel licht is als 1 die voluit staat
Dat klopt niet, mijn planten gaan in de avond gewoon met de armpjes omhoog staan onder gedimd licht.
En ook vroeg ik me af hoe het faden gaat. Gaat dat in stapjes van 1? Of traploos?
Het faden gaat traploos met stapjes van 1 idd, alleen de laatste paar stapjes (van 5 tot 0 %) zie je wel.
 
Dat klopt niet, mijn planten gaan in de avond gewoon met de armpjes omhoog staan onder gedimd licht.

Het faden gaat traploos met stapjes van 1 idd, alleen de laatste paar stapjes (van 5 tot 0 %) zie je wel.
Dan is het dus gewoon niet traploos maar stappen van 1. Ik vind zo'n lamp op 5 eigenlijk al erg blauw. Ik ga dadelijk eens zoeken naar een manier om zo'n lamp een zonnebril op te zetten of zoiets of op de een of andere manier te dempen. Dan zou ik m met een groter getal "traploos" kunnen laten faden.
 
Dan is het dus gewoon niet traploos maar stappen van 1.
Ja je hebt gelijk, mijn fout, maar het zijn zoveel trapjes dat het traploos lijkt, je ziet het bijna niet namelijk, alleen de laatste paar trapjes zijn duidelijker

Ik vind zo'n lamp op 5 eigenlijk al erg blauw
Ja dat heb ik hier ook, als zonnebril zou je blinderingsfolie kunnen gebruiken? ik snap wat je bedoelt met faden op grotere getallen, van 30 naar 20 bvb, waarbij 20 dan bijna donker is
Maar met het laatste stukje wit en warmwit faden zul je ook de laatste trapjes zien.

Een schaal van 0 naar 1000 zou beter zijn geweest.
 
Laatst bewerkt:
zul je ook de laatste trapjes zien.
Dat is ook logisch. Van 100 naar 99% is slechts 1 % verschil in lichtsterkte. Dat kunnen wij met onze ogen niet waarnemen. Maar van 5 naar 4% is een verschil van 20% lichtsterkte. Dus hoe lager het percentage verlichting, hoe meer je het zult zien omdat percentueel de trap groter wordt.
Dit is denk ik inherent aan alle LED verlichting die je gaat dimmen.
 
Als ik je nog en tip mag geven,

Ik zou rood en warmwit samen gebruiken voor de zonsopkomst, waarbij je dus met allebij de kleuren tegelijkertijd start en de warmwitte op den duur laat overheersen tot de 20 % om 13:00 zoals je nu hebt, de Koelwitte laat je er dan van 0 tot 80 bijkomen van 13:00 tot 14:00
Vervolgens laat je in de avond eerst de warmwitte dalen naar 0 % en laat je daarna de blauwe en koelwitte langzaam afvloeien tot 23:00, waarbij de blauwe aan het einde weer iets overheerst.

Alleen rood in de ochtend en blauw in de avond is geen gezicht, daar ben ik inmiddels ook achter (met blauw dan)

Nog wat extra info, de rode led kan dan gewoon helemaal uit zodra de koelwitte om 14:00 op volle (80%) sterkte is, en de blauwe led hoeft pas aan (op te komen) in de avond als je begint af te bouwen met warmwit
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor alle ideeën daar kan ik echt wat mee.

Maar omdat dit een fotoalbum is het volgende.

Ik zag zo juist iets wat leek op een rot krabbenlijk op een stuk waterpest zitten vlak onder de waterspiegel . Nadere inspectie leert dat er weer een uit zijn vel is gesprongen. Deze is leeg. Ben benieuwd hoe groot ie nu is.
 

Bijlagen

  • 20190619_213627.jpg
    20190619_213627.jpg
    101.2 KB · Weergaven: 119
Blijft bijzonder zoiets.

Dit is nu al de 2e keer dat ik zoiets zie en dat mijn eerste reactie is wat ben ik toch een dieren beul mijn krabben avontuur is voorbij. Terwijl ondertussen de krabben gewoon hun ding doen zoals het bedoeld is.
 
"Wat doe ik die arme beesten toch aan".
 
Spooky
 

Bijlagen

  • 20190619_230509.jpg
    20190619_230509.jpg
    123.6 KB · Weergaven: 132
  • 20190619_230457.jpg
    20190619_230457.jpg
    131.2 KB · Weergaven: 120
  • 20190619_230411.jpg
    20190619_230411.jpg
    133.3 KB · Weergaven: 126
  • 20190619_230404.jpg
    20190619_230404.jpg
    111.5 KB · Weergaven: 135
Als je niet beter zou weten!

Bak staat er prima bij :)
Nou ik vind het nog wel wat rommelig en groezelig maar dat komt van dat gerommel van mij de hele tijd ik wil daar eigenlijk eens mee ophouden. Voor zover mogelijk.

Anyways de resterende meter groen en blauw licht zijn besteld plus nog een lading filtermateriaal want ik had een probleem met een kraakje dat ik uit een pomp wou schudden en toen schoot een slang los dus toen heb ik die pomp maar afgekoppeld want het was midden in de nacht. Nu ben ik toch blij dat ik er 2 heb trouwens.

Ik vraag me trouwens af of het zinvol is om gedurende de dag op een moment dat ik er toch niet ben die rooie en die blauwe eens flink open te gooien. Misschien hebben de planten daar iets aan?

En warm wit vind ik niet eens mooi ik overweeg om die meter te vervangen door nog een helder wit of is dat dom/gek/raar?

Dat gedoe met die krabvervelling was erg spannend dat komt er niet echt goed uit op de foto's. Die krab die met dat vel ging slepen hield zich ook een tijdje dood of zo. Ik denk dat dat de oorspronkelijke bewoner van t vel is. Het vel ligt nu half in een grotje gesleept en er is al wat af geknaagd. Bijgaand een foto van vanochtend en van vanavond. En het uitzicht nu 23:15u vanaf mijn bed.
 

Bijlagen

  • 20190620_140938.jpg
    20190620_140938.jpg
    190.7 KB · Weergaven: 102
  • 20190620_215323.jpg
    20190620_215323.jpg
    129.4 KB · Weergaven: 102
  • 20190620_230801.jpg
    20190620_230801.jpg
    102.4 KB · Weergaven: 102
Laatst bewerkt:
En warm wit vind ik niet eens mooi ik overweeg om die meter te vervangen door nog een helder wit of is dat dom/gek/raar?
Als die samen met de koelwitte brand is het toch wel goed?

Probeer anders deze combinatie eens,

wit en warmwit beide op het hetzelfde percentage, en dan de blauwe op de helft daarvan.
Dat heb ik ook en geeft een mooie kleurweergave.
 
Laatst bewerkt:
Ik vraag me trouwens af of het zinvol is om gedurende de dag op een moment dat ik er toch niet ben die rooie en die blauwe eens flink open te gooien. Misschien hebben de planten daar iets aan?
Ik zou niet teveel met de lichtkleuren gaan wisselen, planten moeten ze zich dan steeds aan gaan passen, warmwit samen met koelwit is het beste
 

Terug
Bovenaan