De lantis aquaria van Don1262


Heb er weer een nieuwe bak bij! Kon het niet laten een bod van 5 euro op een bak van 30l te doen op mp dus ik was net hoo hop op de fiets met een aquarium achterop. Onderweg nog mn handschoen terug gevonden die ik een paar uur daarvoor kwijt was geraakt 😄

Het is een bak van 35cm hoog dus er kunnen mooi planten in die wat hoger kunnen groeien. Dan kan ik hm als opvang voor planten en vissen gebruiken en wat planten uit laten groeien voor ik ze in mn aquarium stop (als ik ze afgeknipt heb bijvoorbeeld)

Keek ik net op marktplaats is er iemand anders die ook wel een bak heeft liggen die ik voor 5 euro mag... zit ik weer met dat dilemma... misschien dat mn wandelende takken wat groters kunnen gebruiken 🤔 ik pingel wat af daar 😂
 
Maak kennis met esmeralda. Zij is uitverkoren als zwangere garnaal tussen mn verzamelde baardalg. In een prachtig ingericht 80dL plastic soepbakje verlicht met de nieuwste generatie juwel kerstlampjes met handige aan en uit schakelaar en verwisselbare oplaadbare batterijen. Uitgerust met ingebouwd multifunctionel slangetje voor het af en aanvoeren van het water, maar ook om een volledig gehandmatiseerd co2 generator bubbeler op aan te sluiten (mn longen) ben benieuwd hoe esmeralda het zal gaan doen samen met de 20 slakken die ik er bij gedaan heb. Kijken of ze het mos nog is kaal kunnen vreten 😁 (ik wissel elke dag het water dus dat houd ik goed schoon)
 

Bijlagen

  • IMG_20221127_001431.jpg
    IMG_20221127_001431.jpg
    216.7 KB · Weergaven: 64
Hoeveel bakjes heb je nou ondertussen al? :)
Succes ermee he Don. (y)
 
Die generatie juwel lampen had ik nog niet eerder van gehoord...
 
Zo heb je wel maximaal waar voor je geld. 🤪
 
Hoeveel bakjes heb je nou ondertussen al? :)
Succes ermee he Don. (y)
20l met garnaal, 60l is mn OG bak met mn fantoomzalmpjes en neontetras en baby ancistrussen, een 100l met vissen die ik nu nog kwijt moet zodat wat in mn 60l zit hopelijk naar de 100l kan (ligt aan de ancistrussen hoe dat loopt) en nu een 30l voor mn planten zonder filter of verwarming. Alleen zit ik heel erg te denken om mn 30l als een langdurig opstart project te zien. En de komende maand goeie voorbereidingen te nemen. Dan kan het best zijn dat mn garnalen daarnaar toe verhuizen, want de garnalenbak is niet echt mooi ingericht vind ik zelf. Ik twijfel nog veel 😆 heb gisternacht nog helemaal zitten bedenken wat ik zou kunnen doen om mn eigen filter te maken. Ben dr erg enthausiast over ik hoop dat mn plan gaat werken 🤔 binnenkort een lijmpistool halen 😁
 
Zo heb je wel maximaal waar voor je geld. 🤪
Ja echt totaal voor de sfeer ook ik verwacht natuurlijk niet dat dat enige waarde voor de mos en baardalg zou hebben😄 overdag staat de garnaal voor het raam en savonds doe ik hm 1 of 2 uurtjes aan bij de tv en kan ik vanaf de bank af en toe esmeralda observeren :p mn garnalenbak is momenteen helemaal achteraan verstopt achter mn 100l en ik moet dr wat op verzinnrn want ik kan dr amper van genieten zo. Zou ze of op me venster of op mn salontafel willen maarja om nou een aquarium op me salontafel te leggen. Ik weet niet of dat volgens de etiketten zo mag 😂 bezoek klaagt al over mn thee en suiker die ik op mn salontafel heb liggen 😂
 
Je bent hier dus niet zo fan van @BlupGup ? 😂(Slakken)
 

Bijlagen

  • VID_20221125_034936.mp4
    48.5 MB
Hebben baby ancistrussen altijd zn gouden buik in het begin, of komt dat omdat hij transistrus is?
 

Bijlagen

  • IMG_20221125_123653.jpg
    IMG_20221125_123653.jpg
    106 KB · Weergaven: 44
Je bent hier dus niet zo fan van @BlupGup ? 😂(Slakken)
Van posthoornslakken zeker wel! Blaashorenslakken zijn ook mooi, vooral als ze mooi groot worden (meestal niet aquaria) alleen de voortplantingssnelheid ligt veel te hoog.
Daarnaast ook appelslakken en een enkele tylo rondkruipen die ik af en toe tegenkom.
 
Van posthoornslakken zeker wel! Blaashorenslakken zijn ook mooi, vooral als ze mooi groot worden (meestal niet aquaria) alleen de voortplantingssnelheid ligt veel te hoog.
Daarnaast ook appelslakken en een enkele tylo rondkruipen die ik af en toe tegenkom.
Ohh ja dat herken ik wel de posthoorn is bij mij ook heel erg dominant. Het zou me niet verbazen als ze me helana slakken op hebben gegeten die heb ik ook al een tijdje niet gezien 😂🤪
 
Daarnaast ook appelslakken en een enkele tylo rondkruipen die ik af en toe tegenkom.
Ja, die tylomelania. Daar heb ik een bak vol van. Geweldige slakken. Zo mooi om te zien hoe ze bewegen.
 
Ja, die tylomelania. Daar heb ik een bak vol van. Geweldige slakken. Zo mooi om te zien hoe ze bewegen.
Ja die heb ik nog niet met me planten mee gekregen :') ik heb w pik zwarte posthoornslakken 😄
 

Bijlagen

  • IMG_20221109_230836.jpg
    IMG_20221109_230836.jpg
    611.8 KB · Weergaven: 41
Net een ritje van 20 km achter de rug, thuis gekomen met 16 visjes: 9 gupz, 5 neontetras en 2 otocinclus. Gratis kunnen afhalen omdat ze daar in de weg stonden en nu nog even goeie fotos maken zodat de guppys verkocht/vergeven kunnen worden. De rest past bij mij dr nog wel bij 😄 zitten best wel mooie guppys bij. Ik verwacht niet dat ik jongen krijg mn roodoogzalmen zijn meedogenloos en mn barbelen brutaal. Hebben die ook weer wat te doen. Fotos gaan snel volgen 😄
 
Mn nieuwe aanwinst, hoe het momenteel in mn bakken zwemt en een lief poesvisje die zichzelf compact op de bank heeft geplaatst😂
 

Bijlagen

  • IMG_20221201_215442.jpg
    IMG_20221201_215442.jpg
    603.8 KB · Weergaven: 43
  • IMG_20221201_220007.jpg
    IMG_20221201_220007.jpg
    666.4 KB · Weergaven: 42
  • IMG_20221201_214950.jpg
    IMG_20221201_214950.jpg
    245.4 KB · Weergaven: 57
  • IMG_20221201_213615_1.jpg
    IMG_20221201_213615_1.jpg
    419.9 KB · Weergaven: 55
  • IMG_20221201_213606.jpg
    IMG_20221201_213606.jpg
    460.1 KB · Weergaven: 53
Daar kunnen nog makkelijk 10 guppen bij joh!
 
Daar kunnen nog makkelijk 10 guppen bij joh!
Eerlijk delen ik de helft van jou jij de helft van mij 😂

Eerlijk gezegd begin ik die guppys wel te waarderen. Dr zitten alleen van die saaie zalmpies in mn bak ik dacht eerst het zal wel maar die zwemmen dr ook maar rond zonder dat ik me gebonden voel dan houd ik liever de guppys. Ik vind er sommige alleen zo saai uitzien maar ze zijn wel leuk en klein dus ik zie wel dat zijn mannetjes zeker 😀
 
Eerlijk delen ik de helft van jou jij de helft van mij 😂

Eerlijk gezegd begin ik die guppys wel te waarderen. Dr zitten alleen van die saaie zalmpies in mn bak ik dacht eerst het zal wel maar die zwemmen dr ook maar rond zonder dat ik me gebonden voel dan houd ik liever de guppys. Ik vind er sommige alleen zo saai uitzien maar ze zijn wel leuk en klein dus ik zie wel dat zijn mannetjes zeker 😀
Het nadeel is alleen dat het net konijnen zijn🙈🙈 Ze zijn wel prachtig, geniet ervan:)
 
Even wat mooie fotos van mn mooiste gups en een videotje gemaakt. Vind ze eigenlijk wel onwijs mooi ik had veel eerder gups moetsn houden 😂
 

Bijlagen

  • VID_20221203_024418(1).mp4
    25.8 MB
  • IMG_20221203_030503.jpg
    IMG_20221203_030503.jpg
    228.3 KB · Weergaven: 39
  • IMG_20221203_030515.jpg
    IMG_20221203_030515.jpg
    203.7 KB · Weergaven: 43
  • IMG_20221203_030520_1.jpg
    IMG_20221203_030520_1.jpg
    229.8 KB · Weergaven: 42
  • IMG_20221203_030533_1.jpg
    IMG_20221203_030533_1.jpg
    264.9 KB · Weergaven: 43
Vind ze eigenlijk wel onwijs mooi ik had veel eerder gups moetsn houden 😂
Ik heb ook sinds een week of 2 guppen in mijn bak en denk er net hetzelfde over..
Het zijn kleurrijke,actieve visjes he :)
Geniet ervan.
 
Het zijn kleurrijke,actieve visjes he
Ja eigenlijk precies wat ik zoek terwijl ik vorige week nog bijna tegen iemand zei, die guppen vind ze maar een onaantrekkelijk raar lichaam hebben dan vind ik de vorm van een zalm of tetra wat "stoerder" maar als ik did sierlijke staarten en die mooie rode en blauwe kleuren en reflexie zie kijk ik er anders naar. een foto doet gups niet tengoedde dat heb ik wel gemerkt! In het echt is het zo veel mooier 😄
 
Aantal weken zijn verstreken, weer wat avontuurtjes beleefd! Ik zal ze kort samenvatten en binnenkort wat meer fotos en uitgebreide verhalen vertellen.

Ik ben bij heevis langs geweest in eindhoven, best een leuke winkel!, Werd er jammer genoeg fout geïnformeerd maargoed dat is niets apparts wat winkels betreft. Maar ik was tenslotte op safari daar en niet voor advies. Ben alle mooie bakken langs gestruind en best wat leuke dingen gezien! Meer volgt! (Moet ff videos editten)

Mn 100l, de behandeling tegen vinrot en jeuk bij een aantal vissen is geslaagd. Na wat waterwissels zijn mn guppen in mn bakken terrecht gekomen. Ze zijn ook allemaal stuk voor stuk goed geland, geen turbulentie ondervonden!

Ben de bakken lekker aan het wisselen. Ik laat tegenwoordig de koffiefilter er tussen uit en gebruik een zuurstofsteentje om alles in nn aquarium te houden tijdens het wisselen dus het gaat iets sneller. En heb verschillende manieren geprobeerd te wisselen om het spannend en leuk te houden.

De 60l draait ook nogsteeds prima, minder voeren minder afval, pompje draait stabieler. Sommige baby ancistrussen lijken nog mager maar ik weet niet of dit ondervoedheid is of een andere rede heeft. Momenteel lijken er 3 wat mager terwijl de rest allemaal hard groeit en volle buikjes hebben dus ik vermoed dat ze een beetje slechte kweek zijn (eerste kweek van de vis)
Slakken hebben ook meer als genoeg te doen in mn 60l want daar stop ik veel groenvoer in voor de ancistrussen

Mn 20l garnalenbak draait ook nog prima, mos groeit lekker en al het vieze filtermateriaal beland allemaal in de bak, voedsel genoeg alleen nog een paar gevallen van ring of death. Heb er geen dood gezien maar ik zit er ook niet met me neus op. Ik zit er aan te denken snel alles ergens anders heen te verhuizen

ik heb namelijk nog een 30l klaar staan en ik ben nogsteeds aan het worstelen met iedeen over hoe het er uit moet gaan zien. Dit word mn eerste bak waar ik voorbereidingen voor tref. De rest is allemaal gelopen zoals het liep maar hier wil ik echt de tijd voor nemen (gedoomed op teleurstellingen als iets niet gaat zoals ik wil maargoed)

ik heb wat eisen wat dit project betreft en elk vergt weer een andere oplossing. Maar dit verklap ik nog niet. Als het af is vertel ik hoe en wat en zal ik fotos delen enz

"Korte" samenvatting en hier nog is een fototje als voorproef op wat nog komen zal!

Wanneer het zonlicht het aquarium in schijnt:
IMG_20221218_215354.jpg

IMG_20221215_142717_1.jpg
 
Fijn om te zien dat het bij jou goed gaat. Maar ff de vraag waarvoor je het koffiefilter eigenlijk gebruikte bij een aquarium. Normaal gesproken verwacht ik eerder dat je dat gebruikt als @jessicapilon op bezoek komt voor een bakkie oploskoffie. :D

Wat voor voer geef je de ancistrus en de kleintjes?

En idd, Heevis heeft een leuke winkel. Ook voor watertesten erg goed bezig.
 
Laatst bewerkt:
Maar ff de vraag waarvoor je het koffiefilter eigenlijk gebruikte bij een aquarium.
Omdat ik het interessant vond te onderzoeken wat uit het aquarium komt en ik in het filter kon opvangen 😄 toen had ik het laatst met iemand over micro en macro bioloog en hoe die zich voortplanten en dat ook door het water drijft. Maar toen kwamen we tot de conclussie dat ik daar wel genoeg van heb, ook zonder koffiefilter. Dus zolang er nu maar geen baby garnalen uit me bak komen vind ik alles best 😆

Ik heb een stuk van een sok geknipt en als ik mn filters schoonmaak filter ik het water door de sok, al het prut blijft er in hangen en dan leg ik voorzichtig de stuk stof in mn garnalen bak. Dan peuzelen hun de restjes er tussen uit. Net zoals mn vieze filtersponzen die ik niet meer in me filter gebruik. Maar ik weet nog niet hoelang ik daar mee doorga want ik ben bang dat ik dan de bak wel héél erg bevuil.

Binnenkort hopelijk iets anders voor de garnalen met een sterker filter en meer filtraat. 😄 "Maar dat word een plantenbak met garnalen, geen garnalenbak met planten"
 
Wat moet ik nou weer hier van denken, uitsloverig gedrag😆 wat voor kleur komt er uit blauw en rood.. paars? Of krijg je dan zn nederlandse vlag iedee... Laat het dan toch maar geen frans zijn 🙊
 

Bijlagen

  • VID_20221219_234831.mp4
    27.5 MB
Eerste babygarnaal gespot 🎉 ik doe eens anders! Ipv beschuit met muisjes morgen toast met garnalen salade! Die draadjes op de achtergrond is geen plant maar filterwatten!
IMG_20221220_000829.jpg


Nog wat andere fotos gemaakt toen ik toch bezig was!
IMG_20221220_001338.jpg

IMG_20221220_001440.jpg

IMG_20221220_001410.jpg
 
Ik ben dus bij heevis geweest ze hadden daar hele apparte vissen en garnaaltjes! Vooral die witte dinosaurus! Wist niet dat zn beest bestond joh 😧
 

Bijlagen

  • YouCut_20221220_002951603.mp4
    81.4 MB

Mooie gup zeg! Je moest er toch een paar kwijt....?
 

Mooie gup zeg! Je moest er toch een paar kwijt....?
Haha jaa eigenlijk wel maar uiteindelijk vind ik ze veel mooier dan de rest 😆 ik had wat tegen guppen weet niet wat. Ik vind die vrouwtjes gewoon soms niet mooi. En het lichaam van een zalmpje vind ik mooier gevormd. Maar ik heb best wat zalmpjes nog waar ik van af wil 😄 ik weet ook niet hoeveel vrouwtjes guppen je moet hebben voor een groepje? Ze gaan allemaal achter de grote oranje aan op het moment 😄
 
Zo fftjes pause. Ik ben al heel de dag aan het rennen en springen. Had alleen nu pas door dat uiteindelijk alles om het aquarium draaide 😂

Ik was op de fiets naar best. Ik het meest geschikte moment: in de regen. Ik moest namelijk wat spullen ophalen die ik via wish had bestel: 2 pompjes, rietjes (van die echte plastic voor in het aquarium) en een lap filterdoekspons (zie fotos)
Nu kan ik weer lekker aan de gang in mn bak.

Dat zeg ik dan wel ik heb net de pakketjes uitgepakt maar ik ben al 3 uur bezig geweest met mn aquaruim her in te richten (gedeeltelijk)
Ik vond dat er te veel hoge planten aan de voorkant stonden en aan de achterkant te weinig.

Dus ik heb wat van die snelgroeiende spul achterin gedaan en mn 100 liter weer wat kaler gemaakt want sommige planten begonnen te verstikken met al dat groen 😮

Ik heb ook met wat zuignappies mn mos opgehangen in mn 60l aan de achterwand. Dat werkt best goed 😄

Ik heb ook nog wat levend voer mee genomen wat ik zometeen eens uit ga proberen 😄

De 2 fotos die niet zichtbaar zijn zijn van mn bakken, klik ze gerust aan 😄
 

Bijlagen

  • IMG_20221222_215557.jpg
    IMG_20221222_215557.jpg
    71.3 KB · Weergaven: 45
  • IMG_20221222_215507.jpg
    IMG_20221222_215507.jpg
    326.7 KB · Weergaven: 43
  • IMG_20221222_215447.jpg
    IMG_20221222_215447.jpg
    80.5 KB · Weergaven: 43
  • IMG_20221222_213508.jpg
    IMG_20221222_213508.jpg
    793.3 KB · Weergaven: 52
  • IMG_20221222_213457.jpg
    IMG_20221222_213457.jpg
    751 KB · Weergaven: 52
Je bakken staan er leuk bij hoor.👍 maar wat ga je met die rietjes doen?
 

Terug
Bovenaan