En dan gelijk maar even bij babbelen, zoals sommige zullen merken ben ik nog maar weinig actief hier op het forum, erg druk op het werk vanwege een nieuwe functie en er wordt flink bijgebouwd op het moment, ons pand wordt circa 80% groter, van 1250 m2, naar 2000 m2.
Dus voor de aquariums heb ik (voorlopig) alleen nog maar op zondagen de tijd (of in de avond na het werk) dus ben ik van plan om de Co2 toevoer in mijn grote bak stop te zetten, enerzijds met de achterliggende gedachte dat het dan wat onderhouds vriendelijker wordt omdat het simpelweg minder hard groeit, anderzijds..... het bakje in de schuur draait ook zonder Co2 en dat gaat verrassend goed, vanaf de opstart tot nu (ruim 2 maanden) geen spoortje van alg te zien, ook zijn sommige planten in dat bakje mooier en compacter dan in mijn grote bak met Co2.
In de grote bak heb ik ook nog steeds last van een kaamlaagje, niet veel maar toch. Het bakje in de schuur heeft nergens last van, erg vreemd aangezien ze beide draaien op dezelfde voeding, nagenoeg dezelfde lichtsterkte evenals de bodem en het water (duh)
Er staan ook veelal dezelfde planten in als in mijn grote bak, en dat schijnt prima te kunnen zonder Co2, de Hygrophila polysperma sunset doet het zelfs beter dan in mijn grote bak, welliswaar kleinere blaadjes maar wel mooier van vorm en veel kleurrijker (zoals die hoort te zijn), ook de Limnophila sessiliflora groeit veel compacter en mooier.
Morgen zal ik even wat foto's plaatsen om het verschil te laten zien.
Tot zover de update.