Wat is er nieuw

CO2 systeem voor een rio 125

Hij schoot weer los. Misschien van flexibele co2 slang naar stugge gaan tussen bellenteller en terugslagklep?

Bijlagen

• 20251217_163225.jpg
    20251217_163225.jpg
    1.6 MB · Weergaven: 27
Dat is met ander ventiel toch? Tja of hardere slang uitmaakt durf ik niet te zeggen. Ik heb zelfs wel siliconenslang gebruikt en had het dan ook niet en dat is zacht.

Die stugge slang icm metalen koppeling zoals dat terugslagventiel heeft is voor 10 bar constant geschikt met een piek van 20 bar.
Dat gaat zeker helpen.

Die stugge slang icm metalen koppeling zoals dat terugslagventiel heeft is voor 10 bar constant geschikt met een piek van 20 bar.
Dat gaat zeker helpen.
En de speciale siliconenslang dan die ze vaak adviseren?

Zou ik persoonlijk niet hoger belasten dan 0,5 bar.
Tja maar gemiddeld geven we vaak al 1-1,5 bar bij de co2 dus dan zou je dat niet kunnen gebruiken. Ik heb het ook gehad en gebruikte 1,5Bar destijds met de inline diffuser.

Ik denk dat ik het weet. Het co2 slangetje ging best wel heen en weer door de uitblaas van mijn filter, ik denk dat dat m telkens lostrilde.

Het issue was toch enkel het losschieten van de siliconen slang op de terugslagklep die geen borging heeft, welke de gebruikte bellenteller en diffusor wel hebben?

Ik heb een alumininium terugslagklep nu met wartels. Wat ik ook gek vindt is dat mijn dropchecker niet verkleurt, blijft donker blauwgroen terwijl mijn uitstroom de co2 belletjes keurig naar de overkant blaast.

Het duurt een paar uur voordat de dropchecker reageert op een verandering in co2 gehalte.
Daarom ook de tijd nemen om de hoeveelheid af te stellen.

Ik heb een alumininium terugslagklep nu met wartels. Wat ik ook gek vindt is dat mijn dropchecker niet verkleurt, blijft donker blauwgroen terwijl mijn uitstroom de co2 belletjes keurig naar de overkant blaast.
Op hoeveel bellen zit je nu? Het is maar een indicatie maar op de rio125 zat ik vaak op dik 80 bellen.

Dan ga ik eens opvoeren.

Doe het rustig in stapjes.
Voor je het weet ga je te ver.

Heeft ook heel erg te maken met de manier van oplossen namelijk.
Een difuser is weer anders dan een flipper of een reactor.

Inderdaad, in stapjes

Streef niet om binnen een dag een licht-limoengroene DC te krijgen, eerst richting donkergroen is de eerste dagen ook prima

Vandaag iets opvoeren en pas morgen als de CO2 wordt gestopt (schakelklok/einde lichttijd) eventueel weer bijstellen, uiteraard wel regelmatig blijven controleren dat deze niet richting geel gaat.

Het instellingen van het aantal bpm’s wil namelijk wel eens verlopen.

Ik snap niet dat er niks verkleurt bij de dropchecker. Draai al een week zo. 1 druppel per seconde op de bellenteller. Dat zou toch op zn minst verkleuring moeten geven?

Bijlagen

• 20251222_172118.mp4
    29.7 MB
Maar hij blijft maar donker blauwgroen, zo zag de vloeistof er ook uit toen ik het erin deed.

Je zal wel meer nodig moeten hebben, gewoon blijven opvoeren.
Zou je difuser ook tegenover je filter uitlaat zeten zodat de stroming de co2 bellen onder water duwt.

Kreeg het met een difuser in mijn rio 125 ook niet zo mooi groen als ik met een ph controller en reactor voor elkaar kreeg.

Ik had destijds met de flipper rond de 80 nodig volgens mij. Worden de co2 belletjes wel goed opgelost een meegenomen door de bak of komt alles aan het oppervlak terecht?

Bij veel oppervlakte beweging gaat er ook doorlopend veel CO2 verloren.

In mijn bak zelfs geen oppervlakte beweging, de spraybar zit 3cm onder de oppervlakte en 45 graden richting voorruit.

Een skimmer en twee streamers gaan slechts 3x per dag 4 minuten aan om CO2 verlies te minimaliseren

Laatst bewerkt:
Zou je difuser ook tegenover je filter uitlaat zeten zodat de stroming de co2 bellen onder water duwt.
Is ook zo
Je zal wel meer nodig moeten hebben, gewoon blijven opvoeren.

Kreeg het met een difuser in mijn rio 125 ook niet zo mooi groen als ik met een ph controller en reactor voor elkaar kreeg.
Die kan niet tegenover de uitlaat. Ik ga m niet aan mn vooruit plakken. Er schuin tegenover zit mijn dropchecker waar de stroming naartoe gaat. Hij zit er nu onder..dat wordt ook veel geadviseerd meen ik.

Vraagje. Ik heb nu een 2 kilofles en wil liever geen tweede fles als backup voor de continuiteit. Simpelweg geen kastruimte voor. Als mijn CO2 fles leeg is en het duurt enkele dagen voordat ik mijn fles kan laten bijvullen, is het dan een optie om met iets als 'easycarbo' of iets vergelijkbaars te gebruiken om te overbruggen?

Easycarbo doet niet hetzelfde als co2.
Raad toch aan op den duur een fles er bij te kopen vanwege het gemak.

Carbo is enkel een product met wat koolstof en dat KAN soms helpen bij bakken met erg weinig licht.

Vraagje. Ik heb nu een 2 kilofles en wil liever geen tweede fles als backup voor de continuiteit. Simpelweg geen kastruimte voor. Als mijn CO2 fles leeg is en het duurt enkele dagen voordat ik mijn fles kan laten bijvullen, is het dan een optie om met iets als 'easycarbo' of iets vergelijkbaars te gebruiken om te overbruggen?
Ik sla de 2e fles elders in huis op. Die hoeft van mij niet in de aquariumkast. Wellicht een optie. Ik vind een 2e fles achter de hand wel een must, een lege fles komt vaak ongelegen.

Ik heb er ook meerdere en heb de reserve gewoon in de schuur staan.

Heb 3 2kg flessen en 1 500 gram voor noodgevallen.
Wat ik niet gebruik staat bij mij ook in de schuur.

Dit is ook een optie om een kleine (425gram) reserve CO2-fles achter de hand te hebben die gemakkelijk verkrijgbaar is, de tijd te overbruggen om jouw 2kg fles te laten vullen.

Sodastream flessen zijn volop verkrijgbaar, let wel op oud of nieuw model.

Koop deze adapter voor (oud model = blauw) Sodastream flessen (dit zou mijn voorkeur zijn)
https://www.co2supermarket.co.uk/product/sodastream-cylinder-valve-adapter-1

Voor de nieuwere (quick-connect = paars) Sodastream flessen
https://www.co2supermarket.co.uk/product/sodastream-quick-connect-cylinder-adapter-567

Voorbeelden cilinder kopen/omruilen
https://www.hema.nl/search?q=Sodastream+cilinder
https://www.ah.nl/zoeken?query=Sodastream cilinder

Ik heb geen idee hoelang de oude blauwe cilinders nog leverbaar blijven, maar ze kunnen altijd 1 op 1 omgeruild worden voor de nieuwe paarse cilinders, dan moet je wel weer een nieuwe adapter kopen.

Meer over sodastream
https://aquaforum.nl/threads/aquatlantis-sublime-100-246l-van-tutorial.182847/page-9#post-2578909

Laatst bewerkt:
Ik vind het zelf prettig om met 2 gelijke flessen te werken. Je weet namelijk nooit precies wanneer je reserve fles leeg gaat en dan zit je alsnog te kijken als je pech hebt. Beter 2 flessen van gelijk formaat en beiden telkens leeg trekken. Dan kun je ook beter inschatten hoe lang je nog hebt.

Ik vind het zelf prettig om met 2 gelijke flessen te werken. Je weet namelijk nooit precies wanneer je reserve fles leeg gaat en dan zit je alsnog te kijken als je pech hebt. Beter 2 flessen van gelijk formaat en beiden telkens leeg trekken. Dan kun je ook beter inschatten hoe lang je nog hebt.

Ik heb een 6kg en een 10kg, zijn niet gelijk en dat is geen enkel probleem

Laatst bewerkt:
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan