De lantis aquaria van Don1262


Ik koop voor de garnalen vaak zo n klein potje bij de super en spoel die even goed af en dan gaan ze er zo in. Kattebrokken zou ik niet aandurven.
Dat hele potje in 1 keer? :0 ik denk niet dat mn garnalen dat allemaal op kunnen zo veel zijn het er niet en ik pas op met overvoeren omdat ze al last van ring of death hebben. Maar 1 geven en de rest zelf op eten is nog best te doen. Krijg er bijna zin in kouwe spezieboon van maar dat is denk ik de honger 😂
 
Evt groenten zoals de boontjes in glas/blik in kleine porties invriezen. Goedkoper dan elke keer een heel potje kopen.

Ik zie je al bij de jumbo staan, heel gewichtig en met grote precisie, dat ene boontje af wegen.
 
10? 20? 50? Ikke niet zie D: jullie wel? Ik gok tussen de 10 en 20
 

Bijlagen

  • IMG_20221229_205315.jpg
    IMG_20221229_205315.jpg
    205.3 KB · Weergaven: 50
Je leest verkeerd af. Je moet van boven af de kleur aflezen ;) dus je zet de cuvette boven op de cijfers en kijkt dan van boven erin.
Ja daar hebben ze zwarte letters en cijfers ingeplaatst... Dus het maakt alles donkerder. Daarom heb ik de voorkeur een wit papier er onder te leggen en in het juiste licht te houden zodat er geen error is door vertekening. Ik zorg dat ik het niet recht in het licht houd en tegelijkertijd dat er geen schaduwen achter liggen want dat maakt alles een tint donkerder, als je hm op het papier legt word alles ook een tint donkerder. Of is dat echt zn gekke gedachte?
 
Even 2 mooie fotos omdat ik zo gek op mn aquariums ben❤️
mn 100l moet alleen echt nog vorm gaan krijgen 😮‍💨 ben nergens tevreden over en alle kleine aanpassingen lijkt het er niet veel beter op te maken (wel een beetje. Over een tijdje maar alles is op zn kop zetten 😄
 

Bijlagen

  • IMG_20221230_002644.jpg
    IMG_20221230_002644.jpg
    815.6 KB · Weergaven: 56
  • IMG_20221230_002703.jpg
    IMG_20221230_002703.jpg
    736.5 KB · Weergaven: 59
Ja daar hebben ze zwarte letters en cijfers ingeplaatst... Dus het maakt alles donkerder. Daarom heb ik de voorkeur een wit papier er onder te leggen en in het juiste licht te houden zodat er geen error is door vertekening. Ik zorg dat ik het niet recht in het licht houd en tegelijkertijd dat er geen schaduwen achter liggen want dat maakt alles een tint donkerder, als je hm op het papier legt word alles ook een tint donkerder. Of is dat echt zn gekke gedachte?
Ze zijn ontworpen om van bovenaf te bekijken en zeker niet van opzij en willicht nog met een rode dop erop. Als je niet wil aflezen waar de letters op de kaart staan, houd je de cutte aan een zijkant erbij, maar het is echt veel makkelijker als je de cuvette in de uitsparing zet.
 
Het is ook de enige echt betrouwbare manier. Voor de kleur is het namelijk ook belangrijk door hoeveel water je heen kijkt. Als je er recht bovenop kijkt is de lengte precies zoals bedoeld. Als je van opzij kijkt kun je daar weinig over zeggen omdat het buisje rond is.
Leuk om eens te proberen: na de meting eerst de helft van de vloeistof eruit kiepen en dan nog een voor de kaart houden. Je zult zien dat je dan op een lagere score uitkomt.
 
Waarom hangt die luchtsteen erin Don?
Esha 2000 en stress... Ik had een waterwissel gedaan, en een paar plantjes verschoven en gerommeld de laatste dagen. Maar toen begon me brokaar barbeel weer te schuren tegen dingen en een aantal vissen zwommen steeds langs het glas. Toen heb ik een zuurstofsteentje toegevoegd en werd het minder... Heb besloten maar weer een behandeling esha te doen voor 3-4 dagen. Gisteren water gewisseld en het is tot nu toe rustiger gebleven. Moet maar even aankijken hoe het loopt. Morgen weer een wissel en het steentje er misschien al uit, kijken hoe dat loopt. Misschien nog even een weekje dat steentje. Dan kan ik kijken of het schuren weg blijft en terug komt na ik het steentje weg haal. Hoop niet dat er iets ergs in mn bak zit :S denk dat ik mn brokaat en cherry barbeel een huisje moet geven met soortgenoten want hun zijn steeds het meest onrustig...
 
Ze zijn ontworpen om van bovenaf te bekijken en zeker niet van opzij en willicht nog met een rode dop erop. Als je niet wil aflezen waar de letters op de kaart staan, houd je de cutte aan een zijkant erbij, maar het is echt veel makkelijker als je de cuvette in de uitsparing zet.
Als ik andere tests zoek dan staan er geen letters en cijfers. Dan zpu je dus geen vertekening hebben. Druppeltesten zijn gewoon niet gemaakt om zoals de instructies zeggen, zo de teat af te lezen. De ronde glaasjes waar alles in moet slaat een schaduw op het witte vel als je er dan van boven af kijkt is alles een tint donkerder. Gisteren heb ik gelezen dat dit niet mag en je de test verkeerd afleest. Van boven af aflezen mag alleen bij ander soort glaasjes die speciaal ontworpen zijn geen schaduw af te geven. Dan heb ik het over glaasjes, maar dit is plastic en dat geeft een vertekening. Dan heb je nog die kleuren op het papier die als ik die er vlak naast leg een vertekening geeft aan mn test. Die rode dop helemaal. Maar wat denk je van de bolling van het water in de glaasjes die er bijna voor zorgt dat de test ook niet correct genomen kan worden. Druppeltesten zijn zo onbetrouwbaar. Waardeloos is het 😂 op de manier testen zoals jij zegt zou betekenen dat ik 5mg aan nitriet uit mn kraanwater heb komen. Dat lijkt me niet correct 😔 toen ik dat besefde begon ik heel anders te kijken naar hoe het gelezen moest worden. Ik dacht helemaal aan het begin dat mn aquarium steeds nitriet had ik werd er gek van. Bleek dat mn kraanwater precies de zelfde kleur roze gaf, zonder uberhaubt de druppels er in. Gewoon water.
 
Het is ook de enige echt betrouwbare manier. Voor de kleur is het namelijk ook belangrijk door hoeveel water je heen kijkt. Als je er recht bovenop kijkt is de lengte precies zoals bedoeld. Als je van opzij kijkt kun je daar weinig over zeggen omdat het buisje rond is.
Leuk om eens te proberen: na de meting eerst de helft van de vloeistof eruit kiepen en dan nog een voor de kaart houden. Je zult zien dat je dan op een lagere score uitkomt.
Daarom mag je niet in de schaduw kijken. Vanaf de bovenkant aflezen kan alleen met vierkante buisjes omdat die anders schaduw zou geven en je die er beter vlak langs kon houden ofzo maar ik snapte nog niet helemaal wat ze bedoelde. Wat ik wel snap is dat schaduw niet mag. uiteindelijk kijk ik door net zo veel vloeistof zo ongeveer. De vertekening die het in een andere hoek kijken geeft vergeleken met de vertekening die je krijgt door de schaduw is gigantisch. Als ik vanaf boven af kijk in het zelfde licht veranderd er niets maar als ik hm boven op een wit vel leg, en door de schaduw versnderd wit in grijs. Dan ligt het dus niet op een witte ondergrond. Dat komt door de manier waarop de buisjes gemaakt zijn. Plastic laat moeilijk ligt door. In een ideale test zonder errors zou die schaduw 100% weg zijn. En zou je idd door 1 vaste massa moeten kijken dus ik ben het er mee eens dat van boven af kijken (niet dat ik terug kan lezen in de instructies dat dat moet) misschien dan de meest correcte manier had moeten zijn. Maar het veroorzaakt zo veel meer errors. Denk maar aan die streepjes op de glaasjes die zo correct gezet zijn. Heel dat bedrijf denkt niet na over de test zelf.
 
Een kattenbrokje heb ik nog niet aangedurfd wat denken jullie? En voor me garnalen misschien. Das misschien wel heel erg voedzaam en veel eiwitten denk ik...
ik wel hoor je weekte deze eerst 10tal minuten voor ik deze in de bak gooi.
sommige korrels gaan dan al onder ,andere drijven af tot tegen de planten met 6a8 garnalen gaat die korrel zakken ,bij het zakken lossen de garnalen en begint hun zoektocht opnieuw.
hier krijgen ze alle groenten die bij ons op tafel komen .
Gisteren wast een gekookt spruitje maar bloemkool,witloof,sla,boontjes,broccoli,andijvie,paksoi,blad van paarenbloem,erwten...enz .
Wel ga ik alle groenten kort laten koken in een halfvol glas water 2min in de microgolf en laten afkoelen zo zakken de groentes uit zichzelf en verdwijnen die harde groentje vlugger in hun maag , euh hebben garnalen eigenlijk wel een maag.
Otocinclussen vinde trouwens ook zeer lekker.
 
Ik zou zeggen, neem eens contact met ze op. Dit bedrijf is altijd heel welwillend als het gaat om openheid en uitleggen.
Er zit niets anders op he 😂 ik waardeer ontzettend erg het mee denken nicole ❤️ ik ben gewoon een eigenwijs rot jong soms, we hoeven gelukkig niet altijd alles van elkaar aan te nemen, ongeacht wat de waarheid is natuurlijk. Ik ben blij dat je zelf nadenkt en het gewoon niet klakkenloos over neemt van een ander zoals ik 😊
 
ik wel hoor je weekte deze eerst 10tal minuten voor ik deze in de bak gooi.
sommige korrels gaan dan al onder ,andere drijven af tot tegen de planten met 6a8 garnalen gaat die korrel zakken ,bij het zakken lossen de garnalen en begint hun zoektocht opnieuw.
hier krijgen ze alle groenten die bij ons op tafel komen .
Gisteren wast een gekookt spruitje maar bloemkool,witloof,sla,boontjes,broccoli,andijvie,paksoi,blad van paarenbloem,erwten...enz .
Wel ga ik alle groenten kort laten koken in een halfvol glas water 2min in de microgolf en laten afkoelen zo zakken de groentes uit zichzelf en verdwijnen die harde groentje vlugger in hun maag , euh hebben garnalen eigenlijk wel een maag.
Otocinclussen vinde trouwens ook zeer lekker.
Tx! Ik denk ook niet dat 1 brokje veel kwaads moet kunnen. Voedzaam is het zeker! 😄 Die tip van de magnetron is ook super handig dan hoef ik niet elke keer een pannetje water te zetten met blancheren dat houd me steeds tegen vaker groente te geven! Ik denk dat garnalen een maag hebben ja. 😂 Wel is een garnaal met een sliert poep gezien? Ik dus vandaag voor het eerst. Nooit geweten dat die dat konden hebben maar waar ik vandaag was kregen ze goed te eten dat krijgen ze bij mij minder 🙈 afvalverwerkers zijn het hier net als de slankjes. Blijven uiteindelijk dieren natuurlijk. Maar waar houd het op 😂 moet ik me zorgen maken om elke bacterie die ik doorspoel. Dat is toch wel een onderwerpje wat blijft knagen maargoed ander verhaal 😋
 
Heel avontuur beleefd weer sjonge jonge..
Gisteren sprong ik van de bank, met me volle gewicht met me knie op ee punt van de tafel. Geweldig altijd, ik had het iedee dat hij doormidden moest zijn maar ik loop vrolijk rond.

Ik vandaag ipv fotos te laten maken ofzo gewoon aan de slag gegaan. Eerst bij mr A lang geweest.
Ik had planten voor hm mee genomen, had wat over en tja als hij vorige week zelf gegaan was had hij meer gehad. Maar hij kreeg zeker waar voor zn geld en heb er weer 5 euro aan verdiend. Voor iemand die niet werkt en gewerkt heeft voor dit bedrag voelt het toch maar goed en voel me er stiekem rijk door. Hij ook weer blij met de planten!

Ik ben ook. Lang geweest bij iemand anders. Die had een vraag naar slakken. Toevallig had ik die nog over! Vorige keer was ze hier en kreeg ik een heel mooi stuk mos die ik zelf nog niet had, en kwam ik met een mager aantal slakjes. Ik voelde me er zo lullig over ik denk ik kom er nog wel een boel brengen vertel me maar waar je woont!
Is toch lekker weer vandaag geweest die knallen vond ik maar niets.

Daar ook 2 euro aan verdient, die 7 euro gaat recht het aquariumpotje in denk ik maar 😄

Ik wilde naar petsplace toe voor filterzand! Het meest ideale zand voor de corydoras! Ik dacht zal lekker duur zand moeten zijn, nee hoor word ik grote zakken voor zwembaden verkocht. Speciaal bedoelt om niet dicht te slippen! Perfect denk ik. Ik kom daar aan. Hebben ze het niet! Ik denk jullie willen vast een zak bestellen. Nee hoor kon niet was buiten seizoen. Io vraag, weten jullie wnnwer dat seizoen ongeveer begint. Na wat gelul is het antwoord eindelijk ja tussen maart en juni zou het heel goed kunnen!

Ik denk juni!? Moet ik tot juni wachten tot ik het zand voor me corydoras kan regelen? Ze verkopen overal van die beesten maar nergens kan je passend zand vinden. This allemaal of de klein, of de scherp, of chemicaliën, of het slipt dicht, niet rond genoeg, noem maar op. Dan maar morgen naar hornbach bellen... Ik wil aan mn project beginnen 😔
 
@don1262 Joh, waarom zo moeilijk doen. :) Bij *KLIK* is het gewoon op voorraad. Heb je zo thuisbezorgd of rijd even langs bij een vestiging. Hopsakee
Je hebt gelijk waarom doe ik zo gebonden aan winkelvoorraad als ik het tegenwoordig online allemaal kan. Ik ben toe aan 2023 volgens mij 😂 ik ben me winterslaap te laat begonnen dit jaar... Heb teveel verantwoordelijkheden op het moment 😂
 
Heel avontuur beleefd weer sjonge jonge..
Gisteren sprong ik van de bank, met me volle gewicht met me knie op ee punt van de tafel. Geweldig altijd, ik had het iedee dat hij doormidden moest zijn maar ik loop vrolijk rond.

Ik vandaag ipv fotos te laten maken ofzo gewoon aan de slag gegaan. Eerst bij mr A lang geweest.
Ik had planten voor hm mee genomen, had wat over en tja als hij vorige week zelf gegaan was had hij meer gehad. Maar hij kreeg zeker waar voor zn geld en heb er weer 5 euro aan verdiend. Voor iemand die niet werkt en gewerkt heeft voor dit bedrag voelt het toch maar goed en voel me er stiekem rijk door. Hij ook weer blij met de planten!

Ik ben ook. Lang geweest bij iemand anders. Die had een vraag naar slakken. Toevallig had ik die nog over! Vorige keer was ze hier en kreeg ik een heel mooi stuk mos die ik zelf nog niet had, en kwam ik met een mager aantal slakjes. Ik voelde me er zo lullig over ik denk ik kom er nog wel een boel brengen vertel me maar waar je woont!
Is toch lekker weer vandaag geweest die knallen vond ik maar niets.

Daar ook 2 euro aan verdient, die 7 euro gaat recht het aquariumpotje in denk ik maar 😄

Ik wilde naar petsplace toe voor filterzand! Het meest ideale zand voor de corydoras! Ik dacht zal lekker duur zand moeten zijn, nee hoor word ik grote zakken voor zwembaden verkocht. Speciaal bedoelt om niet dicht te slippen! Perfect denk ik. Ik kom daar aan. Hebben ze het niet! Ik denk jullie willen vast een zak bestellen. Nee hoor kon niet was buiten seizoen. Io vraag, weten jullie wnnwer dat seizoen ongeveer begint. Na wat gelul is het antwoord eindelijk ja tussen maart en juni zou het heel goed kunnen!

Ik denk juni!? Moet ik tot juni wachten tot ik het zand voor me corydoras kan regelen? Ze verkopen overal van die beesten maar nergens kan je passend zand vinden. This allemaal of de klein, of de scherp, of chemicaliën, of het slipt dicht, niet rond genoeg, noem maar op. Dan maar morgen naar hornbach bellen... Ik wil aan mn project beginnen 😔
Superfish heeft ook mooi zand, hadden ze dat niet bij de petsplace?
 
Superfish heeft ook mooi zand, hadden ze dat niet bij de petsplace?
Ik vroeg naar alternatieven voor corys maar hij gaf toe dat ander zand gewoon veel sneller dichtslipt dan filterzand. Dus filterzand heeft wel echt mn voorkeur 😄
 
Oh, hier eigenlijk geen last van als er geen ornamenten opstaan. Zitten nu ook een lading slakken in de bodem.
 
Oh, hier eigenlijk geen last van als er geen ornamenten opstaan. Zitten nu ook een lading slakken in de bodem.
Ja en zo heb ik gehoord dat speelzand ook wel te doen is (met eventuele risicos in het begin tot de scherpte er van af is) en zonder zand met alleen grind hebben ze ook geen last van beschadigde snorharen en ontstoken kiewen. Maar als ik het doe dan wil ik het wel goed doen 😄

Ik bedenk me ook nu wel dat waarschijnlijk mn bodem van mn 100l er ook ooit uit gaat... Het blauw staat me niet aan, en ik wilt met beaarde bodems gaan werken in de toekomst. Maar eerst een een bioloog projectje starten. In iedergeval 3 lagen bodem maar dr was nog iets wat ik vergeten ben volgens mij..
 
Het zand van de hornbach (0,4 - 0.8 mm in verschillende kleuren) zal ook goed zijn. Ik heb dat in een van mijn bakken zitten, niets mis mee.
 
Het zand van de hornbach (0,4 - 0.8 mm in verschillende kleuren) zal ook goed zijn. Ik heb dat in een van mijn bakken zitten, niets mis mee.
Ik ben met filterzand wel heel erg gebonden aan 1 kleur natuurlijk.. maar de korrels zijn ronder waardoor er minder contactpunten zijn en het water beter door laat. Maar ik denk zeker niet dat er iets mis mee is. Sterker nog waar in de natuur ergens op aarde vind je zulke ronde korrels terug 😂 ik zou wel eens echt rivierbodem/zand willen hebben maarja dat is niet een onderneming die op het moment op me todolist staat 😋
 
Het zand van de hornbach (0,4 - 0.8 mm in verschillende kleuren) zal ook goed zijn. Ik heb dat in een van mijn bakken zitten, niets mis mee.
Weetje .. k had gewoon moeten kijken in de schappen. Wat een vreemde man is het daar. Hij was te druk om me vragen te beantwoorden, maar als ik dus op hun website kijk staat dat er bij hun 8 op voorraad zijn. Daarnaast hebben ze online alles gewoon op voorraad dus ze konden wel gewoon bestellen. Dat is ook de laatste keer dat ik met hem praat pff
 
Maaszand. Wordt zo uit de rivier gewonnen. In hele fijne maat verkrijgbaar maar ook grover zoals deze: https://www.multiquartz.nl/winkel/zand-grind/aquariumzand-1-2mm-maas-zak-25kg/

Is dus wel minder afgerond dan filterzand. Maar in een klein formaat denk ik niet dat een corydoras daar wakker van zal liggen.
Beetje jammer dat ik daar niet meer woon anders had ik het kunnen afhalen 😂 10 euro verzendkosten 😧 ik denk dat ik het bij de Hornbach probeer ze hebben nog 2200kg aan 25kgzakken filterzand op voorraad dus ik denk dat het wel goed komt 😄 het maaszand was overigens niet kleiner beschikbaar :(
 
Zo ik heb alle drijfplanten uit mn 60l gehaald, ze een klein beetje afgespoeld, en ik heb ze er uitgelaten @jessicapilon 😄 het voelt naakt zonder 😂 ik zal eens kijken wat dat doet 😋 ik heb ook gelijk eventjes precies de bovenkant van mn aquarium uitgehevelt om zeker te zijn dat er geen olien en raar water in zit. Dr bleven een beetje microbubbles op de oppervlakte hangen. En ik heb once and for all is mn filter uitgeknepen, op 1 of andere manier toch, blijft hij steeds goed vol raken. Onvermijdelijk met die schijtbeesten... maar schoon houden lukt wel steeds beter 😄 ze krijgen gewoon minder voer 😂 ben benieuwd wat dit met me stabiele waterwaardes doet. Mn bodem is met rust gelaten 🤔
 
Oeps is het al zo laat 😂 was even met "iets" bezig maar of het echt iets iets komen we vanzelf achter 😄
 

Bijlagen

  • IMG_20221231_034705.jpg
    IMG_20221231_034705.jpg
    122.4 KB · Weergaven: 55
  • IMG_20221231_033732.jpg
    IMG_20221231_033732.jpg
    364 KB · Weergaven: 55
  • IMG_20221231_033725.jpg
    IMG_20221231_033725.jpg
    406.2 KB · Weergaven: 48
  • IMG_20221231_033535.jpg
    IMG_20221231_033535.jpg
    81.2 KB · Weergaven: 52
Mooie foto s Don en ik adviseer om voortaan de wekker te zetten zodat je optijd je bed in kan;)
Het is wilskracht en discipline wat ontbreekt. En planning en structuur ook een beetje. Alles in verschoven dus het is niet makkelijk maar het zou mee kunnen helpen zo wekkertje :) zal vanavond netjes voor 12 uur in bed liggen 😂 soms twijfel ik ik kan natuurlijk ook gwn 24 uur door slapen tot dd volgende dag en dan de volgende dag optijd op, of een hele nacht doorhalen en optijd naar bed. Maar het is nog niet helemaal gelukt 😅 snachts vermaak ik me gewoon zo goed, dan kijken mn aquaruims zo mooi 😂
 

Terug
Bovenaan