Boomtaks' Iwagumi project


https://www.conrad.nl/nl/voltcraft-ph-1 ... 47701.html

Even over de ph pen. een ander lid heeft de goedkopere uitvoering met verwisselbare elektrode en die heb ik ook. Nu heeft dat lid een soortgelijk model als boven besteld en deze bleek iets van 0.2 af te wijken.
Dus ik weet niet of deze wel erg betrouwbaar is en dat kun je het beste denk ik even nagaan alvorens je de pen vertrouwd.

Zelf heb ik deze dus:
https://www.conrad.nl/nl/voltcraft-pht- ... 01137.html

Volgens mij was de onbetrouwbare pen de:
https://www.conrad.nl/nl/voltcraft-ph-1 ... 01145.html

Ik wil er ook maar mee zeggen dat niet alle ph pennen goed meten ;)
 
Het 'gerucht' dat RR alleen van toepassing is op zout water doet inderdaad de ronde maar klopt niet. De vaststellingen waarop de RR is gebaseerd zijn gedaan bij zowel zout als zoet water en hoewel ik niet beweer dat de RR zaligmakend is, is het naar mijn ervaring zeker een van de elementen die kan helpen tegen algen. In feite moet wat betreft voedingsstoffen gewoon het totaalplaatje kloppen, niet teveel, niet te weinig en goede verhouding.

Even over de ph pen. een ander lid heeft de goedkopere uitvoering met verwisselbare elektrode en die heb ik ook. Nu heeft dat lid een soortgelijk model als boven besteld en deze bleek iets van 0.2 af te wijken.

Je bedoelt, zelfs na ijking? Zou voor eender welke nieuwe elektrode toch niet mogen.
 
Ok, dat is weer nieuw voor mij Gapak. Te weinig moet het zeker niet zijn nee.


Ja zelfs na ijking bleek die pen niet te kloppen en is weer retour gegaan. Geld is netjes teruggestort overigens door Conrad. Wat de oorzaak was is dus ook niet bekend maar ivm die ik heb en dat lid dus ook was er wel degelijk een afwijking na het ijken.
Zou je niet verwachten bij een "duurdere" pen, maar ja...... :(

Nu heb ik ook nog 1 van Veldhuis liggen die iets goedkoper is en als ik beide ijk op bv ph 7 dan zit er ook tussen de beide pennen wel een verschil hoor.
 
gapak zei:
Als ik het goed heb had je een stukje blauwalg op je bodem? Dan eens uitzoeken wat er misgaat met die bodem (of dat stukje bodem).

Er zaten op diverse bladeren weer vellen blauwalg die je er zo af kon vegen en zelfs met het afhevelen met de slang weg kon zuigen. Niet van alle soorten planten trouwens.
Eerder zat er aan de rechter voorzijde wat blauwalg op het grint. Dat had ik toen goed schoon gemaakt. Nu zat er een klein plekje aan de linker zijde.
 
jessicapilon zei:
Zover ik heb geleerd moet je de co2 ook zo stabiel mogelijk proberen te houden. Bij wisselende c02 waarden heb je snel kans op algen. Dat merk je ook wel bij mensen die bio co2 gebruiken en waar het gehalte dus sneller fluctueert.

Ik denk dat d�t ook een probleem is bij mij; een grote CO2 schommeling. Maar wat moet ik doen om een kleinere CO2 schommeling te krijgen? Nog vroeger de CO2 aan laten gaan? Gaat nu 75 minuten eerder aan dan de lampen. Of halverwege even stop zetten?
Als de lampen aan gaan zie ik dat de lange termijn test licht groen is. Dat is dus 2 uur eerder gebeurd. De CO2 zou dan voldoende moeten zijn. Na een paar uur wordt de termijn test groen richting geel en zelfs, vooral als er net gesnoeid is, geel. De planten moeten wel voldoende CO2 krijgen. Als ik minder CO2 toe voeg krijg ik weer meer alg en lelijke(re) plantjes.
 
Ja zelfs na ijking bleek die pen niet te kloppen en is weer retour gegaan. Geld is netjes teruggestort overigens door Conrad. Wat de oorzaak was is dus ook niet bekend maar ivm die ik heb en dat lid dus ook was er wel degelijk een afwijking na het ijken.
Zou je niet verwachten bij een "duurdere" pen, maar ja...... frown

Nu heb ik ook nog 1 van Veldhuis liggen die iets goedkoper is en als ik beide ijk op bv ph 7 dan zit er ook tussen de beide pennen wel een verschil hoor.

Als je na een tweepuntsijking nog steeds een afwijking hebt, m.a.w: als de pH-meter niet slaagt voor een driepuntsijking dan ligt het normaal gezien inderdaad aan de elektrode.

Ijken doe je best sowieso op 2 punten, dus niet alleen op 7. pH = 7 is namelijk het 'nulpunt' voor de elektrode. Een sterke afwijking in de slope zal je daar dus niet mee oplossen (of vaststellen, dus even controleren met buffer 7 is eigenlijk ook niet goed --> kan misleidend zijn). In het ergste geval kan een pH-meter blijven 'vasthangen' op 7. Een afwijking van 0,1 pH-eenheid, is wel te tolereren. En dan bedoel ik de afwijking t.o.v. de theoretische pH van de buffer bij de gemeten temperatuur (dus tenzij je een ingebouwde thermometer in de pH-meter hebt zou je er in feite ook steeds een aparte thermometer moeten bijhalen om de temperatuur van de buffer te bepalen). Vervolgens nog even zien in het tabelletje (dat normaal gezien bij je buffer zou moeten worden meegeleverd) wat de pH van de buffer is bij de gemeten temperatuur.

Maar wat moet ik doen om een kleinere CO2 schommeling te krijgen?

1. Zoveel mogelijk oppervlaktestroming vermijden.
2. De CO2-bemesting en de verlichting in dezelfde timer stoppen. Dus CO2 aan op hetzelfde moment als de verlichting aangaat en idem bij het uitgaan.

De pH-schommeling zou dan minimaal moeten zijn. Het is m.i. bovendien een logische keuze want de balans in het aquarium blijft zo redelijk stabiel. CO2-bemesting start --> planten starten met CO2 te verbruiken en omgekeerd: planten stoppen met CO2 te gebruiken --> CO2-bemesting stopt. Zo hou je een redelijk mooie balans tussen de evenwichten waar CO2 aan deelneemt.
 
Gaat weer lekker. PO4=5 en NO3=0-12,5
Blauwalg zit er nog in, maar zou na 10 dagen los moeten komen.
pH is wel goed stabiel. Dat is dan ook het enige. Geduld raakt een keer op.

Oppervlaktestroming is 0. CO2 tijd is aangepast.

tn_img_5954.jpg

blauwalg op stenen
tn_img_5955.jpg


Blauwalg op Hygrophila pinnatifida
tn_img_5956.jpg
 
Zonder oppervlaktestroming wordt het niet wat he?
Bij Blauwalg juist flink het oppervlak laten stromen. Gooi die CO2 er tijdelijk maar even uit. Zorg voor zuurstof, dat is veel belangrijker als je dit probleem wilt oplossen. En een acceptabel niveau NO3. Dan komt het wel goed uiteindelijk.

Het advies geven geen oppervlaktestroming te hebben is het slechtste dat ik ooit heb gehoord/gelezen.

Succes. :)
 
Lopen hier een paar zaken door elkaar krijg ik het idee.
De co2 voorziening zou nu niet mijn prioriteit hebben en dus het terugdringen van oppervlaktebeweging ook niet.
Dus met Harry eens.

Blauwalg afhevelen zoveel mogelijk. Aangetaste bladeren/planten verwijderen, hout/steen ed afborstelen. Bodem algvrij maken. Filter schoonmaken en pluk blauwalg erin stoppen.
Oppervlaktewater in beweging brengen. En volharden in de hygiene van je bak.
 
Groeien de planten wel normaal?

Misschien ook wel belangrijk om in rekening te nemen om te bepalen wat zinvol is en niet.

Het 'advies' om geen oppervlaktestroming te hebben is om een stabiel evenwicht in CO2 te bereiken zoals gewenst door boomtak, dus rechtstreeks een antwoord op die vraag. Of dat een goed idee is of niet kan ik niet vanop afstand bepalen. Het 'advies' was dus eigenlijk geen advies maar een antwoord. Al kan ik het alleen maar eens zijn met de reden waarom, blauwalg of niet. Wat voor aquariumproblemen dan ook vereisen geduld en een goed evenwicht, waarvan het vormen maanden in beslag kan nemen.

Misschien had ik eerst naar de waterwaarden moeten vragen om te beoordelen of dit antwoord als advies kon gelden, maar ik ben gewoon van in mijn eigen goed draaiende aquaria dat deze 99% van de tijd uitstekend draaien zonder oppervlaktebeweging (of beter gezegd: beter zonder dan met).

Plaats anders al je waterwaarden nog eens, boomtak, laatste keer zag ik enkel nitraat en fosfaat passeren. En opnieuw in feite geen waarden waarbij blauwalg een verrassing is.
 
gapak zei:
Plaats anders al je waterwaarden nog eens, boomtak, laatste keer zag ik enkel nitraat en fosfaat passeren. En opnieuw in feite geen waarden waarbij blauwalg een verrassing is.

KH. 5
PO4. 5
NO3. 12,5
pH. 6.44 (13:00 uur)
 
Normaal zaterdag onderhoud dag dus vandaag alleen stock. Als de CO2 uitgeschakeld wordt bubbelen de plantjes heerlijk. De meeste planten groeien goed, totdat er blauwalg op komt. Uit het schema eerder gepost door Gapak is het lochisch dat er blauwalg is; fosfaat en nitraat niet in verhouding.
 
Uhh...effe een kanttekening..blauwalg is niet altijd het gevolg of reactie op een onbalans in de nitraat/fosfaatverhouding.
Blauwalg ligt altijd op de loer en komt tot uiting bij diverse situaties: vervuiling, amoniakpieken, te weinig doorstroming, te weinig doorluchting, geen goede filtering etc.
Het sloopt wel je planten bij hevige uitbraak.
 
Stroming mag gerust lager maar ook CO2-bemesting zal je daaraan moeten aanpassen en uiteraard verlagen.

Die weinig doorluchting als oorzaak voor blauwalg ben ik het niet mee eens. Dan zou ik het in al mijn aquaria moeten hebben. Lucht is niet zo interessant voor aquaria, CO2 en zuurstofgas wel.

Of die blauwalg nou aan een slechte RR ligt of aan wat anders is in feite makkelijk vast te stellen: herstel verhoudingen, verwijder blauwalg en kijk of het terug komt. Is de kans op blauwalgen al hoger is hun aanwezigheid dus niet verwonderlijk te noemen.
 
Ik heb al meer dan 15 jaar GEEN doorluchting in mijn bak, we lopen er 3 filters en in al die tijd heb ik 1 x (flink) last van blauwalg gehad.

Na analyse bleek dat er 2 vrij grote vissen gestorven waren en dat had ik niet gemerkt. Daardoor kwamen er veel te veel afvalstoffen in het water en dat konden mijn baccies in bak en filter niet aan. en ja, dan komen de blauwalgen ( ook baccies!!) wel ff helpen.

Heb dat opgelost door 3 x 60 % waterwissel in 3 dagen tijd en dan na een week 1 filter geheel verschoond, na weer een week no 2 en na weer een week nummer 3.

In deze tijd heb ik de zichtbare blauw alg handmatig met keukenrol verwijderd, steeds opnieuw, want het wil best hard groeien.

Na bovenstaande behandeling was de blauwalg verleden tijd en dat is die nu nog.

Greetzz BigSmoke
 
Oorzaak van lage NO3 gevonden, mijn vrouw was vergeten stock toe te voegen. JBL filter stroomt nu slecht door. Ik weet nog niet waardoor dat komt. Zal zaterdag helemaal uit elkaar halen en slangen reinigen. Ik denk dat ik dan de mec verwijder en er schone filter spons in doe. Ook is de CO2 reactor nog steeds smerig. Misschien die er tussenuit halen en weer een tijdje mijn kleine diffusor plaatsen.
tn_img_5966.jpg


Vieze blauwalg koek op stenen, bladeren en zand;
tn_img_5965.jpg


Vorige week easy carbo over de steen gespoten, geeft dit als resultaat:
tn_img_5967.jpg


Ik heb geen idee hoe je met keukenrol blauwalg verwijderd, BigSmoke. Het begint aardig los te laten dus kan ik het met een slang gaan afhevelen. Ik zal daarna ook flink gaan snoeien en planten weg halen in de hoop dat er weer (nog) betere doorstroming komt.

Als alles verloren moeite blijkt, is het klaar en gooi ik alles weg. Zal dan een poos de boel droog moeten laten staan en weer vanaf 0 moeten beginnen met maar weer een andere indeling.
 
@boomtak, Ik veeg met een dot keukenrol gewoon de stenen en de bodem af, onderwater, ook de bladeren van waterplanten veeg ik zo af. De blauwalg blijft mooi in de keukenrol hangen en zo gooi ik dan alles weg!

Breek je bak NIET af, maar heb geduld. Het gaat zeker goedkomen. Blijf waterwisselen, meer dan normaal en ook 2 x zo vaak. Leg de aangetaste stenen en andere levenloze objecten even in een warm (40* C) bad met daarin SODA. Na een half uur eruit halen en dan een uurtje in een emmer (10Liter) water met daarin 100 cc dunne bleek ( chloor 3%).

Dan goed spoelen onder een lopende kraan en weer in een emmer met schoon water dompelen.
Laat dat zo een uurtje liggen en dan kan de hele handel weer in je bak, kiem en sporenvrij.

Deze methode is al heel oud en ongevaarlijk gebleken voor vissen planten slakken e.d.

Veel succes

Greetzz BigSmoke
 
Crash Cowboy zei:
Boomtak zei:
Misschien helemaal off topic, maar wat is die mooie bos gras in het midden voor een plant ???

niet off topic hoor! Maar het is Blyxa Japonica. Mooi plantje. Laat af en toe een hele pluk los wat sterft, maar dan zie je verder niet veel van. Even weg halen en de rest groeit gewoon vrolijk verder.
 
Even onderhoud gehad.
Waterwaarden eerst:
Kh. 4
pH. 6.66
PO4. 5
NO3. 12,5

50% waterwissel, JBL filter verschoond, was heel erg vies in een paar weken tijd.
Naar de aquarium specialist gegaan voor een CO2 slang en een filterslang om de diffusor schoon te maken. Heb nu tijdelijk een intern diffusortje van JBL. Kan ik de grote uit elkaar halen. De bijballen willen er alleen niet uit, dus maar eens kijken hoe ik hem schoon maken kan.
Overleg gehad met de specialist; hij vond het niet zo vreemd dat er roet/blauw alg in zit en de filter steeds zo vuil zijn, want door de lage pH doen de goede bacteri�n in de filters niet zoveel. Schijnt dat ze bij pH 8 heel goed werken, bij pH 7 nog maar voor de helft en daaronder werken ze nog minder, tenzij ze zuurstof hebben.
Als advies gekregen om s'nachts te beluchten of de sproeiers hoger te plaatsen waardoor er weer meer oppervlakte beweging is. Ik zei dat d�t weer ten koste gaat van de pH, die gaat weer meer schommelen. Is geen probleem.
Nou, weer wat om te testen. Oh ja, ik mocht meteen weer een kuur blue exit doen omdat het er nog steeds in de bak zit.

Zucht
 
Boomtak zei:
Even onderhoud gehad.
Waterwaarden eerst:
Kh. 4
pH. 6.66
PO4. 5
NO3. 12,5

50% waterwissel, JBL filter verschoond, was heel erg vies in een paar weken tijd.
Naar de aquarium specialist gegaan voor een CO2 slang en een filterslang om de diffusor schoon te maken. Heb nu tijdelijk een intern diffusortje van JBL. Kan ik de grote uit elkaar halen. De bijballen willen er alleen niet uit, dus maar eens kijken hoe ik hem schoon maken kan.
Overleg gehad met de specialist; hij vond het niet zo vreemd dat er roet/blauw alg in zit en de filter steeds zo vuil zijn, want door de lage pH doen de goede bacteri�n in de filters niet zoveel. Schijnt dat ze bij pH 8 heel goed werken, bij pH 7 nog maar voor de helft en daaronder werken ze nog minder, tenzij ze zuurstof hebben.
Als advies gekregen om s'nachts te beluchten of de sproeiers hoger te plaatsen waardoor er weer meer oppervlakte beweging is. Ik zei dat d�t weer ten koste gaat van de pH, die gaat weer meer schommelen. Is geen probleem.
Nou, weer wat om te testen. Oh ja, ik mocht meteen weer een kuur blue exit doen omdat het er nog steeds in de bak zit.

Zucht

Ik ben geen scheikundige maar klopt het wel dat bij een lage ph de bacterien zich veel minder snel vermenigvuldigen.
Toch kun je naast voldoende co2 ook voldoende zuurstof in je bak hebben. Erg veel leden hebben waarden van de ph ergens tussen de 6.5 en de 7 en die hebben toch een goede bacteriecultuur. In mijn 80cm is de ph ook 6.6 maar geen problemen verder. Het duurt misschien wat langer voor de bacteriecultuur op orde is.
Als je tijdens de nacht gaat beluchten dan is de ph bij het opstaan flink hoger denk ik en heb je minder co2 wat misschien weer schommelingen geeft en dat is ook niet echt wenselijk denk ik.
 
peterdenhaag53 zei:
Helemaal met BigSmoke eens!
Ipv dot keukenrol kan je ook een dot filterwatten proberen.

Net weer onderhoud gepleegd. De tips kwamen weer goed van pas! De meeste bladeren met filterwatten kunnen afstoffen. Kwam weer een hoop zwarte troep vanaf.

Op advies van Gilles (PM) heb ik de verlichting wat getemperd naar 60%. Eens kijken of dat werkt, samen met Blue exit kuur. Ook probeer ik de pH iets meer te stabiliseren. Een gaatje van de rechter uitstroom zit nu tegen het water oppervlak aan, waardoor er af en toe een luchtbelletje wordt opgezogen. Ik hoop hiermee dat de pH iets stabiliseert.

Waarden vanochtend om 10:00 uur:
KH: 4
pH: 6.99
PO4: 2
NO3: 12,5-20

@ Jessicapilon, mooi stukje! Heb het gelezen en merkte dat ik vanaf dag 1 fout heb gezeten, namelijk had ik emers plantjes en die hebben in de bak meteen veel CO2 gekregen en misschien ook te veel licht. Vonden ze blijkbeer niet fijn.
 
Goed idee om licht terug te schroeven, doe het wel geleidelijk! Ik heb ook het idee dat je met LED snel veel licht hebt. Dan bestaat de kans dat je daarmee de boel weer uit balans gooit en gaat de boel schommelen. Het nadeel is dat sommige plantjes het dan weer niet trekken zonder veel licht, maar die moet je dan gewoon lozen. Niet alles werkt even goed.

Je waterwaarden lijken me wel op orde nu. Genoeg bakken die met die waarden prima draaien, eventueel GH nog even meten? En dan gewoon volhouden, blijven schoonhouden en misschien wat andere plantensoorten proberen waar nodig.
 
jessicapilon zei:
Ik ben geen scheikundige maar klopt het wel dat bij een lage ph de bacterien zich veel minder snel vermenigvuldigen.
Toch kun je naast voldoende co2 ook voldoende zuurstof in je bak hebben. Erg veel leden hebben waarden van de ph ergens tussen de 6.5 en de 7 en die hebben toch een goede bacteriecultuur. In mijn 80cm is de ph ook 6.6 maar geen problemen verder. Het duurt misschien wat langer voor de bacteriecultuur op orde is.
Als je tijdens de nacht gaat beluchten dan is de ph bij het opstaan flink hoger denk ik en heb je minder co2 wat misschien weer schommelingen geeft en dat is ook niet echt wenselijk denk ik.

Die lagere pH is inderdaad niet het probleem. Sommige bacteriesoorten zullen wel niet hun volle 'rendement' halen bij een lagere pH, maar die bacteriecultuur vindt zijn balans normaal gezien zelf vroeg of laat. Dus als je pH zo laag is waardoor de bacteri�n bijvoorbeeld maar op 20% werken zullen zij gewoon doorgaan tot ze met 5x zoveel zijn om hetzelfde werk te verzetten. Daarvoor moeten zij dan wel de mogelijkheden hebben en net die geef je door voor voldoende opgelost zuurstofgas in het water te zorgen (in water is 'plaats' voor 5x meer zuurstofgas dan in evenwicht met de atmosfeer) en dat zuurstofgas hou je in het water door ervoor te zorgen dat je planten goed assimileren (en daar hebben ze dus veel CO2 voor nodig) en voor weinig oppervlaktebeweging en dus weinig uitwisseling van gassen (want zo verlies je net de nodige zuurstof �n CO2). Door ook 's nachts de oppervlaktebeweging en beluchting te vermijden kunnen de organismen in het aquarium net teren op het 5x hogere zuurstofgehalte dat overdag is opgebouwd.
 
Het wordt er nog niet beter op, alleen maar slechter
tn_img_6011.jpg

tn_img_6012.jpg

tn_img_6013.jpg

De meeste planten zitten nu onder de zwarte troep, maar als het goed is zou het vanaf vrijdag moeten gaan los laten. Dan is het 10 dagen na de laatste dag van de blue exit kuur. Ook zie ik weer wat draadalg, wat weer duidt op te weinig CO2. Raar, want ik heb de CO2 niet terug gedraaid, alleen het licht verminderd.
Ben weer benieuwd.
 

Terug
Bovenaan