Christine86 goes low-tech


Lekker beplant bakje en ik zou ook denken dat de kikkertjes wel een garnaal lusten. In elk geval de kleinere want een volwassen garnaal is al snel te groot denk ik.
 
Lekker beplant bakje en ik zou ook denken dat de kikkertjes wel een garnaal lusten. In elk geval de kleinere want een volwassen garnaal is al snel te groot denk ik.
ja heb ze zelf ook gehad pakt toen aleen baby guppen geen groten en dat waren endler guppen
 
leuk bakje :) die garnalen en de vissen/kikker samen? lukt dat een beetje? ... idd ook groene plantjes zo te zien,

Ja hoor de vissen en kikkers gaan goed samen. Tijdens etenstijd als de kikkers te voorschijn komen, gebeurd het wel eens dat een corydora een schop voor zijn hoofd krijgt van een kikker ( ze zijn soms een beetje lomp :DD) maar het zijn allemaal vredelievende visjes gelukkig.
 
Lekker beplant bakje en ik zou ook denken dat de kikkertjes wel een garnaal lusten. In elk geval de kleinere want een volwassen garnaal is al snel te groot denk ik.

Ik heb het nog niet gezien, maar zal ongetwijfeld eens gebeuren. Er zitten gelukkig genoeg garnalen in, die denk ik genoeg plek hebben om zich te verstoppen.
 
Ja hoor de vissen en kikkers gaan goed samen. Tijdens etenstijd als de kikkers te voorschijn komen, gebeurd het wel eens dat een corydora een schop voor zijn hoofd krijgt van een kikker ( ze zijn soms een beetje lomp :DD) maar het zijn allemaal vredelievende visjes gelukkig.
haha een schop voor zijn hoofd, grappig om te zien wrss ... moet dat eens filmen :DD
 
Van het weekend heb ik het turf in m'n filter vervangen, ik ben de turf pellets van JBL gaan gebruiken. Omdat ik deze nog niet eerder had gebruikt had ik dus geen idee hoeveel ik moest gebruiken om dezelfde waarde te krijgen die ik met het andere merk had. Het bakje van het filter klikte veel makkelijker dicht dus ik had het idee dat ik er minder in had gedaan dan hiervoor. Ik denk dat deze pellets veel geconcentreerder zijn want m'n pH is nog nooit zo laag geweest :eek: , nu zit het tegen de 6, waar het eerst 6,5 was. Ik ga het even nakijken maar volgens mij moeten de meeste bewoners die ik heb deze lage pH wel kunnen verdragen.

IMG_20201230_135517[1].jpg


Er rust bij mij een vloek op drijfplantjes. Ik heb al veel verschillende geprobeerd maar de meeste houden het niet vol. Ik denk omdat mn tl buis redelijk dicht op het wateroppervlak zit, waardoor de blaadjes vaak verbranden. Enige die het bijna altijd doet is de tijgerlotus, ik heb de groene. Sinds kort lijkt er ook kroos te groeien, die is denk ik meegekomen met kroosvaren ( die het niet heeft overleeft)

IMG_20201230_141017[1].jpg
 
Afgelopen maanden vooral met m'n terrarium bezig geweest en het aquarium wat minder aandacht gegeven :oops: Gelukkig heeft die ook niet veel aandacht nodig, uiteraard wel gewoon de verversingen e.d. gedaan. Hier en daar heb ik een week of twee geleden nog wel wat geschoven met de plantjes tot het weer beter naar m'n zin was.

IMG_20210325_190129[1].jpg
 
Je aquarium ziet er erg mooi begroeid uit. Leuk ook dat je kikkers er in houd, ik dacht altijd dat die wel een visje zouden pakken maar kennelijk niet dus.

Elke keer dat ik dit topic langs zie komen verbaas ik me er een beetje over. Je noemt het low-tech maar ik ben niet anders gewend dan op deze manier een aquarium hebben. Mijn ouders hadden vroeger een aquarium waarbij ze ook niet allerlei middeltje en co2 toevoegden en dat ging eigenlijk altijd prima. Ik doe het zelf ook op dezelfde manier en het houd zichzelf eigenlijk wel in stand, met weinig onderhoud en kosten ter gevolg. Ik ben nu een nieuw aquarium aan het opstarten en verbaasde me nogal over wat de dierenwinkel mij allemaal probeerde te verkopen. Toegegeven de aquaria daar zagen er prachtig uit maar elke week 50% water verversen door de aquasoil, co2 toevoegen, continue planten snoeien, dure meststoffen en snoeisetjes. Ik vind nu al dat ik vaak waterplanten moet snoeien, laat staan met al die toevoegingen 😅
 
Leuk ook dat je kikkers er in houd, ik dacht altijd dat die wel een visje zouden pakken maar kennelijk niet dus.
Het zijn niet de meest slimme diertjes, ook nog eens stekeblind volgens mij :DD. Af en toe proberen ze een garnaal te pakken maar die zijn eigenlijk altijd wel snel genoeg weg. Vissen proberen ze niet te pakken.

Je noemt het low-tech maar ik ben niet anders gewend dan op deze manier een aquarium hebben.
Ik heb ooit een meter aquarium met 2x T5 verlichting gehad en dat vond ik al heel wat. Plantjes groeiden veel harder dan dit oude bakje met 1x T8 en moest toen al steeds meer en meer middeltjes gaan toevoegen. Toen kwam LED verlichting en zag ik dat bij veel leden hier terug met alle CO2 installaties, Ei methode en al die dingen tot gevolg, leek wel een beetje de standaard te worden. Ik vind die aquascape bakjes echt prachtig hoor, maar mij te veel werk. Ik had toen ook heel weinig tijd en besloot die meter met T5 te stoppen en opzoek te gaan naar een simpelere methode, inderdaad omdat ik ook dacht dat dat soort poespas '' vroeger'' er ook niet was. En ja blijkbaar heet dat low-tech ;)
 
Ik heb ooit een meter aquarium met 2x T5 verlichting gehad en dat vond ik al heel wat. Plantjes groeiden veel harder dan dit oude bakje met 1x T8 en moest toen al steeds meer en meer middeltjes gaan toevoegen. Toen kwam LED verlichting en zag ik dat bij veel leden hier terug met alle CO2 installaties, Ei methode en al die dingen tot gevolg, leek wel een beetje de standaard te worden. Ik vind die aquascape bakjes echt prachtig hoor, maar mij te veel werk. Ik had toen ook heel weinig tijd en besloot die meter met T5 te stoppen en opzoek te gaan naar een simpelere methode, inderdaad omdat ik ook dacht dat dat soort poespas '' vroeger'' er ook niet was. En ja blijkbaar heet dat low-tech ;)
Ik realiseerde me niet dat dit echt een veelgebruikte term was haha. Ik ben pas sinds net weer een aquarium aan het opstarten en voel me heel oud nu. Maar 20 jaar geleden (toen was ik 14) heb ik voor het laatst echt een nieuw aquarium opgestart samen met mijn ouders. In die 20 jaar is er echt veel veranderd merk ik aan wat er allemaal toegevoegd wordt aan het water. Niet per definitie slecht hoor, maar ik vrees dat ik er te weinig geduld voor heb om er met die frequentie mee bezig te zijn, en ik er niet zoveel geld aan uit wil geven.
 
Vandaag weer eens een tripje gemaakt naar de LFS, op jacht naar nieuwe corydoras. Had in een ander topic al ervaringen gevraagd wat betreft andere cory's dan de panda. Het blijft zo zonde dat het niet de sterkste visjes zijn, en ik kwam echt wel weer in de verleiding ze toch te nemen..... Bovenaan het lijstje stond toch wel de habrosus, klein visje waar ik er een flink aantal van had willen nemen. Maar helaas hadden ze alleen nog een stuk of 5 zielige exemplaren zitten dus die heb ik laten zitten. Het is uiteindelijk de (denk ik) Trilli geworden, al werden deze ook verkocht als Julii.

In het bakje overwennen:

IMG_20210427_153640[1].jpg


En hier in het aquarium:

IMG_20210427_154248[1].jpg

En de verleiding niet kunnen weerstaan, 1 man en 1 vrouw ringbandsnoekje, Epiplatys annulatus ( helaas hadden ze nog maar 1 vrouw) gekocht. Nu nog even wachten tot zijn staart mooi op kleur komt.

IMG_20210427_155809[1].jpg
 
Corydoras blijven inderdaad erg leuk!
Veel plezier van je nieuwe visjes. :)
 
Zal binnenkort opzoek moeten naar een paar ringbandsnoekjes... Ik had ze sowieso aan moeten vullen, maar het mannetje wat ik had gekocht is spoorloos verdwenen :( Van de twee corydoras panda die ik nog had is er vanmiddag eentje overleden helaas, toch blij denk ik dat ik voor een andere corydoras soort heb gekozen. Die doen het uitstekend overigens :)
 
Niet uit de bak gesprongen?
Ik denk het niet, ik heb er een klep op zitten en alle gaten aan de achterkant afgedicht (ga zo voor de zekerheid toch even de vloer inspecteren :unsure:) Ik verdenk 1 van de kikkers ervan hem opgegeten te hebben....De visjes waren echt heel klein, veel kleiner dan ik had gedacht.
 
4 maandjes geleden had ik dus nieuwe cory's gekocht, 12 stuks. Na niet al te lange tijd dacht ik steeds minder ervan te zien, vond uiteindelijk 2 lijkjes. Ik heb nu nog 1 visje over van die groep. Ik snapte er echt niets van, begon me af te vragen of ik iets verkeerd deed. Toen wat research gedaan op internet en kwam weer hier op het forum terecht bij een bericht over helena slakken en cory's..... en toen was 1 en 1 snel opgeteld....Dus de afgelopen twee weken alle helena slakken die ik kon vinden eruit gehaald, ooit met 4 begonnen en heb er uiteindelijk een stuk of 25 uitgehaald ( die hebben allemaal een ander huisje gevonden, niet door de plee gespoeld).
Vandaag dus richting de dierenwinkel voor nieuwe visjes, helaas hadden ze niet meer de corydora trilli maar wel betta's :DD
Komende week verwacht ik ook nog een pakketje met plantjes, dus nu nog effe een foto hoe het er nu uitziet. Het ziet er op de foto nog best oke uit, maar in het echt begin ik toch weer behoorlijk wat alg te krijgen. Heb de verlichting al een tijdje niet vernieuwd dus ik ga daar eerst mee beginnen, kijken of dat verbetering geeft.

IMG_20210905_170730[1].jpg


En de nieuwe aanwinst, Napoleon IV (in het echt veel mooier):

IMG_20210905_185245[1].jpg
 
4 maandjes geleden had ik dus nieuwe cory's gekocht, 12 stuks. Na niet al te lange tijd dacht ik steeds minder ervan te zien, vond uiteindelijk 2 lijkjes. Ik heb nu nog 1 visje over van die groep. Ik snapte er echt niets van, begon me af te vragen of ik iets verkeerd deed. Toen wat research gedaan op internet en kwam weer hier op het forum terecht bij een bericht over helena slakken en cory's..... en toen was 1 en 1 snel opgeteld....Dus de afgelopen twee weken alle helena slakken die ik kon vinden eruit gehaald, ooit met 4 begonnen en heb er uiteindelijk een stuk of 25 uitgehaald ( die hebben allemaal een ander huisje gevonden, niet door de plee gespoeld).
Hm... dat verbaast me... ik heb in één bak dat ik wel 100 helena's (zijn soms net konijnen), samen met cory's en dat gaat prima samen...
 
Hm... dat verbaast me... ik heb in één bak dat ik wel 100 helena's (zijn soms net konijnen), samen met cory's en dat gaat prima samen...
Ik heb er ook geen keihard bewijs voor, ik heb ze 1 keer met een corydora panda betrapt maar ik weet niet of deze al dood was voordat ze zich er tegoed aan deden. De paar cory's die over zijn vind ik wel een stuk zichtbaarder sinds de slakken eruit zijn.
 
Ja helena's pakken alles wat voorbij komt, ze graven zich in en wachten hun prooi op, hier pakten de helena;s garnalen, nakweek van de ancistrussen, dwergcorydorasjes, en bij klanten werden zelfs guppen (zijn bodemslapers) gepakt
 
Ja helena's pakken alles wat voorbij komt, ze graven zich in en wachten hun prooi op, hier pakten de helena;s garnalen, nakweek van de ancistrussen, dwergcorydorasjes, en bij klanten werden zelfs guppen (zijn bodemslapers) gepakt
Ik kwam in een paar discussies jouw ervaringen tegen inderdaad, het lijkt mij de enige logische verklaring ( al heb ik er dus geen keihard bewijs voor). Sinds de helena's eruit zijn zie ik de overgebleven cory's weer veel meer op de voorgrond.
 
Ik kwam in een paar discussies jouw ervaringen tegen inderdaad, het lijkt mij de enige logische verklaring ( al heb ik er dus geen keihard bewijs voor). Sinds de helena's eruit zijn zie ik de overgebleven cory's weer veel meer op de voorgrond.
Ja hard bewijs heb ik ook niet, alleen dat nadat de helena's eruit waren gehaald ik geen uitval meer had evenals de andere mensen die ik sprak met soortgelijke ervaringen
 
Ja hard bewijs heb ik ook niet, alleen dat nadat de helena's eruit waren gehaald ik geen uitval meer had evenals de andere mensen die ik sprak met soortgelijke ervaringen
Ik ga de cory's binnenkort weer aanvullen (zelfde soort en ik denk ook dezelfde winkel) dus als die het ook gewoon blijven doen houd ik het er ook op dat de helena's de schuldigen waren.
 
Toch zijn er ook veel leden die ze ook hebben icm bodembewoners en die lijken er geen last van te hebben. Zelfs niet met garnalen.
 
Bij mij zitten ook helena's met garnalen, rasbora briggitae en neon tetra's en zie toch geen uitvallen, de garnalen kweken gewoon verder
 

Terug
Bovenaan