Crystal red garnalen... gaat niet goed...


Afhankelijk van je bezetting ververs je bv 20% per week, dus zeg 15 liter bv...dan dus de helft osmosewater en de helft kraanwater bij elkaar doen, op de juiste waarde brengen met het poeder en en dan je bak in.
 
Ik ververs zo n 10% en dan is dat dus zo n 7 liter. Dan denk ik dat je zo n apparaat er snel uit hebt hoor en ik sluit hem 1x in de week aan op de kraan van de wastafel in de douche en koppel hem af als de emmer vol is. Dus een vrije kraan is niet echt noodzakelijk;).
Je zou ook kunnen kijken hoe hoog nu de geleidbaarheid is. Als het gewone lage gradatie cr s zijn dan hoeven ze niet echt op een lage gh en misschien kun je dan met alleen zout de gh wel wat verhogen. De lfs kan vast wel de geleidbaarheid meten voor je.

Wat is de gh van je kraanwater dan? Die bodem zou de ph en de kh moeten verlagen maar niet de gh meende ik.
 
Gh van t kraanwater is 7

Sta ervan te kijken dat mijn aquarium 3 is..
 
Mooie garnaaltjes heb je!

Garnalen zijn heel gevoelig voor schommelende waterwaarden, dus als je iets veranderd doe dat dan met mate.
Zorg met dit warme weer voor voldoende zuurstof in de bak, door de kap open te laten en voldoende rimpeling in je wateroppervlak te hebben.
Een oxidator helpt hierbij ook heel goed.

Het voer dat ze niet eten of te lang laten liggen even wegzuigen met een slangetje, zodat het de waterkwaliteit niet te veel aantast.
 
Gh van t kraanwater is 7

Sta ervan te kijken dat mijn aquarium 3 is..


Of ik moet me vergissen maar de gh bestaat dacht ik uit calcium en magnesium en wordt niet door de bodem verlaagd. Kh zijn de carbonaten en dat wordt wel verlaagd dus waarom je gh zo laag is snap ik niet.
 
Hoeveel zout mag ik toevoegen?


Daarvoor moet je eigenlijk een geleidbaarheidsmeter hebben en dan kun je bepalen hoeveel je moet toevoegen. Gemiddeld is 1 gh zo n 35uS maar dat verschilt ook wel per merk.
Zelf maak ik osmose aan op zo n 270 en dat is rond de Gh 7.
 
Ik weetniet wat er aan de hand is, maar opeens zijn alle garnalen super actief. Ze zwemmen en lopen heel snel door t aquarium. Erg leuk om te zien!
 
Vaak is er dan een vrouwtje die stoffen afscheid waardoor je een garnalen race kan krijgen:D:D
 
Ik ben er toch over aan t nadenken om een osmose-apparaat aan te schaffen. Ik heb nog een aantal vragen:

1. Hoelang gaat zo'n osmose-apparaat ongeveer mee?
2. Kan ik de gh waarde ook verhogen met mineralen zonder osmosewater.
3. Mochten er jonge garnalen komen en ik deze willen verkopen, is dat dan niet lastig aangezien de garnalen in osmosewater zijn gekweekt?
4. De kweker heeft de garnalen in 50% osmose/regenwater en 50% leidingwater gekweekt. Hoe kan ik dit t beste aanpakken? Is 50% osmosewater en 50% leidingwater voldoende? Of moet ik ook nog zorgen voor regenwater?
5. Verandert osmose water/de mineralen ook andere waterwaarden ipv alleen de gh waarde ?
6. Jullie hebben het over een tds meter, maar ik kan de gh waarde toch ook meten met een druppeltest?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
1) https://www.osmoseapparaat.nl/reverse-osmose-filter
Dat ligt helemaal aan het gebruik en onderhoud. Kool en sediment filters moeten jaarlijks vervangen worden. Doorspoelen van membraan komt levensduur ten goede. Membraan niet droog bewaren. Ik ga uit van 3 jaar voor membraan. Op de url hierboven wordt gesproken van 1 tot 5 jaar. Er spelen nog meer factoren mee. Lees het maar na op genoemde url.
 
Ik heb de goedkoopste zo n 3 jaar geleden gekocht en maakte wekelijks 10 liter aan en hij werkt nog perfect en binnen de normen. Dus het licht inderdaad aan verschillende factoren zoals de mate van gebruik en onderhoud.
 
1) https://www.osmoseapparaat.nl/reverse-osmose-filter
Dat ligt helemaal aan het gebruik en onderhoud. Kool en sediment filters moeten jaarlijks vervangen worden. Doorspoelen van membraan komt levensduur ten goede. Membraan niet droog bewaren. Ik ga uit van 3 jaar voor membraan. Op de url hierboven wordt gesproken van 1 tot 5 jaar. Er spelen nog meer factoren mee. Lees het maar na op genoemde url.


Heb jij een idee hoe de gh zo laag kan zijn met een waarde van 3?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heb jij een idee hoe de gh zo laag kan zijn met een waarde van 3?
Geen idee waarom zijn gh in het aquarium lager wordt. Uitgaande van het feit dat hij kraan- en aquariumwater met dezelfde testset meet kan het daar niet aan liggen. Osmose-/uitgekookt-/osmosewater wordt niet gebruikt evenals onthardingszout of harsen.
 
Ik wist niet beter dan dat een ph verlagende bodem ook invloed op de gh heeft maar kan volgens jullie dan niet?
 
Ik wist niet beter dan dat een ph verlagende bodem ook invloed op de gh heeft maar kan volgens jullie dan niet?

Ja, maar waarom zou je dan GH+ Bee salt toevoegen?
Ze raden die combi juist aan. Dan krijg je KH<1 en een GH van 6.
 
Ik begrijp het even niet meer zo goed.

Als ik er nu voor kies om een osmoseapparaat aan te schaffen, kan ik de gh waarde zelf bepalen met behulp van een mineralen poeder. Krijg ik dan geen problemen met de kh of ph? Niet dat ik dadelijk dan een te hoge kh of ph heb, want dan zit ik weer met een nieuw probleem.

Op onlineaquariumspullen.nl verkopen ze een GH+ poeder die volgens hen geen waterwaarden beïnvloedt.

Stel ik koop het omose-apparaat. Moet ik dit dan langzaam opbouwen? Dus elke week een beetje osmosewater toevoegen? Of kan ik dan t beste kiezen voor 50% osmosewater en 50% leidingwater. Mocht ik voor deze optie kiezen, krijg je dan wel de waterwaarden zoals je deze wil hebben? Aangezien het leidingwater de waarden van het osmosewater weer beïnvloedt.



Wat kan ik nu t beste doen?
 
Je kan zout kopen dat heet Bee Shrimp mineral GH+. Daarmee kun je het osmosewater op de juiste geleidbaarheid brengen en dus de gh. De kh wordt dan niet beinvloed of de ph.

Kies je ervoor om te mengen met leidingwater dan hoef je vaak dat zout niet te gebruiken en dan moet je het zo mengen dat je waarden geschikt zijn. Ik ververs met alleen osmose dat ik met genoemd zout op peil breng.

Echter is de kh van osmose 0-1 dus je moet wel garnalen hebben die zo n lage kh wensen als je alleen osmose wil gebruiken.
 
Ja of een ph verlagende bodem nu wel of niet de gh beinvloed is mij ook niet meer duidelijk:stars:

Ik denk het wel, want ik heb dus twee aquariums, die beiden gevuld worden met kraanwater. En die met de PH verlagende bodem heeft zon lage GH
 
Je kan zout kopen dat heet Bee Shrimp mineral GH+. Daarmee kun je het osmosewater op de juiste geleidbaarheid brengen en dus de gh. De kh wordt dan niet beinvloed of de ph.

Kies je ervoor om te mengen met leidingwater dan hoef je vaak dat zout niet te gebruiken en dan moet je het zo mengen dat je waarden geschikt zijn. Ik ververs met alleen osmose dat ik met genoemd zout op peil breng.

Echter is de kh van osmose 0-1 dus je moet wel garnalen hebben die zo n lage kh wensen als je alleen osmose wil gebruiken.

Ja die Bee Shrimp mineral GH+ bedoel ik ook.

Even checken of ik t zo goed begrijp. Ik sluit het osmose-apparaat aan op de kraan en laat water in een emmer lopen. Op het moment dat ik water wil verversen, doe ik dit. Het osmosewater zit nu in een emmer. Ik voeg Bee Shrimp mineral GH+ toe en met een druppeltest kan ik meten of de GH een juiste waarde heeft.
Klopt het dat osmosewater ook een PH waarde van 0 heeft? Hoe zou ik deze dan tussen de 6-7 kunnen krijgen? Door 50% kraanwater toe te voegen?

Bedoel je met zout die Bee Shrimp mineraal GH+?
 
Maar goed als ik uitsluitend ververs met osmose dan breng ik dat water op een uS van zo n 275 en dat is rond de gh7. Dat zakt niet in mijn bak terwijl wel de ph naar de 6 wordt getrokken. De gh is en blijft rond de 7 met deze bodem:eek:. Als de gh ook zou zakken dan zou je toch ook in je bak steeds de gh moeten verhogen als de bodem deze onderuit zou trekken? Gh moet minimaal rond de 5-6 zijn namelijk.
Pff, af en toe lastig die scheikundige toestanden zeg:)
 
Klopt het dat osmosewater ook een PH waarde van 0 heeft?

Eerder rond de 7 zegt men maar die is eigenlijk niet te meten omdat er geen buffer is in osmosewater met een kh van 0-1. Bij het minste geringste veranderd je ph dus.
Je moet je osmosewater aanmaken op de geleidbaarheid die jij wenst. Voor mij is dat rond de 270uS en dat staat na het meten gelijk aan zo n Gh7.
 
Aah okee dankjewel!

Wat is jouw advies op dit moment?
Toch een osmose apparaat aanschaffen?
 
Osmose water heeft geen PH van 0! Dit zou betekenen dat het extreem zuur is. Puur osmosewater zal een PH hebben van 7. Omdat de KH ook nul is en dus geen bufferend vermogen heeft kun je de PH heel snel beïnvloeden. Zou je bijvoorbeeld co2 aan osmosewater toevoegen zul je te maken krijgen met een zuurval.
 
Weet jij of een ph verlagende bodem de gh al dan niet beïnvloed gast07?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Weet jij of een ph verlagende bodem de gh al dan niet beïnvloed gast07?
Daar had ik al een antwoord op gegeven. Nee, dat weet ik niet.
Zelf gebruik ik geen ph verlagende bodem en ben het niet eerder tegen gekomen dat de GH beïnvloed wordt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Even checken of ik t zo goed begrijp. Ik sluit het osmose-apparaat aan op de kraan en laat water in een emmer lopen.
Vergeet niet het goede water op te vangen. Naast de aansluiting op de waterkraan heb je ook nog afvalwater en natuurlijk osmosewater. De verhouding afvalwater en osmosewater zal ongeveer 3 op 1 zijn. Dus 1 liter osmosewater geeft 3 liter afvalwater.
Als je een gaat aanschaffen kan ik je aanraden de upgrade te doen naar een Filmtec membraan. Deze zijn de beste die te krijgen zijn en werken bij een lagere waterdruk dan de goedkopere.
 

Terug
Bovenaan