De enige reden dat ik zuurstofplanten (Hoornblad (ceratophyllum demersum),Waterpest (elodea canadesis)of Aarvederkruid (myriophyllum spicatum of scrabatum)) wil, is inderdaad om het evenwicht te bewaren. de moerasplanten die er nu staan zetten niet veel stoffen om. Ze moeten allemaal nog groeien, maar zullen nooit de algengroein die er al is inhalen. De reden dat ik hier nog even mee wacht is het feit dat het water nu nog te koud is, zuurstofplanten zullen nog geen boost krijgen en te snel weggeconcurreerd worden door de algen. Ik merk wel dat bijvoorbeeld de waterwegbree, bij planten ongeveer 20cm onder het wateroppervalk stond en dat deze toch ondertussen een sput gemaakt heeft zoda nu reeds enkele blaadjes drijvend zijn.
De theorie van Diana Walstad volg ik wel, maar ik vraag me af in hoeverre dit telt voor mijn, net opgestarte vijver. Waarbij alle 'moerasplanten' in potten zijn geplant.
Ik wil wel proper water, zodat ik toch iets zie, dat geen groene soep is. Maar in het kader van een schildpaddenvijver hoeft dit niet echt kristalhelder, of zeer zuurstofrijk ofzo...
Ik wacht voorlopig even de boel af, heb dit weekend enkele aquariums gesnoeid. Er zijn wat stekken waterpest en hoornblad uit de aquariums in de vijver gegaan, ik besef wel dat het even zal duren voor deze plantjes daar aanslaan; Ze zijn +-24�C gewoon, buiten is het water, na deze paar goeie dagen, toch nog maar rond de 10-15�, dus de plantjes zullen even moeten aanpassen; Als ik dat deze zoemer doe, veronderstel ik ook dat de aanpassingsperiode kleiner zal zijn, en dat ze dan sneller hun schade zullen inhalen.
De beste methode tegen die draadalg is volgens mij toch nog steeds de geliefde watervlo. Deze zijn ondertussen overvloedig aanwezig in de vijver en zelfs in het diep gedeelte kan ik nog lekker tot op de bodem (1.2m diep) kijken. Ik zie wel dat de vorming van algen hier en daar goed begint te boosten. Maar niemand gaat dood van een beetje alg. Ik zie het als een opstart probleempje, wat we wel zullen aanpakken ten gepaste tijde. Vergeet niet dat er nog geen vis ofzo in zit, dus ik voeder nog niks, de productie van afvalstoffen is nog onbestaande.