De keuze van een nieuw buitenfilter


M

Munky

Guest
Voor het kiezen van een nieuw buitenfilter heb ik uitvoerig onderzoek gedaan. Dat onderzoek heb ik voor mijzelf opgeschreven. Ik krijg steeds vaker de vraag om te vertellen wat ik van bepaalde filters vind. Nu pretendeer ik zeker niet alles te weten, maar ik mag wel graag alles uitzoeken 'to the best of my abilities' voordat ik overga tot het maken van een keuze. In plaats van dit verslag te mailen naar vrienden en geïnteresseerden lijkt het mij een goed idee om dit op een centrale plek te posten zodat er wellicht meer mensen profijt van kunnen hebben. Ik hoop dat dit niet een topic van discussie wordt. Je hoeft het niet met mij eens te zijn. In dit verslag lees waarom en hoe ik tot een bepaalde keuze ben gekomen. Wellicht helpt dit een ander tot het maken van zijn of haar eigen keuze.



De keuze van een nieuw buitenfilter
Met de aanschaf van een nieuw aquarium kwam ook een hernieuwde interesse in de techniek daarachter naar boven. En dat betekende het internet afstruinen op zoek naar informatie. Uiteraard was er voldoende leesvoer te vinden. Websites met informatie over de opstart van een aquarium, de bedrijven die filters maken, verschillende fora en uiteindelijk ook YouTube-video’s. ik zal beginnen met een introductie van de merken.


Eheim
Een van de toch wel bekendste merken als het aankomt op filtertechniek is Eheim. En met een omzet van zo’n 70 miljoen euro en meer dan 550 medewerkers hebben ze een groot marktaandeel {i}. Het merk is opgericht in 1949 en wordt vaak gezien als de Rolls-Royce onder de filters. Veel Aquarianen zweren bij dit merk. Het zou garant staan voor kwaliteit, duurzaamheid en service. Een concept wat zich alle tallozen jaren heeft bewezen.

JBL
Als Eheim Rolls-Royce is, dan is JBL Bentley. Veel aquarianen zijn net zo enthousiast over JBL als over Eheim. Het lijken de enige twee merken te zijn waar niemand iets slechts over kan zeggen. JBL is iets gunstiger geprijsd dan Eheim, die op zijn beurt de hoofdprijs vraagt (wat je mag verwachten bij een Rolls). Opgericht in 1960 en uitgegroeid tot een bedrijf met ongeveer 180 medewerkers is het wellicht een iets kleinere organisatie landen, maar ze leveren hun producten aan meer dan 60 verschillende landen
[ii]. In 2003 introduceerden zij de eerste CristalProfi buitenfilters.

Sera
Met een omzet van 56 miljoen euro
[iii] is Sera een grote speler in de aquariumwereld. In 1970 opgericht en al gauw uitgegroeid tot een van de grootste op het gebied van voedsel. Ook doen zij het niet onaardig wanneer het aankomt op de kleinere aquaria. Uiteraard heeft deze grote speler alles in het assortiment. Zo ook buitenfilters. Zij zijn dé tegenhanger van Tetra en lijken op veel fronten op elkaar.

Tetra
De grootste speler binnen de aquarium wereld is Tetra
[iv]. Met een omzet van meer dan 100 miljoen euro en meer dan 700 medewerkers in dienst hebben zij een gigantisch marktaandeel. Zij zijn dé tegenhanger van Sera en lijken op veel fronten op elkaar.

Fluval
Fluval is onderdeel van Hagen, een Canadees bedrijf dat opgericht is in 1955. Fluval is opgericht in 1982
[v]. Inmiddels zitten zij in de 7e generatie van de filters die ze aanbieden.

Oase
Oase is een merk wat volgens een forumgebruiker een grote speler binnen de vijvermarkt is. Ze zijn nu opkomend in de aquariumwereld. Een bezoek aan hun site lijkt dat verhaal te bevestigen. Oase is in 1949 opgericht in Duitsland als een werkplaats voor agri-culturele machines
[vi]. In 1966 begonnen zij met het maken van fonteinpompen. In 2006 lanceerde zij een lijn aquariumpompen. Met 800 medewerkers is het geen klein bedrijf.

Superfish
Superfish is onderdeel van Aquadistri. Een Nederlands merk dat 30 jaar geleden is opgericht. Superfish kent geen eigen website. Daarvoor dien je bij de website van Aquadistri te zijn. Ook daarop zijn de producten niet te vinden. Wel kun je daar de catalogus downloaden.


Welk filter heb ik nodig?

Laten we voorop stellen dat het filter het hart is van je aquarium. Het is dus een heel belangrijk onderdeel. Daarom zegt iedereen dat je er niet op moet besparen. Toch zie ik op NVCweb aquarianen die met een simpel binnenfilter of een 800 L/H buitenfilter een Rio 450 hebben staan. En schijnbaar werkt dat ook nog. Dus in hoeverre heb je werkelijk een top of the bill filter nodig?

Dat is een vraag die vrij lastig te beantwoorden is. Ieder aquarium is uniek. En daarom werkt voor de een iets geweldig en voor de ander niet. Er spelen veel factoren mee. Waar we bij een filter naar moeten kijken zijn in principe twee aspecten:

1. Flowrate
2. Inhoud

Flowrate
Flowrate wordt uitgedrukt in liter per uur (L/H). Flowrate betekent hoeveel liter water het filter kan filteren in een uur tijd onder ideale omstandigheden. De vuistregel voor de beginner is dat je filter 2-3 keer de hoeveelheid liters in je aquarium moet kunnen verversen. De aquarianen met wat moeilijker te houden vissen kiezen soms voor meer, zoals 5 of 6 keer. Er zijn natuurlijk extreme voorbeelden van mensen die willen dat het water 8x per uur wordt gefilterd.

Inhoud
Binnenin het filter, dat is waar hét gebeurt. Het water wordt ontdaan van schadelijke stoffen en goede bacteriën worden aan het water afgegeven. Wanneer de inhoud van het filter heel klein is, dan zijn de filtercapaciteiten beperkt. Het water wordt minder goed ontdaan van schadelijke stoffen en er worden weinig goede bacteriën afgegeven aan het water. Je wilt dus een filter met een hoog filtervolume. Des te hoger het volume, des te meer filtermateriaal erin kan, wat weer resulteert in een betere filtering van het water. Mensen met verstand van filtering zullen je vertellen dat zij een groot filtervolume prefereren boven een hoge flowrate.


Welk filter wil ik?

In eerste instantie heb ik de filters van Eheim en Superfish bekeken. Eheim vanwege de naam, en Superfish vanwege mijn eigen positieve ervaring.
Daarna heb ik alle alternatieven bekeken. Ik heb alle officiële websites bekeken, websites van resellers en diverse fora doorgespit om zo tot een globaal beeld te komen. Ik heb de bevindingen van mijn onderzoek hieronder per merk uiteengezet.

Eheim
Ik had verwacht dat de meesten hardcore aquarianen de Professionel-reeks gebruiken, maar dat blijkt niet zo te zijn. De Classic-reeks is het populairst, vaak in combinatie met een tweede filter uit de Classic-reeks. De Professionel-reeks is een goeie tweede. Tijdens een zoektocht van een week op marktplaats naar een tweedehands filter kwam ik in no-time vier Eheim filters tegen waar wat aan kapot was. Dan heb ik het over de Professionel 3-serie (de duurste serie). Het waren geen schokkende dingen, denk aan een pootje, een schakelaar of een klepje. Maar het doet wel afbreuk aan het hele Rolls-Royce verhaal. Blijkbaar is ook bij Eheim het ontwerp, de bouwkwaliteit en/of de gebruikte materialen niet optimaal. Ook tijdens het lezen van reviews van filters van andere merken waren er mensen die waren overgestapt naar een ander merk vanwege problemen met hun Eheim.

JBL
Veel aquarianen zijn net zo enthousiast over JBL als over Eheim. Het lijkt het enige het merk te zijn waar niemand iets slechts over kan zeggen. Wanneer een aquariaan een JBL heeft aangeschaft dan wordt dit ook geaccepteerd door de Eheim-fanatici. JBL is iets gunstiger geprijsd dan Eheim.

Sera
Sera maakt ook grote buitenfilters. De kwaliteit laat echter te wensen over. Ik kom meer negatieve reacties dan positieve reacties tegen. Voor mijn eigen keuze heb ik Sera niet als optie meegenomen na het zien van al die reviews op verschillende websites.

Tetra
De Tetra filters hebben uiteenlopende reviews. Sommigen zijn heel enthousiast. Veel mensen vinden de filters wel lawaaierig. Ook zijn er aardig wat reviews te vinden van mensen die de eerste maanden enthousiast waren over het filter maar van mening veranderden nadat de prestaties sterk afnamen na de eerste paar maanden. Eerst zag ik de EX Plus 1200 als optie voor mijn Rio 450 maar na steeds meer negatieve verhalen te hebben gelezen op verschillende fora en in de vorm van reviews zie ik dit filter niet meer als een optie.

Fluval
Fluval biedt filters aan met een enorme capaciteit, de reviews zien er positief uit. Ik zie de Fluval FX4 niet als een optie omdat deze om de 12 uur stopt met filteren om lucht te verwijderen uit het filter. Dat vind ik vreemde gewaarwording. Een eigenaar gaf aan dat dit te maken had met een fout in het ontwerp en dat zij dat op deze manier hebben opgelost. De flowrate waarmee zij adverteren is enorm. Maar wanneer je de specificaties bekijkt op hun eigen website, dan valt op dat de pomp in het filter wel deze capaciteit heeft, maar dat de flowrate van het filter zelf lager ligt. Stukje marketing waar ik niet van gecharmeerd ben. Bij enkele te koop staande aquariums kwam ik een Fluval filter tegen. Tweedehands wordt het minimaal aangeboden. Een tweedehands FX6 kost 150,- euro.

Oase
Na het zien van de werking van hun filters ben ik enthousiast[vii]. Het ontwerp van hun prefilter spreekt mij aan. Op dit moment worden er nog geen filters aangeboden op marktplaats. De nieuwe varianten gaan voor rond de 230 euro. Bij de te koop staande aquaria kom ik geen gebruikers tegen van dit merk. Fluval kwam ik bijvoorbeeld wel tegen.

Superfish
Ik heb vroeger een Aqua pro 2 gehad op een Vision 260 die het voortreffelijk deed. Een zoektocht op diverse fora laat zien dat sommige mensen niet gecharmeerd zijn van Superfish. Dit wordt echter in geen enkel bericht verder onderbouwd. Het is enkel een onderbuikgevoel ‘het is goedkoop dus is het geen kwaliteit’ of ‘ik hoor er slechte verhalen over’. Concreet wordt het echter nooit. De ervaringen die ik wel kan vinden zijn positief maar die gaan over de oudere series (aqua pro 1 en 2). Toch wordt het merk veel aangeboden, en dan niet alleen bij je Pet's Place in het winkelcentrum, maar ook bij aquariumzaken. Als het echt zo slecht zou zijn, dan zou het niet meer verkocht worden lijkt me (zoals de Tetratec 2400). Aan de ene kant stemt het mij wel positief dat ik geen ervaringen kan vinden. Mensen zijn immers eerder geneigd om negatieve ervaringen online te delen dan wanneer iets voldoet. Echter kan ik ook geen promotors vinden zoals je die wel vindt voor merken als JBL en Eheim. Ik heb daarom een account gemaakt op het grootste aquarium forum van Nederland en gevraagd naar ervaringen
[viii]. Er waren alleen reacties gebaseerd op verhalen van horen en zeggen. Er hebben geen mensen gereageerd die zelf ervaring hebben met filters uit de X-Pro serie. Zoals eerder aangegeven heeft Superfish geen eigen website. Voor informatie kun je kijken op de website van Aquadistri. Maar ook daar vind je geen product informatie. Dat is enkel te vinden door de catalogus te downloaden. Die geeft aardig wat informatie, maar doet tekort vergeleken met de andere merken. Geen eigen website en beperkte toegang tot informatie draagt niet bij aan het vertrouwen krijgen in dit merk.


De gedachtegang bij het maken van mijn keuze

Ik staarde mij in het begin vooral blind op het aantal liters per uur. Met een capaciteit van 3x het aquarium bleken er veel opties te zijn. Vanaf zo’n 1250 L/H was ik tevreden en ging ik op zoek naar de beste deal. Door na te denken over de werking van het filter kwam ik tot de conclusie dat het filtervolume ook heel belangrijk is. Dat veranderde de zaak wel iets. Een paar dagen later kwam ik dit filmpje tegen in een topic op een aquariumforum:
. De presentator besprak de vuistregel 1-2 kg filtermedia per 100 liter water. Toevalligerwijs las ik daarna in een ander topic, wat geen verband hield met het topic waarin het filmpje werd gedeeld, dezelfde vuistregel.

Wat nog het vermelden waard is, is dat in de video de presentator de website van Eheim bespreekt. Hij vertelt dat in de tabellen waarin de specificaties van de filters staan een regel staat die aangeeft wat het gemiddelde aan liters van het aquarium is waarvoor het filter is gemaakt. Deze regel was mij zelf ook opgevallen. Iedere fabrikant schrijft voor wat de wat de minimale en maximale inhoud van het aquarium mag zijn waarin het filter goed presteert. Zo ook Eheim, maar zij delen ook wat de gemiddelde grootte van het aquarium is waarvoor het filter is gemaakt (te interpreteren als voor welke grootte het filter is bedoeld). Het irritante daaraan vind ik dat volgens die gegevens zelfs de grootste filters mijn Rio 450 niet aankunnen. Er komt er maar een in de buurt, dat is de Professionel 3 1200XL met een gemiddelde van 400 liter. Het grootste filter van Eheim, de Classic 1500XL komt niet verder dan een 300 liter. Dat geldt ook voor de op twee na grootste, de Professionel 3e 700, die ook wordt voorgeschreven voor aquaria met een gemiddelde inhoud van 300 liter.

Terug naar de vuistregel, die maakte mijn opties wel wat beperkter. Daar waar eerst een Eheim Professionel 3 600 (2075) als een waardige optie werd gezien, was deze nu ongeschikt. Om de cijfers eens goed op een rij te zetten heb ik onderstaand overzicht gemaakt. De witregel scheidt de huidige opties (bovenaan) met de filters die ik eerst meenam als optie maar nu niet meer overweeg aan te schaffen (midden). Na de tweede witregel staan de filters die ik niet overweeg maar wel vergelijkbare prestaties hebben volgens de fabrikant (onderaan).

Type:L/HHoeveel x Rio 450
(per uur)
Inhoud filterpot:
(in liter)
Filtervolume:
(in liter)
Voor Aquarium tot: (liter)Prijs:
(Nieuw)
Eheim Classic 1500XL24005,3323181500325
Superfish X-Pro 200020004,4417,3nb600140
JBL CristalProfi 1902 Greenline19004,221510800229
Eheim Professionel 3e 70018504,1114,58700330
Eheim Professionel 3e 45017003,7812,56450300
Eheim Professionel 3 1200XL17003,7825121200385

Superfish X-Pro 150015003,3312,5nb400120
JBL CristalProfi 1502 Greenline14003,11128600160
Eheim Professionel 3 60012502,78nb6,5600190
Eheim Professionel 4+ 60012502,789,206,5600250
Eheim Classic 60010002,2266600140

Oase Biomaster 60012502,78nb6,8600237
Oase Biomaster 600 Thermo12502,78nb6,8600257
Fluval 4061450/9303,22/2,07nb8,5400139
Fluval 4071450/9303,22/2,079,26500190
Fluval FX42650/17005,89/3,78143,91000170
Fluval FX63500/21307,78/4,73205,91500260
Tetra EX Plus 120013002,89nbnb500120
Sera UVC-Xtreme 8008401,86nb6800231
Sera UVC-Xtreme 120012202,71nb111200249


Ik heb mijn budget op zo’n 150-160 euro gezet. Daarvoor kun je de X-pro 2000 en de JBL 1502 (ik noem hem hier toch nog even ondanks dat deze is afgevallen) nieuw kopen. De Eheims zijn nieuw allemaal 300 euro of meer. Tweedehands gaan deze allemaal voor rond de 150-60 euro. (Eerder keek ik nog naar de Professionel 3 600, die gaat af en toe voor 100,- euro van de hand. De Classic 600 zelfs voor 60,- euro.)

De JBL 1502 en 1902 worden niet of nauwelijks aangeboden op marktplaats, de 1501 en 1901 worden iets vaker aangeboden. Dit zijn de voorgangers van de huidige modellen die nog steeds nieuw worden verkocht en ook nog steeds op de website staan van JBL. Het nadeel van deze filters is dat zij een ieniemienie prefilter hebben. Volgens een instructievideo op de website van JBL zelf [ix] is het mogelijk om de bovenkant van de 1501 en 1901 aan te passen waardoor op een gelijksoortige manier werkt als de 1502 en 1902. Je hebt hier dan wel een nieuw bakje voor nodig. Ik heb hier nog geen ervaringen over kunnen vinden online. Ik twijfel erover om hierover een topic aan te maken op Aquaforum om te vragen naar ervaringen.

Ik heb ook een topic gestart op het Aquaforum met de vraag welk filter zij prefereren wanneer de keuze ligt tussen de Eheim Classic 1500XL en de Eheim Professionel 3 1200XL
[x]. Er waren niet veel reacties maar er was een lichte voorkeur voor de Classic. De reden hiervoor was dat er teveel problemen waren met de Professionel 3-serie. Again, te veel problemen met een Eheim.



De keuze
Ik had mijn keuze gelimiteerd tot de:

Superfish X-Pro 2000
Eheim Classic 1500XL
Eheim Professionel 3 1200XL
JBL CristalProfi 1902 Greenline
Eheim Professionel 3e 700
Eheim Professionel 3e 450


Daarnaast moet ik wel vermelden dat ik toch nog wel vaak de JBL CristalProfi 1502 Greenline overwoog om mee te nemen in mijn keuze. Ten eerste vanwege de positieve reviews, ten tweede omdat deze nieuw 160,- euro kost en daardoor in mijn budget past. Toch kan dit filter zich niet meten aan de bovenstaande filters qua capaciteiten, daarom heb ik ervoor gekozen om dit filter uiteindelijk niet als optie mee te nemen.

De JBL CristalProfi 1902 Greenline was de ideale kandidaat geweest als deze de prijs van zijn kleine broertje had, maar met een prijskaartje van bijna 230,- en een gebrek aan tweedehands modellen op Marktplaats valt deze JBL ook af.

De volgende keuze komt na het opnieuw bekijken van alle informatie die ik heb vergaard, de reactie op het topic dat ik heb geopend op het Aquaforum, de videoreview van Pondguru en de reacties op die video. Ik laat alle Professionel 3 en 4 series van Eheim voor wat het is. Ik ben een redelijk aantal negatieve ervaringen tegen gekomen over deze series. Deze videoreview
[xi] over de Eheim Professionel 4+ bevestigde nog eens wat ik eerder heb gelezen op fora en in andere reviews. Het ontwerp en de bouwkwaliteit laat veel te wensen over bij deze serie. Pondguru is positief over de Professionel 3 1200XL. Diverse fora andere reviews schetsen een ander beeld van de Professionel 3. Ook deze serie kent veel problemen. Dit zal voor sommige aquarianen ook de reden zijn waarvoor zij blijven zweren bij de Classic.

Door het afvallen van de Professionel-reeksen heb ik mijn keuze weten te beperken tot de Eheim Classic 1500XL en de Superfish X-Pro 2000. Laten we beginnen met de Eheim Classic 1500XL. Dit type filter bestaat al jaren en is favoriet onder aquarianen met enorme aquaria. Het is een beproefd concept wat zich al talloze jaren heeft bewezen. Er zijn vrijwel geen negatieve reacties te vinden over dit filter. Volgens de website is het filtervolume 18 liter. Na het bekijken van meerdere videoreviews van Pondguru kom ik tot de conclusie dat ongeveer de helft van het filtervolume gebruikt kan worden voor biologisch filtermateriaal. Dat was zo bij de Eheim Professionel 3 1200 XL, de JBL CristalProfi 1501 Greenline en de JBL CristalProfi 1901 Greenline. Dezelfde maatstaf gaat ook op voor misschien nog wel de beste vergelijking, de Eheim Classic 250. Dit is een kleinere variant van de 1500XL. Daarmee zou er tot 9 kg aan biologisch filtermateriaal in kunnen. Kijkend naar andere videoreviews dan denk ik dat dit nog wat aan de hoge kant is. Ik verwacht eerder dat dit tussen de 6-8 kg ligt. Daarmee komen we op een grootte van 300 tot 400 liter aquarium uitgaande van 2kg filtermateriaal per 100 liter. Daarmee zitten we, zeker in combinatie met de Eheim eXperience 250, goed. Daarnaast heeft dit filter de hoogste flowrate van de twee.

Het nadeel van dit filter is dat het geen bakjes heeft. Al het biologisch filtermateriaal leg je dus op de filterpads. Deze worden als het ware geplet onder het gewicht van het biologisch filtermateriaal. Pondguru gebruikt een zelfgefabriceerde houder van een waterplantenpot om dit tegen te gaan. Tijdens het bekijken van andere videoreviews valt op dat veel eigenaren zakken gebruiken om het biologisch filtermateriaal in te doen. Het zijn nylonzakken waar het water makkelijk doorheen loopt. Dit vergemakkelijkt het schoonmaken van het filter aanzienlijk. Je haalt de zakken eruit, spoelt deze schoon in een emmer vol aquarium water en kunnen weer terug in je filter. Op deze manier kom je ook makkelijker bij je filterpads die onderin het filter zitten. Deze nylonzakken hebben echter een groot nadeel. Het biologisch filtermateriaal wordt namelijk nooit evenredig verdeeld over de filterpads. Water kiest altijd voor de weg van de minste weerstand. Hierdoor vergroot je de kans dat het water minder goed wordt gefilterd omdat het via de randen van de zakken richting de uitgang van het filter beweegt
[xii].
In dit voorbeeld
[xiii] is de nylonzak veel groter en veel meer gevuld. Hier lijken de randen geen gaten te hebben. De jongen in de video geeft aan dat hij niet zeker weet hoeveel kg er in de zak zit, maar hij gokt dat het 10 kg is. Ik heb daar mijn twijfels bij. De zak lijkt niet gevuld genoeg om 10 kg te wegen. Daarnaast tilt hij met groot gemak met een arm deze zak op. Gelet op zijn bouw lijkt het mij sterk dat 10 kg tillen met een arm zo makkelijk zou gaan.

Het tweede nadeel is dat dit filter nieuw buiten budget ligt, het zal dus een tweedehands filter moeten worden. Nu hoeft dat zeker geen probleem te zijn. Bij een tweedehands aquarium zit vrijwel ook altijd een tweedehands filter. Een aquarium is echter van buitenaf wel iets makkelijker te beoordelen hoe ermee om is gegaan en of het nog werkt dan een filter. Daarnaast is de reden van verkoop belangrijk omdat er genoeg filters met problemen zijn waar mensen vanaf willen en deze via internet te koop aanbieden.

Dan de Superfish X-Pro 2000. Het nadeel van de Superfish is dat hier geen reviews over te vinden zijn. Superfish is een Nederlands merk, maar Superfish wordt gemaakt in China. Daar vinden heel veel mensen wat van. Kortgezegd, goedkope rommel. Toch wil ik een lans breken voor Superfish. Heel veel andere merken laten hun apparatuur ook in China fabriceren. Denk bijvoorbeeld aan Sony. Ook in heel andere branches is het heel gewoonlijk om producten in China te produceren. Zara, H&M, maar ook Nike fabriceren hun veel van hun producten in China. En Nike staat toch niet echt bekend als rommel. Daarnaast kan er ook kwaliteit komen uit China. Kijk bijvoorbeeld eens naar Huawei. Scherp geprijsde toestellen die niet onderdoen voor de concurrentie en daardoor een steeds groter marktaandeel in Europa weten te veroveren. Dat het al jaren wordt verkocht geeft ook aan dat ze iets goed doen. Pondguru heeft een videoreview van Superfish op zijn kanaal staan. Daarin is hij positief over het merk. Verder zijn er geen reviews te vinden over de laatste modellen. Wel vond ik reviews van de filters van All Pond Solutions, wat in sommige landen ook wordt verkocht onder de naam SunSun. Dit merk is ook van Chinese makelij. Een niet uitvoerige zoektocht laat zien dat mensen ook positief zijn over de kwaliteit van deze filters. Degelijke kwaliteit en niet betalen voor het merk wat erop staat. Ik noem deze merken niet alleen omdat het in China wordt gemaakt, ze lijken namelijk ontzettend veel op de Superfish X-Pro 2000. Ze hebben ook nagenoeg dezelfde specificaties. Het zal mij niet verbazen als deze drie merken uit dezelfde fabriek rollen. Naast de online reviews was ook de videoreview van Pondguru over dit filter enthousiast.


Dan mijn beslissing, Eheim wint op naam, bewezen resultaten en op flowrate en filtervolume. Superfish doet niet veel onder op het gebied van flowrate en filtervolume en wint op ontwerp en gebruiksgemak. De prijs is nagenoeg gelijk, 140 euro tegenover 160 euro. Die 20 euro verschil is te verwaarlozen wanneer je een investering doet in een product dat jaren moet werken. Reviews van de Classic zijn goed, onderbouwde reviews van het merk Superfish en vergelijkbare filters zijn ook goed. De Classic-lijn bestaat al jaren. Een tweedehands model kán daardoor zo 10 jaar oud zijn. De Superfish is nieuw met 3 jaar garantie en een 24-uur service bij problemen. Om de hoek zit een aquariumzaak waar Superfish wordt verkocht. Bij problemen in de eerste 3 jaar ben ik in no-time voorzien van een nieuw filter. Dat verschil geeft voor mij de doorslag.








https://de.wikipedia.org/wiki/Eheim
[ii] https://www.jbl.de/nl/overview/section/22/de-onderneming-over-jbl
[iii] https://die-deutsche-wirtschaft.de/famu_top/sera-gmbh-heinsberg-umsatz-mitarbeiterzahl/
[iv] https://de.wikipedia.org/wiki/Tetra_GmbH
[v] http://ca-en.hagen.com/Fluval
[vi] https://www.oase-livingwater.com/en_EN/water-garden/meta/company/history.html
[vii]
[viii] https://aquaforum.nl/threads/ervaringen-superfish-x-pro-serie.167382/
[ix]
[x] https://aquaforum.nl/threads/eheim-classic-1500xl-vs-professionel-3-1200xl.167390/
[xi]
[xii]
[xiii]
 
Ik zie dat de opmaak niet geweldig is door de bronvermelding. Ik ga dat proberen te veranderen.
 
Filtermedia. Gebruik maar 1-2 liter (ipv kg) media per 100 liter aquarium inhoud.
Filtermateriaal weegt haast niks. 1 liter siporax is voor 200 liter aquarium.
 
Ik moet zelf zeggen dat ik een 1500XL tamelijk overkill vind voor een Rio 450 en wat je (en Pondguru in zijn video) zegt over de gegevens op de site van Eheim klopt niet. Wat de beste man in de video doet is de Engelse tekst op de Eheim site zo interpreteren dat het in zijn redenatie past, maar er staat wel degelijk dat de verschillende filters geschikt zijn voor aquariums "van/tot". In de originele Duitse versie is dit nog duidelijker dan in de Engelse, daar wordt namelijk letterlijk gesproken over "von/bis". Mijn eigen 2275 (waarbij ik de kritiek van Pondguru ook niet herken, ding draait al 3 jaar probleemloos) is dus geschikt voor bakken van 300-600 liter en houdt mijn bruto 400 liter ook prima schoon, terwijl dat volgens meneer Pondguru niet zou kunnen. Maar goed, hij moet zijn winkel ook draaiende houden en wil graag veel Biohome verkopen.
 
Leuk geschreven artikel en ik kan het in grote lijnen met je eens zijn. Wat ik nog een beetje mis in het overzicht van filters is het wattage, wat mijn inziens een veel belangrijkere eigenschap is dan de opgegeven bruto liters per uur. Ik heb zelf bijvoorbeeld een JBL 900 series filter van 11w met een flow van 900 l/u en een eheim classic 2215 met een vermogen van 15w en een flow van 620 l/u. In de praktijk geeft die Eheim flink wat meer stroming dan de JBL, terwijl dit volgens de specificaties niet zo zou moeten zijn.. Tot je naar het vermogen kijkt. Om de netto liters per uur te voorspellen kun je dus beter naar het opgenomen vermogen van de motor kijken.

Ik ben een fan van de manier waarop Pondguru zijn filters indeelt echter met de video "Why your filter is too small" dan weer niet. Zijn filosofie is dat je altijd voor een zogenaamde 'full-cycle' moet gaan en dat wil dus zeggen Nh3 -> No2 -> No3 -> N2 (stikstofgas). Die laatste stap is het meest lastige en heb je veel media voor nodig en een zuurstofarme omgeving. Zijn biohome medium biedt dat, maar dan heb je er wel veel van nodig. Daarom zegt hij in zijn video ook dat je filter te klein is. Als we echter kijken naar wat de meeste aquarianen als een ingedraaid filter zien is dat tot de nitraat (No3) fase en dat is veel gemakkelijker te bereiken met minder filtermedia. Dan is je filter ineens wel voldoende en heb je helemaal geen 30 liter bakken nodig om je aquarium te filteren. Planten gebruiken het nitraat en wat over blijft gaat er vanzelf uit met water verversen.

Welk filter je uiteindelijk kiest is wat mij betreft dan ook niet zo heel belangrijk. Zelf ben ik zo iemand die de classic range van eheim erg handig vind omdat het gewoon lekker simpel is. Je hebt een pot waar onderin water binnen komt en bovenin er weer uit waardoor je geen kans op bypass hebt. Ook is het grote voordeel van eheim de beschikbare onderdelen. Zelfs filters van 30 jaar oud kun je nog een nieuw asje, pakking of rotor voor bestellen. Hoe dit zich bij andere merken gaat ontwikkelen moet de tijd leren.

SuperFish is een relatief nieuw 'merk' en hun 3 jaar garantie met 24 uur service is inderdaad best aantrekkelijk. Ik zet 'merk' wel tussen aanhalingstekenen want zij zijn geen merk wat zich bezig houdt met filters per se maar meer een rebrander van bestaande aquarium en vijver producten naar de Nederlandse markt (dozenschuiver). Ik kan mij dus best voorstellen dat ze over een aantal jaar een ander soort filter rebranden en je buiten de garantie nog moeilijk aan onderdelen kunt komen. Dat is echter maar een voorspelling van mij natuurlijk.

@Lecturer in Recent Runes Grappig dat je dat zegt want ik heb altijd bij Pondguru en zijn Eheim doos oplezen stukjes hetzelfde gevoel. Hij leest de vanaf lijn als ongeveer, verkeerde interpretatie maar wellicht komt dit door dat ze in Duitsland weer niet zo geweldig zijn in Engels. Ik moet er altijd wel een beetje om lachen. En waarom hij dus altijd vindt dat een filter te klein is heb ik hierboven al beschreven, hij gaat dus uit van een full-cycle en wij meestal van een half-cycle.
 
@DanielHoogland Ik denk dat er ook echt een commerciële achtergrond achter zijn interpretatie zit, want het enige verschil tussen "about" en "approximately" is dat het een andere manier is om "ongeveer" te vertalen. Het Engels van de mensen die de teksten voor de Eheim site hebben gemaakt is prima, je komt op de site eigenlijk geen taalfouten tegen, maar door het minimale aantal liters als het realistische te geven ga je mensen richting de aanschaf van je producten sturen. Ik zou dan immers een te klein filter hebben, maar dat is met zijn producten wel op te lossen. En inderdaad, ik ben geen Pondguru fan. ;))

Wat overigens, in het geval van Eheim, wel opvallend is, is dat ze vaak een lager wattage (en dus inderdaad een lagere stroming) adviseren voor een bepaalde bak. Ik wou graag wat meer stroming (en een backup bij schoonmaak of, onwaarschijnlijk, storing) en heb enkel daarom een e902 bijgeplaatst. Ik zou echter nooit een 1500xl of 1200xl op mijn bak zetten, want ik hoef geen golfslagbad.
 
@DanielHoogland Ik denk dat er ook echt een commerciële achtergrond achter zijn interpretatie zit, want het enige verschil tussen "about" en "approximately" is dat het een andere manier is om "ongeveer" te vertalen. Het Engels van de mensen die de teksten voor de Eheim site hebben gemaakt is prima, je komt op de site eigenlijk geen taalfouten tegen, maar door het minimale aantal liters als het realistische te geven ga je mensen richting de aanschaf van je producten sturen. Ik zou dan immers een te klein filter hebben, maar dat is met zijn producten wel op te lossen. En inderdaad, ik ben geen Pondguru fan. ;))

Wat overigens, in het geval van Eheim, wel opvallend is, is dat ze vaak een lager wattage (en dus inderdaad een lagere stroming) adviseren voor een bepaalde bak. Ik wou graag wat meer stroming (en een backup bij schoonmaak of, onwaarschijnlijk, storing) en heb enkel daarom een e902 bijgeplaatst. Ik zou echter nooit een 1500xl of 1200xl op mijn bak zetten, want ik hoef geen golfslagbad.

Een golfslagbad heb je niet zo snel. Wij hebben 2x eheim classic 2215 op ons 180ltr aquarium (deze geven apart meer stroming dan jbl902), en dat gaat prima.
 
Ik denk dat er ook echt een commerciële achtergrond achter zijn interpretatie zit, want het enige verschil tussen "about" en "approximately" is dat het een andere manier is om "ongeveer" te vertalen.
Ik weet het niet. Hij heeft al jaren geen aquarium/vijver winkel meer he, hij verkoopt alleen dat biohome spul nog en doet tuin en vijver aanleg klussen. Dus een filter afkraken en een andere aanprijzen heeft hij commercieel gezien denk ik geen baat bij. Ik denk dat hij net zoals vele van ons gewoon een erg sterke mening heeft over wat goed en fout is.

Dat hele biohome verhaal heeft hij natuurlijk wel commercieel belang bij. Ik gebruik zelf wat van dat spul en het werkt prima, maar dat doet Siporax bijvoorbeeld ook.
 
Die PoundGuru is al wat langer bezig om discutabele adviezen te geven die er op neer komen om veel spullen van hem zelf te kopen. Verder schrijft Ts. dat er weinig te vinden is over de plaatsing van een nieuwe dubbele basket om zo de 1501 en 901 types van JBL om te zetten naar 1502 en 902. Wanneer hij eens goed rondkijkt, op deze site onder meer, zijn er wel degelijk ervaringen naar voren gebracht. Die overigens ook altijd goed waren. Verder zou ik bij filters ook graag de ervaringen over werkelijke aantal liters per uur filtercapaciteit zien. Gerelateerd aan het vermogen van een filter. Ook hier is JBL een van de weinigen die hier openheid op geven door netto waardes in hun beschrijvingen op te nemen.
 
Verder zou ik bij filters ook graag de ervaringen over werkelijke aantal liters per uur filtercapaciteit zien. Gerelateerd aan het vermogen van een filter. Ook hier is JBL een van de weinigen die hier openheid op geven door netto waardes in hun beschrijvingen op te nemen.

Waar doet JBL dit dan? Ik kan het nog op de site nog in de documentatie vinden, maar ik kan er natuurlijk overheen kijken.
 
Waar doet JBL dit dan? Ik kan het nog op de site nog in de documentatie vinden, maar ik kan er natuurlijk overheen kijken.
Ergens in de handleiding van die filters staat een stukje over het werkelijke pompvermogen. Om JBL nou te prijzen over hun openheid hierover vind ik wat ver gaan. Misschien als ze het gewoon bij de normale specificaties hadden neergezet.

Hier en snippet uit de handleiding:
Screenshot_11.png
 
Dat zijn getallen met nieuw materiaal erin dus trek daar nog maar weer wat af ivm de vervuiling.
 
Laatst bewerkt:
wow , goede topic met veel infomatie, top gedaan

superfish x-pro 2000; dit was mijn allereerste buitenfilter, draait nu nog op mijn 1,20 bak. ervaring heel slecht. ten eerste het LAWAAI, de pomp produceert een hoop herrie in je kamer. ten 2de de kickstart; deze heeft 1 keer gewerkt bij de opstart, daarna werkte de kick start al niet meer, dus ik moet met de gieter de pomp vullen met water, anders krijg je deze niet meer aan de praat!!

op mijn 1,60 bak heb ik alles van JBL, dit bevalt prima.
 
Precies John, daar vind ik dat bijvoorbeeld eheim veel dichter bij het werkelijke debiet zit dan bijvoorbeeld een JBL. Die zogenaamde NULLASTGEGEVENS van JBL trek ik bijvoorbeeld al mijn vraagtekens bij, ik zou het graag doen maar heb geen mogelijkheid dit te testen. Op mij komt het in ieder geval over als pure marketing. We maken de e902 een 900 l/u pomp zodat die op papier erg goed lijkt maar in de praktijk zit je op 300 l/u. Kijk naar het opgenomen vermogen en laat die debiet berekeningen voor wat het is, onzin.

Toch had ik voor de casus van de TS en het budget hiervan gekozen voor een nieuwe JBL e1502 omdat dit filter praktisch is en goed gevuld kan worden. Daarnaast had ik wellicht nog een eheim classic 2215 van marktplaats geplukt en die erbij laten draaien.
 
Precies John, daar vind ik dat bijvoorbeeld eheim veel dichter bij het werkelijke debiet zit dan bijvoorbeeld een JBL. Die zogenaamde NULLASTGEGEVENS van JBL trek ik bijvoorbeeld al mijn vraagtekens bij, ik zou het graag doen maar heb geen mogelijkheid dit te testen. Op mij komt het in ieder geval over als pure marketing. We maken de e902 een 900 l/u pomp zodat die op papier erg goed lijkt maar in de praktijk zit je op 300 l/u. Kijk naar het opgenomen vermogen en laat die debiet berekeningen voor wat het is, onzin.

Nou ik had een 2217 met 1000 liter en nu een 1502 en zonder na te meten lijkt me de uitstroom krachtiger van de 1502 maar goed of dat 1/3 meer is dat durf ik niet te zeggen. De 1502 heeft wel meer ruimte voor de bacterien dan een 2217. Wel belangrijk met een bak met 5 behoorlijk vervuilende Manen.
 
Waar doet JBL dit dan? Ik kan het nog op de site nog in de documentatie vinden, maar ik kan er natuurlijk overheen kijken.

In elke gebruiksaanwijzing van het desbetreffende filter staat dit vermeldt. Deze gebruiksaanwijzingen zijn ook gewoon op het internet door te lezen. Zo weet ik dat een JBL 902 een 900 l/h bruto waarde kent en netto geeft men 400 l/h aan. Dit filter heeft een vermogen van 11 Watt. Voor 1502 geeft men een 1400 l/h bruto waarde terwijl er netto 900 l/h door het filter stroomt. Het vermogen van dit filter is 20 Watt. Dat vermogen is erg belangrijk om erbij te vermelden in samenhang met het debiet. Over deze belangrijke samenhang wordt over het algemeen ook te weinig gezegd.
 
Ergens in de handleiding van die filters staat een stukje over het werkelijke pompvermogen. Om JBL nou te prijzen over hun openheid hierover vind ik wat ver gaan. Misschien als ze het gewoon bij de normale specificaties hadden neergezet.

Hier en snippet uit de handleiding:
Bekijk bijlage 298741
Nou ja deze specificaties kunnen wel degelijk op het net, dus zonder aankoop, gezien worden. Zo staan ook deze gebruiksaanwijzingen gewoon op het net. Tot nu toe kwam ik nog geen andere producent tegen die dit ook doet.
 
Nou ik had een 2217 met 1000 liter en nu een 1502 en zonder na te meten lijkt me de uitstroom krachtiger van de 1502 maar goed of dat 1/3 meer is dat durf ik niet te zeggen. De 1502 heeft wel meer ruimte voor de bacterien dan een 2217. Wel belangrijk met een bak met 5 behoorlijk vervuilende Manen.
Je moet altijd een debiet vermelden in samenhang met het vermogen!
 
Nou ik had een 2217 met 1000 liter en nu een 1502 en zonder na te meten lijkt me de uitstroom krachtiger van de 1502 maar goed of dat 1/3 meer is dat durf ik niet te zeggen. De 1502 heeft wel meer ruimte voor de bacterien dan een 2217. Wel belangrijk met een bak met 5 behoorlijk vervuilende Manen.

Dat mag je bij een verschil van 400 l/u bruto ook wel verwachten, toch? Aan de andere kant leek mijn 902 (eigenlijk geupgrade 901) harder te spuiten uit de uitstroom dan de 2275, maar daar zal ook het verschil in slangmaat meespelen.

In elke gebruiksaanwijzing van het desbetreffende filter staat dit vermeldt. Deze gebruiksaanwijzingen zijn ook gewoon op het internet door te lezen. Zo weet ik dat een JBL 902 een 900 l/h bruto waarde kent en netto geeft men 400 l/h aan. Dit filter heeft een vermogen van 11 Watt. Voor 1502 geeft men een 1400 l/h bruto waarde terwijl er netto 900 l/h door het filter stroomt. Het vermogen van dit filter is 20 Watt. Dat vermogen is erg belangrijk om erbij te vermelden in samenhang met het debiet. Over deze belangrijke samenhang wordt over het algemeen ook te weinig gezegd.

Inmiddels heeft @DanielHoogland het al laten zien, inderdaad. En vermogen heeft natuurlijk zijn effect op het debiet, maar dat zal de inhoudt qua filtermaterialen ook hebben. Wat mij voornamelijk nog wel eens verbaast is dat Eheim met minder vermogen en doorstroom meer meent te kunnen filteren. Ze zijn over het algemeen namelijk zuiniger dan JBL, bij een vergelijkbare geadviseerde minimale en maximale inhoud van de bak. Mijn 2275 kan theoretisch tot 600 liter en de 1502 tot 700, terwijl de Eheim kleiner is en minder vermogen en stroming geeft.
 
Dat mag je bij een verschil van 400 l/u bruto ook wel verwachten, toch? Aan de andere kant leek mijn 902 (eigenlijk geupgrade 901) harder te spuiten uit de uitstroom dan de 2275, maar daar zal ook het verschil in slangmaat meespelen.



Inmiddels heeft @DanielHoogland het al laten zien, inderdaad. En vermogen heeft natuurlijk zijn effect op het debiet, maar dat zal de inhoudt qua filtermaterialen ook hebben. Wat mij voornamelijk nog wel eens verbaast is dat Eheim met minder vermogen en doorstroom meer meent te kunnen filteren. Ze zijn over het algemeen namelijk zuiniger dan JBL, bij een vergelijkbare geadviseerde minimale en maximale inhoud van de bak. Mijn 2275 kan theoretisch tot 600 liter en de 1502 tot 700, terwijl de Eheim kleiner is en minder vermogen en stroming geeft.
De Eheim heeft 16 Watt vermogen, of het debiet dan ook 600 l/h is weet ik niet, en de 1502, inderdaad, 20 watt vermogen maar heeft een netto debiet van 900 /h!
 
Tsja vermogen en debiet is een dingetje waar we altijd over steggelen maar natuurkundig is er een vaste verhouding wat je kan doen met een bepaald vermogen. Als een aquarium filter fabrikant een manier heeft uitgevonden om met minder vermogen meer te pompen, kan die veel meer geld verdienen met dat concept dan aquarium filters maken. Het is dan ook onwaarschijnlijk dat er verschil zit in pompvermogen tussen de verschillende merken als het wattage en weerstand in het 'systeem' gelijk is. Woorden als eco-line en more efficiency zijn maar marketing termen die geen invloed op de praktijk hebben.
 
Tsja vermogen en debiet is een dingetje waar we altijd over steggelen maar natuurkundig is er een vaste verhouding wat je kan doen met een bepaald vermogen. Als een aquarium filter fabrikant een manier heeft uitgevonden om met minder vermogen meer te pompen, kan die veel meer geld verdienen met dat concept dan aquarium filters maken. Het is dan ook onwaarschijnlijk dat er verschil zit in pompvermogen tussen de verschillende merken als het wattage en weerstand in het 'systeem' gelijk is. Woorden als eco-line en more efficiency zijn maar marketing termen die geen invloed op de praktijk hebben.

En dat maakt het nu juist zo interessant dat de verschillende fabrikanten voor een bepaalde inhoud een verschillend wattage/debiet/filterinhoud aangeven. Een 2275 doet dus max. 600 liter met 16 watt en 1250l/u, een 2217 hetzelfde met 20 watt en 1000 l/u, terwijl de e1502 met 20 watt en 1400 l/u tot max 700 liter zou gaan. Pak je er vervolgens Fluval bij dan kan de G6 600 liter aan, maar heeft daar maar liefst 27 watt en 2460 l/u voor nodig (waar dan volgens de Fluval site 1000 l/u "filter circulation" van over blijft). Hun 407 doet max 500 liter met 20 watt, 1450 l/u en 930 l/u filter circulatie. Schiet mij maar lek....
 
De Eheim heeft 16 Watt vermogen, of het debiet dan ook 600 l/h is weet ik niet, en de 1502, inderdaad, 20 watt vermogen maar heeft een netto debiet van 900 /h!
Ben, jij was hier toch het knutselmonster? Of gooi ik nu iemand anders door elkaar.
Maar jij kunt toch wel een flow metertje in elkaar knutselen.
Hier een link.

Maar ja, je zult vast op ali wel een goedkopere vinden.

Maar op zich zou je dan echt inzicht krijgen wat een filter doet.

Ik weet niet of een gardena water debiet meter ook gaat werken???
 
En dat maakt het nu juist zo interessant dat de verschillende fabrikanten voor een bepaalde inhoud een verschillend wattage/debiet/filterinhoud aangeven. Een 2275 doet dus max. 600 liter met 16 watt en 1250l/u, een 2217 hetzelfde met 20 watt en 1000 l/u, terwijl de e1502 met 20 watt en 1400 l/u tot max 700 liter zou gaan. Pak je er vervolgens Fluval bij dan kan de G6 600 liter aan, maar heeft daar maar liefst 27 watt en 2460 l/u voor nodig (waar dan volgens de Fluval site 1000 l/u "filter circulation" van over blijft). Hun 407 doet max 500 liter met 20 watt, 1450 l/u en 930 l/u filter circulatie. Schiet mij maar lek....
Filters met mandjes geven altijd meer liters per uur. Dat komt omdat een deel LANGS de mandjes stroomt.

Dit kun je testen. Door het onderste mandje de bodem dicht te plakken met tape. Er komt dan nog steeds water uit het filter.
Dit gaat dus langs de mandjes.

Daarom blijven die filters ook nog flink blazen terwijl ze moddervuil zijn.
 
En dat maakt het nu juist zo interessant dat de verschillende fabrikanten voor een bepaalde inhoud een verschillend wattage/debiet/filterinhoud aangeven. Een 2275 doet dus max. 600 liter met 16 watt en 1250l/u, een 2217 hetzelfde met 20 watt en 1000 l/u, terwijl de e1502 met 20 watt en 1400 l/u tot max 700 liter zou gaan. Pak je er vervolgens Fluval bij dan kan de G6 600 liter aan, maar heeft daar maar liefst 27 watt en 2460 l/u voor nodig (waar dan volgens de Fluval site 1000 l/u "filter circulation" van over blijft). Hun 407 doet max 500 liter met 20 watt, 1450 l/u en 930 l/u filter circulatie. Schiet mij maar lek....

Een Eheim 2217 doet bruto 1000 l/h dus zonder vaste massa! Een 1502 doet met dezelfde 20 watt, bruto dus 1400 l/h! (Netto overigens 900 l/h)
 
Ben, jij was hier toch het knutselmonster? Of gooi ik nu iemand anders door elkaar.
Maar jij kunt toch wel een flow metertje in elkaar knutselen.
Hier een link.

Maar ja, je zult vast op ali wel een goedkopere vinden.

Maar op zich zou je dan echt inzicht krijgen wat een filter doet.

Ik weet niet of een gardena water debiet meter ook gaat werken???

Dan zou ik naast mijn eigen filters ook andere filters moeten hebben om ze te testen om zo tot een vergelijk te komen....
 
En dat maakt het nu juist zo interessant dat de verschillende fabrikanten voor een bepaalde inhoud een verschillend wattage/debiet/filterinhoud aangeven. Een 2275 doet dus max. 600 liter met 16 watt en 1250l/u, een 2217 hetzelfde met 20 watt en 1000 l/u, terwijl de e1502 met 20 watt en 1400 l/u tot max 700 liter zou gaan. Pak je er vervolgens Fluval bij dan kan de G6 600 liter aan, maar heeft daar maar liefst 27 watt en 2460 l/u voor nodig (waar dan volgens de Fluval site 1000 l/u "filter circulation" van over blijft). Hun 407 doet max 500 liter met 20 watt, 1450 l/u en 930 l/u filter circulatie. Schiet mij maar lek....
Haha het is allemaal natte vingerwerk, zelfs tussen verschillende filters van hetzelfde merk. Het blijft een pot met filtermedia waar water doorheen stroomt. De fabrikanten zullen wellicht het bijgeleverde filtermedia mee nemen in de berekeningen, hoeveel m2 een bepaalde media claimt te hebben etc. Ik vind het vrij onbelangrijk want ik deel het filter toch opnieuw in ;)

Je kunt wel nuances aanbrengen in de bouw van een filter en zo meer debiet te krijgen, kijk bijvoorbeeld naar de interne filters van Juwel. Die hebben een low-flow gedeelte (onderste vak) waar je de biologische media in plaatst. Hierdoor houd je een hoge doorstroomsnelheid door je mechanische filter (bovenste vak) maar het totaal heeft minder weerstand dan dat je beide vakken in serie zou plaatsen. Is wat voor te zeggen en ik vind het een mooi idee. Of het perse nodig is? Ik denk het niet.

Bij gewone potfilters is er echter weinig verschil of je nu een eheim of jbl neemt. In beide gevallen stroomt het water eerst door een voorfilter (behalve bij de classic series) en zal daarna door x volume aan media heen gaan. Wat voor en hoeveel media je gebruikt en hoeveel weerstand dat geeft in combinatie met een pomp van een bepaald vermogen zal de capaciteit van het filter geven. Wat er ook op de doos staat.
 
Laatst bewerkt:
Een Eheim 2217 doet bruto 1000 l/h dus zonder vaste massa! Een 1502 doet met dezelfde 20 watt, bruto dus 1400 l/h! (Netto overigens 900 l/h)
Ik heb ze allebij gehad.
En heb de 2217 gehouden.

De flow vond ik nagenoeg hetzelfde wat uit de gevulde filters kwam. Maar de 2217 filtert beter.
Het water wordt veel schoner. Dat is mijn ervaring met die 2 filters.
Dus de 2217 staat hier nog steeds.
En het ding zuigt zo hard, dat als de watten te vies zijn, ze helemaal plat gezogen worden.
De flow tussen vuil en schoon filter is minimaal. Dus hij kakt niet in.
 
Dan zou ik naast mijn eigen filters ook andere filters moeten hebben om ze te testen om zo tot een vergelijk te komen....

Je mag hier de 901 en de 2217 komen testen Ben :DD :DD
 
Een Eheim 2217 doet bruto 1000 l/h dus zonder vaste massa! Een 1502 doet met dezelfde 20 watt, bruto dus 1400 l/h! (Netto overigens 900 l/h)

En dat vind ik dus bijzonder op basis van wat Daniel zei over natuurkunde.

@biljoenblik Ok, maar dan blijft mijn vraag staan waarom (bijvoorbeeld) Fluval zoveel meer stroom nodig heeft en zoveel meer l/u. Zijn die dan zo anders opgebouwd?
 
En dat vind ik dus bijzonder op basis van wat Daniel zei over natuurkunde.

@biljoenblik Ok, maar dan blijft mijn vraag staan waarom (bijvoorbeeld) Fluval zoveel meer stroom nodig heeft en zoveel meer l/u. Zijn die dan zo anders opgebouwd?
Of ik snap je vraag niet.

Maar het is toch logisch. Meer vermogen is meer debiet (l/u).

De enige verklaring waarom de jbl 150x met minder vermogen meer debiet heeft. Komt mijn inziens door de lekke mandjes die ze hebben.
In tegestelling tot Eheim, heeft jbl geen aparte buis om water naar de bodem te brengen.
Hebben de mandjes geen rubber afdichting. Zelfs niet de bovenste.
En ik heb dit filter gehad. En ook een Eheim prof 3.

De Eheims hebben een aparte buis voorzien van rubber. Om het water naar de bodem van het filter te krijgen.

Je hoeft geen natuurkundige te zijn, om te snappen dat bakjes op elkaar stapelen. Niet waterdicht is.
En bij jbl loopt buiten de bakjes (losse bakjes) het inkomende water. En door de bakjes het gefilterde water.
Mijn ervaring is dat er dus een deel ongefilterd water weer terug naar het aquarium gaat.

Daarom vind ik de classics zo goed. Er zitten geen gestapelde bakjes in. Water onder erin. En boven eruit.
 
Beide filters zijn inderdaad 20W. Ik vermoed dat Marcel deels een punt heeft, dat een bypass in de JBL zorgt voor meer debiet aan de uitgang maar ook dat JBL gewoon overdrijft met hun bruto debiet. Er is naar mijn weten geen 'regel' om hier eerlijk om te zijn, het is maar net hoe je een en ander meet en interpreteert als fabrikant.
 

Terug
Bovenaan