Wat is er nieuw

blauwe tijgergarnalen verliezen kleur

• Onderwerp starter Onderwerp starter basssiedtc
  • Startdatum Startdatum
Hoi,
Vandaag een lichte verbetering in de kleur, vooral degene die op de lavasteen zat is een stuk verbeterd, heb nog een kleine waterwissel gedaan van 3 liter , omdatk vond dat ze tocb wel.goed op hebben gereageerd gisteren. Teststrip gedaan en kwam weer niet op de hoge ph waarde uit als de druppeltests van de week.was gewoon een lichtoranje kleur , verder alle waardes ok.
Hoop dat het niet verslechterd en in dat geval denk ik dat ik de eerste week of 2 geen waterwissel doe.
Groeten basssie

Update, de garnaal die op.de lavasteen zat heeft het loodje gelegd.
Lag int hoekje ent leek dat er achter op de kop een rood stukje visvoer lag.
Over het kopje gekrabt met klein stukje ijzer maar het verdween niet, daarom garnaal opengemaakt en het leek op een bloeduitstorting.
Overigens is de ph niet zo hoog uit de kraan als de lfs me vertelde, die ligt rond de 7, 5 a 8 hier volgens de andere dierenzaken waar ik was vandaag.
Heb vandaag waterwissel van 25 procent gedaan en behandeld met garnalenveilig middel tegen chloor en dergelijke.
De kleur van de garnalen is verder stabiel, verder een aantal vervelingen van de grootste bijna volwassen garnalen gevonden.
Groeten Bassie

Dat je vervellingen ziet is een goed teken.
De garnalen houden van stabiel water dus ik zou niet teveel verversen als het niet hoeft hoor.

misschien even met rust laten, als het(waterwaardes) enigszins acceptabel is.
het ''pielen'' in de bak doet je waterwaardes vaak niet veel goeds, evenals dat het stress met zich meebrengt voor de garnalen

sterkte!

Ben het met Thomba eens want zoals ik al zei houden ze niet van veranderingen steeds.

Heb die watervoorbereider en waterwissel gedaan vandaag omdat ik de kleur geel bij het chloor toch een beetje donker vond op de teststrip.
Zal jullie wijze raad opvolgen en de volgende waterwissel pas over 2 weken doen indien er zich niks vreemds voordoet.
Groeten bassie

Update : 1 dode ligt op rug met pootjes omhoog, weer zon rare rode vlek in de kop net als die andere van de week. Kamaraad van me had gisteren het zelfde een dode cb met rode vlek op cq in de kop.
Overigens de.ph is niet zo hoog als de lfs me laatst heeft wijs gemaakt, de ph wat uit de kraan komt is tussen de 7,5 en 8 volgens de andere winkels waar ik ben geweest van de week.
Zou die rode vlekken in de kop iets te maken kunnen hebben met vervellingsproblematiek?
Groeten bassie

Heb je een foto van de dode garnaal??
Ik weet van bv Bijtjes en de cr black wel dat ze vaak roodachtig gaan kleuren na het dood gaan.
Hoe dat kan weet ik ook niet.

Nee sorry geen foto.
Er zit nog 1 bij die is al zo goed als volwassen en oogt ook al een paar dagen wat anders, iets trager dan de rest en iets afwijkende kleur wat grijzige tint erdoorheen, van de week wast ie nog trager, maar eet en ontlast wel.De rest is goed op kleur behalve 2 a 3 kleintjes die iets lichter zijn, maar ze worden donkerder van kleir naarmate ze ouder worden.
Was eigenlijk vanmorgen wel tevreden, ze hadden de vellen die er al een paar dagen opgegeten en ook voor het eerst het voer goed opgegeten en valt er toch nog 1 om.
Groeten basssie

Update: ligt er weer een op de rug, das nummer 4 , restant 12 en een klein larfje.
Een van de kleinere die dood is. Lagen een paar vellen van kleinere garnalen.
Heb de filter uitgespoeld verder niet.
Groeten bassie

Nou daar wordt je dus niet vrolijk van zeg. Tja je hoort het veel meer hoor bij garnalen dat het gissen is naar de oorzaak.

Dat heb je goed, bij mijn rooie rillis is de helft ook.uitgevallen en zit de bak nu ook goed vol.
Heb er nog geen zwangere inzitten en ook nog geen mannetjes zien rondsjeesen, terwijl de grotere toch al een keer verveld hebben.
De.sterkere overleven het wel denk ik, was wel van plan de groep wat uit te breiden van de week, misschien dat ik dat nog even uitstel.
Groeten bassie

Zelf zou ik daar nog even mee wachten dus.

Update weer 1 eraf. Om flauw van te worden
Groeten bassie

Tja Bas dat is niet leuk en ik herken het verhaal van dat er dagelijks bijna garnalen sterven.
Ik heb dat destijds dus met de cr s gehad. Nu heb ik een nieuwe groep sinds kort en die doen het prima zonder uitval.
Misschien heb je toch kruisbesmetting gehad. De oorzaak zul je niet snel achterhalen denk ik.

Krijgen de garnalen eerst rare vlekken voor ze bij je doodgaan?

Seabait zei:
Krijgen de garnalen eerst rare vlekken voor ze bij je doodgaan?

Goede vraag John :thumbs:.
Of worden ze enigszins witachtig?? Dan zou het ook een ziekte kunnen zijn namelijk.
Kun je anders niet een foto van de garnalen posten en een foto van een dode garnaal??
Misschien dat wij iets kunnen zien.

Heb niet alles gelezen maar lees in 1 van de laatste berichten iets over vlekken bij de dode garnalen.
Kan natuurlijk na de dood ontstaan maar als ze voor die tijd al afwijkingen vertonen is de kans op een ziekte heel groot idd.

Die vlekken waar ik het over had was bij 2 een rode vlek op de kop , die heb ik er afproberen te krabben met een klein stukje ijzer dat lukte niet, daarna kop opengebroken om te kijken en dat leek op een bloeduitstorting. Degene die gister doodging was helrmaal dood en die vanmorgen blauw.
Inderdaad zit er 1 die wat grauwwitachtig is in, een volgroeide, eigenlijk al een week lang mijn zorgenkindje.
Groeten bassie

Bij de Porceleinziekte gaan ze witachtig worden en vaak dacht ik ongecontroleerd zwemmen.
Dat kun je wel lezen als je via Google er even naar zoekt.
Is die plek die je bedoeld niet een eivlek bij de garnalen?? Die zit net achter de kop zeg maar en kleurt donker.

Die kruisbesmetting waar jij het over had, daar had vorige week shrimproyal het over bij mijn cristal red probleem.
Die hebben me toen een waterwissel van 90 procent geadviseerd en filter schoonmaken ivm bacteriedruk en kiemgetal.
Eigenlijk durfde ik dat niet, maar ik dacht, die mensen hebben zoveel ervaring en zullen dat niet zomaar adviseren.
Heb toen de waterwissel doorgevoerd en behandeld en het probleem lijkt onder controle, zelfs zwangere vrouwtjes en drukkere garnalen.
Groeten bassie

O ja dat ben jij ook dus 😉. ik ken het topic.
Heb je deze en de cr s bij dezelfde zaak gekocht misschien??
Theoretisch kan er daar een ziekte hebben gezeten die jij daardoor erbij hebt meegekregen.
Maar dat is maar een idee hoor.
Ik heb het gehad op die manier toen ik de porceleinziekte hier kreeg. Ik kocht 2 soorten en beide soorten hadden grote uitval opeens.
Ze zaten niet in dezelfde bak en toch in beide bakken erg veel uitval.

Het lukt me niet om hier een foto te posten, wat ik kan doen is ff een adv op mp maken met blauwe tijgergarnalen gezocht.Ben hier al uur aan proberen geweest maart lukt me niet.
Groeten bassie

Ik weet niet of het nu verstandig is om er nieuwe bij te plaatsen. Dat zou zonde zijn als die ook weer dood zouden gaan. Ik zou eerst afwachten tot alles weer stabiel is en er geen sterfte meer is.
Zo moet je een foto kunnen plaatsen Bas:

http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1011307

Nee das geen eivlek.
Ze zwemmen nauwelijks, zitten meer.
Zijn niet van dezelfde zaak, ben niet zo eenkennig.....

Sorry John, ben een beetje digibeet, het lukt me hier echt niet vanaf mijn telefoon.
Heb op mp een advertentie geplaatst met fotos, de garnaal die op de grond zit is het zorgenkindje degene op de bladeren de donkerdere.
Groeten basssie

Zijn de fotos op mp duidelijk genoeg?
Wat me dus ook opvalt is dat ze behoorlijk rustig zijn.
Ik zal overigens ff een teststripje erin hangen.
Groeten bassie

Teststrip zegt niks vreemds, ph kleurt licht oranje onder de 7.2.
Overigens is de kleur van de meeste wel mooi donker richting paarsoranje.
Groeten bassie

Heb over porseleinziekte gelezen, maar dat zwemmen zonder enige richting herken ik niet. Dat zijliggen wel van die ene, die lijkt inderdaad wel wat verstijfd.
Maar die is al een week minder van kleur.
Ga van de week sowieso ff antiplanaria en furanol halen, mocht ik het nodig hebben heb ik het tenminste liggen, want als je dat soort dingen hier wilt halen, hebben zs het meestal niet.
Groeten bassie

basssiedtc zei:
Zijn de fotos op mp duidelijk genoeg?

Plaats ff de link hier 😉

Als je intoets in het zoekvakje op mp:: blauwe tijgergarnalen gezocht . Zie je de advertentie , ik noem mijzelf dtc daar sorry John ook een link plaatsen lukt me nog niet.
Groeten bassie

Hahaha dank je marc

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan