De nieuwe bak van Patrix (3.0)


Begrijpelijk! Gelukkig is het zondag dus heb je hopelijk even tijd voor wat foto's. En anders maar even geduld hebben
 
Zo staat de bak er momenteel bij, het groeit en bloeit allemaal goed maar toch ben ik niet helemaal tevreden. een paar maanden terug (onderste foto) vond ik m mooier :juggle:
Bekijk bijlage 281051

Bekijk bijlage 281052

Ik weet niet of ik het goed zeg, maar de bovenste foto doet me meer denken aan een aquarium, en de onderste foto meer aan een landschap, door de lijnen.

En jouw bak doet me vaak denken aan een landschap, wat zou kunnen verklaren waarom de bovenste minder goed voelt voor je?

Op een of andere manier doen jouw bakken me altijd een beetje aan dit denken.

(foto's van internet)

IMG_20191017_063739.jpg
IMG_20190928_203002.jpg
 
Ja, we misten je al :)
Ja sorry, voorheen had ik ploegendienst dus veel vrije tijd in de ochtend (of avond) nu heb ik dagdienst van 8:00 tot 17:00 en dan is er nog maar weinig vrije tijd over.
Gefeliciteerd!
Thanks, er is niet heel veel veranderd, eerst was ik er alleen voor de technische problemen op de zaak, nu moet ik ook een productieploeg aansturen, en ik heb er een stuk magazijnbeheer bijgekregen (druk dus)
 
Ik weet niet of ik het goed zeg, maar de bovenste foto doet me meer denken aan een aquarium, en de onderste foto meer aan een landschap, door de lijnen.
Ja dat zeg je goed, al is de onderste foto dan ook wel op het juiste moment genomen met alles in de juiste verhoudingen, althans dat vind ik zelf.
Een landschap scape vind ik idd het mooist, vloeiende lijnen zonder grote hoogteverschillen, alleen de Sessiliflora steekt er als een soort boom bovenuit.
 
Gelukkig is het zondag dus heb je hopelijk even tijd voor wat foto's.
Yes,

Even een paar van alleen de verschillen in groei.

limnophila sessiliflora, bovenste foto is van de grote bak, onderste van het garnalenbakje, zoals je kan zien groeit ie in de garnalenbak veel mooier.
1.JPG


4.JPG

Links staat overigens de normale hygrophila polysperma, ook deze doet het beter dan in mijn grote bak, in mijn grote bak kreukelen de blaadjes soms heel erg.


En de hygrophila polysperma sunset, op de onderste foto staat ie sinds een paar dagen in de garnalenbak, en zoals te zien is kleuren de blaadjes zoals ze horen te zijn, in mijn grote bak blijven ze gewoon groen, en dit met meer licht en Co2 :juggle:

2.JPG


3.JPG
 
Planten staan er mooi bij hoor ondanks wat groeiverschillen. Kan hem dat in de kleur van het licht zitten want met meer geel zou je wat gestrektere groei krijgen als ik het goed heb en bij meer blauw aandeel wat meer compact.
 
Planten staan er mooi bij hoor ondanks wat groeiverschillen.
Het groeit wel goed idd, maar in het garnalenbakje zijn ze mooier en kleurrijker onder minder licht en zonder Co2, zou het dan liggen aan de kleurtemperatuur? ook kreukelen de bladeren van het belgisch groen in de grote bak, in het garnalenbakje niet, voedingswaardes zijn hetzelfde.

Garnalenbakje heeft 6500K en de grote bak 4750K
 
Je weet wat dit betekend hè. Garnalenbak het huis in en grote bak in de schuur :deal::D
 
  • Leuk
Waarderingen: GCJ
Zo staan ze er nu bij,

PA270025.JPG

Goed te zien hoe de Sunset links aan het verkleuren is, in de grote bak gebeurt dat niet.
PA270030.JPG
 
Laatst bewerkt:
Je weet wat dit betekend hè. Garnalenbak het huis in en grote bak in de schuur :deal::D
Haha, of dezelfde verlichting als boven de garnalenbak en de Co2 uitschakelen, zonder Co2 groeit het denk ik ook langzamer en daardoor wat compacter?
 
Yes,

Even een paar van alleen de verschillen in groei.

limnophila sessiliflora, bovenste foto is van de grote bak, onderste van het garnalenbakje, zoals je kan zien groeit ie in de garnalenbak veel mooier.
Bekijk bijlage 282610

Bekijk bijlage 282611
Links staat overigens de normale hygrophila polysperma, ook deze doet het beter dan in mijn grote bak, in mijn grote bak kreukelen de blaadjes soms heel erg.


En de hygrophila polysperma sunset, op de onderste foto staat ie sinds een paar dagen in de garnalenbak, en zoals te zien is kleuren de blaadjes zoals ze horen te zijn, in mijn grote bak blijven ze gewoon groen, en dit met meer licht en Co2 :juggle:

Bekijk bijlage 282612

Bekijk bijlage 282613

Speelt de afstand van het licht tot de plant, naast de lichtsoort, bij jou ook niet een rol? Kleinere, wellicht ook lagere bak? En natuurlijk de verschillen tussen TL, strooilicht, en ledlicht, meer gericht? Welke bodems heb je in beide bakken? Al of geen CO2?
 
Speelt de afstand van het licht tot de plant,
Ja dat zou kunnen, maar als de plant bovenin is maakt dat geen verschil meer natuurlijk, ik denk dat het de lichtsoort is, onder 6500K Led gaat het zichtbaar beter dan onder 4750K TL
De bladeren blijven wel kleiner zonder Co2, maar in dit geval zijn ze wel mooier, compacter en keurrijker.
En even voor de cijfers, kleine bak heeft 12 Lm/L grote bak heeft 19 Lm/L
Welke bodems heb je in beide bakken? Al of geen CO2?
Bodems zijn hetzelfde, beide filterzand, grote bak heeft Co2 de kleine niet, wel allebei EI voeding.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag heb ik de Bio Co2 losgekoppelt en morgen vervang ik de achterste 3000K buis door een 6500K, ben benieuwd....

Viel wel direct op dat de planten bijna niet meer assimileren, en de nog altijd licht aanwezige kaamlaag blijft ook weg nu.
 
Door het wegvallen van de co2 zal de assimilatie denk ik wegvallen Patrick. Planten produceren bij de fotosynthese/assimilatie ook afvalstoffen dus wellicht dat dit de kaamlaag heeft veroorzaakt.
 
Ja dat is mijn gedachte ook, maar dan zou iedereen met assimilerende planten een kaamlaag moeten hebben :juggle:
 
Bakje weer fris dus tijd voor een paar fotootjes,

1.JPG


Sinds een paar dagen de achterste 830 verwisseld door een 865, dus nu de bak verlicht met 6500K, de plantjes groeien rustig door alsof er niets gebeurd is, en de rode zijn nog steeds rood.

2.JPG


3.JPG


Sinds kort ook een Bucephalandra in de bak, met dank aan Thea (blaadjes waren al wat beschadigd overigens)
Er staan ook nog twee stekjes in mijn andere bakje.

4.JPG


Twee kibbelende Betta's, maar het gaat helaas niet zo goed met de Betta man, ligt veel op de bodem de laatste paar dagen.

8.JPG


Soms zijn de vrouwtjes knalblauw, vin lijkt hier beschadigd maar is ie niet.

7.JPG


Paar potloodjes en een Betta dame

9.JPG


Lobelia doet het erg goed onder weinig licht blijkbaar.

5.JPG


Cryptocoryne costata vind ik ook erg mooi, kortstelig waardoor ie mooi laag blijft

6.JPG


Binnenkort wel even het hout behandelen want daar begint wat baardalg op te groeien, gelukkig alleen op het hout.
 
Laatst bewerkt:
Dank je, tja op een matzwart gespoten hardboard plaat krijg je geen luchtbelletjes :D
 
Die schuld neem ik geheel op me
Niet nodig hoor, ik had ze ook weg kunnen knippen. En komt zeker goed er zit al groei in.

De reden waarom ik het vermelde was omdat er wellicht gevraagd ging worden waarom die blaadjes slecht zouden zijn, Ooh nee, ze staan in de bodem dat mag niet!! :D
 
haha, nee hoor er staan ook nog twee mooie stekjes in de andere bak, en deze heeft maar 2 slechte blaades (van de 7)
 
Vooral die uk onder de crypto vind ik erg leuk! Ziet er goed uit. Je man vind de vrouwen te druk ofzo? Omdat ie wat minder in zn vel lijkt te zitten zoals je zegt?
 
Geen idee wat er met de man loos is, soms ligt ie helemaal plat op de bodem, omhoog komen gaat ook steeds moeilijker.
Van de vrouwen heeft ie weinig last volgens mij, het is pas sinds een week dat ie dit doet en ik heb zo'n vermoeden dat het al een wat oudere vis is.

Ukkie is leuk ja
 
En een apart bakje neerzetten voor hem? Kijken wat dat doet?
Dat zou ik kunnen proberen, maar ik denk niet dat het nut heeft, vanaf aanschaf is ie erg actief geweest en zo ineens is het over.

Mooie kwaliteit plantjes :thumbs:
Dank je ik doe mijn best, alleen het Belgisch groen geeft vaak gekreukelde blaadjes, geen idee hoe dat komt, heb jij een idee?
 
Ook twijfel ik nog over de verlichting, boven is 830 en 865, onder is 2 x 865.
Waarschijnlijk ga ik over naar 865 en 840.
Kelvin.jpg
 
Cijfertjes zeggen niets en planten liegen nooit, en zoals je wel weet ; elke plant heeft andere behoeften.
Ook twijfel ik nog over de verlichting, boven is 830 en 865, onder is 2 x 865.
Waarschijnlijk ga ik over naar 865 en 840.
Dit wat betreft het visuele aspect neem ik aan. De onderste vind ik persoonlijk wat flets, maar alles is een kwestie van smaak.
 

Terug
Bovenaan