Boomtaks' Iwagumi project


Seabait zei:
Schitterende bak.
Waar staat de Hn?

Dank je!
Helemaal achterin, achter het grote stuk hout is er een strookje ruimte van een 5-6cm. Er komt daar ook nog licht.
Op de foto zie je een paar stengels in het midden achteraan.
tn_img_6296.jpg
 
zoals ik begrepen heb is dat normaal bij nieuwe stekken HN, dat eerst de oude bladeren dood gaan en er dan vanzelf nieuwe komen.
 
Tijdje niets meer gepost. De hele bak doet het wel aardig, op de HN na, die blijft iets achter. Salvinia groeit erg hard, Limnobium laevigatum blijft wat achter. Krijgt veel gaten in de bladeren.
Er was per ongeluk een stukje eendenkroost in de bak terecht gekomen, wat een pestzooi is dat! ben al weken bezig met een pincet ze te elimineren, maar het komt steeds weer terug.
De pH is nog steeds 6.31 en het lijkt wel of de vissen dat erg prettig vinden. Ze zijn erg levendig. E�n Panda had last van haar zwemblaas en dreef aan de oppervlakte. Na een paar dagen ging het steeds slechter met haar en zag er slecht uit. Helaas een handje moeten helpen.
De L104 vind ik erg leuk. Als ik met studie bezig ben voor de computer hoor je ze vaak schrapen over het hout; hetzelfde geluid als je met je nagel ergens overheen krabt.
tn_img_6409.jpg

tn_img_6410.jpg

tn_img_6411.jpg

tn_img_6412.jpg

tn_img_6413.jpg

Een takje met blad van een beuk, een paar maanden geleden geplukt en gedroogd. De bladeren waren helemaal verschrompeld, maar in het water zuigen ze zich toch weer helemaal vol! De Oto's vinden ze heerlijk!
 
oh man, praat er me er niet van, #@$%@ eendekroos. is bij mij met iets meegelift, en het zit nu overal. alleen in mn 60 cm wil het niet groeien. verschrikking om het weg te krijgen. heb de hele bak al eens leeggehaald, toch is het terug.

totaaltje ziet er sfeervol uit! mooi
 
Eendenkroos wegkrijgen is niet zo moeilijk eens je weet hoe het moet.

Er zijn diverse manieren om het kwijt te raken, welke manier je kiest (al dan niet om tegelijk toe te passen) maakt niet zoveel uit. Het probleem is dat eendenkroos steeds weer terug groeit. De truc is dus om te voorkomen dat ze in tussentijd teruggroeien tot echt het laatste bladje verdwenen is. En dat gaat simpelweg door de verlichting uit te schakelen.

Verlichting enkele dagen uitschakelen, bij mij al meerdere keren succes geleverd tegen eendenkroos.


Manueel verwijderen gaat het makkelijkst tijdens een waterverversing, met een U-stuk kan je het oppervlak afskimmen terwijl je het aquarium leeghaalt.
 
Wat een rumoer in de bak, het mannetje en het vrouwtje verjagen alle andere bewoners. Zelfs de L104 moeten het ontgelden als ze te dicht in de buurt komen. Eens even goed de bladeren, planten, steen en hout bekijken. en wat zie ik daar...?

tn_img_6438.jpg


Eitjes van de Dicrossus! Wat leuk!
Maar eens even inlezen hoe hiermee om te gaan als ze straks uitkomen. Zal wel voer worden voor de Roze Tetra's vermoed ik, het zijn namelijk net piranha's, als het om eten gaat.
 
Prachtig Boomtak! Mooie bak! Vrees dat de jongen het erg zwaar gaan krijgen, maar het blijft prachtig om te zien.
 
Tijdje niets meer gepost. Alles gaat zo zijn gangetje. De dame legde om de 12 dagen opnieuw eitjes, maar na 1 tot 3 dagen was steeds alles weg.

De pH was op een gegeven moment 5.03 en de vissen vonden dat wel prima. Nu is het iets opgelopen naar pH 5.35. De NO3 is 12,5.

Gisteren maar weer eens een van de potfilters schoonmaken. Tot mijn verbazing zat daar leven in...
img_5451.jpg

Vlug in een kweekbakje gezet, maar de grote baby Panda sprong er na een uur al uit en zag ik nog een keer tussen de bladeren op de bodem van het aquarium rondzwemmen.
vanochtend zag ik hem weer.
img_5459.jpg

Deze Panda is ongeveer 8mm groot.

Ook weer een nieuw project gestart: een 30 liter scape
img_5328.jpg

img_5330.jpg

img_5331-1.jpg

img_5333.jpg

img_5335.jpg

img_5362.jpg

img_5399.jpg

img_5415.jpg


Nu is het eindelijk wel een keer gelukt. Waarschijnlijk komt dat door voldoende licht, CO2 en een combi van goede soil, plantenvoeding en waterverversing. Ik startte met 6 uur licht en CO2. Nu zit ik op 8 uur. In het begin dagelijks 50% water verversen met 50% osmose- en 50% kraanwater. De KH was, ondanks kalkhoudende stenen in het begin 0. Nu na 2 maanden KH 4. De pH is rond de 6.4 en de NO3 12,5. Nu ververs ik wekelijks 10 liter water waarvan 50% osmose.
Voor het eerst dat HC aanslaat. Ik denk dat ik in het begin van mijn 125 liter bak nooit de goede combinatie gehad heb. Al doende leert men, zeggen ze.
Voor mijn 60 liter rommel bak ga ik ook maar een keer goede verlichting kopen bij Azaqua zodat ik daar ook een scape kan maken. Eerst de huidige LED verlichting met computer verkopen. De huidige LED verlichting van HVP heb ik pas een halfjaar en brandt 8 uur per dag op 80%. Deze verlichting is prima voor een gezelschap bak, dus als iemand daar interesse in heeft...

Groeten
 
Hey Alex !

Mooi man, dat je na al die pogingen nou eindelijk een goed draaiende bak hebt. En ik moet zeggen: hij is ook echt h��l mooi ! Je hebt echt talent om een mooie inrichting te realiseren. Ook in je nieuwe bakkie !

Blijf foto's laten zien !

:thumbs:
 
Inmiddels heb ik 3 Panda's kunnen redden uit de filters. Ze zijn allemaal goed aan het opgroeien.

Net toen ik onderhoud wilde doen zag ik dat er behoorlijk wat rumoer in de bak was. Toen ik goed keek zag ik dat de Hyphessobrycon bentosi bentosi (roze tetra's) kuit aan het schieten was. Vooral de goudtetra's waren daar blij mee, want de eieren werden meteen opgegeten.

De pH is nu 5.32
De temp. 26,5C
Onderhoud wekelijks alleen 10 liter water verversen, wel aanzuren.
 
Leuk weer eens wat van je te lezen :)

Kunnen we ook weer eens wat beeldmateriaal tegemoet zien?
 
Wat een prachtbakken heb je zeg! Wauw!

Kun je mij vertellen waar je die zwarte rekjes koopt die jij op de bodem van je 30 liter aquarium hebt liggen? Binnenkort begin ik aan een nieuw projectje met dragonstones en dit leek me wel handig om eronder te leggen.
 
Dank je. Maar meteen aan het werk gegaan:
img_7038.jpg

img_7039.jpg

img_7040.jpg

img_7041.jpg

img_7042.jpg

img_7043.jpg


In het echt ziet het er veel donkerder uit, maar dat was moeilijk te zien op de foto, vandaar dat ik het toestel gefocust heb op de donkerste sectoren van de bak.
Tijd geen uitval gehad van vissen tot 3 weken geleden de dame schaakbordcichlide ineens dood lag.

En de nieuwe scape vorige week flink gesnoeid:
img_7037.jpg
 
Sanneke80 zei:
Wat een prachtbakken heb je zeg! Wauw!

Kun je mij vertellen waar je die zwarte rekjes koopt die jij op de bodem van je 30 liter aquarium hebt liggen? Binnenkort begin ik aan een nieuw projectje met dragonstones en dit leek me wel handig om eronder te leggen.

Dat is een Drainageplaat Flo-Cell 52mm waarmee je stenen en takken goed ondersteund worden en als je, net zoals ik, de bodem stijl op wil laten lopen is het erg handig. Ook hoef je minder (dure) stenen te gebruiken om de hoogte in te gaan. Ik heb bij mij alleen teveel grond gebruikt, dat had de helft minder gekund, maar de plantjes vinden het prima!
 
Het gaat lekker met de bak. Van de week waren de Corydoras pygmaeus druk eitjes aan het leggen in de drijfplanten. Helaas zwommen de goud Tetra's er achteraan en aten de eitjes meteen op.

Net weer 1 van de pompen onderhanden genomen. Weer vond ik 2 levende jonge Panda's erin. Voorzichtig in de bak terug gezet. Na een paar uur zag ik er al weer een van naast een volwassene grondelen. Misschien wordt het toch eens tijd om filterguards te kopen.

Oh ja, als er iemand is die gratis drijfplantjes (Salvinia) wil, pb mij dan even.

img_7114.jpg

img_7115.jpg


Toch maar vandaag het andere filter schoongemaakt. Daarin zwom 1 Panda van 2 cm en er lag een dode in van hetzelfde formaat.
 
img_5808.jpg

Jong ongeveer 1 cm uit het ene filter

img_5810.jpg

Jong van 2 cm uit het andere filter

img_5813.jpg

en de pechvogel...
 
Je aquarium staat er mooi sfeervol bij! Leuk ook dat je Corydoras kweken in je bak. Zouden deze het juist gehaald hebben omdat ze in het filter terechtgekomen zijn (en daarmee niet opgegeten zijn)? Jammer dat eentje het niet gehaald heeft.

Je nieuwe scape staat er ook lekker fris bij! Mooi HC tapijtje!

Boomtak zei:
Oh ja, als er iemand is die gratis drijfplantjes (Salvinia) wil, pb mij dan even.

Haha, als die eenmaal aanslaat houdt het niet meer op ;)
 
Boomtak zei:
Sanneke80 zei:
Wat een prachtbakken heb je zeg! Wauw!

Kun je mij vertellen waar je die zwarte rekjes koopt die jij op de bodem van je 30 liter aquarium hebt liggen? Binnenkort begin ik aan een nieuw projectje met dragonstones en dit leek me wel handig om eronder te leggen.

Dat is een Drainageplaat Flo-Cell 52mm waarmee je stenen en takken goed ondersteund worden en als je, net zoals ik, de bodem stijl op wil laten lopen is het erg handig. Ook hoef je minder (dure) stenen te gebruiken om de hoogte in te gaan. Ik heb bij mij alleen teveel grond gebruikt, dat had de helft minder gekund, maar de plantjes vinden het prima!


En toen kon ik het topic niet meer terugvinden waarin ik deze zwarte dingen had gezien, maar nu toch weer gevonden! :D ;)

Heb ook 'even' je hele topic doorgelezen, maar man man man wat heb jij een doorzettingsvermogen! Met uiteindelijk drie prachtige bakken! :petjeaf:
 
Sanneke80 zei:
En toen kon ik het topic niet meer terugvinden waarin ik deze zwarte dingen had gezien, maar nu toch weer gevonden! :D ;)

Heb ook 'even' je hele topic doorgelezen, maar man man man wat heb jij een doorzettingsvermogen! Met uiteindelijk drie prachtige bakken! :petjeaf:

Dank je! Het heeft heel wat gedoe gekost, maar nu loopt het op rolletjes! Heel veel lezen en leren van andermans ervaringen. En wat sommigen zeggen klopt: de aanhouder wind!

God luck!
 
IMG_7341.JPG
Zojuist weer wat onderhoud gehad. Eerst een berg Sivinia wegscheppen. Groeit als een malle. Zag ik ineens een eitje met daaruit een staartje naar de bodem zwemmen....
Snel het weggeschepte uitpluizen. Daar kwamen nog 2 eitjes en 6 jonge visjes uit.
Ik vermoed dat het Corydoras panda zijn
 
Weer eens een berichtje.
De garnalen waren in 1 week tijd verdwenen. Nergens terug kunnen vinden...
Inmiddels vermoedelijk een baardalg in de bak. Ook tussen de drijfplanten een alg.
De pH is ook gezakt tot 4.82, dus vandaag maar het verversende water aangezuurd tot 5.7 zodat de algehele pH iets omhoog ging en nu 5.0 is. De verlichting heb ik nu op 5% gezet.
Zal later een foto posten.

IMG_0317.PNG
 
De bak draait supergoed! Alleen wordt het water steeds minder donker. Ik denk dat het hout bijna geen tannine meer afgeeft aan het water. De pH is nog steeds erg laag, 4.85. Ik heb uit een van de filters ruim de helft van het veen gehaald in de hoop dat de pH wat omhoog loopt. Als dat gebeurd is kan ik weer extra blad toevoegen waardoor het water weer kleurt.
IMG_7869.JPG
 
Werkplek zegt ie... Wat ben je yoga instructeur?:juggle:
 
Jeetje, net 'even' heel je topic doorgespit... Wat een lange adem heb je zeg... Maar ontzettend mooi allemaal en veel leermomenten waar een ander ook iets aan heeft. Leuk dat je het verloop allemaal deelt hier!
 

Terug
Bovenaan