De boekenplank


Ik heb zelf een paar oude aquariumboeken in de kast, maar ik denk dat de techniek zo snel verandert dat het met gedrukte boeken amper meer bij te benen is. Ook de kennis over de verschillende soorten wordt met de dag groter, en vissen worden regelmatig bij andere soorten ingedeeld dan voorheen en veranderen daarom zelfs van naam. Het boek waar ik altijd het meeste aan heb gehad was "Het groot aquariumboek" van Hans J. Mayland. Hij valt nu bijna uit elkaar, maar er staat onder meer een bruikbaar schema over ziekten en aandoeningen in.
Het groot aquariumboek werd oorspronkelijk gepubliceerd in het geboortejaar van mijn vrouw dus dat moet een goed boek zijn! :petjeaf:
Maar ik vrees dat je gelijk hebt en de goede boeken met up-to-date informatie over de hobby op een hand te tellen zijn.
 
Dit past wellicht meer bij de naam van de groep dan bij de gedachte erachter, maar ik vind het toch leuk om te plaatsen :)

Screenshot ivm duidelijkheid over de maker.

Screenshot_20200414_151819_com.android.chrome.jpg
 
Dit past wellicht meer bij de naam van de groep dan bij de gedachte erachter, maar ik vind het toch leuk om te plaatsen :)

Screenshot ivm duidelijkheid over de maker.

Bekijk bijlage 295938
Moest toch even hard over mijn hoofd krabben waar ik die naam van kende... :DD
 
Ik merk dat ik het lastig vind iets over een boek te schrijven en toch niet teveel op het verhaal in te gaan. Oefening baart kunst zullen we zeggen :giggle:

Van de week "In Hechtenis" van Nicci French" uit gelezen. De eerste Nicci French die ik las. Een vergelijk met de andere boeken van dit schrijvers duo heb ik dus niet.

Heel beknopt om niet teveel van het verhaal weg te geven; Het gaat over een vrouw die beschuldigd wordt van moord en besluit zichzelf te verdedigen terwijl ze hier totaal geen ervaring mee heeft.

Ik vond het erg lang duren tot het boek een beetje spannend werd.
De verhaallijn en het taalgebruik zijn erg eenvoudig waardoor het makkelijk leest.
Natuurlijk is dit zoals ik het ervaren heb, misschien dat jullie het anders beleven. Op de website Hebban valt het boek onder de categorie"thriller en spanning". Daarbij verwacht ik toch wel wat anders.


Gisteren begonnen aan de thriller "Horen Zien Zwijgen" van J.D. Barker.
Ik zat in elk geval snel in het verhaal en na een pagina of 30 werd ik al nieuwsgierig naar hoe het verhaal zich gaat ontwikkelen. Reden te meer om in de kleine uurtjes verder te lezen, totdat mijn ogen dicht vielen ;)
 
FB_IMG_1485247048716.jpg


Momenteel luister ik afwisselend naar 3 boeken.

Screenshot_20200502_125449_com.audible.application.jpg
Screenshot_20200502_125415_com.audible.application.jpg

En
Screenshot_20200502_125347_com.audible.application.jpg


Wat lezen/luisteren jullie?
 
Bekijk bijlage 297408

Momenteel luister ik afwisselend naar 3 boeken.

Bekijk bijlage 297409Bekijk bijlage 297410
En Bekijk bijlage 297411

Wat lezen/luisteren jullie?
Dat zijn serieuze luisterboeken. Drie tegelijk is teveel voor mij. Twee boeken (nog steeds geen luisterboek begonnen) vind ik meer dan zat. Het liefst 1 boek omdat ik als ik er eenmaal goed in zit, toch niet kan stoppen met dat boek.


"I disappear into books". Geldt 100% voor mij. In het begin van de Corona crisis een goede ontsnapping aan de hierdoor ontstane stress. Het is belangrijker geworden sinds mijn moeder is opgenomen (niet Corona gerelateerd). Lekker naar een andere wereld, waarin mijn fantasie er een unieke film van maakt.
Moet me soms er toe zetten maar ben gauw alles om me heen vergeten.

Ik had deze week "Horen Zien Zwijgen" uit. Bezin me nog op hoe ik dat boek voor jullie ga beschrijven. In elk geval gemengde gevoelens over dat boek, maar toch aan deel 2 begonnen van deze driedelige serie; "Het vijfde meisje".
 
Ik sta er toch steeds weer versteld van hoeveel sommige mensen wel niet lezen. Ik ben nooit een lezer geweest want itt een film vindt ik het erg saai en heb er al helemaal geen geduld voor. Maar ja we zijn niet gelijk en het is mooi dat de lezers een erg ruime keus hebben.
 
itt een film vindt ik het erg saai en heb er al helemaal geen geduld voor. Maar ja we zijn niet gelijk en het is mooi dat de lezers een erg ruime keus hebben.
Ik vind het mooie van een boek dat je je eigen beelden erbij kunt maken. En het wordt oorverdovend stil om me heen.

Als ik daarna de film wil bekijken valt die mij dan ook altijd tegen, al is het maar dat de personen en omgeving er anders uitzien dan in mijn fantasie. Er klopt dan iets niet.

Lezen kan ik in eigen tempo en in tegenstelling tot jou heb ik weer geen geduld voor films :)

Wat betreft boeken, de keuze is inderdaad reuze.

Er is zoveel wat ik lezen wil, in verschillende genres, dat ik soms niet weet wat te kiezen. Ik kies bijna nooit non-fictie terwijl daar prachtige boeken bij zitten.
 
Ik vind het mooie van een boek dat je je eigen beelden erbij kunt maken. En het wordt oorverdovend stil om me heen.

Als ik daarna de film wil bekijken valt die mij dan ook altijd tegen, al is het maar dat de personen en omgeving er anders uitzien dan in mijn fantasie

Nou dan heb ik vast te weinig fantasie :DD :DD ;)
 
Ik vind het mooie van een boek dat je je eigen beelden erbij kunt maken. En het wordt oorverdovend stil om me heen.

Als ik daarna de film wil bekijken valt die mij dan ook altijd tegen, al is het maar dat de personen en omgeving er anders uitzien dan in mijn fantasie. Er klopt dan iets niet.

Lezen kan ik in eigen tempo en in tegenstelling tot jou heb ik weer geen geduld voor films :)

Wat betreft boeken, de keuze is inderdaad reuze.

Er is zoveel wat ik lezen wil, in verschillende genres, dat ik soms niet weet wat te kiezen. Ik kies bijna nooit non-fictie terwijl daar prachtige boeken bij zitten.

Ik herken veel van wat je zegt, met eigen beeld maken en dat eerst lezen en dan kijken vaak erg tegenvalt. Ik denk dan vaak ze vergeten van alles. Het klopt gewoon niet.

Ik kijk weinig films. Het is maar zelden dat een film me echt raakt.
 
Wat betreft non-fictie... Ik weet niet precies in welke categorie het valt, maar ik wil me binnenkort wagen aan het boek waarvan ik gevraagd had aan benvo of het wat was, batavia. Ik durf nog niet goed. Soms kan een sterke verbeelding ook in je nadeel werken.
Dat is me al eens misgegaan, daar zit ik niet weer op te wachten. Het schijnt hier en daar nogal gruwelijk te zijn :)
 
Afgelopen week heb ik van J.D. Barker het eerste deel 'Horen Zien Zwijgen' van de Sam Porter serie gelezen.


Horen Zien Zwijgen door J.D. Barker

In deze thriller maakt politieman Sam Porter met zijn collega's jacht op de seriemoordenaar Aap. Het verhaal speelt zich af binnen enkele dagen. Binnen dit tijdsbestek probeert het team van Sam Porter uit alle macht het nieuwste slachtoffer van Aap te vinden.

Het boek leest vlot en is spannend, trekt je mee vanaf het begin. Toch vond ik het moeilijk goed in het verhaal te komen; Geschreven vanuit verschillende personages die elk hun eigen hoofdstukken krijgen, vraagt van je dat je steeds weer over moet schakelen.

Gruwelijkheden worden in geur en kleur beschreven, ik vond het soms echt te vergaan. Zo nu en dan draaide mijn maag er zich van om. Het doel van het gedetailleerd beschrijven van deze martelingen is mij ook niet helemaal duidelijk.
Bijzonder vond ik een aparte verhaallijn 'Het Dagboek'. De inhoud van dit dagboek is over meerdere hoofdstukken in 'Horen Zien Zwijgen' te lezen.'Het Dagboek is nadat de vermeende dader voor een bus sprong in bezit gekomen van Sam Porter.
Dit dagboek is geschreven door Aap in jeugdigere tijden. Het maakt o.a. inzichtelijk hoe de Aap van nu, tot zijn daden komt.
 
Afgelopen week heb ik van J.D. Barker het eerste deel 'Horen Zien Zwijgen' van de Sam Porter serie gelezen.


Horen Zien Zwijgen door J.D. Barker

In deze thriller maakt politieman Sam Porter met zijn collega's jacht op de seriemoordenaar Aap. Het verhaal speelt zich af binnen enkele dagen. Binnen dit tijdsbestek probeert het team van Sam Porter uit alle macht het nieuwste slachtoffer van Aap te vinden.

Het boek leest vlot en is spannend, trekt je mee vanaf het begin. Toch vond ik het moeilijk goed in het verhaal te komen; Geschreven vanuit verschillende personages die elk hun eigen hoofdstukken krijgen, vraagt van je dat je steeds weer over moet schakelen.

Gruwelijkheden worden in geur en kleur beschreven, ik vond het soms echt te vergaan. Zo nu en dan draaide mijn maag er zich van om. Het doel van het gedetailleerd beschrijven van deze martelingen is mij ook niet helemaal duidelijk.
Bijzonder vond ik een aparte verhaallijn 'Het Dagboek'. De inhoud van dit dagboek is over meerdere hoofdstukken in 'Horen Zien Zwijgen' te lezen.'Het Dagboek is nadat de vermeende dader voor een bus sprong in bezit gekomen van Sam Porter.
Dit dagboek is geschreven door Aap in jeugdigere tijden. Het maakt o.a. inzichtelijk hoe de Aap van nu, tot zijn daden komt.

Je review maakt dat ik bijna nieuwsgierig raak :)
Ik heb net de reviews gelezen op goodreads en daar krijgt het best een hoge score, alhoewel dat niet altijd iets zegt. Dank je voor je review, ik zet het op m'n want-to-read lijst.

Ken je trouwens het boek Birdman van Mo Hayder?
 
Je review maakt dat ik bijna nieuwsgierig raak :)
Ik heb net de reviews gelezen op goodreads en daar krijgt het best een hoge score, alhoewel dat niet altijd iets zegt. Dank je voor je review, ik zet het op m'n want-to-read lijst.

Ken je trouwens het boek Birdman van Mo Hayder?
Nee BIrdman kende ik niet. Even snel opgezocht op Hebban omdat ik toch het liefst in het Nederlands lees. Klinkt als een spannend boek en staat bij mij inmiddels ook op de 'wil ik lezen' lijst. Die wordt steeds langer :rolleyes: :)
 
  • Leuk
Waarderingen: GCJ
Het vijfde meisje (J.D. Barker)



Het vijfde meisje is het tweede deel in de Sam Porter serie.

Sam Porter is een rechercheur die erop gebrand is de moordenaar van een aantal meisjes te vinden. In dit boek wordt hij van de zaak gehaald.

Net als in het vorige deel zijn de korte hoofdstukken vernoemd naar de hoofdrol spelers. De vaart blijft er hierdoor goed in.

Dit is een zelfstandig boek maar het is essentieel het eerste boek (Horen Zien Zwijgen) gelezen te hebben, om de details te kunnen begrijpen, als ook de rol van de moeder.

Worden martelingen in het eerste deel in geuren en kleuren beschreven, neemt dat in “Het vijfde meisje” een minder prominente plaats in.

Er zijn diverse verrassende wendingen waardoor ik alsmaar door wilde blijven lezen. Het maakt het boek spannend. Wel kwam ik weer ongeloofwaardige passages tegen zoals het laten drinken van zeep om braken op te wekken. Maar goed, ik ben niet medisch onderlegd.

Het boek eindigt met ‘wordt vervolgd’ en kent dan ook een open einde.
 
Waarheid als een koe en een treffende afbeelding. Zo'n plekje zou ik wel willen hebben om te lezen :thumbs:

vond ik ook, al lees ik momenteel eigenlijk niks meer ( ja, mijn mail en meer van die ongein ), ik heb in mijn jonge(re) jaren heel wat gelezen en vond dat altijd heel erg fijn.
 
vond ik ook, al lees ik momenteel eigenlijk niks meer ( ja, mijn mail en meer van die ongein ), ik heb in mijn jonge(re) jaren heel wat gelezen en vond dat altijd heel erg fijn.
Best jammer. Ik lees bij periodes heel vaak en dan weer eens een periode niet. De laatste tijd zit ik echter in een routine voor het slapen gaan. 20 uur op bed en dan zo'n anderhalf uur lezen. Ging altijd al vroeg slapen dus een uur of 22 de ogen toe is voor mij niet gek.
 
Afgelopen tijd wel gelezen maar niet zo veel, mijn leven is wat hectisch op het moment. Minder tijd maar even lezen in de avond was wel een mooie ontsnapping aan alle gebeurtenissen overdag.

Ik heb "Vergeef me" van J.D. Barker gelezen. Het laatste deel in de Sam Porter trilogie.

Het verhaal kwam voor mij weliswaar wat traag op gang, eenmaal halverwege kon ik het boek niet meer weg leggen. Er lopen verschillende verhaallijnen langs elkaar, elk verrassend en spannend, die tot een onverwacht einde leiden.
Toen ik het boek uit had kon ik het verhaal niet los laten, het einde had me totaal overdonderd.

Ik vond het wel storend (in alle drie de delen) dat degene die martelt en doodt over magische gaven lijkt te beschikken. Het wordt een beetje ongeloofwaardig. Wat ik daarmee bedoel zul je zelf ontdekken als je eenmaal aan deze serie begonnen hebt. Inhoudelijk wil ik wat dat betreft niets weggeven.

Het boek begint met een soort van samenvatting van het tweede deel. De belangrijkste punten worden herhaald. Je zou denken dat je daardoor deel 2 niet hoeft te lezen alvorens je aan het laatste deel begint. Niets is minder waar, je zult dan veel details die toch essentieel zijn, niet opmerken of begrijpen.

De schrijfstijl is met name beschrijvend, weinig conversaties. De hoofdstukken zijn wederom kort en genoemd naar de hoofdpersoon in dat betreffende hoofdstuk. Ook zijn er weer hoofdstukken met stukken uit het dagboek van Anson Bischop zoals in de eerdere delen.

Ik geef een boek niet gauw 5 sterren, maar wat mij betreft verdiend dit boek er zeker 4 1/2 van de 5. Voor mij het beste deel van de Sam Porter trilogie.


Momenteel "De ballade van slangen en zangvogels" van Suzanne Collins aan het lezen.
 
"De ballade van slangen en zangvogels" door Suzanne Collins heb ik uit.

Ik wilde dit boek graag lezen omdat ik enorm had genoten van de eerste drie delen. Het was wel al lang geleden dat ik deze las waardoor ik veel details vergeten was. Zou dat hinderlijk zijn tijdens het lezen van dit prequel? Nu ik het boek uit heb ben ik ervan overtuigd dat ik veel verwijzingen naar de eerdere boeken gemist heb, doordat deze niet meer zo vers in mijn geheugen zaten.

Het boek gaat over hoe Coryolanus Snow het tot president schopte. Ik vloog door de eerste drie delen van deze serie heen, heb toen tot in de kleine uurtjes gelezen want de boeken moesten uit.
Dit prequel vond ik enorm tegenvallen. Ik kon maar moeilijk mijn aandacht erbij houden tijdens de laatste 100-150 pagina's. De wending aan het einde was echter wel heel verrassend maar het leverde zeker geen 'feel good' moment op.

Op naar "Vogelman" door Mo Hayder.
Bedankt voor de tip @GCJ. Ik ga hem lezen in het Nederlands omdat ik vaak lees vlak voordat mij de ogen dichtvallen ;)
 
Laatst bewerkt:
"De ballade van slangen en zangvogels" door Suzanne Collins heb ik uit.

Ik wilde dit boek graag lezen omdat ik enorm had genoten van de eerste drie delen. Het was wel al lang geleden dat ik deze las waardoor ik veel details vergeten was. Zou dat hinderlijk zijn tijdens het lezen van dit prequel? Nu ik het boek uit heb ben ik ervan overtuigd dat ik veel verwijzingen naar de eerdere boeken gemist heb, doordat deze niet meer zo vers in mijn geheugen zaten.

Het boek gaat over hoe Coryolanus Snow het tot president schopte. Ik vloog door de eerste drie delen van deze serie heen, heb toen tot in de kleine uurtjes gelezen want de boeken moesten uit.
Dit prequel vond ik enorm tegenvallen. Ik kon maar moeilijk mijn aandacht erbij houden tijdens de laatste 100-150 pagina's. De wending aan het einde was echter wel heel verrassend maar het leverde zeker geen 'feel good' moment op.

Op naar "Vogelman" door Mo Hayder.
Bedankt voor de tip @GCJ. Ik ga hem lezen in het Nederlands omdat ik vaak lees vlak voordat me de ogen dichtvallen ;)

IMG_20190129_092439.jpg


Ik hoop dat je er van geniet :)
 
Bekijk bijlage 301517

Ik hoop dat je er van geniet :)

Uit hoor de “Vogelman”. Dit was een goede tip @GCJ

Dit boek tot het einde met plezier gelezen. De echte spanning kwam voor mij in de laatste 100 pagina’s.

Het boek vind ik prachtig geschreven, af en toe zelfs poëtisch. Mo Hayder laat de woorden dansen (in de vertaling).
Normaal jakker ik door een boek ? heen, niet bij dit boek. Ik kan niet aangeven waarom.
Helaas geen EPUB bij de webwinkel met de B, en lezen van papier moest zeker weer wennen. Hierdoor er wel weer iemand blij mee kunnen maken.

Boek was zeker mooi en deel 2 van deze serie is het volgende wat ik ga lezen.
 
Uit hoor de “Vogelman”. Dit was een goede tip @GCJ

Dit boek tot het einde met plezier gelezen. De echte spanning kwam voor mij in de laatste 100 pagina’s.

Het boek vind ik prachtig geschreven, af en toe zelfs poëtisch. Mo Hayder laat de woorden dansen (in de vertaling).
Normaal jakker ik door een boek heen, niet bij dit boek. Ik kan niet aangeven waarom.
Helaas geen EPUB bij de webwinkel met de B, en lezen van papier moest zeker weer wennen. Hierdoor er wel weer iemand blij mee kunnen maken.

Boek was zeker mooi en deel 2 van deze serie is het volgende wat ik ga lezen.

Wat fijn om te lezen Nicole, dat het je aansprak. Het is altijd afwachten.

Wat je zegt over het 2e gedeelte van het boek, dat begrijp ik goed. Het vergt enige aanpassing om daar door te gaan denk ik :)

Ik heb zelf geen volgende delen gelezen. Dat doe ik alleen in zeldzame gevallen. Te vaak is het net als met de film "Police academy".

Goed/bijzonder taalgebruik is iets dat ik erg kan waarderen in boeken. Dat heeft voor mij zeker toegevoegde waarde. Misschien een bijverschijnsel van grootgebracht zijn met Annie M.G. Schmidt. Haar rijmpjes en verhalen zijn wat mij betreft ongeëvenaard.

Ik koop boeken online in zowel epub als kindle/amazon - formaat. Ik zet zelf alles om naar epub in mijn eigen bibliotheek. Een heel enkele keer heb ik zelfs pdf gekocht, wanneer het om een unieke optie ging, maar zelfs na omzetting naar epub word ik daar meestal niet erg blij van.

Boeken op papier daar begin ik op een heel enkele uitzondering na niet meer aan. Ook omdat ik eigenlijk geen boeken meer lees die (in Nederland) worden uitgebracht op papier.

Ik wens je vast heel veel leesplezier toe met je volgende boek.
 
Ik weet niet precies hoe je bedoelt dat het boek op een bepaald moment aanpassing behoeft?
De boeken vannJD Barker waren pas echt gruwelijk in dat opzicht. Een “te” voor velen denk ik.
Barker werd per deel beter, las ik ook van anderen terug. Maar je hebt gelijk dat het meestal andersom is.

kom er later nog op terug, eten is klaar.
 
Ik weet niet precies hoe je bedoelt dat het boek op een bepaald moment aanpassing behoeft?
De boeken vannJD Barker waren pas echt gruwelijk in dat opzicht. Een “te” voor velen denk ik.
Barker werd per deel beter, las ik ook van anderen terug. Maar je hebt gelijk dat het meestal andersom is.

kom er later nog op terug, eten is klaar.

Misschien is omschakelen een beter gekozen woord?

Het boek en verhaal lijkt afgesloten, rond. Maar dan dus toch niet?
 

Terug
Bovenaan