Crystal red garnalen... gaat niet goed...


Ik heb de kweker gemaild om erachter de komen wat de geleidbaarheid van zijn water is, maar krijg geen reactie.
Welke waarde zal ik dan nu aanhouden?
 
Zou de gh rond de 6-7 houden want dan zit je aardig goed daarmee.

Heb je nog uitval gehad?
 
Is dat ppm of uS want 1 gh staat ongeveer gelijk aan 35uS zover ik weet. Anders zou het ongeveer met 1.56 vermenigvuldigd moeten worden en dat is rond de 200 dan.
 
Is dat ppm of uS want 1 gh staat ongeveer gelijk aan 35uS zover ik weet. Anders zou het ongeveer met 1.56 vermenigvuldigd moeten worden en dat is rond de 200 dan.

Ik bedoel 126 ppm.
Vermenigvuldigd met 1,56 is dat 196 us. Dus te laag denk ik dan?
 
Meet de Gh eens want deze kan je het beste op 5-6 houden,dan de geleidbaarheid.
Is de waarde met een gh van 5-6 190 bv laat je het lekker zo en niet blind staren op die 250-300 snap je?


Ik zeg bovenstaande en andere John heeft het over een gh van 6-7 wat dus gemiddeld uitkomt op een 6.
Je geeft aan een gh van 6 te hebben dus in orde zo lijkt me toch of gaan we nog een paar pagina's door met deze vraag? ;)
 
Ik zeg bovenstaande en andere John heeft het over een gh van 6-7 wat dus gemiddeld uitkomt op een 6.
Je geeft aan een gh van 6 te hebben dus in orde zo lijkt me toch of gaan we nog een paar pagina's door met deze vraag? ;)

Mijn vraag is wat de us waarde van crystal red garnalen moet zijn
 
Dat hangt van de gradatie af en van de waarde waar ze op zaten bij de kweker. Ik heb de TB hier op een uS van 280 maar er zijn ook die ze op een uS van 50-100 houden.
 
Ik ben er toch over aan t nadenken om een osmose-apparaat aan te schaffen. Ik heb nog een aantal vragen:

1. Hoelang gaat zo'n osmose-apparaat ongeveer mee?
Die van mij is een kleine 5 jaar oud en heeft nu een TDS van ca. 200. Ik heb deze dit weekend toevallig vervangen (compleet vervangen aangezien onderdelen vervangen eigenlijk niet uit kan). Mijn nieuwe zit op een TDS van 15 (fabrikant geeft aan 1-50 voor een nieuw systeem). Ik ben voor mijn gevoel wel iets te lang door gegaan (dus ga vanaf nu zelf uit van een jaar of 3). Tussendoor trouwens niets vervangen (ook niet actieve koolfilter (6 maanden levensduur) en zandfilter (6 maanden levensduur).
2. Kan ik de gh waarde ook verhogen met mineralen zonder osmosewater.
Uiteraard. Dat kan met GH+ of GH boost. Zelf gebruik ik een versie bedoeld voor in een vijver (1 liter, genoeg voor 10+ jaren en slechts 5 euro).
3. Mochten er jonge garnalen komen en ik deze willen verkopen, is dat dan niet lastig aangezien de garnalen in osmosewater zijn gekweekt?
Ik doe 50/50 en heb al heel wat CR garnaaltjes verkocht. Gaat prima. Wel rustig overwennen.
4. De kweker heeft de garnalen in 50% osmose/regenwater en 50% leidingwater gekweekt. Hoe kan ik dit t beste aanpakken? Is 50% osmosewater en 50% leidingwater voldoende? Of moet ik ook nog zorgen voor regenwater?
Ik doe 50/50 leiding/RO water, aangevuld met wat GH+ (10 gram per 60 liter in mijn geval).
5. Verandert osmose water/de mineralen ook andere waterwaarden ipv alleen de gh waarde ?
Alle minerale metingen halveren. Dus GH, KH, Magnesium etc. etc.
6. Jullie hebben het over een tds meter, maar ik kan de gh waarde toch ook meten met een druppeltest?
GH meet je niet met een TDS meter. Een TDS meter geeft aan hoeveel er aan "totale rommel" er in je water zit. GH meet je met een druppeltest. Een TDS meter koop je voor een euro of 6 op China shopping sites (Ebay, AliExpress en zo).
 
Die van mij is een kleine 5 jaar oud en heeft nu een TDS van ca. 200. Ik heb deze dit weekend toevallig vervangen (compleet vervangen aangezien onderdelen vervangen eigenlijk niet uit kan). Mijn nieuwe zit op een TDS van 15 (fabrikant geeft aan 1-50 voor een nieuw systeem). Ik ben voor mijn gevoel wel iets te lang door gegaan (dus ga vanaf nu zelf uit van een jaar of 3). Tussendoor trouwens niets vervangen (ook niet actieve koolfilter (6 maanden levensduur) en zandfilter (6 maanden levensduur).

Koolfilter en vooral de sediment filter toch jaarlijks vervangen, dat houd de tds laag.
Tevens het membraan eens spoelen. Dan moet je even de restrictor eruit halen. Dan gaat de volle flow langs het membraan, hierdoor spoelt zoutafzetting weg.
Ik heb een spoelkraan over de restrictor gezet.
Hierdoor kun je wel langer met het membraan doen, en vooral lagere tds houden.
 
Koolfilter en vooral de sediment filter toch jaarlijks vervangen, dat houd de tds laag.
Geval is dat bij mij alles prima bleef gaan terwijl de TDS 200 was. Garnalen jongen bij de klippen op, planten groeien de bak uit. Ik gebruik 50/50 osmose dan ook vooral om de KH lager te krijgen. Vervangen van voorfilter en koolfilter was in mijn geval (40 euro) bijna net zo duur als compleet nieuw systeem (50 euro).
 
Geval is dat bij mij alles prima bleef gaan terwijl de TDS 200 was. Garnalen jongen bij de klippen op, planten groeien de bak uit. Ik gebruik 50/50 osmose dan ook vooral om de KH lager te krijgen. Vervangen van voorfilter en koolfilter was in mijn geval (40 euro) bijna net zo duur als compleet nieuw systeem (50 euro).

Bij een tds van 200 vraag ik mij af hoeveel uw KH dan nog zakt met 50% osmose. Feitelijk zat u dus op 80% kraanwater.

Daarnaast dat osmose toestel blijft 1 op 3 gebruiken, dus echt rendabel is dat niet meer.

Hen zelf een apparaat gekocht met potten. Iets duurder in aanschaf, maar de patronen zijn veel goedkoper en makkelijker te plaatsen.
 
Ik heb nu een DI filter erop gekocht en nu is de uS bijna 0 terwijl die normaal rond de 15 uS zat. Dit ivm de zeewaterbak.
 
Bij een tds van 200 vraag ik mij af hoeveel uw KH dan nog zakt met 50% osmose. Feitelijk zat u dus op 80% kraanwater.

Daarnaast dat osmose toestel blijft 1 op 3 gebruiken, dus echt rendabel is dat niet meer.

Hen zelf een apparaat gekocht met potten. Iets duurder in aanschaf, maar de patronen zijn veel goedkoper en makkelijker te plaatsen.
Mijn KH gaat van 9-10 (kraanwater) naar 6 (eindmix inclusief GH+ en EI macro). Bij de nieuwe RO set (Aquasafe AS5000, met potten) zal ik dus moeten beginnen met een kleinere hoeveelheid RO water om op hetzelfde te komen (ik begin met 33/67 in plaats van 50/50). Benieuwd welke algjes we door deze verandering (kortstondig) gaan zien. ;-)

Overigens heb ik bij deze Aquasafe AS5000 het post koolfilter (dus na het RO membraan) verwijderd. Vond ik een beetje overkill.

Betreffende rendabel zijn: Bij 30 liter RO water (120 liter bakje, 50% waterwissel) gebruik je zo'n 150 liter. Dat komt neer op 20 cent. Doe dat om de week en je komt op zo'n 5-6 euro per jaar. Daar kan geen filterwissel tegenop (oftewel kraanwater is zo goedkoop dat mijn manier nog rendabel was ook) ;-)
 
Het ligt ook aan je apparaat maar de mijne draait denk ik 1:5. Dat is er dan ook wel eentje van 49,95;)
 

Terug
Bovenaan