Bookshelf aquarium


daand

Well-known member
Lid geworden
10 juni 2021
Berichten
277
Leeftijd
19
Ik ga deze vakantie aan de bouw van een nieuw aquarium beginnen. Ik heb een gebroken aquarium dat ik ga versnijden tot een nieuw formaat zodat het past op mijn vensterbank. Het raam krijgt amper zonlicht. Hij wordt 20x60, de hoogte weet ik nog niet. Dit is aangezien ik nog moet beslissen over de scape. Een cliff scape lijkt mij gepast, aangezien ik een beperkte breedte heb om mee te werken. Mijn plan was dus om stenen te versnijden en die op een kunststofplaat te lijmen, zodat ik die in een stuk in de bak kan plaatsen. Op de stukken die de stenen niet bedekken zou ik filterspons lijmen, zodat daar mos e.d. op kan groeien. Ik vroeg me nu af of dit een mogelijkheid is of zou ik beter de hele achterwand uit spons maken en die laten begroeien? Het belangrijkste is dat de achterwand plat is. Ik heb maar 20cm speelruimte dus ik zou hem rond de 5 cm willen houden. De bewoners worden vuurgarnalen, die doen het altijd geweldig bij mij. Qua planten zou ik bijna uitsluitend Hydrocotyle gebruiken. Wat denken jullie? Filter wordt ook extern, dan hou ik meer ruimte over.
 
Ja dat kan, dan zou ik zelfs 2cm filterspons gebruiken om ruimte te besparen. 20cm is echt heel weinig trouwens, als daar wat mos op groeit hou je amper 10cm over.
 
Ja dat kan, dan zou ik zelfs 2cm filterspons gebruiken om ruimte te besparen. 20cm is echt heel weinig trouwens, als daar wat mos op groeit hou je amper 10cm over.
Als ik de Hydrocotyle neem blijft dat redelijk beperkt. Ik ga ook met DIY CO2 experimenten, als het slecht uitdraait groeit die ook zonder. Misschien is filtermatten de beste oplossing met hier er daar een steen. Het moet gewoon volledig begroeit geraken maar normaal moet dat wel lukken?
 
Ja vooral met javamos oid moet dat prima lukken met filtermat. Zou wel een zwarte gebruiken want helemaal dicht is lastig hoor. Op zijn minst een tijdrovende klus. Misschien beter eerst horizontaal in een klein laagje water laten begroeien
 
Ja vooral met javamos oid moet dat prima lukken met filtermat. Zou wel een zwarte gebruiken want helemaal dicht is lastig hoor. Op zijn minst een tijdrovende klus. Misschien beter eerst horizontaal in een klein laagje water laten begroeien
Zou een dry start helpen hiermee? Tijd is geen probleem maar als het er sneller schoon uitziet dan is dat mooi meegenomen natuurlijk.
 
Als ik de Hydrocotyle neem blijft dat redelijk beperkt. Ik ga ook met DIY CO2 experimenten, als het slecht uitdraait groeit die ook zonder. Misschien is filtermatten de beste oplossing met hier er daar een steen. Het moet gewoon volledig begroeit geraken maar normaal moet dat wel lukken?
Je zou op een of andere manier kunnen leren te ontdekken hoe je het zo goed mogelijk laat overgroeien, dat verschilt per situatie dat moet je optioneren met de info en zelf gaan proberen.
Er kan heel veel uit zo,n sponsmat groeien.
Onder en boven water.
 
Misschien dit onderwerp nog even lezen ter inspiratie (of je hebt dat al gedaan natuurlijk 😊).

"45cm shallow van anketh31"
https://aquaforum.nl/threads/45cm-shallow-van-anketh31.180579/#:~:text=45cm shallow van anketh31
Die had ik nog niet gezien, geweldige inspiratie! Weten jullie of ik zo een sponsmat gewoon bij de doe het zelf winkel kan ophalen want als ik ze koop bij aquariawinkels zijn ze toch behoorlijk prijzig. De wand laten begroeien in een plastic doos is misschien het beste, kan ik de lamp 24/7 laten draaien?
 
Bij de vijverafdeling van een tuincentrum zijn vaak dezelfde filtersponzen in groter formaat en kleinere prijs te krijgen.
Verder kun je ook eens kijken naar begroeiingsmat voor vijveroevers kijken. Is ongeveer 1 cm dik, zwart, veilig en wat minder dicht van structuur zodat je er wat makkelijker plantjes 'in' kan steken. Je kunt dan ook denken microsorum windelov of bucelancephadra.
 
Ik heb een oplossing gevonden voor de achterwand, ik laat er meer over weten wanneer ik verder sta in het project. Nu even een vraagje over CO2. Ik wil graag eens proberen om CO2 toe te voegen, maar niet als dit te duur is. Ik ben van plan om een set te bestellen van aquaplantsonline met drukregelaar, magneetventiel en slang. Hierbij zou ik nog een diffuser, check valve en bellenteller moeten aanschaffen. Dit zou uitkomen op 150 euro. De drukregelaar past op een sodastream fles wat essentieel is omdat ik niet zou weten waar ik anders mijn fles zou kunnen laten vullen. Hoe lang zou deze fles meegaan? De inhoud wordt slechts 24 liter. (60x20x20). Qua planten onderwater zat ik te denken aan bucephelandra, hydrocotyle tripartata, dwerg naaldgras en wat mos. Bovenwater heb ik een coole varen kunnen scoren: Davallia humata. Verder komt hier nog meer hydrocotyle en mos op.De achterwand gaat een drip wall worden. Ik heb een kleine opvoerpomp die ik ga verstoppen in een compartiment. Ik zou er ook Ficus pumila op kunnen doen, ik heb er meer dan genoeg van in mijn terrarium, maar ik twijfel of hij kan groeien zonder substraat. Ik stel me vooral vragen bij de CO2. Hoelang zou hij werken en hoe zit het met CO2 in mijn water (zo hard dat het vloeibare steen lijkt). Als ik ook nog een osmose apparaat moet aanschaffen wordt het wat te veel allemaal.
 
Ik heb een oplossing gevonden voor de achterwand, ik laat er meer over weten wanneer ik verder sta in het project. Nu even een vraagje over CO2. Ik wil graag eens proberen om CO2 toe te voegen, maar niet als dit te duur is. Ik ben van plan om een set te bestellen van aquaplantsonline met drukregelaar, magneetventiel en slang. Hierbij zou ik nog een diffuser, check valve en bellenteller moeten aanschaffen. Dit zou uitkomen op 150 euro. De drukregelaar past op een sodastream fles wat essentieel is omdat ik niet zou weten waar ik anders mijn fles zou kunnen laten vullen. Hoe lang zou deze fles meegaan? De inhoud wordt slechts 24 liter. (60x20x20). Qua planten onderwater zat ik te denken aan bucephelandra, hydrocotyle tripartata, dwerg naaldgras en wat mos. Bovenwater heb ik een coole varen kunnen scoren: Davallia humata. Verder komt hier nog meer hydrocotyle en mos op.De achterwand gaat een drip wall worden. Ik heb een kleine opvoerpomp die ik ga verstoppen in een compartiment. Ik zou er ook Ficus pumila op kunnen doen, ik heb er meer dan genoeg van in mijn terrarium, maar ik twijfel of hij kan groeien zonder substraat. Ik stel me vooral vragen bij de CO2. Hoelang zou hij werken en hoe zit het met CO2 in mijn water (zo hard dat het vloeibare steen lijkt). Als ik ook nog een osmose apparaat moet aanschaffen wordt het wat te veel allemaal.
Je kan proberen CO2 toe te voegen, maar dat zou in mijn ogen niet nodig zijn met het plantenbestand wat jij voor ogen hebt en de diepte dat deze plantjes onder water staan. Wellicht wel denken aan wat voeding voor in de bodem en waterkolom.
 
Je kan proberen CO2 toe te voegen, maar dat zou in mijn ogen niet nodig zijn met het plantenbestand wat jij voor ogen hebt en de diepte dat deze plantjes onder water staan. Wellicht wel denken aan wat voeding voor in de bodem en waterkolom.
Dat zou alles wel helpen. Misschien mijn budget voor CO2 houden voor later, in een high end setup. Wat voor bodem raden jullie aan? Ik dacht aan tropica aquasoil.
 
Hoe kun je zo snel naar een high setup streven je moet natuurlijk zelf ook wel het een en ander geprobeerd hebben hoor.
 
Hoe kun je zo snel naar een high setup streven je moet natuurlijk zelf ook wel het een en ander geprobeerd hebben hoor.
Ik heb zeker al ervaring met aquaria gewoon nog nooit met CO2 e.d. gesleuteld. Deze bak eerder low tech houden met een twinstar 45b. Langs de andere kant ben ik geneigd om te experimenteren met een sodastream fles en een ali express drukregelaar etc. Het zal wel niet lang meegaan allemaal maar misschien wel goed om te leren. Ik ga een beetje opzoeken.
 
Hoe zit het met waterwaarden en CO2 eigenlijk want ik ga denk ik toch een setje van ali bestellen. Lid @sterremos heeft hier goede ervaringen mee en het kost toch niks.
 
Wat voor bodem raden jullie aan? Ik dacht aan tropica aquasoil.
Tropica kan zeker, maar de vraag zal meer zijn wat past er het beste bij jou concept/idee? Ik zou zelf meer geneigd zijn naar filterzand 0.4-0.8 mm voorin en op sommige plekken soil, kijkend naar wat je van plan bent.


Hoe zit het met waterwaarden en CO2 eigenlijk
Bedoel je hier de invloed van CO2 op je water? Wat voor water ga je gebruiken? Kraanwater, osmosewater of een versnijding hiervan? Wat is de samenstelling van je kraanwater als je dat gaat gebruiken?

CO2 zal altijd je pH een aantal tienden verlagen bij normaal gebruik. Heb je hard water dan zal dat meer CO2 kosten en dat heeft weer als gevolg dat dit meer geld kost want je fles is sneller leeg. Ook kan dit gevaarlijk zijn voor je bewoners, want een overdosis is snel gegeven al moet je veel toedienen.
 
vuurtjes doen het bij mij uitstekend op kraanwater
En voor een set-up met mos zie ik eigenlijk het nut van C02 niet zo.
 
Bedoel je hier de invloed van CO2 op je water? Wat voor water ga je gebruiken? Kraanwater, osmosewater of een versnijding hiervan? Wat is de samenstelling van je kraanwater als je dat gaat gebruiken?

CO2 zal altijd je pH een aantal tienden verlagen bij normaal gebruik. Heb je hard water dan zal dat meer CO2 kosten en dat heeft weer als gevolg dat dit meer geld kost want je fles is sneller leeg. Ook kan dit gevaarlijk zijn voor je bewoners, want een overdosis is snel gegeven al moet je veel toedienen.
Ik ben van plan om kraanwater te gebruiken. pH=7.3 KH=>21 GH=>21
(helemaal blauw op mijn teststripjes)

pH verlagen maakt mij niet zoveel uit, ik vroeg mij wel af of ik meer moet doseren zodat de plantjes genoeg krijgen want ik las dit op azaqua: In hard water (water met een hoge GH en KH) gaat het CO2 molecuul een reactie aan met de opgeloste zouten/carbonaten (o.a. Calcium en magnesium). Hierdoor is het voor planten niet of nauwelijks meer opneembaar.

Als ik de hele bodem wil laten begroeien, is aquasoil dan de beste optie?
 
Je zal dan meer moeten doseren idd.

Al wil je de gehele bodem laten begroeien is aquasoil de beste keuze idd.
 
Je zal dan meer moeten doseren idd.

Al wil je de gehele bodem laten begroeien is aquasoil de beste keuze idd.
Naar hoeveel meer CO2 ben ik aan het kijken ongeveer? Want als ik om de week mijn fles ga moeten vervangen hoeft het niet voor mij haha. Een oplossing is omgekeerde osmose maar dan moet ik daar weer een heel systeem voor maken.
 
Naar hoeveel meer CO2 ben ik aan het kijken ongeveer? Want als ik om de week mijn fles ga moeten vervangen hoeft het niet voor mij haha. Een oplossing is omgekeerde osmose maar dan moet ik daar weer een heel systeem voor maken.
Vermoedelijk 2x zoveel (hoeveelheid is nog niet in waarde uit te drukken). Al hangt dat ook af van jou streefwaarde wat je wilt bereiken en ook je soil helpt nog mee in pH verlaging. Dus dat is positief natuurlijk. Normaal zou je op 2/3 bellen per sec uitkomen voor een standaard hoeveelheid. Maar geen bak is hetzelfde.
 
Misschien toch niet voor CO2 gaan dan…
Qua plantenvoeding ga ik Kaliumnitraat, Kaliumfosfaat en profito bestellen, is dit goed? Ik heb de oude bak uit elkaar gehaald en ga na mijn werk de ruiten opkuisen en eventueel al snijden. De bak wordt 60x20x20, maar de achterkant laat ik 30cm hoog. Dit gaat meet stabiliteit geven en hoe minder ik moet snijden hoe beter. Verder heb ik een opvoerpomp van 600l/h en in de slang van deze ga ik gaatjes maken aan de bovenkant van de achterwand. De achterkant wordt bovenwater mesh en hout en onderwater hout en stenen, dit allemaal vastgelijmd op een pvc plaat. Voor planten ben ik van plan om 6 potjes Hydrocotyle tripartata, een potje creeping moss, een potje christmas moss en een potje javamos te bestellen. Dit wordt bovenwater aangevuld door een varen, mos uit mijn terrarium en misschien Ficus pumila. Het plan is om de Hydrocotyle zo te plaatsen dat die de achterwand opkruipt helemaal tot boven, wat zou moeten lukken omdat de achterwand altijd nat blijft. De varen gaat voor een druppend effect op het wateroppervlak zorgen. Als filter ga ik een DIY externe filter maken in een 5 of 10 liter emmer. Dit zou ook weer de hoeveel water vergroten, wat gaat helpen met de stabiliteit. Uiteindelijk zou de bak compleet overgroeid moeten zijn op de achterkant, en een mooi tapijtje op de voorgrond moeten hebben. Het bestand wordt een kolonie vuurgarnalen die ik ga laten kweken hoeveel ze willen en waarvan ik de surplus verkoop.
 
Dit zijn mijn waarden en een tabel die zegt dat ik ongeveer 24ppm CO2 nodig heb volgens de waarden die ik heb gemeten. Ik weet niet hoe efficiënt een diffuser is maar hoelang zou ik ongeveer doen met een Sodastream (425g)? Wetende dat de inhoud +-25 liter is. Ik zeg altijd dat ik geen CO2 ga doen maar als ik planten in een setup met CO2 zien zijn die toch echt wauw. Ze groeien geweldig compact en gezond.
22865582-90A0-4D23-949E-ADDBE3B28020.jpeg
A25599A9-973D-42CE-AD40-8238B2F9EA16.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet hoe efficiënt een diffuser is maar hoelang zou ik ongeveer doen met een Sodastream (425g)? Wetende dat de inhoud +-25 liter is.
Op mijn 24 liter doe 18 weken van een 500 grams fles, 9 uur per dag. Maar zit wel erg hoog in de CO2 (30ppm)
Als jij met jouw soortjes 15ppm CO2 gaat toevoegen is dat wel voldoende, dus zou je theoretisch 36 weken ermee kunnen doen. En dan is de richtlijn zo'n 15 bellen per minuut
 
Als jij nu geen Co2 in gasvorm toevoegt is dit in de praktijk onmogelijk
De CO2 niveaus zijn niet mijn niveaus, het is een tabel die ik online heb gevonden. Stel dat ik jouw hoeveelheid toevoeg, zou dit dan uitkomen op een goede hoeveelheid CO2 voor mijn planten met mijn waarden. Ik weet niet wat jouw waarden zijn maar als jij 30ppm toevoegt zou dat dus bij mij 15ppm zijn volgens wat @Ed Tensen zegt. Da zou ik er pakweg 15 weken mee toekomen? 12 euro (=kost van Sodastream) 4x per jaar valt goed mee voor CO2.
 
Heb net glas gesneden. Het glas was ernstiger gekrast dan gedacht. Ik heb de bodem, achterwand en een van de zijkanten uitgesneden, de voorkant en andere zijkant (enige zichtbare stukken) heb ik op maat besteld. Hierdoor ben ik zeker dat het glas niet gekrast is want het moet er netjes gaan uitzien allemaal. Het glas gaat c.a. 10 dagen duren dus dat geeft me tijd om alles rustig uit te plannen. Als het glas er is ga ik de bak lijmen.
 
De CO2 niveaus zijn niet mijn niveaus, het is een tabel die ik online heb gevonden. Stel dat ik jouw hoeveelheid toevoeg, zou dit dan uitkomen op een goede hoeveelheid CO2 voor mijn planten met mijn waarden. Ik weet niet wat jouw waarden zijn maar als jij 30ppm toevoegt zou dat dus bij mij 15ppm zijn volgens wat @Ed Tensen zegt. Da zou ik er pakweg 15 weken mee toekomen? 12 euro (=kost van Sodastream) 4x per jaar valt goed mee voor CO2.

Corné geeft aan dat hij bij zijn bakje 30 ppm toevoegd en vermoedelijk jij minder nodig zult hebben met jou beoogde set up. Of dat werkelijk zo is kom je maar op 1 manier achter en dat is kijken of het in de praktijk ook zo is.

Zelf gebruik ik geen tabellen, ik kijk puur naar mijn dropchecker en planten en op basis daarvan stuur ik bij.

Wat ik al eerder aangaf, iedere setup is anders, dat komt door gebruikte materialen en beschikbaar water. Harder water betekent in de regel meer CO2 verbruik, maar door soil te gebruiken kan dat dus weer veranderen in positieve zin, want soil heeft een pH verlagende werking doorgaans. Het is en blijven schattingen, in de praktijk zal je altijd wel bij moeten sturen.
 
Ik ga het gewoon moeten proberen dan. Stel dat ik de fles te vaak moet vervangen kan ik alsnog een osmose apparaat aanschaffen. Welk licht raden jullie aan? Want ik gebruik meestal twinstar 45B maar als ik CO2 ga toevoegen heb ik misschien iets sterker nodig, maar liefst niet al te duur. Chihiros maakt kwalitatieve lichten toch?
 
De twinstar 45B die je hebt is 45-60 cm? Dan zou je rond de 1300 lumen hebben, snel uitgerekend 54 lumen per liter. Volgens mij zou deze lamp je beoogde plantjes prima moeten laten groeien. Je kan altijd nog naar een andere kijken, de C of E serie maar ook Chihiros maakt prima lampen en zo zullen er nog wel een aantal zijn voor een betaalbare prijs.
 
De twinstar 45B die je hebt is 45-60 cm? Dan zou je rond de 1300 lumen hebben, snel uitgerekend 54 lumen per liter. Volgens mij zou deze lamp je beoogde plantjes prima moeten laten groeien. Je kan altijd nog naar een andere kijken, de C of E serie maar ook Chihiros maakt prima lampen en zo zullen er nog wel een aantal zijn voor een betaalbare prijs.
Perfect want ik ben zeer tevreden van deze lamp en hij kost ook niet te veel.
Net gekeken op ali en een drukregelaar, koppelstuk, solenoid valve, check valve, CO2 meter, bellenteller en diffuser komt uit op 50 euro.
 
Iemand ervaring met bio CO2 (net een video van MJ Aquascaping)? Volgens hem werkt het best goed en het is misschien wel leuk om is te experimenteren ermee. Volgens hem krijg je een toeveer van een maand, als ik het recept wat aanpas misschien wel meer aangezien de inhoud van het bakje. Het probleem dat het niet afkan zou ik kunnen oplossen door een verstelbare splitter te monteren? Dan wordt alle CO2 afgegeven naar de buitenlucht ipv naar mijn aquarium. Vraag is alleen of het genoeg kan produceren om een effect te geven met mijn waterwaarden. Ik begrijp dat het geen praktische oplossing is maar het kost toch geen geld dus hey is het proberen waard lijkt mij.
 
bio co2 werkt primma
als je de methode met een omgekeerd bakje toepast heb je een redelijk constante toevoer en een goed beveiliging tegen overproductie.
de beste manier is meerdere flessen in serie
zelf gebruik ik er 3 elke fles elke week wordt er 1 gewisseld
 

Terug
Bovenaan