De lantis aquaria van Don1262

@jessicapilon ik merk nu wel dat mn manndtjes fantoomzalmen een donkere kleur terug krijgen en ze zitten voor het eerst achter de dames aan! Zou het het vuurwerk zijn, de nieuwe plantjes (waarvan ik de naam wel benieuwd naar ben) of het gebrek aan de drijfalg (kroos)😂
 
Baby pleaaassee dikkie dik hoop dat het waar mag zijn!! Komt in gevangenschap eigeijk niet voor! 😧 Paar maanden geleden dacht ik eitjes te zien. Toen het slakken bleken te zijn ben ik een maand vanstreek geweest. Nou hoop ik toch dat het wat word 🤔
 

Bijlagen

  • VID_20221231_204708.mp4
    14.3 MB
@jessicapilon ik merk nu wel dat mn manndtjes fantoomzalmen een donkere kleur terug krijgen en ze zitten voor het eerst achter de dames aan! Zou het het vuurwerk zijn, de nieuwe plantjes (waarvan ik de naam wel benieuwd naar ben) of het gebrek aan de drijfalg (kroos)😂
Als je vuurwerk in de bak hebt gegooid dan zal dat de reden wel zijn:pp
 
Als je vuurwerk in de bak hebt gegooid dan zal dat de reden wel zijn:pp
Brabants bierbuikje! Carnaval in aantocht! 🎉😂 Vier het niet maar dat geeft niet, oud en nieuw nog maar net voorbij hop nieuwe feestdag wat was het volgende?
 
Het is wilskracht en discipline wat ontbreekt. En planning en structuur ook een beetje. Alles in verschoven dus het is niet makkelijk maar het zou mee kunnen helpen zo wekkertje :) zal vanavond netjes voor 12 uur in bed liggen 😂 soms twijfel ik ik kan natuurlijk ook gwn 24 uur door slapen tot dd volgende dag en dan de volgende dag optijd op, of een hele nacht doorhalen en optijd naar bed. Maar het is nog niet helemaal gelukt 😅 snachts vermaak ik me gewoon zo goed, dan kijken mn aquaruims zo mooi 😂
Is dat eigenlijk wel handig voor de vissen dat ze in de nacht zoveel aandacht krijgen? Ze moeten toch ook een beetje slaap pakken. En overdag is het licht, dus dan zal het wel niet lukken.
 
Is dat eigenlijk wel handig voor de vissen dat ze in de nacht zoveel aandacht krijgen? Ze moeten toch ook een beetje slaap pakken. En overdag is het licht, dus dan zal het wel niet lukken.
Klopt de vissen hebben een verstoord ritme door mij. Mn gordijnen zijn dicht vaak, ik sta op om 2 uur en om 3 uur smiddags gaan de lampen van het aquarium aan. Tot een uur of 3 snachts. Ik moet gewoon een timer kopen. Dan gaan de lichten om 12 uur uit en dan denk ik hé wat donker in huisz laat ik ook maar is gaan slapen 😂 dan mogen de vissen mij naar bed sturen 🙂
 
Volgens de kalender hier zijn 1,2 en 3 januari ook feestdagen;)
Ja morgen vieren we de eerste doorsnee werkdag van het jaar. En dinsdag is het de we gaan nog niet naar huis nog lange niet nog lange niet feestdag onder de eerste werkdagen van het jaar dag feest... 😂
 
Het is ook de enige echt betrouwbare manier. Voor de kleur is het namelijk ook belangrijk door hoeveel water je heen kijkt. Als je er recht bovenop kijkt is de lengte precies zoals bedoeld. Als je van opzij kijkt kun je daar weinig over zeggen omdat het buisje rond is.
Leuk om eens te proberen: na de meting eerst de helft van de vloeistof eruit kiepen en dan nog een voor de kaart houden. Je zult zien dat je dan op een lagere score uitkomt.
Van vooraf kijken zou misschien nog kunnen voor in het hele lage gebied te kunnen meten , dat doen ze bij zeewater in elk geval .
 
Op dit kleine stukje van 10 cm x 10 cm zijn wel 7 van de 10 plantensoorten in mn bak te zien! Kunnen jullie ze allemaal vinden 😄?
 

Bijlagen

  • IMG_20230101_215710.jpg
    IMG_20230101_215710.jpg
    690.3 KB · Weergaven: 53
Ik bekijk net mn vrouwtjes fantoomzalmen en ik vind ze er maar bol uit zien voor hun doen. Zo veel eten heb ik ze net ook niet gegeven... Paar dagen geleden zaten ze nog gek te doen. Gisteren ook al en vorige week was het met de neons en mn 2 danios (die ik sinds vorige week heb) ook raak. Die heb ik nog niet dik gezien. Maar volgens mij komt er een babyboom aan ofzo. Ik denk dat ik maar een kweek bakje ofzo moet aanschaffen ik wil niet dat de babys opgegeten worden 😧 mn garnalen bak zijn ook steeds meer en meer babys 😁 dit vraagt om meer catappa bladeren 🤔
 
Vruchtbaar bakje dus Don.
Ja! Ik weet alleen niet wat ik gisteren had. Ik zat me beetje kwaad de maken om me 2 danios die heel mn 60l op zaten te fokken. Ze zaten naar mn garnalen te happen, naar mn fantoomzalmen en achter mn dikke neons aan te zwemmen. Ik denk zoek het is ff uit tussen de roodoogzalmen. Die bak is toch uit balans kwa vissen ga daar maar herrie schoppen 😔 straks de boel is op marktplaats zetten. Ben dat gewiebel van die vissen meer als zat (deel van mn 100l). Dan zijn de roodoogzalmen nog het meest rustig 😮‍💨 ik hoop dat die danios mn guppen met rust laten en niet die staart kapot bijten anders mogen ze lekker gratis marktplaats op😔
 
Je moet je niet kwaad maken don,
aquarium is normaal rustgevend en om van te genieten.
 
Je moet je niet kwaad maken don,
aquarium is normaal rustgevend en om van te genieten.
Ik weet het maar ik zat me gisteren overal kwaad om te maken. En om 10 uur savonds ging alles goed, dikke zwangere vissen alles mooi ik blij. 4 uur later om 2 uur snachts, ik zie die 2 danios moeilijk doen tegen alles in mn bak mn garnalen alles. Ik was er al voor gewaarschuwd laatst dat het geen leuke beesten zouden zijn en in het begin waren ze schuw. Nu mogen ze maar is stoer doen tegen de grote vissen. Niets schuw en rustig aan die danios.

Een beetje me stabiele 60l door de war gooien. Zit een flink visbestand in en het is niet de bedoeling dat dat door de war gegooit word want de boel is zo uit balans als ik niet op let.. het is ook gelijk rustig weer in die bak. Ik twijfel nog over mn 5streep barbeel. Die vind dat haantjes gedrag van mn fantoomzalmen maar niets, plus hij mist zn soortgenoten. Ik ga gewoon voor een aantal vissen een goed huisje zoeken. Waar ze met soortgenoten zijn. En die danios.. hopen dat ze mn guppen staarten met rust laten en anders mogen ze zo snel mogelijk de deur uit zwemmen 😂

Maar ik twijfel ook over mn neontetras want die kunnen blijkbaar de eitjes van mn garnalen weg roven... En als mn ansistrussen groter worden word dat ook weer een ding :')
 
Esmeralda mn rooie garnaal die appart in n huishoudbakje van 800ml zit is bevallen en nou zwemmen er babys rond 🥳 alleen kom ik er achter dat er schimmel in het bakje zit dus ze mogen er morgen met ze allen gezellig uit! Ik weet niet niet of ik ze wel terug kan doen bij mn andere garnalen nu ze besmet zijn met schimmel of kan dat geen kwaad? Kan ik ze beter even appart behadelen? Ik weet niet of esha 2000 kwaad kan tegen pasgeboren garnalen... Ik kan ook alleen esmeralda behandelen en de babys in de bak doen bij de rest😮‍💨 kan best dat het vanzelf overgaat als ze die bak met baardalg uit zijn want dat spul is waardeloos dat was een dom project 🙊
 
Is dat schimmel in het bakje of op de garnaal zelf Don? Met hout zie je ook vaak in het begin schimmel en dat kan dan ook geen kwaad.
 
Is dat schimmel in het bakje of op de garnaal zelf Don? Met hout zie je ook vaak in het begin schimmel en dat kan dan ook geen kwaad.
Ja en op de kop van de garnaal. Te veel slakken in dat kleine bakje dei zorgen voor de veel vervuiling ik had dat nooit zo moeten doen, of garnalen of slakken... Eigenlijk zou het niet uit moeten maken dat esmeralda schimmel heeft. Schimmel komt vaker voor in bakken wil je zeggen... Maar is het niet zo dat ze nu de rest wel sneller kan besmetten misschien. Ik denk dat ik het bakje leeg haal. Er een klein plantje in doe, alles schoon, zonder slakken de garnalen daar met ze alle in doe. Dan zie ik ze wat beter ook en dan neem ik aan dat het weg gaat..
 
Laatst bewerkt:
Ja dat is jammer Don en misschien kun je een foto posten want er zijn volgens mij meerdere aandoeningen die ze kunnen hebben.
 
Ja dat is jammer Don en misschien kun je een foto posten want er zijn volgens mij meerdere aandoeningen die ze kunnen hebben.
Kan zo is een foto maken maar ik twjjfel niet eigenlijk... Ik had het bakje beter moeten onderhouden. Paar dagen niet naar omgekeken en ja...
 
Heb geen foto meer gemaakt maar ik twijfel niet zo wat het is ik ben wel zeker... Heb 10 babygarnalen gevangen en esmeralda er ook bij. Heb ze nu in mn 100l gedaan. Heb ze gewoon in het filter gekieperd. Daar zitten ze veilig. En zou goed kunnen dat er nog genoeg esha in het water zit om dat beetje schimmel weg te toveren. Ik weet het niet ik zal esmeralda niet meer terug zien. Ze kan niet uit het filter. Alleen de babys kunnen er in en uit. Ooit zullen dr vaker garnalen tussen blijven zitten. Alleen aangezien ik geen mannetjes terug vond in mn 100 liter en nog geen zwangere garnaal heb gezien daar denk ik dat het geen kwaad kan als ik die babys daar laat opgroeien in de hoop dat daar een mannetje tussen zit. Ik hoop maar dat ze daar een beetje tot rust kunnen komen. Dan kunnen ze in iedergeval niet mn garnalen bak besmetten... Dat bakje waar ze inzitten ruikt helemaal naar knoflook. Ik weet niet wat die slakkeneitjes allemaal doen maar ze zien gelig en heel het bakje stinkt 😧 ik heb het bakje wel weer gevult met water en al dat spul, mocht er nog een garnaal tussen zitten heeft ie nog een kans om groter te worden. Dan vind ik hm makkelijker terug. Ze zijn nu nog maar een paar dagen oud 😮‍💨 2 dode babys en 10 levende gevonden. Moet ze wel ongeveer allemaal hebben denk ik...
 
Maar ik twijfel ook over mn neontetras want die kunnen blijkbaar de eitjes van mn garnalen weg roven.
Ik zeg niet dat het niet kan gebeuren maar hier nog nooit gezien dat een vis een zwangere garnaal aanvalt. Kans dat ze jonge garnalen opeten lijkt me een stuk groter. Hier altijd garnalen met kleine vissen gehad en nog nooit is de garnalenpopulatie uitgeroeid.
 
Ik zeg niet dat het niet kan gebeuren maar hier nog nooit gezien dat een vis een zwangere garnaal aanvalt. Kans dat ze jonge garnalen opeten lijkt me een stuk groter. Hier altijd garnalen met kleine vissen gehad en nog nooit is de garnalenpopulatie uitgeroeid.
Ja mijn neons zijn ook vrij rustig niet echt jagers lijken me ik denk dat ik me daar het minste zorgen om hoef te maken 😄
 
@jessicapilon nou ik ben van mn drijvers af hoor, die 10% die ik er terug in gedaan heb is verslonden door mn oppervlakte stroming :p ik heb alleen nog een eilandje tussen het riet zitten!😄 De boel is omgedraaid. Ik snap niet waarom jullie zo moeite hebben van dat kroos af te komen dit is de 3de keer dat het vanzelf weg gaat bij mij ik vraag me eerder af hoe ik het houd 😂
 

Bijlagen

  • 16728562888021958218547720790249.jpg
    16728562888021958218547720790249.jpg
    240 KB · Weergaven: 49
In de regel blijft er altijd wel ergens een stuk kroos hangen of plakken en dan verspreid het zich weer heel snel.
 
In de regel blijft er altijd wel ergens een stuk kroos hangen of plakken en dan verspreid het zich weer heel snel.
Jaa dat begreep ik maar dat is het hele "probleem" als ik niet genoeg kroos heb is de stroming te hoog dus al het nieuwe kroos overleefd het ook niet. Als ik dit een maand zo laat draaien en ik zou mn deksel afnemen dan zou het niet meer terug moeten komen 😄
Ben er echt nog niet van af al zou ik willen! Plus ik heb die 90% bewaard ik weet nog niet wat ik er mee wil doen 🤔
 

Bijlagen

  • 16728655481047706956427595543436.jpg
    16728655481047706956427595543436.jpg
    137.1 KB · Weergaven: 49
Wat ik eruit haalde ging gelijk de kliko in met dat kroos en ik keek dagelijks met een zeefje of ik stukjes zag en als je dat een poosje dagelijks doet dan kom je er wel af denk ik.
 
Goed nieuws over mn 2 danios die ik naar mn 100l heb verhuist! Ze zijn daar tot rust gekomen en zitten minder achter elkaar en de vissen te jagen.
De eerste dagen stonden ze met hun mond vol tanden, grote roodoogzalmen waar ze maar beter niet mee konden klieren. En hyperdepieper drukke guppys die ze maar meer dan graag wilde leren kennen. Koekje van eigen deeg 😂 nu zitten ze lekker druk te doen samen met de guppys, die letten ook veel beter op dat ze niet achterna gezeten werden. Plus ze kunnen nu lekker baantjes trekken. Volgens mij hadden ze daar behoefde aan 😄
Rust is wedergekeerd in mn 60l tot ik gisternacht in eens besloot met mn hand in de bodem te graaien om wat plantjes te verplaatsen en het water troebel was. Agja.. filter was nog niet zo lang geleden helemaal ontdaan van de slip, nu kan hij weer opnieuw dicht slippen 😂 water is wel kraakhelder sinds in mn filter wat schoner hield. De stroming was ook een stuk minder geworden dus het was ook gewoon nodig. Groter filter is geen gek plan. Of ik moet gewoon is van de bodem af blijven!
 
Wat doen deze 2 nou weer.. hebben ze segs?
 

Bijlagen

  • IMG_20230109_102308.jpg
    IMG_20230109_102308.jpg
    562.6 KB · Weergaven: 54
Nee joh, die kijken alleen of het haar bij de ander wel goed zit denk ik;)
 
Wat doen deze 2 nou weer.. hebben ze segs?
Of ze hebben honger?
Ik heb wel gelezen, dus de vraag is of het klopt, dat Anentome helena elkaar opeten als er geen ander voedsel mee voor ze is. Misschien dat iemand dit kan bevestigen of ontkrachten?
 
Ik heb geen Helena s maar bij andere slakken heb ik ze vaak overelkaar heen zien kruipen en meeliften op elkaars huis.
 
Of ze hebben honger?
Ik heb wel gelezen, dus de vraag is of het klopt, dat Anentome helena elkaar opeten als er geen ander voedsel mee voor ze is. Misschien dat iemand dit kan bevestigen of ontkrachten?
Ik heb gelezen dat ze ook kunnen leven van rotte blaadjes ed. Net als de gewone slakken.
 
Ik heb gelezen dat ze ook kunnen leven van rotte blaadjes ed. Net als de gewone slakken.
Klopt, heb ik inderdaad ook gelezen, en ook dat ze wel 'vlok'voer eten. Neem aan dus ook granulaat wat de bodem raakt.
Hoop dat wat je hier ziet gelijk staat aan 1+1=veel ;)
 
Terug
Bovenaan