Boomtaks' Iwagumi project


tja, het wordt er niet beter op...
Als je mijn moed zoekt, het zit onderin mijn schoenen gezakt!
 
Zo, klaar mee! CO2 uit gezet, morgen gaan alles er uit. Ik heb er geen zin meer in. Alle planten en stenen gaan weg. Deel van de bodem gaat er ook uit. Daarna voeg ik zand toe en veel hout. Aangezien mijn visbestand maak ik er dan maar een Zuid-Amerikaanse bak van, met weinig licht en planten. Heb al wel wat drijfplantjes (Limnobium Laevigatum) en tijdelijk nog wat Cryptocoryne nevellii (niet Zuid Amerikaans, dat weet ik). E�n filter ga ik over turf laten draaien. Hopelijk wordt het water dan ook wat donkerder van kleur.

Ik dank jullie in ieder geval HARTELIJK voor alle tips and tricks! Helaas mocht het mij niet baten, maar anderen wel. Top!
 
Een mooie ZA bak is anders ook niet verkeerd!
als je de juiste sfeer neer zet, ziet het er ontzettend rustgevend en mooi uit.
succes, hou je ons op de hoogte van de ontwikkelingen? altijd leuk om te zien hoe iemand anders de verbouwing aanpakt.
 
Bij mij komt de bak op de tweede plaats. De vissen zelf gaan voor. Ik denk dat ik vissen er op nu houd ( cichliden ) zoals anderen honden of katten houden. ( of paarden )
Is er een vis waar je zoveel plezier aan beleef dat het weinig uitmaakt hoe je bak er bij staat? VG, Jon.
 
Je hebt meer dan je best gedaan, ik kan je besluit wel begrijpen.
Als je zolang tobt vergaat de moed ook op beterschap.
Heel jammer dat dit moest gebeuren, het was een prachtige bak.
Ja, vissen zijn belangrijk Jon, maar ik hou ook wel van een mooie bak, maar cichliden zijn idd erg mooie vissen, het zou ook mijn tweede keus zijn.
 
Dank allemaal!

Ben er zaterdag behoorlijk lang mee bezig geweest. Nu ziet het er zo uit:
tn_img_6048.jpg

tn_img_6049.jpg

tn_img_6050.jpg

tn_img_6055.jpg

tn_img_6061.jpg

tn_img_6062.jpg

tn_img_6060.jpg


pH is nu de afgelopen dagen steeds rond de 6.99. In ��n van de filters zit een flinke hand JBL TorMec, turf, als de pH niet meer zakt zal ik er nog een handje in doen. Er zitten Catappabladeren, eikenbladeren en een beukentakje in die ik eerst goed heb laten drogen. Eenmaal in het water hebben de beukenbladeren zich weer helemaal vol laten lopen. De elzenproppen heb ik ook uit de natuur hier in de buurt gehaald.
Op de plaats waar nu de Cryptocoryne nevellii staat komen andere planten. Links komt waarschijnlijk Echinodorus amazonicus en rechts Ceratopteris cornuta. Helemaal achteraan wil ik het liefst Hydrocleys nymphoides, maar die kan ik nergens vinden, dus wordt het denk ik Hydrocotyle leucocephala. Bij de wortels zal ik een kleiballetje doen. Aan het water zal ik geen plantenvoeding toevoegen, misschien alleen wat Easy Carbo dagelijks, al was het alleen om wat alg tegen te gaan. Aan de oppervlakte drijft wat Limnobium laevigatum. Verlichting staat nu 8 uurtjes aan op 60%.
Qua vissen komen er 2 L104 bij en misschien nog wat Otocinclussen. Op de bodem wat Corydora's, want er is er nog maar 1 over van het groepje die ik had.
Ben erg blij met de stukken hout die ik heb geplaatst. Rechts zie je de techniek niet meer.

Water verversen ga ik wekelijks 10-20% doen, met voor als nog kraanwater. Ik overweeg een osmose apparaat maar weet niet waar ik dat moet gaan laten in huis.

Groet
 
Fraai :)

Hopelijk komt de lol zo weer terug.
Je kunt het water waarmee je ververst ook wat sturen naar de KH en PH van je aquariumwater met eikenextract. Zo verklein je de schommeling van verversen en gaat de turf langer mee.
 
Je kunt het water waarmee je ververst ook wat sturen naar de KH en PH van je aquariumwater met eikenextract. Zo verklein je de schommeling van verversen en gaat de turf langer mee.

Tip: gebruik hiervoor pH-verlager ipv eikenextract. Dat is vaak goedkoper en het enige verschil zit 'm in de door de fabrikant aan het eikenextract toegevoegde kleurstof om je te laten geloven dat het echt eikenextract is.
 
Je heb wel smaak hoor, prachtige stukken hout, heel mooi gerangschikt, ook heel natuurlijk, dus ook dit is nu al weer mooi geworden, je werk mag gezien worden!
 
Dank jullie allemaal voor de complimenten en de tips!
Plantjes en pH verlager aangeschaft. Hoop dat ze snel in huis zijn.
pH trouwens vandaag gemeten, iets naar beneden naar 6.90.
In de linker bovenhoek gebeurd niet zo veel. Misschien dat ik daar nog een stuk spiderwood ophang, kijk nog even naar.
 
Boomtak zei:
In de linker bovenhoek gebeurd niet zo veel. Misschien dat ik daar nog een stuk spiderwood ophang, kijk nog even naar.
Denk er eens aan linksachter wat Hydrocotyle leucocephala te planten die dan vanuit die hoek over het wateroppervlak gaat drijven.
 
Mascha&Ivo zei:
Boomtak zei:
In de linker bovenhoek gebeurd niet zo veel. Misschien dat ik daar nog een stuk spiderwood ophang, kijk nog even naar.
Denk er eens aan linksachter wat Hydrocotyle leucocephala te planten die dan vanuit die hoek over het wateroppervlak gaat drijven.

Heb ze besteld, dus als ze binnen zijn eens kijken. Ik wilde eigenlijk links achter Echinodorus amazonicus zetten. We zien wel hoe het staat.
 
Nog even een paar L104, 5x Corydora Panda's en 5 Otocinclussen gehaald.

tn_img_6130.jpg

tn_img_6127.jpg

tn_img_6135.jpg

tn_img_6128.jpg

tn_img_6126.jpg


Op een stuk hout zag ik toch weer een zwart velletje ontstaan. Misschien moet ik maar een tijdje de lamp weer uit laten of nog eens waterstofperoxide gebruiken?
De Dicrossus vinden elkaar nu leuker dan in de vorige setup. Het mannetje jaagt het vrouwtje niet meer op.

PO4 0,5
NO3 12,5
pH 6.90
Verlichting 8 uur op 60%
Temp 25C
 
Boomtak zei:
Op een stuk hout zag ik toch weer een zwart velletje ontstaan. Misschien moet ik maar een tijdje de lamp weer uit laten of nog eens waterstofperoxide gebruiken?
Vannacht hebben de L104 en Otocinclussen behoorlijk geschraapt aan de wortel stronken! Veel roet/zwart alg is daar nu ineens weg. Ook leuk dat de L104 zich op de dag ook af en toe laten zien.
Plantjes zijn binnen en worden geplant. Zal eerdaags nog een plaatje posten.
pH 6.98, wil ik nog wat naar beneden. Heb Oak Extract van HS. Er mag dagelijks maximaal 10 ml per 100 l water in. Zal zaterdag bij het onderhoud eens voorzichtig wat proberen.
 
Even een korte update:
Die Oak Extract is echt hele zuur spul! Ik had een paar ml op 10 liter water gedaan en de pH was meteen 4,6! Toch maar even een nieuw emmertje aangemaakt. Blijkt dat ik maar 0,8 ml op 10 liter water moet toevoegen om 8.0 naar 6.9 te brengen.
De pH in de bak is nu 6.88, KH is 2

Vissen hebben het erg naar hun zin! De plantjes zie je bijna groeien. Geen algen meer te bekennen.
tn_img_6162.jpg

tn_img_6172.jpg

tn_img_6161.jpg

tn_img_6163.jpg

tn_20151003_162518.jpg

tn_20151003_141202.jpg
 
Die Oak Extract is echt hele zuur spul!

Dat is ook niet verwonderlijk, Oak Extract is een oplossing van ongeveer 9% zoutzuur met een kleurstofje.

Dat betekent dat je met een dosering van 0,8 ml per 10 liter voldoende hebt om de kH 0,5 �d te laten zaken.
 
mooie foto's!
ben alleen niet echt kapot van de kleurtjes die de LED verlichting geeft.
 
Zwits zei:
mooie foto's!
ben alleen niet echt kapot van de kleurtjes die de LED verlichting geeft.

Dank je en ik ben er ook niet kapot van. Gelukkig zie je het in het echt nauwelijks!
De eerste paar foto's zijn genomen met een iPhone en de laatste met een Samsung toestel.
 
Ik vind het wel meevallen, misschien in het echt dat het anders is dan op de foto's, maar ik vind het licht wel mooi op de foto's
 
Ik vind de compositie van het hout wat rommelig, maar de belichting is werkelijk geweldig.
 
Zit ik daar over na te denken....de natuur doet ook niet aan compositie natuurlijk. Het valt zoals het valt....
 
Gisteren weer even onderhoud gepleegd. Eerst water getest:
pH 6.70,
KH 2
NO3 12,5

Geen algen waar te nemen, ook de ramen hoef ik eigenlijk niet te lappen, maar neem ik wel even mee door gewoonte.
Een paar kiekjes dan maar:
tn_img_6187.jpg

tn_img_6189.jpg

tn_img_6197.jpg

tn_img_6201.jpg

L104, Clown Pleco. Ze laten zich steeds meer zien op de dag en schrapen heerlijk aan het hout.

tn_img_6207.jpg

Bijna alle Oto's op 1 stokje.

tn_img_6208.jpg

De enige overgebleven Corydoras pygmaeus. Zal er eens een aantal bij halen want nu denkt hij steeds dat hij een goud tetra is.

tn_img_6220.jpg


tn_img_6193.jpg

en nog een 60cm rommel bakje wat ik nog heb staan met garnalen en Rasbora's en nog wat spul. Zit ook led boven, maar wil ik eerdaags een keer aanpassen naar iets anders. Komt na de Vivarium beurs.
 
De Dicrossus man is druk bezig met een nestje te maken, maar jaagt zo nu en dan nog wel eens even achter het vrouwtje aan. Hier en daar is hij bladeren aan het verplaatsen. Leuk gezicht.
De Hydrocotyle leucocephala groeit als een malle! Daardoor wordt het licht nu nog meer getemperd, wat de vissen weer prettig vinden, want nu zitten ze niet meer zo veel op de bodem. Licht staat trouwens nog steeds op 60%.
De Limnobium laevigatum heeft het wat moeilijk, maar dat is te wijten aan de stroming, die is namelijk te hoog voor dit plantje. In een andere bak met lage stroomsnelheid gaat 'ie als een speer!
De Hyphessobrycon Bentosi (roze tetra) hebben het heel erg naar hun zin en de mannen kleuren goed roze tot rood. Ook een goed teken.

pH is nog steeds 6.75
KH 2
NO3 12,5
 
De bak is al weer aardig dicht gegroeid!

tn_img_6262.jpg

tn_img_6265.jpg

tn_img_6266.jpg

tn_img_6268.jpg

Hydrocotyle leucocephala al een stuk in moeten korten. Sommige bladeren vallen gaten in. Komt waarschijnlijk omdat de PO4 0 is en de NO3 maar 12,5. Stukje afgeknipt, het wordt toch al te druk met de planten.

De Limnobium laevigatum doet het in deze bak ook wat minder, maar in mijn 60 liter rommelbakje, let je even niet op...
tn_img_6271.jpg

daar groeit het als een malle!

pH is inmiddels iets verlaagd naar 6.65. De ruiten heb ik al een tijd niet meer schoon hoeven te maken. Algen niet zichtbaar.
 
Net weer onderhoud gepleegd en de Hydrocotyle leucocephala voor 80% ingekort. Ook Limnobium laevigatum veel weg gehaald.

Dus wie wil deze planten GRATIS komen ophalen? PB mij dan even!

De pH is langzaam aan het zakken en is nu 6.43. Het lijkt erop dat de vissen dat erg prettig vinden. Ook kieper ik steeds meer eiken- beuken- en catappabladeren erin. De L104 gaan hier ook steeds meer tussen zitten. Onder het blad leg ik af en toe een half voertabletje. Hebben de vissen wat te doen!

Nu snel aankleden en op naar Vivarium voor inkopen.
 
Het gaat nog steeds erg goed met de bak, alleen wil de Hydrocleys nymphoides die ik vorige week op de beurs gekocht heb nog niet lekker aanslaan. De bladeren zijn versnotterd. Misschien komt dat omdat de palnt moet wennen? Ik heb in ieder geval wel kleitabletten rond de wortels gedaan.
Zo staat het er vandaag bij:
tn_img_6299.jpg

tn_img_6297.jpg

tn_img_6295.jpg

Lekker veel bladeren op de bodem, vinden de L104's en de oto's ook erg leuk!
pH 6.40
KH 1,5
PO4 0
NO3 12,5
temp 24,5C
 

Terug
Bovenaan