Crystal red garnalen... gaat niet goed...


E

Etienne98

Guest
Hallo iedereen,

Een hele tijd geleden heb ik een aquarium laten indraaien, omdat ik graag garnalen wilde aanschaffen. Na 4 weken kwam ik erachter dat het beter was om een PH verlagende bodem erin te stoppen. Dit heb ik dus gedaan. Vervolgens heeft het aquarium weer 3,5 week ingedraaid. De PH was rond de 6,5.

Afgelopen dinsdag heb ik 15 crystal red garnalen gekocht. Ik vind ze niet heel erg actief. Ze bewegen wel constant met hun pootjes, maar vanochtend lag er al een dode garnaal in...

Gisteren was de temperatuur rond de 26/27 graden. Ik heb het water zo koel mogelijk proberen te houden door flessen met ijs erin te leggen. Vandaag heb ik een airco geplaatst, waardoor de temperatuur gezakt is naar zo'n 24 graden.

Sommige garnalen verstoppen zich en anderen lopen een beetje rond. Heb al regelmatig de nitrietwaarde gemeten (met een druppeltest) en deze is 0. Wel kwam ik er vanochtend achter dat de PH gestegen is naar 7,0. Ik vraag me af hoe dit kan aangezien ik een PH verlagende bodem heb. Ik heb dinsdagochtend voordat de garnalen erin gingen voor het laatst ongeveer 20% van het water ververst.

Ik heb hetzelfde voer als de fokker, maar ze willen er niet echt van eten. Ze stormen er in ieder geval niet op af. Ik maak me dus een beetje zorgen. Ik heb wel stenen in het aquarium liggen. Zouden deze de PH kunnen beïnvloeden?

Ik maak gebruik van 100% leidingwater. Bij de fokker was dit 50% leidingwater en 50% osmose-/regenwater. Misschien dat ze hieraan moeten wennen. Volgens de fokker was dit nu geen probleem, zolang ik een PH verlagende bodem heb.

Iemand tips?
 
Foto's

garnaal 1.jpg


garnaal 2.jpg


garnaal 3.jpg


garnaal 4.jpg
 
Waarden net nogmaals gemeten:

Temperatuur 25 graden
NO2 (nitriet) - 0 mg
PH - 7
KH - 2 DH
GH - 3 DH
NH3 (ammonia) - 0 mg
NO3 (nitraat) - 20 mg
 
Ik hou met een nieuwe groep altijd rekening met 10% uitval. Dat is dan een gemiddelde natuurlijk. De plant linksachterin mag niet met de wortelstok in de bodem hoor;)
 
Ik hou met een nieuwe groep altijd rekening met 10% uitval. Dat is dan een gemiddelde natuurlijk. De plant linksachterin mag niet met de wortelstok in de bodem hoor;)

Hoe bedoel je niet in de bodem haha?

Is het trouwens misschien een goed idee om nog een plant toe te voegen om de nitraat te verlagen? Dacht zelf aan waterpest
 
Deze planten hebben een zogenaamde rizoom. Die mag niet in de bodem, anders gaat de plant rotten.

Yoga garnaal? Die van mij pakken ook wel eens een dergelijke houding als ze bezig zijn.
 
Gaat de plant niet drijven als ik hem uit de bodem haal?
 
De stronk zit niet in de bodem

IMG_4438.JPG


IMG_4439.JPG



Plant zit nu al 8 weken in de bak in totaal. Had die dan niet al verrot moeten zijn?
 
Lastig te zien op de foto maar als de rizoom niet in de bodem zit dan is het goed. Die garnaal is aan het poetsen en dat zul je wel vaker zien hoor.
Deze planten kun je het beste opbinden op hout of steen;)
 
De wortel zit wel in de bodem, zodat de plant vast blijft zitten. Maar het groene zegmaar steekt boven de grond uit
 
Dan is het goed. Je kan het ook altijd op een stukje hout of steen binden. :)
 
Dankjewel. Ik zal er even naar kijken!

Ik zie de garnalen constant met hun pootjes bewegen. Zijn ze dan aan het eten?
Ik heb sticks voor ze die ze bij de fokker ook kregen, maar ze eten er nauwelijks van.
Er staat dat 1 stick voldoende moet zijn voor 10 garnalen, maar zelfs de helft eten ze niet op.
Ik heb ook een bruin blad erin liggen, maar hier gaan ze ook niet op zitten.
Hoe kan dit?
 
Geduld. Ik heb bij mijn garnalen ook uitval gehad in het begin. Ben er 2 kwijt geraakt. De rest leek weinig geinteresseerd in eten. Ik voer ze nu om de dag een klein beetje. Ik wissel af qua voer (hikari/shrimpking/proefpakket) en af en toe groenten. In principe kunnen ze al heel wat eten in een goed ingedraaide bak.
 
Garnalen zoeken de hele dag eigenlijk de bodem af dus dat bewegen is normaal. Zoals Slak al zegt komt het vast wel goed en is enig uitval niet iets om van te schrikken.

Als je Catappa erin hebt dan moet dat eerst wat week worden voordat ze daar van gaan eten en dat duurt wel even. Ze redden zich wel hoor dus geen paniek;)
 
Ze zijn hier gek op Mullberrieblad. dat kun je kopen bij onlineaquariumspullen.nl
 
Als ze inmiddels wel steeds met hun pootjes bewegen en rond scharrelen zou ik me niet teveel zorgen maken met die waterwaarden. Mijn ervaring is dat het ook wel een paar dagen duurt voor ze echt relaxed zijn in een nieuwe bak, mijn laatst gekochte garnalen zag ik de eerste dagen steeds elke dag wat actiever worden. Geduld dus, en je hoeft ze niet elke dag te voeren, paar keer per week een klein stukje is genoeg.
 
Als de waterwaarden kloppen is de gh zo wel heel laag voor ze en kan ook voor problemen zorgen.
 
...daar had ik overheen gelezen maar is idd wel heel laag. Overigens bij die foto van die garnaal met zijn staartje onder zich gekruld: dat kan ook een teken van vergiftiging zijn heb ik wel eens gelezen. Maar dan doen dus meerdere dieren het en ook heel veel, bv bij vergiftiging door metalen. Nu zou ik me er geen zorgen over maken. Ik zie het ze bij mij ook regelmatig doen en dan wrijven ze met hun pootjes over hun rug.
 
Ik las inderdaad dat de gh tussen de 4-6 moet zijn. Ik zal het morgen voor de zekerheid nog eens meten. Iemand enig idee wat de oorzaak hiervan kan zijn en wat ik eraan kan doen, zonder de ph te beinvloeden?
 
Komt door de ph verlagende bodem.
Misschien een optie voor je om met osmosewater te gaan werken want in combinatie met mineralen kan je in principe heel makkelijk de ideale waterwaarden krijgen en je bodem gaat veel langer mee.
Anders enkel een potje gh+ aanschaffen bv.
 
Dit raadde de fokker mij ook aan. Hoe gaat dat precies in zijn werk?
 
In dit geval is de fokker geen fokker maar een kweker trouwens hoor! ;)

Je neemt osmosewater en voegt daar een bepaalde hoeveelheid mineralen aan toe tot de gh 5-6 is.
 
Je maakt je osmosewater aan met speciale mineralen; een soort alles-in-een poeder. Dat is heel simpel want op de verpakking staat hoeveel gram je bij een bepaald aantal liters moet doen voor bepaalde waarden. Ik maak altijd de hoeveelheid water aan die ik nodig heb voor een verversing (in mijn geval maar 4 liter) en heb de eerste keren gemeten of het aangemaakt water de waarden had die ik wilde. Het poeder lost heel makkelijk op, een kind kan de was doen (als je een beetje nauwkeurig meet).
 
Bij osmoseapparaat.nl heb je een vrij goedkoop osmoseapparaat mocht je dit willen gaan aanschaffen.
 
In dit geval is de fokker geen fokker maar een kweker trouwens hoor! ;)

Je neemt osmosewater en voegt daar een bepaalde hoeveelheid mineralen aan toe tot de gh 5-6 is.

Ochja natuurlijk hahaha
 
Dus als ik het goed begrijp heb ik een osmoseapparaat nodig, een kraanaansluiting, gh meter en GH+ poeder?

Vind het wel behoorlijk prijzig. Is er geen andere manier om de gh te verhogen?
 
Je kan ook osmosewater kopen bij de lfs, bij mij 25 cent per liter. De meter heb je al voor iets meer dan 10 euro, testsetje idem.
 
Dat is misschien een betere oplossing, want ik heb ook geen kraantje vrij.

De kweker werkte met 50% leidingwater en 50% osmose-/regenwater.

Mijn aquarium bevat ongeveer 70 L.

Hoe zit dat dan precies met verversen? Hoeveel moet ik toevoegen?
 

Terug
Bovenaan