De aquarium hobby van RichD1011


20200111_215134.jpg


Niet aquarium gerelateerd, maar wel hoognodig... een hogere trap aangeschaft! :)

had alleen dat 2 traps keukendingetje... dat werkt niet met de bovenste bak :juggle:
 
Leuk project Richard. De stelling is als geheel erg strak maar wat mij opvalt is dat de bakken zelf ook heel mooi zijn afgewerkt.

Dank :)

De bakken komen bij Aquajaja Diamond vandaan, de bakken die hun leveren zijn kwa kit-/glas-/boor afwerking gewoon prachtig en tot op de mm nauwkeurig.
Ze kitten ook standaard met zwarte kit... m.i. 10x beter dan het doorzichtige gebeuren (maar dat is ook persoonlijk).
 
Laatst bewerkt:
Het ziet er erg netjes uit! Heel erg mooi. Welke led verlichting/strips heb je gebruikt?

Dank! tis an sich niks fancy's maar gewoon voor in een kamertje erbij is het prima!
Mocht die in de huiskamer oid staan had ik er een afwerking omheen gebouwd :)

Voor de verlichting heb ik balken van JMB gebruikt (SMD line) rood/wit 95cm.

Deze worden direct in-/uitgeschakeld en zit verder geen controller tussen.
puur kijklicht dus... en wellicht dat iets van een Anubias/Javavaren het er nog onder red.

de volgende stelling zal ik denk ik blauw/wit pakken... voor de afwisseling :)
 
Zand wassen.. het is absoluut niet mijn hobby maar viel goed te doen.

Ditmaal ipv Wildkamp filterzand het zand van HS aqua gepakt (HS aqua Loire filterzand).. puur omdat het zo uitkwam :)
iets grover dan de 0.4-0.8 van Wildkamp maar prima spul. Wel nog even vullen met een plastic zak eronder om stuiven te voorkomen.

20200112_000945.jpg

toen kon eindelijk de stroom op de luchtpomp en hadden we filtering :)

20200112_022720.jpg

Meteen de afdekplaten er maar op gelegd, deze rusten op de stabilisatiestrips en leggen dan gelijk met de bovenrand bak.
Zoals je ziet is rechts achter (bij de filterkamer) de plaat schuin afgesneden voor de doorvoer van snoeren/slangen.

20200112_022740.jpg20200112_022751.jpg

En nu maar laten draaien :)
Heb nog allerlei hardscape dingetjes in de schuur liggen dus daar binnenkort maar is induiken :)
 
mooi man , als ik het hier voor elkaar kreeg dan kwam het ook vol te staan met bakken :)
maar die profielen van die stelling , kunnen die al dat gewicht wel hebben ? ze lijken me nogal dun
 
Waar heb je alles laten maken Ricardo? En wat waren de kosten? (als je het kwijt wil)

Ziet er leuk uit :) Ik twijfel zelf nog of ik zoiets wil.

De Ruimte heb ik wel hoor zou enkel een kraan en wasbak moeten laten aanleggen op zolder maar das niet zo'n probleem
 
Tja, zelf had ik op den duur hier 14 bakken draaien maar op den duur werd het wat teveel en ben ik terug gegaan naar 4 en dat bevalt toch beter. Onderhoud is nu minder en je kan je beter focussen op de bakken die je dan over hebt. Maar goed dat is persoonlijk en zal ook van de omstandigheden afhangen.
 
Dank! tis an sich niks fancy's maar gewoon voor in een kamertje erbij is het prima!
Mocht die in de huiskamer oid staan had ik er een afwerking omheen gebouwd :)

Voor de verlichting heb ik balken van JMB gebruikt (SMD line) rood/wit 95cm.

Deze worden direct in-/uitgeschakeld en zit verder geen controller tussen.
puur kijklicht dus... en wellicht dat iets van een Anubias/Javavaren het er nog onder red.

de volgende stelling zal ik denk ik blauw/wit pakken... voor de afwisseling :)
Eerlijk gezegd zou ik er wel een tijdschakelaar tussen zetten, je wil tenslotte kweken, vissen kweken naar gelang er meer licht is (in het voorjaar word het langzaam steeds langer licht en warmer, twee ingredienten die essentieel zijn voor de voortplanting van de hele natuur) dus als je de natuur wil nabootsen voor de kweek is licht heel belangrijk
 
Etage voor etage in elkaar zetten, en dan op elkaar kloppen
Bekijk bijlage 286580

En dan krijg je zoiets
Bekijk bijlage 286591

Wel even verankeren aan de muur
Bekijk bijlage 286581

Daarna met het leidingwerk aan de slag gegaan, 1 afvoer en 1 aanvoer die ik beide met met GEKA koppelingen op mijn 25mm (interne diameter) slang aansluit die naar de douche/buiten loopt. Zowel de aanvoer als afvoer heeft bij de bakken zelf een kraan als een hoofdkraan onderop om alles stop te zetten. zou leuk geweest zijn als ik de bakken op het riool ect kon aansluiten maar dat was helaas geen optie. dit maakt het echter al wel een stuk makkelijker!
Bekijk bijlage 286586Bekijk bijlage 286587

Hier zie je zowel de afvoer van de middelste bak, als de aanvoer voor de onderste bak en de afvoer van de onderste bak.
De bakken hebben elk een gat voor 25mm PVC in de filterkamer.
Bekijk bijlage 286589Bekijk bijlage 286588

Verlichting hebben we vast gemaakt aan de bak erboven, voor de bovenste bak hebben we een aluminium profiel op maat gezaagd.
Bekijk bijlage 286584Bekijk bijlage 286585

En dan eindig je met zoiets:
Bekijk bijlage 286590

Dan houden we voor nu nog de filtering opzetten en het wassen van de bodem over :deal:

Is dat aluminium vierkant en die kunststof verbindingen sterk genoeg, vraag ik me af? You're going to be a RICH man … Veel succes, dit gaat mooi worden!
 
Bent lekker bezig Richard al had ik even mijn bedenkingen bij deze foto
20191230_112335.jpg
niet zo zeer het in elkaar zetten meer gericht op de plaatsing zo voor de wc/douche deur :D
 
Ziet er mooi uit richard. Wat een klus maar wel erg leuk.

Je weet dat je bij mij anchistrussen kunt komen uitzoeken he :thumbs: Ik MOET er straks wat kwijt en doneer ze graag aan je. Weet ik in ieder geval dat ze een goed huisje hebben.
 
mooi man , als ik het hier voor elkaar kreeg dan kwam het ook vol te staan met bakken :)
maar die profielen van die stelling , kunnen die al dat gewicht wel hebben ? ze lijken me nogal dun

25mm aluminium koker met staalkern versterkte koppelingen.
De winkel waar ik dit idee heb opgedaan en ook heb gekocht, heeft 90 van dit soort bakken op hetzelfde systeem staan :)
Stelling weegt bij elkaar zo'n 10-15 kilo... en er staat zeker voor 750kilo aan gewicht op... ja het verbaast mij ook :deal:

de oplettende kijker ziet ook dat deze bakken maar op 4 punten worden ondersteund en dat zijn de 4 hoeken, de rest hangt lost.
als je goed op gaat letten bij professionele stellingen kom je regelmatig hetzelfde tegen...dus ze zullen ergens wel iets goed doen :rolleyes:

Waar heb je alles laten maken Ricardo? En wat waren de kosten? (als je het kwijt wil)

Ziet er leuk uit :) Ik twijfel zelf nog of ik zoiets wil.

De Ruimte heb ik wel hoor zou enkel een kraan en wasbak moeten laten aanleggen op zolder maar das niet zo'n probleem

Het hele gebeuren komt bij Aquajaja Diamond vandaan, VKC Woudenberg is de dealer & contactpersoon voor mij.

De stelling + bakken was bij elkaar +/- 850 als ik mij niet vergis, ben wel enigszins gematst wat dat aangaat.
Filtermatten, luchthevel, luchtpomp, verlichting & zand +/-400
PVC gebeuren zo'n 200.

dus om en nabij zo'n 1500euro.

Tja, zelf had ik op den duur hier 14 bakken draaien maar op den duur werd het wat teveel en ben ik terug gegaan naar 4 en dat bevalt toch beter. Onderhoud is nu minder en je kan je beter focussen op de bakken die je dan over hebt. Maar goed dat is persoonlijk en zal ook van de omstandigheden afhangen.

Precies, ik woon alleen en kan mijn tijd dus anders indelen dan als ik kinderen zou hebben oid :deal:

Eerlijk gezegd zou ik er wel een tijdschakelaar tussen zetten, je wil tenslotte kweken, vissen kweken naar gelang er meer licht is (in het voorjaar word het langzaam steeds langer licht en warmer, twee ingredienten die essentieel zijn voor de voortplanting van de hele natuur) dus als je de natuur wil nabootsen voor de kweek is licht heel belangrijk

Die zit er ook tussen! met controller duidde ik meer op die zon op-/ondergang dingen.

Is dat aluminium vierkant en die kunststof verbindingen sterk genoeg, vraag ik me af? You're going to be a RICH man … Veel succes, dit gaat mooi worden!

Zie reactie hierboven :)

Hoog?
Als ik daarop sta red ik dat niet met die bovenste bak.

ooh ik wel, dan kom ik bijna met mijn hoofd tegen het plafond :) :juggle:

Beide bakken voorzien van 2 3 ancistrussen vrouwtjes. Heb je altijd leven in die bak :)

Ja en als ik daar nog een mannetje bij zet, heb je helemaal leven in de bak :D

Ziet er mooi uit richard. Wat een klus maar wel erg leuk.

Je weet dat je bij mij anchistrussen kunt komen uitzoeken he :thumbs: Ik MOET er straks wat kwijt en doneer ze graag aan je. Weet ik in ieder geval dat ze een goed huisje hebben.

Jahoor dat weet ik :D zit nog in dubio over wat er in komt :deal:
 
1 bak drijfhout!

20200114_175854.jpg

Komt uit de schuur, maar weer wachten tot het gezonken is :juggle:

het stomme is wel, de andere 2 bakken zijn helder, de bak waar ik nu dit spul uit de schuur in heb gelegd is zo mistig als wat! (foto is van gister, toen was er nog niks aan de hand).
wellicht had ik het nog ff moeten afspoelen voor ik het in de bak deed....
 
Hoe gaat ie met je de stelling?

Nouja... ik wacht nog tot de boel is gezonken dus nog weinig activiteit :D
ik wil over 1 a 2 weken wel de Malawi's vast overplaatsen naar de stelling, dan kan de bak waar ze nu in zitten in de verkoop.

Die krijgt binnenkort een grondige inspectie

er wordt bij de deur wel fouilleert, eerst maar is even kijken of die inspectie dan nog doorgang vind :juggle: :D
 

Terug
Bovenaan