De boekenplank


NicoleE

Well-known member
Lid geworden
27 juli 2013
Berichten
10,995
Leeftijd
55
Voor als je houdt van lezen en verhalen bedenken.Van thriller tot column en poëzie. Van klassieker tot hype.
Om leestips uit te wisselen en geïnspireerd te worden door anderen. Bespreek de boeken,geef een tip, raad ze af, recenseer ze.

Een ding zou ik willen vragen. Mocht je het plot willen onthullen, geef dan vooraf een spoiler alert.

Omdat dit topic nog vorm moet krijgen zou ik het fijn vinden als jullie meedenken over de vormgeving. Het is immers niet mijn topic maar een topic van ons allemaal.
 
Ik ben duidelijk geen liefhebber van lezen maar wat is een spoiler alert nou weer dan??
Goede vraag hoor. Het is een waarschuwing dat iets verderop in het bericht onthult wordt hoe het verhaal min of meer afloopt. Voor veel mensen is dan de lol van het lezen eraf.
 
Goede vraag hoor. Het is een waarschuwing dat iets verderop in het bericht onthult wordt hoe het verhaal min of meer afloopt. Voor veel mensen is dan de lol van het lezen eraf.

Nou zou voor mij ideaal zijn want zo hoef ik het hele boek dus niet te lezen :DD ;)
 
Voor wie een E-reader heeft: Google eens op "gratis legaal e-book downloaden"

Vele schrijvers willen de wereld hun kunsten tonen en plaatsen op diverse sites hun boeken.
Zie bijvoorbeeld Smashwords.com die een wijde selectie Nederlandstalige boeken heeft, maar voor de liefhebbers ook Engelse.
Volledig legaal.
Zo heb ik al vele parels ontdekt.

Voor wie bijvoorbeeld van historische thrillers houdt: zoek dan bijvoorbeeld op Bart van Lierde.
Spannende verhalen waarbij je overigens wel tegen zeer expliciete sex-scenes moet kunnen.
Die wellicht meer over Bart zeggen dan over de hoofdpersoon in het verhaal....
 
Het verraden van de plot. Niet doen dus.

Met spoiler alert prima.

Ik ga geregeld op zoek naar de spoilers om te beoordelen of ik een boek wil gaan proberen of niet.

Maar, eens met Nicole, een Spoiler Alert hoort daar altijd voor te staan.
 
Erg goed idee vind ik, Nicole.

Ik lees en luister alleen Engelstalig, maar misschien dat ik hier leuke ideeën opdoe voor Nederlandstalige boeken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Geen idee hoe het moet, maar ik bezoek regelmatig moviemeter.nl om recensies te lezen van films en daar staan de spoilers onder een onderstreept woordje "spoiler".
Dan moet je het dus bewust aanklikken.
 
Zelf ben wel, ook een lezer. Waarbij er een variatie is tussen trillers, historie, special interest, bijvoorbeeld, maar ook naslagwerken koop ik nogal eens. Dat kunnen "echte" boeken zijn maar ook voor mijn E-reader. Soms kom je dan voor rare verassingen te staan. Zo kocht ik een boek voor mijn E-reader om mijn programmeer kunsten te verbeteren blijkt dat er aantekeningen instaan die je nauwelijks kan vergroten waardoor de leesbaarheid erg slecht is. Dat soort dingen willen wel eens voorkomen. Overigens ligt dat niet aan mijn E-reader, ik heb een Kobo GLO HD, soms wordt er wat geknoeid bij het geschikt maken van bestaande boeken voor de reader. Maar handig zijn ze wel. Zo herinner ik me heel goed dat we een sporttas vol met boeken meenamen op vakantie, iets wat nu gelukkig niet meer nodig is. Maar echte boeken hebben ook wel iets. Nog steeds kan ik bij De Slegte op de grond zitten verdiept in een boek juist omdat ze daar ook vaak dingen hebben die je nauwelijks ergens anders ziet. Of wandelen en neuzen op een boekenmarkt, heerlijk!
 
Zelf ben wel, ook een lezer. Waarbij er een variatie is tussen trillers, historie, special interest, bijvoorbeeld, maar ook naslagwerken koop ik nogal eens. Dat kunnen "echte" boeken zijn maar ook voor mijn E-reader. Soms kom je dan voor rare verassingen te staan. Zo kocht ik een boek voor mijn E-reader om mijn programmeer kunsten te verbeteren blijkt dat er aantekeningen instaan die je nauwelijks kan vergroten waardoor de leesbaarheid erg slecht is. Dat soort dingen willen wel eens voorkomen. Overigens ligt dat niet aan mijn E-reader, ik heb een Kobo GLO HD, soms wordt er wat geknoeid bij het geschikt maken van bestaande boeken voor de reader. Maar handig zijn ze wel. Zo herinner ik me heel goed dat we een sporttas vol met boeken meenamen op vakantie, iets wat nu gelukkig niet meer nodig is. Maar echte boeken hebben ook wel iets. Nog steeds kan ik bij De Slegte op de grond zitten verdiept in een boek juist omdat ze daar ook vaak dingen hebben die je nauwelijks ergens anders ziet. Of wandelen en neuzen op een boekenmarkt, heerlijk!
Leuk Ben hoe je het beschrijft. Dat je geniet van boeken / e-boeken mag wel duidelijk zijn :thumbs:
Bij wat je schrijft over de Slegte, daar heb ik helemaal beeld bij!

Naslagwerken koop ik eigenlijk nooit terwijl er zoveel moois te krijgen is.

"Echte" boeken, zoals jij ze noemt, vind ik heerlijk. Moet er altijd in ruiken als ik ze net heb. In het midden open slaan en met mijn neus erin :sorry:
Bij bibliotheekboeken deed ik dat dan weer niet :LOL:

Het meeste lees ik nu digitaal omdat het minder zwaar is en beter hanteerbaar is (uitgaande van de dikke pil).
 
Erg goed idee vind ik, Nicole.

Ik lees en luister alleen Engelstalig, maar misschien dat ik hier leuke ideeën opdoe voor Nederlandstalige boeken.

Het werkt ook andersom denk ik. Veel boeken zijn vertaald. Wil niet zeggen dat een vertaald boek net zo mooi is natuurlijk.

Zo zal ik nooit kijken naar een Duits programma dat gesynchroniseerd is.



Geen idee hoe het moet, maar ik bezoek regelmatig moviemeter.nl om recensies te lezen van films en daar staan de spoilers onder een onderstreept woordje "spoiler".
Dan moet je het dus bewust aanklikken.

Op het vlaggetje, links naast het fototoestel klikken. Zoals hieronder maar dan zonder spaties.

[ SPOILER] tekst [/ SPOILER]

Test
 
Nou ja, hieronder zie je het herstel van het gekochte E-reader exemplaar voor een "echt" boek. Een pil om mijn programmeer capaciteiten, voor zover er die al mochten zijn, wat te verbeteren. Wel van De Legte, dat dan wel weer...
IMG_20200411_140649.jpg
 
Grappig heb je gedachten dan weer heen en weer kunnen schieten bij dit onderwerp. Vroeger had je natuurlijk allemaal je boekenlijsten. Uiteraard ook lijsten voor Frans, Duits en natuurlijk Engels. Zo herinner ik me nog heel goed het boek van Heinrich Böll. Der Mann mit den Messern. Dat waren allemaal korte verhalen maar zo mooi beschreven dat ik een liefhebber werd o.a. ook van deze schrijver. Zo schreef hij ook, "Anekdote zur Senkung der Arbeitsmoral". Stond, meen ik, ook op mijn lijst. Hoewel ik dit niet zeker weet, ik realiseer me ineens dat ik oud wordt....
 
Grappig heb je gedachten dan weer heen en weer kunnen schieten bij dit onderwerp. Vroeger had je natuurlijk allemaal je boekenlijsten. Uiteraard ook lijsten voor Frans, Duits en natuurlijk Engels. Zo herinner ik me nog heel goed het boek van Heinrich Böll. Der Mann mit den Messern. Dat waren allemaal korte verhalen maar zo mooi beschreven dat ik een liefhebber werd o.a. ook van deze schrijver. Zo schreef hij ook, "Anekdote zur Senkung der Arbeitsmoral". Stond, meen ik, ook op mijn lijst. Hoewel ik dit niet zeker weet, ik realiseer me ineens dat ik oud wordt....

Leuk dat je daar positieve herinneringen aan lijkt te hebben.

Die boekenlijsten, met name die voor Nederlandse literatuur, dat is wat mij bijna van het lezen heeft af gekregen. Ik vond het verschrikkelijk en niet om door te komen. Pompeus en onnodig grof. Pas later kwam ik er achter dat dat vooral bij Nederlandse boeken past (in mijn beleving).

Dat je voor handboeken liever op de papieren versie terug grijpt kan ik goed begrijpen. Dat doe ik ook.

En ook ik heb uren en uren bij de Slegte rondgewandeld en alles afgespeurd. Menig mooi boek gevonden.
 
Zelf ben wel, ook een lezer. Waarbij er een variatie is tussen trillers, historie, special interest, bijvoorbeeld, maar ook naslagwerken koop ik nogal eens. Dat kunnen "echte" boeken zijn maar ook voor mijn E-reader. Soms kom je dan voor rare verassingen te staan. Zo kocht ik een boek voor mijn E-reader om mijn programmeer kunsten te verbeteren blijkt dat er aantekeningen instaan die je nauwelijks kan vergroten waardoor de leesbaarheid erg slecht is. Dat soort dingen willen wel eens voorkomen. Overigens ligt dat niet aan mijn E-reader, ik heb een Kobo GLO HD, soms wordt er wat geknoeid bij het geschikt maken van bestaande boeken voor de reader. Maar handig zijn ze wel. Zo herinner ik me heel goed dat we een sporttas vol met boeken meenamen op vakantie, iets wat nu gelukkig niet meer nodig is. Maar echte boeken hebben ook wel iets. Nog steeds kan ik bij De Slegte op de grond zitten verdiept in een boek juist omdat ze daar ook vaak dingen hebben die je nauwelijks ergens anders ziet. Of wandelen en neuzen op een boekenmarkt, heerlijk!

Ik zit ineens te denken, thrillers, historie, ben je bekend met het boek Batavia?
Screenshot_20200411_151942_com.android.chrome.jpg


Ik heb het in Nederlands in de kast staan, maar nu in het Engels gedownload.
 
Grappig heb je gedachten dan weer heen en weer kunnen schieten bij dit onderwerp. Vroeger had je natuurlijk allemaal je boekenlijsten. Uiteraard ook lijsten voor Frans, Duits en natuurlijk Engels. Zo herinner ik me nog heel goed het boek van Heinrich Böll. Der Mann mit den Messern. Dat waren allemaal korte verhalen maar zo mooi beschreven dat ik een liefhebber werd o.a. ook van deze schrijver. Zo schreef hij ook, "Anekdote zur Senkung der Arbeitsmoral". Stond, meen ik, ook op mijn lijst. Hoewel ik dit niet zeker weet, ik realiseer me ineens dat ik oud wordt....
Ojee, boekenlijsten.
Die Nederlandstalige boeken kregen ook mij bijna van het lezen af. Er was echter 1 boek dat ik fantastisch vond en ik weet echt niet meer wie de schrijver was. Ik herinner me ook niet meer veel van dat boek. helaas. Maar dat het fantastisch was weet ik nog maar al te goed, gek hè?

Frans, ik redde het op samenvattingen van anderen. Engels daarentegen, met plezier gelezen.
 
Leuk topic! Ik heb altijd gehouden van lezen, maar las meestal niet wat iedereen in de klas las.

Mijn favoriete boek en tevens mijn meest dierbare, is tot nu toe nog steeds de (misschien wel overbekende) Max Havelaar van Eduard Douwes Dekker aka Multatuli. Ik erfde van mijn opa de 3e druk uit 1875, en hij staat sindsdien op een ereplaatsje in mijn boekenkast. Hij was ooit van mijn oma denk ik.

Ook ooit van mijn oma geweest: de complete werken van Charles Dickens in Nederlandse vertaling. Het zijn prisma pockets, met de oorspronkelijke tekeningen, en bol.com verkoopt ze nog steeds.

Verder staat Vanity Fair van William Makepeace Thackeray in mijn kast, en heb ik veel 19e eeuwse Engelse boeken van de gezusters Bronte gelezen, en ook Jane Austen. Maar ook Lewis Caroll en Tolkien horen bij mijn favorieten.

Als Heilooer heb ik ook Nicolaas Beets (beter bekend als A. D. Hildebrand) herontdekt: de Camera Obscura is voor een deel hier geschreven (hij was getrouwd met de dochter van de burgemeester van Alkmaar, die een buitenplaats hier had, het huidige Nijenburg). Leuk is, dat er ook een stukje pure science fiction in voorkomt. Hij schetst in een karaktertypering van een trekschuitkapitein een toekomstig vervoermiddel dat nu pas in een ontwikkelingsfase is.
 
Laatst bewerkt:
Tja en dan, wat ben ik eigenlijk aan het lezen?
Geloof me of niet maar ik had nog niets van Nicci French gelezen. Eerder deze maand kwam haar nieuwste boek uit en besloot ik bij gelegenheid dat boek te gaan lezen. Iets met 'horizon verbreden' ;-)
Tja, wat kan ik er na ongeveer 1/4 gelezen te hebben van zeggen, eigenlijk wil ik er nog niet zoveel over kwijt zodat ieder die dit boek besluit te lezen op korte termijn, ook zelf een mening kan vormen. Ik ga er later wel op terug komen, beloofd.




Leuk topic! Ik heb altijd gehouden van lezen, maar las meestal niet wat iedereen in de klas las.

Mijn favoriete boek en tevens mijn meest dierbare, is tot nu toe nog steeds de (misschien wel overbekende) Max Havelaar van Eduard Douwes Dekker aka Multatuli. Ik erfde van mijn opa de 3e druk uit 1875, en hij staat sindsdien op een ereplaatsje in mijn boekenkast. Hij was ooit van mijn oma denk ik.

Ook ooit van mijn oma geweest: de complete werken van Charles Dickens in Nederlandse vertaling. Het zijn prisma pockets, met de oorspronkelijke tekeningen, en bol.com verkoopt ze nog steeds.

Verder staat Vanity Fair van William Makepeace Thackeray in mijn kast, en heb ik veel 19e eeuwse Engelse boeken van de gezusters Bronte gelezen, en ook Jane Austen. Maar ook Lewis Caroll en Tolkien horen bij mijn favorieten.

Als Heilooer heb ik ook Nicolaas Beets (beter bekend als A. D. Hildebrand) herontdekt: de Camera Obscura is voor een deel hier geschreven (hij was getrouwd met de dochter van de burgemeester van Alkmaar, die een buitenplaats hier had, het huidige Nijenburg). Leuk is, dat er ook een stukje pure science fiction in voorkomt. Hij schetst in een karaktertypering van een trekschuitkapitein een toekomstig vervoermiddel dat nu pas in een ontwikkelingsfase is.
Je hebt aardig wat oude werken gelezen Nina. Daar kon ik nou nooit het geduld voor opbrengen.

Jouw verhaal laat me wel denken aan een oud en dierbaar boekje dat ik hier heb staan.
"Het ezeltje van Sint Antonius" door A. Boudens.

Ik heb het net erbij gepakt en er staat geen jaartal in maar online, Koninklijke bibliotheek, vind ik 1939 terug. En dat kan goed kloppen met de info die ik van mijn moeder heb. Zij kreeg het toen ze 9 jaar was.
Er staat in geschreven: "Als prijs in de schuilname club. Mijnheer v/d Burght. [naam...]. Zo had het destijds in de krant gestaan.

Ik neem het morgen eens mee naar mam.

Ik heb het boekje gekregen toen ik zelf een jaar of 9 was en een paar keer gelezen. Maar nu is het zo fragiel geworden dat ik het maar niet meer open sla.
 
Dat is leuk, zulke oude boekjes. Mijn moeder had jarenlang twee boekjes bewaard: "Mapje en Papje in het Hazenbosch" en "Jan en Mientje en hun vriendje". Ik las ze als kind ook, en toen mijn moeder aan het dementeren was heb ik ze weer mee naar haar genomen. Na het overlijden van mijn moeder zag ik dat de naam van mijn tante in Australie voorin de boekjes stond. Daar heb ik ze dan ook maar naartoe gestuurd.

Tegenwoordig lees ik ook wel non-fictie, ik heb net "Sapiens" van Yuval Noah Harari gelezen. En ik moet eerdaags weer eens verder met een verhaal dat ik aan het schrijven ben. Dat had vanwege de studie even stilgelegen.
 
Wanneer ik tijd heb lees ik graag! Soms zelfs liever met een boek vroeg het bed in i.p.v. hangend op de bank Netflix kijken. Hangt er een beetje van af welke series en boeken ik op het moment voor handen heb. De betere titels bewaar ik en staan op de boekenplanken. Hier een aantal van de boeken die ik met plezier heb gelezen. Als er behoefte is zal ik er later nog wat meer posten.

De man die naar Auschwitz wilde van Denis Avey & Rob Broomby
1586686317203.png

Er zijn tal van boeken over de Tweede Wereldoorlog, desondanks vind ik dit een origineel boek, vertelt door Denis Avey, de Britse soldaat die uit vrije wil Auschwitz binnenging. Denis Avey, een jonge Britse soldaat, vecht in de Tweede Wereldoorlog in Noord-Afrika. Hij wordt krijgsgevangenen genomen en in de zomer van 1944 komt hij in een werkkamp in Duitsland terecht. Hij werkt zij aan zij met gevangenen uit het nabijgelegen Buna-Monowits, het concentratiekamp dat bekendstaat als Auschwitz III. Avey is geschokt door hun verhalen en elke dag ziet hij dat er mensen niet meer terugkeren. Hij voelt het als zijn plicht met eigen ogen te zien wat er in het kamp gebeurt.

De Verboden Legende van Ingrid Dufour
1586685846268.png

Leuk boek om te lezen tijdens de vakantie. Een historische thriller vergelijkbaar met de Da Vinci Code, maar dan een andere schrijfstijl.
Het boek heeft te maken met de zoektocht naar Atlantis, waarbij oude teksten van Aristoteles en Plato, natuurkundig onderzoek van Antonie van Leeuwenhoek en aanwijzingen in de schilderijen van Vermeer en Rembrandt de revue passeren.

Gratis geld voor iedereen van Rutger Bregman
1586686597101.png

Stiekem ben ik ondertussen wel behoorlijk fan van Rutger Bregman. Hij schrijft erg vlot en legt historische en economische principes in Jip en Janneke taal uit. Hierdoor zijn zijn boeken erg toegankelijk en erg goed om je wereldbeeld te vergroten, of je nu voor- of tegenstander bent. In dit boek neemt hij je mee in zijn versie van een utopische samenleving en waarom dit beeld volgens hem gemakkelijk werkelijkheid kan worden.

Het Slimme onbewuste van Ap Dijksterhuis
1586686836079.png

Een van mijn eerste boeken over psychologie, en meteen een schot in de roos. Ondertussen is het boek alweer 5 jaar oud, maar ik ben nog geen interessanter boek tegengekomen. Dijksterhuis schrijft erg vlot met humor en herkenbare voorbeelden uit de praktijk leg hij uit waarom ons onbewuste vaak bepalend is voor ons gedrag, ons denken en onze gevoelens.
 
Nou ja, hieronder zie je het herstel van het gekochte E-reader exemplaar voor een "echt" boek. Een pil om mijn programmeer capaciteiten, voor zover er die al mochten zijn, wat te verbeteren. Wel van De Legte, dat dan wel weer...
Bekijk bijlage 295695

Ik ben absoluut geen programmeur, maar heb dit wel altijd al willen oppakken. Ik heb momenteel deze twee boeken van Ward van der Put.
1586689259401.png
1586689299060.png

Om mijn voortgang wat beter bij te houden en ook meteen te kunnen oefenen ben ik uiteindelijk toch overgestapt naar on-line tutorials van codecademy.com
1586689358106.png

Wel een aanrader moet ik zeggen, ik liep uiteindelijk vast i.v.m. tijdgebrek. Zodra het druk is op het werk blijven dit soort dingen weer liggen. Met de huidige crisis zou ik het eigenlijk weer eens moeten oppakken... :rolleyes:
 
Overigens ligt dat niet aan mijn E-reader, ik heb een Kobo GLO HD, soms wordt er wat geknoeid bij het geschikt maken van bestaande boeken voor de reader. Maar handig zijn ze wel. Zo herinner ik me heel goed dat we een sporttas vol met boeken meenamen op vakantie, iets wat nu gelukkig niet meer nodig is. Maar echte boeken hebben ook wel iets.

Ik heb ook een tijd geleden een tablet aangeschaft die ik dan ook zou gebruiken om boeken te lezen. Ik heb nogal wat boeken dus mijn vrouw was zo om. Echter ik heb de tablet niet heel lang gebruikt. Na er zo'n 4 of 5 boeken op gelezen te hebben ben ik weer snel terug gegaan naar echte boeken. Het vasthouden van een boek t.o.v. een scherm is toch heel anders. Ook het lezen onder een (lees)lamp of het vaak net te felle licht van de tablet vind ik storend. Boeken die je niet meer wilt bewaren kan je daarnaast nog verkopen of iemand anders blij mee maken,met E-boeken is dat volgens mij niet mogelijk.
Dus voor mij enkel nog echte boeken. Tijdens vakantie zoek ik meestal 2 á 3 boeken uit waarvan ik me dan ook voorneem er minimaal 1 uit te lezen.
 
Ik ben absoluut geen programmeur, maar heb dit wel altijd al willen oppakken. Ik heb momenteel deze twee boeken van Ward van der Put.
Bekijk bijlage 295773 Bekijk bijlage 295775

Om mijn voortgang wat beter bij te houden en ook meteen te kunnen oefenen ben ik uiteindelijk toch overgestapt naar on-line tutorials van codecademy.com
Bekijk bijlage 295776
Wel een aanrader moet ik zeggen, ik liep uiteindelijk vast i.v.m. tijdgebrek. Zodra het druk is op het werk blijven dit soort dingen weer liggen. Met de huidige crisis zou ik het eigenlijk weer eens moeten oppakken... :rolleyes:

Je richt kennelijk toch op een ander gebied dan ik qua porgrammering. Met websites bouw hou ik me nauwelijks bezig. Het programmeren in C+, voornamelijk op dit moment met Arduino projecten, houdt me meer bezig. Dat bleek uitstekend samen te gaan met de aquariumwereld. Zo bouwde, en schreef ik programma's, voor een aquariumcomputer en een doseersysteem. Bij die website bouw zie je trouwens meer en meer kant klare "Web bouwdozen" komen. Wix, Sitebuilder, Strato sitebuilder, Site123, nou teveel om op te noemen. Je kan dus je hart ophalen!
 
Wanneer ik tijd heb lees ik graag! Soms zelfs liever met een boek vroeg het bed in i.p.v. hangend op de bank Netflix kijken. Hangt er een beetje van af welke series en boeken ik op het moment voor handen heb. De betere titels bewaar ik en staan op de boekenplanken. Hier een aantal van de boeken die ik met plezier heb gelezen. Als er behoefte is zal ik er later nog wat meer posten.

De man die naar Auschwitz wilde van Denis Avey & Rob Broomby
Bekijk bijlage 295762
Er zijn tal van boeken over de Tweede Wereldoorlog, desondanks vind ik dit een origineel boek, vertelt door Denis Avey, de Britse soldaat die uit vrije wil Auschwitz binnenging. Denis Avey, een jonge Britse soldaat, vecht in de Tweede Wereldoorlog in Noord-Afrika. Hij wordt krijgsgevangenen genomen en in de zomer van 1944 komt hij in een werkkamp in Duitsland terecht. Hij werkt zij aan zij met gevangenen uit het nabijgelegen Buna-Monowits, het concentratiekamp dat bekendstaat als Auschwitz III. Avey is geschokt door hun verhalen en elke dag ziet hij dat er mensen niet meer terugkeren. Hij voelt het als zijn plicht met eigen ogen te zien wat er in het kamp gebeurt.

De Verboden Legende van Ingrid Dufour
Bekijk bijlage 295761

Leuk boek om te lezen tijdens de vakantie. Een historische thriller vergelijkbaar met de Da Vinci Code, maar dan een andere schrijfstijl.
Het boek heeft te maken met de zoektocht naar Atlantis, waarbij oude teksten van Aristoteles en Plato, natuurkundig onderzoek van Antonie van Leeuwenhoek en aanwijzingen in de schilderijen van Vermeer en Rembrandt de revue passeren.

Gratis geld voor iedereen van Rutger Bregman
Bekijk bijlage 295763
Stiekem ben ik ondertussen wel behoorlijk fan van Rutger Bregman. Hij schrijft erg vlot en legt historische en economische principes in Jip en Janneke taal uit. Hierdoor zijn zijn boeken erg toegankelijk en erg goed om je wereldbeeld te vergroten, of je nu voor- of tegenstander bent. In dit boek neemt hij je mee in zijn versie van een utopische samenleving en waarom dit beeld volgens hem gemakkelijk werkelijkheid kan worden.

Het Slimme onbewuste van Ap Dijksterhuis
Bekijk bijlage 295764
Een van mijn eerste boeken over psychologie, en meteen een schot in de roos. Ondertussen is het boek alweer 5 jaar oud, maar ik ben nog geen interessanter boek tegengekomen. Dijksterhuis schrijft erg vlot met humor en herkenbare voorbeelden uit de praktijk leg hij uit waarom ons onbewuste vaak bepalend is voor ons gedrag, ons denken en onze gevoelens.

Wat een mooie leestips :) en dito beschrijvingen.
Dit zijn nou boeken waar ik zelf nooit bij uit zou zijn gekomen. Vanavond in alle rust eens wat opzoeken over deze boeken/auteurs om te zien of er wat voor mij bij zit.
Het vasthouden van een boek t.o.v. een scherm is toch heel anders. Ook het lezen onder een (lees)lamp of het vaak net te felle licht van de tablet vind ik storend. Boeken die je niet meer wilt bewaren kan je daarnaast nog verkopen of iemand anders blij mee maken,met E-boeken is dat volgens mij niet mogelijk.
E-boeken mag je inderdaad niet verkopen/weggeven. Zeer kromme wetgeving als je mij vraagt.

Mijn bescheiden mening is dat je op een tablet ook geen boek moet lezen. Wat je aangeeft, het licht is vaak te fel, daarnaast spiegelt het scherm ook nog eens erg ten opzichte van een e-reader. Zit je in een omgeving met veel licht is het ook nog eens bijna onmogelijk te lezen van een tablet.

Ik heb een sterke voorkeur voor digitale boeken maar lees die dan ook op een e-reader, wat veel rustiger kijkt dan het scherm van een tablet.

Boek en scherm kun je niet vergelijken natuurlijk, die keuze is heel persoonlijk en ik merk dat ik het jammer vind dat mijn voorkeur toch blijkt te liggen bij e-reader. Voor de dikke pillen snap ik het (lees liggend op mijn rug of zij) maar ik realiseer me nu dat ik zelfs dunne boekjes liever op de e-reader zou lezen. En vraag me niet waarom.

Lezen op een table vond je niks. Ben heel benieuwd of je wel eens gelezen hebt vanaf een e-reader met e-ink scherm?
De voorkeur voor boeken zal daar niet door veranderen gok ik zo, maar ben benieuwd hoe je dan tegen het digitaal lezen aan zou kijken.
 
Wat een leuk topic zeg! Ik lees nauwelijks boeken maar was in de veronderstelling dat hier met name Aquarium gerelateerde boeken gedeeld zouden worden. Hier ben ik erg benieuwd naar namelijk, goede boeken over het houden van planten, vissen en aquaria in het algemeen. Lijkt mij erg leuk om een goed boek over te kopen.

Met betrekking tot de spoilers. Daar is een functie voor hier op het forum.
Hier onder een demonstratie: Door te klikken op de wazige tekst kun je er voor kiezen om de spoiler toch te lezen.
SPOILER:
Dit geheime bericht kun je alleen lezen als je er bewust voor kiest om het te lezen. :juggle:
 
Voor wie het interessant vindt, ik kreeg een email van onlinebibliotheek.nl, over dat ze nu veel ebooks gratis beschikbaar stellen, ook voor mensen zonder abonnement.
Om die te lezen kan je een app downloaden.

Ik lees zelf eigenlijk altijd op mijn telefoon en dat gaat hier prima. Misschien leuk voor mensen die het graag eens gratis willen proberen.

Screenshot_20200413_093004_me.bluemail.mail.jpg
 
Wat een leuk topic zeg! Ik lees nauwelijks boeken maar was in de veronderstelling dat hier met name Aquarium gerelateerde boeken gedeeld zouden worden. Hier ben ik erg benieuwd naar namelijk, goede boeken over het houden van planten, vissen en aquaria in het algemeen. Lijkt mij erg leuk om een goed boek over te kopen.

Met betrekking tot de spoilers. Daar is een functie voor hier op het forum.
Hier onder een demonstratie: Door te klikken op de wazige tekst kun je er voor kiezen om de spoiler toch te lezen.
SPOILER:
Dit geheime bericht kun je alleen lezen als je er bewust voor kiest om het te lezen. :juggle:


Ik had eigenlijk ook gedachten dat dergelijke boeken benoemd en besproken zouden kunnen worden. Er zij zoveel boeken! Ik ben alleen bang dat je vraag hier onder zal sneeuwen, wat heel erg jammer zou zijn.
Houd het zelf even in de gaten of her nodig is er een apart topic voor te maken.

Wel zie ik op marktplaats vaak oude, daarom niet perse slechte, hobby gerelateerde boeken voorbij komen. Ik heb zelf wel eens overwogen die oude boekjes te gaan verzamelen om meer te leren van de hobby zoals die zich door de jaren heen ontwikkelde.


Voor wie het interessant vindt, ik kreeg een email van onlinebibliotheek.nl, over dat ze nu veel ebooks gratis beschikbaar stellen, ook voor mensen zonder abonnement.
Om die te lezen kan je een app downloaden.

Ik lees zelf eigenlijk altijd op mijn telefoon en dat gaat hier prima. Misschien leuk voor mensen die het graag eens gratis willen proberen.

Bekijk bijlage 295827

Er leuke tip! Ik zag ook dat de versie voor luisterboeken ook gratis materiaal bevat. Beiden eens op de telefoon gezet om eens mee te experimenteren.

Dat worden een hoop spoiler alerts met dat fantastisch interessante boek

:thumbs:
 
Ik heb zelf een paar oude aquariumboeken in de kast, maar ik denk dat de techniek zo snel verandert dat het met gedrukte boeken amper meer bij te benen is. Ook de kennis over de verschillende soorten wordt met de dag groter, en vissen worden regelmatig bij andere soorten ingedeeld dan voorheen en veranderen daarom zelfs van naam. Het boek waar ik altijd het meeste aan heb gehad was "Het groot aquariumboek" van Hans J. Mayland. Hij valt nu bijna uit elkaar, maar er staat onder meer een bruikbaar schema over ziekten en aandoeningen in.
 

Terug
Bovenaan