De aquaria van MaestroCygni


Aaah, balen Christian...


Maar mischien krijg ik binnen een maandje of wat ookwel nakweek van mijn P. filamemtosus(als je die wilt iig;)). Mannetje liet zich gister al in al zijn kleur zien en ze zijn nu 8 maand, dus ik hoop dat ze snel wat doen;)
 
Aaah, balen Christian...


Maar mischien krijg ik binnen een maandje of wat ookwel nakweek van mijn P. filamemtosus(als je die wilt iig;)). Mannetje liet zich gister al in al zijn kleur zien en ze zijn nu 8 maand, dus ik hoop dat ze snel wat doen;)
Ik wilde eigenlijk de P. ornaticauda (zoals je weet, mijn favoriete Parosphromenus), maar als ik een extra bakje mag en je hebt nakweek, of als ik de ornaticauda niet vind, is P. filamentosus een mooi alternatief.

Parosphromenus ornaticauda is dan ook zeer speciaal. De perfecte ph om hun eitjes uit te laten komen is... Tussen 3 en 4.
In hun bakje komt dan ook een turfbodem, en ik denk dat bijna 10 liter turf op 50 liter osmosewater de ph wel genoeg zal laten zakken :p
 
Ik wilde eigenlijk de P. ornaticauda (zoals je weet, mijn favoriete Parosphromenus), maar als ik een extra bakje mag en je hebt nakweek, of als ik de ornaticauda niet vind, is P. filamentosus een mooi alternatief.

Parosphromenus ornaticauda is dan ook zeer speciaal. De perfecte ph om hun eitjes uit te laten komen is... Tussen 3 en 4.
In hun bakje komt dan ook een turfbodem, en ik denk dat bijna 10 liter turf op 50 liter osmosewater de ph wel genoeg zal laten zakken :p
Ja, die is ook gaaf! Hoop dat hij ze heeft. Al een mailtje gestuurd?
 
Succes met P. ornaticauda vinden, ik heb vorig jaar navraag gedaan en bijna niemand heeft ze omdat ze zich nauwelijks voortplanten in gevangenschap
 
Gebeurt ook elke keer he... Zaterdag avond staan er nieuwe vissen op de site van Ruinemans, maandag ochtend als ik ze eindelijk kan bestellen zijn ze niet meer op voorraad.
Al 3x met Parosphromenus en 2x met Betta's. Er is natuurlijk geen lfs in de buurt die Betta coccina bestelt zonder een bestelling van een klant, dus ik kan weer mooi tot volgende keer wachten, al gaat dit ongetwijfeld weer gebeuren...
 
Bestel je die via Frits? Ik zou anders hem op het moment dat jij ze ziet een berichtje sturen en vragen of ie gelijk ze wil bestellen voordat ze weer weg zijn.
 
Bestel je die via Frits? Ik zou anders hem op het moment dat jij ze ziet een berichtje sturen en vragen of ie gelijk ze wil bestellen voordat ze weer weg zijn.
Nee, via het tuincentrum. Het is dichterbij en de vissen worden net zo goed behandeld. Daarom wilde ik vanochtend even bellen, maar toen waren ze al weg...
 
Volgens de info op hun site zijn er nog 66. Is dat pech hebben want ik wilde er ook zo 70 gaan bestellen maar ja dat worden er dus 66:D:D;)
 
Bestelling doorbellen kan niet?
Ik was op school, dus niet echt. Maar anyway, het tuincentrum is blijkbaar een paar weken geleden gestopt met bestellen bij Ruinemans.
Dus toch bij Frits Kuiper besteld. Kost extra geld ivm. OV, maar ze hebben vivarium kortingsbonnen, dus dat geld krijg ik "terug".

Volgens de info op hun site zijn er nog 66. Is dat pech hebben want ik wilde er ook zo 70 gaan bestellen maar ja dat worden er dus 66:D:D;)
Te laat ik heb er net 65 besteld dus nog 1 voor jou John :D
Grapjassen :p
Zijn gelukkig al besteld ;)
 
Oh ja, ik wilde bij het tuincentrum salvinia natans halen, maar voor het eerst in heel lang hebben ze het niet... Zal bij Frits kijken of ze wat hebben, anders overweeg ik kroos te nemen...
 
Vorige week had Frits het nog wel maar ja ik zou hem eerst appen of bellen.
Tja, en anders koop ik het online ofzo. Maar de pets place hier heeft vrij grote kroos, lijkt me best mooi. En ik betwijfel dat het irritanter is dan de extreem lange wortels van de pistia, die tussen de bladeren komen en alles met zich mee trekken als je ze verwijdert.
 
Laatst bewerkt:
Ik ga in mijn Biotoop de Limnobium laevigatum vervangen door Hygroyza aristata.
De Limnobium laevigatum vind ik te rommelig.
 
De wortels bedoel je?
Denk het wel. Ze worden te lang, raken de bodem, en slepen alle bladeren met zich mee.


Ik zit nu wel met een klein probleem: Hoe kan ik zorgen dat ik uiteindelijk een koppel Betta's heb? Overal staat dat ze vrij kieskeurig zijn wat partners betreft. Maar op de ene site staat dat je met een harem moet beginnen, op een andere site staat dat je met evenveel mannen als vrouwen moet beginnen...
Ik neig naar 1:3, en dan is er vast wel een vrouw dat het mannetje leuk vindt. Of 2:2, met de optie om twee koppels te krijgen.
 
Denk het wel. Ze worden te lang, raken de bodem, en slepen alle bladeren met zich mee.


Ik zit nu wel met een klein probleem: Hoe kan ik zorgen dat ik uiteindelijk een koppel Betta's heb? Overal staat dat ze vrij kieskeurig zijn wat partners betreft. Maar op de ene site staat dat je met een harem moet beginnen, op een andere site staat dat je met evenveel mannen als vrouwen moet beginnen...
Ik neig naar 1:3, en dan is er vast wel een vrouw dat het mannetje leuk vindt. Of 2:2, met de optie om twee koppels te krijgen.
Durf je dat, 2 mannen?

Misschien moet je @Paddy.K.1966 eens vragen. Zij kweekt toch met Betta's? Of vergis ik me nu?
 
Durf je dat, 2 mannen?

Misschien moet je @Paddy.K.1966 eens vragen. Zij kweekt toch met Betta's? Of vergis ik me nu?
Betta coccina is een hele andere soort dan splendens. Veel minder agressief. 2 mannen bij elkaar houden is daarom geen probleem, maar ik moet wel minstens 1 koppel overhouden.

Eigenlijk is B. splendens qua gedrag het buitenbeentje van het geslacht, maar omdat het de bekendste is, moeten de andere soorten met die reputatie leren leven.
 
Kroost is de grootste rommel wat er bestaat, je bak slaat er dood van, mocht je interesse hebben heb ik wel drijfplanten voor je (verzenden word in een brievenbusdoosje gedaan en kost totaal 4,-

drijfplanten.jpg


drijfplantenwortels.jpg
 
koppelvorming.. altijd lastig.
een man + vrouw bij elkaar zetten is niet per definitie een koppel, vaak lukt het ook wel.

kan je het geslacht goed zien? weet niet op welke lengte ze worden verkocht.
Of dat je een onderdanige man als vrouw aanziet bijvoorbeeld.
anders 6 meenemen, kans op een echt koppel is dan aanzienlijk.

Probleem is dat je de "rest" weer ergens kwijt moet.
 
Laatst bewerkt:
Kroost is de grootste rommel wat er bestaat, je bak slaat er dood van, mocht je interesse hebben heb ik wel drijfplanten voor je (verzenden word in een brievenbusdoosje gedaan en kost totaal 4,-

Bekijk bijlage 258273

Bekijk bijlage 258274
Dat zijn de drijfplanten die ik nu heb, worden naar mijn smaak dus veel te groot, en ik heb ze daarom weggedaan. En tja, kroos blijft overal aan plakken bij onderhoud, maar dat doet dit dus ook, met als extra nadeel dat dit in combinatie met de eikenbladeren een rommeltje wordt.

koppelvorming.. altijd lastig.
een man + vrouw bij elkaar zetten is niet per definitie een koppel, vaak lukt het ook wel.

kan je het geslacht goed zien? weet niet op welke lengte ze worden verkocht.
Of dat je een onderdanige man als vrouw aanziet bijvoorbeeld.
anders 6 meenemen, kans op een echt koppel is dan aanzienlijk.

Probleem is dat je de "rest" weer ergens kwijt moet.
Dat is dus eigenlijk het probleem, de rest. 4 kan ik makkelijk huisvesten, 6 misschien niet. Wat moet ik dan doen met de rest? Op marktplaats zetten en ze in een totaal ongeschikte bak laten wegkwijnen?

Ik zie nu dat veel mensen trio's houden, 1m 2v. Dat is misschien een optie, maar wat gebeurt er met het extra vrouwtje?
 
Dat zijn de drijfplanten die ik nu heb, worden naar mijn smaak dus veel te groot, en ik heb ze daarom weggedaan. En tja, kroos blijft overal aan plakken bij onderhoud, maar dat doet dit dus ook, met als extra nadeel dat dit in combinatie met de eikenbladeren een rommeltje wordt.


Dat is dus eigenlijk het probleem, de rest. 4 kan ik makkelijk huisvesten, 6 misschien niet. Wat moet ik dan doen met de rest? Op marktplaats zetten en ze in een totaal ongeschikte bak laten wegkwijnen?

Ik zie nu dat veel mensen trio's houden, 1m 2v. Dat is misschien een optie, maar wat gebeurt er met het extra vrouwtje?

Als je een kweekkamer hebt met tig bakken is het allemaal niet zo'n issue..... maarja moet je wel ff hebben :deal:
Marktplaats is inderdaad geen optie, 999/1000 aquarium houders weten niet (of willen niet weten) hoe je deze vissen verzorgd dienen te worden.

Ben niet zo'n voorstander van koppelvormers in trio's te houden, vrouwtje dat overblijft is meermaals gewoon een pispaal (althans in de cichliden wereld, geen idee hoe dit bij labyrinten zit)

Als ik t.z.t. mijn kweekkamer heb opgestart kan ik je wellicht helpen met je issue, maarja daar heb je nu weinig aan helaas :)
 
Als je een kweekkamer hebt met tig bakken is het allemaal niet zo'n issue..... maarja moet je wel ff hebben :deal:
Marktplaats is inderdaad geen optie, 999/1000 aquarium houders weten niet (of willen niet weten) hoe je deze vissen verzorgd dienen te worden.

Ben niet zo'n voorstander van koppelvormers in trio's te houden, vrouwtje dat overblijft is meermaals gewoon een pispaal (althans in de cichliden wereld, geen idee hoe dit bij labyrinten zit)

Als ik t.z.t. mijn kweekkamer heb opgestart kan ik je wellicht helpen met je issue, maarja daar heb je nu weinig aan helaas :)
Wordt uiteindelijk toch 4, denk ik. Bij, 2:2 lijkt de interactie tussen de mannen mij wel erg mooi, en misschien zijn ze helemaal niet zo kieskeurig.
 
Afwachten dus Christian.

Zelf ga ik drijf bamboe in de Borneo doen.
Alleen afwachten wat de wortels daarvan in die bak doen.
Maar het is makkelijker bij te houden.
 

Terug
Bovenaan