Crystal red garnalen... gaat niet goed...


Welke geleidbaarheid je moet hebben hangt af van welke soort garnalen je hebt en op welke waarden deze zitten. Ik voeg altijd een beetje toe en roer dan even goed en meet de geleidbaarheid. Is het te laag dan er nog wat poeder indoen en weer meten. Ik maak het voor hier vaak aan op zo n 270 maar de ene keer is dat dan 260 en de andere keer weer 285 want het komt niet zo heel nauw en dat kan ook haast niet. Ik zou wekelijks op 20L zelf 3 liter verversen want dat is zo n 15%.
 
Misschien is het verstandiger om dit in stappen te doen, om een (te) grote schommeling te voorkomen, maar dat is misschien iets voor de garnalen experts hier.
 
Je hebt ze nu op leidingwater lees ik dus eigenlijk moet je de waarden weten van de kweker en ze daar dan op houden. Als je wekelijks 15% ververst dan ga je langzaam naar die waarden toe. Dan is de overgang tussen nu en de nieuwe situatie ook geleidelijk. Als je de waarden van de kweker weet dan kun je eventueel ook wat meer verversen en het in een paar weken doen. Maar ik zou de veranderingen niet te snel doorvoeren omdat ze niet van schommelingen houden.
 
Welke geleidbaarheid je moet hebben hangt af van welke soort garnalen je hebt en op welke waarden deze zitten. Ik voeg altijd een beetje toe en roer dan even goed en meet de geleidbaarheid. Is het te laag dan er nog wat poeder indoen en weer meten. Ik maak het voor hier vaak aan op zo n 270 maar de ene keer is dat dan 260 en de andere keer weer 285 want het komt niet zo heel nauw en dat kan ook haast niet. Ik zou wekelijks op 20L zelf 3 liter verversen want dat is zo n 15%.

Ik heb crystal red garnalen gradatie A t/m S+
Bij de kweker rond een DH van 5 (50% leidingwater en 50% osmosewater)
 
Aquarium heeft ongeveer zo'n 70 L (60x30x40 cm).

Osmose-apparaat is nu aan t lopen.
Zal ik zo'n 5 L verversen nu?
 
Je weet niet toevallig de geleidbaarheid? Het beste is om toe te werken naar dezelfde waterwaarden als waar ze op zaten bij de kweker.
 
Op internet staat 120-180 (geleidbaarheid)
Kan dat kloppen
 
Op internet staat dat de waarde 250-300 us moet zijn. Mijn waarde is 126 ppm. Wat is dan us?

Klopt het dat 1 ppm 2 US is?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Apparaat geeft nu 126 aan

ppm tds x 1,56 = uS/cm

640 ppm tds = 1000 uS/cm.

PS

Ik zou het osmose toestel 2-3 uur aan een stuk laten spoelen. Al het water wegdoen. Of in de tuin.
Zeker met garnalen. Al het conserveermiddel moet eruit!
 
Op internet staat dat de waarde 250-300 us moet zijn. Mijn waarde is 126 ppm. Wat is dan us?

Klopt het dat 1 ppm 2 US is?
Welke meter heb je precies?
Bij de meeste goedkope meters is 1ppm = 2 microsiemens. Als je zeker wil zijn kijk je best eens in de handleiding, staat het daar niet in zal je met een kalibratievloeistof moeten werken om de juiste factor te kennen.
 
ppm tds x 1,56 = uS/cm

640 ppm tds = 1000 uS/cm.

PS

Ik zou het osmose toestel 2-3 uur aan een stuk laten spoelen. Al het water wegdoen. Of in de tuin.
Zeker met garnalen. Al het conserveermiddel moet eruit!

1 ppm = 2 US of 1 ppm = 1,56 US is een groot verschil.

Waarde is 126 ppm, dus 126x2=252 US of 126x1,56=196 US.

Als de US van crystal red garnalen tussen de 250-300 moet zijn, weet ik dus niet welke berekening ik moet nemen.
In de handleiding staat volgens mij ook niks.
 
Ik zie nu net dit op internet staan over de TDS meter:

Om met de tds meter ec te meten: gemeten waarde (ppm) x 1,56 = eC.

Dus mijn water heeft een US van 196.
Op internet zag ik staan dat de US tussen de 250-300 moest zijn.
Betekent dit dat ik er nog wat poeder bij mag gooien tot ik aan een waarde van 250 ben?
 
Ik heb het osmose-apparaat trouwens een dik uur laten doorlopen. Ik las op internet dat ik dit voor gebruik moest doen.
Ik vind het zonde om dit water nu weg te gooien. Of moet ik het echt persé 2 tot 3 uur laten lopen? Want dan ga ik het natuurlijk niet gebruiken, maar als 1 uur voldoende is kan ik nu het water fijn verversen
 
Die zijn dus meestal x 2.
Het rotte aan deze meters is dat er heel veel verkocht worden die er zo uitzien, maar toch verschillen. Er zijn er waar het gedeelte voor de kalibratie mankeert, en nog andere waar ze zelfs de temperatuursensor er uit hebben gelaten. Dus let ook altijd goed op dat de temperatuur weergave klopt, anders klopt je meting ook niet.
Dus één batch kan een bepaalde factor hebben, maar de volgende weer een andere.
Heb van deze zelfs een paar waar de factor x 2,2 is, dus dat slaat helemaal nergens op.
Deze is er eentje van x 2:
IMG_20170628_170632.jpg


En dan zijn er nog andere (µs meters) waar o.a. door een foute temperatuurmeting, en het feit dat het gewoon brol is, je heel verschillende metingen krijgt van op het eerste oog dezelfde meters:
EC_metersk.jpg

De meest rechtse is een goede, gekalibreerde, meter. Die geeft 576µs aan, de rest tussen de 508µs en 544µs aan.
Voor de kalibratie gebruik ik meestal een overkill van 4 vloeistoffen, zo ben je toch net iets zekerder. :D

Eigenlijk is de moraal van het verhaal dat je best een degelijke meter koopt zodat je ook zeker bent van wat je meet.

Welke GH+ gebruik je, en heb je een weegschaal?
 
Jeetje zeg, ik vind het erg ingewikkeld als ik eerlijk ben.

Ik heb dus ook een EC/TDS/*C meter.


Je kunt kiezen tussen deze standen:

TDS (ppm) - *C
EC (us/cm) - *C


Bij mijn meter is de waarde van de EC gewoon 2 x de waarde van de TDS


Maar ik begrijp dus nu dat dit niet goed is?


Stel mijn meter geeft aan TDS = 200 en EC = 400
Welke waarde moet ik nu als uitgangspunt nemen?

TDS is 200 ppm, dus de EC is dan 200 x 1,56 = 312 us/cm
of
EC is 400 us/cm, dus de TDS is dan 400 / 1,56 = 256 ppm


Als je het zo ziet heb je dus 4 verschillende waarden die mogelijk de juiste kunnen zijn

TDS 200 ppm
TDS 256 ppm
EC 400 us/cm
EC 312 us/cm


Zie door de bomen het bos even niet meer :juggle: :D
 
Bij mijn meter is de waarde van de EC gewoon 2 x de waarde van de TDS


Maar ik begrijp dus nu dat dit niet goed is?


Stel mijn meter geeft aan TDS = 200 en EC = 400
Welke waarde moet ik nu als uitgangspunt nemen?
Dan is het bij jou meter gewoon x 2, en is er niets mis met je metingen.
Er worden meestal 2 verschillende conversiefactoren gebruikt, en die zouden bij een goede meter in de handleiding moeten staan. Staan ze er niet in moet je daar dus achter zien te komen. Maar bij jou is het heel duidelijk natuurlijk.

Op de site van de verkoper staat dat je x1.56 moet doen bij deze meter.
Toch maar eens nameten zou ik zeggen, zoals ik al zei scheelt het per batch en ben je niet zeker dat je dezelfde meter krijgt zelfs als je bij dezelfde Chinese handelaar koopt.
 
Daarom is het nog altijd het beste om een geleidbaarheid meter te kopen. Die dus uS/cm geeft.
Is een pure SI eenheid. Kun je uiteindelijk omrekenen naar wat je maar wilt.
 
Dan is het bij jou meter gewoon x 2, en is er niets mis met je metingen.
Er worden meestal 2 verschillende conversiefactoren gebruikt, en die zouden bij een goede meter in de handleiding moeten staan. Staan ze er niet in moet je daar dus achter zien te komen. Maar bij jou is het heel duidelijk natuurlijk.

Oke, maar het kan toch niet dat de verhouding

TDC : EC, bij de ene meter
1 : 2 is en bij de andere meter
1 : 1,56 ?

Ik bedoel een waarde is niet voor niets een waarde.
Volgens mij mis ik iets waardoor ik het niet snap :D
 
Die zijn dus meestal x 2.
Het rotte aan deze meters is dat er heel veel verkocht worden die er zo uitzien, maar toch verschillen. Er zijn er waar het gedeelte voor de kalibratie mankeert, en nog andere waar ze zelfs de temperatuursensor er uit hebben gelaten. Dus let ook altijd goed op dat de temperatuur weergave klopt, anders klopt je meting ook niet.
Dus één batch kan een bepaalde factor hebben, maar de volgende weer een andere.
Heb van deze zelfs een paar waar de factor x 2,2 is, dus dat slaat helemaal nergens op.
Deze is er eentje van x 2:
IMG_20170628_170632.jpg


En dan zijn er nog andere (µs meters) waar o.a. door een foute temperatuurmeting, en het feit dat het gewoon brol is, je heel verschillende metingen krijgt van op het eerste oog dezelfde meters:
EC_metersk.jpg

De meest rechtse is een goede, gekalibreerde, meter. Die geeft 576µs aan, de rest tussen de 508µs en 544µs aan.
Voor de kalibratie gebruik ik meestal een overkill van 4 vloeistoffen, zo ben je toch net iets zekerder. :D

Eigenlijk is de moraal van het verhaal dat je best een degelijke meter koopt zodat je ook zeker bent van wat je meet.

Welke GH+ gebruik je, en heb je een weegschaal?




Ik gebruik GH+ die op onlineaquariumspullen wordt verkocht. Speciaal voor crystal red garnalen die andere waarden niet beïnvloedt.

Ik heb een weegschaal, maar gebruik deze niet. Er zit een schepje bij waar ik vanaf kan meten
 
Oke, maar het kan toch niet dat de verhouding

TDC : EC, bij de ene meter
1 : 2 is en bij de andere meter
1 : 1,56 ?

Ik bedoel een waarde is niet voor niets een waarde.
Volgens mij mis ik iets waardoor ik het niet snap :D
Een TDS meter is eigenlijk een EC meter die de meting x een conversiefactor doet, en dan krijg je dit in ppm. En die conversiefactor die wil dus nog weleens verschillen.
TDS is het aantal totaal opgeloste stoffen. En er is maar 1 manier voor om daar achter te komen, en dat is het water verdampen en dan hetgeen wat achterblijft wegen. Eigenlijk is de TDS term dus wat verkeerd, en is een EC meter eenvoudiger omdat er dan geen rekenfouten gemaakt kunnen worden.
 
Ik heb dus nu die emmer met osmosewater al sinds vanmiddag in de keuken staan. Geleidbaarheid is nu 126.

Wat moet ik ermee doen?

Osmose-apparaat heeft gisteren een dik uur (in)gelopen
 
Ik gebruik GH+ die op onlineaquariumspullen wordt verkocht. Speciaal voor crystal red garnalen die andere waarden niet beïnvloedt.

Ik heb een weegschaal, maar gebruik deze niet. Er zit een schepje bij waar ik vanaf kan meten
Als je deze bedoeld is het redelijk simpel:
http://www.onlineaquariumspullen.nl/en/saltyshrimp-bee-shrimp-mineral-gh.html
Een afgestreken lepeltje in 20L water zou 200µs moeten geven. Dus als je de TDS meet weet je ineens de conversiefactor.

Ik heb dus nu die emmer met osmosewater al sinds vanmiddag in de keuken staan. Geleidbaarheid is nu 126.

Wat moet ik ermee doen?

Osmose-apparaat heeft gisteren een dik uur (in)gelopen
Als dit uit je osmose toestel komt is er iets mis, zou toch max 10ppm uit mogen komen.
 
Als je deze bedoeld is het redelijk simpel:
http://www.onlineaquariumspullen.nl/en/saltyshrimp-bee-shrimp-mineral-gh.html
Een afgestreken lepeltje in 20L water zou 200µs moeten geven. Dus als je de TDS meet weet je ineens de conversiefactor.


Als dit uit je osmose toestel komt is er iets mis, zou toch max 10ppm uit mogen komen.

Bij mijn tds moet ik 126 x 1,56 doen. US van crystal red moet tussen 250-300 zitten volgens internet. Dus moet er nog een beetje poeder bij doen.

Maar mijn vraag is nu dus
Klopt het dat ik tussen de 250-300 moet zitten?

En kan ik het water nu gebruiken, aangezien het osmoseapparaat maar 1 uur heeft ingelopen ipv 2-3
 
Bij mijn tds moet ik 126 x 1,56 doen. US van crystal red moet tussen 250-300 zitten volgens internet. Dus moet er nog een beetje poeder bij doen.

Maar mijn vraag is nu dus
Klopt het dat ik tussen de 250-300 moet zitten?

En kan ik het water nu gebruiken, aangezien het osmoseapparaat maar 1 uur heeft ingelopen ipv 2-3
Zal nog een laatste keer proberen... Je kan er niet vanuit gaan dat je het x 1,56 moet doen omdat het op de website staat. 20L osmose water nemen, 1 hele schep in doen, en dan meten, zou 200µs moeten zijn.
Er zit een redelijke marge op hoor, tussen 200µs en 350µs zit je zeker goed. Dus je zit nu goed. Geen kraanwater gaan gebruiken, omdat zoals eerder aangegeven dan je GH naar beneden gaat gaan, en de bodem sneller zijn werking zal verliezen.
 
Maar mijn vraag is nu dus
Klopt het dat ik tussen de 250-300 moet zitten?

Meet de Gh eens want deze kan je het beste op 5-6 houden,dan de geleidbaarheid.
Is de waarde met een gh van 5-6 190 bv laat je het lekker zo en niet blind staren op die 250-300 snap je?
 
Meet de Gh eens want deze kan je het beste op 5-6 houden,dan de geleidbaarheid.
Is de waarde met een gh van 5-6 190 bv laat je het lekker zo en niet blind staren op die 250-300 snap je?

Gh was 6 toen ik deze gemeten had.
Op dat moment wat de geleidbaarheid 126
 

Terug
Bovenaan