Dubai 80 (Killerfish)

Mooie plaatjes. ik zou zelf op de voorgrond in het midden wat Crypto s zetten. Die zijn erg makkelijk en ook leuk vind ik.
 
Aangezien ik de methode met Siporax niet kende/bedacht had had ik zelf ook geprobeerd de Vallisneria in de bodem te houden.

Wat bij mij goed werkte was de wortels van de Vallisneria onder zo'n klei/stenen ring (die bij sommige plantjes zit), leggen. Dan blijft de wortelkroon boven het zand, de Vallisneria op zijn plek en kunnen de wortels zelf een weg de bodem in vinden. Na ongeveer 3-4 weken stonden ze bij mij helemaal vast en kon ik de ring weghalen. Ik had geen grondelende vissen, dus mogelijk dat het dan ook minder goed werkt.

Ik heb het ook met stukjes binddraad geprobeerd, maar dat was niet zo'n succes, bij het weer weghalen daarvan trok ik vaak toch wortels zelf ook weer uit de bodem.
 
F. Panther zei:
Aangezien ik de methode met Siporax niet kende/bedacht had had ik zelf ook geprobeerd de Vallisneria in de bodem te houden.

Wat bij mij goed werkte was de wortels van de Vallisneria onder zo'n klei/stenen ring (die bij sommige plantjes zit), leggen. Dan blijft de wortelkroon boven het zand, de Vallisneria op zijn plek en kunnen de wortels zelf een weg de bodem in vinden. Na ongeveer 3-4 weken stonden ze bij mij helemaal vast en kon ik de ring weghalen. Ik had geen grondelende vissen, dus mogelijk dat het dan ook minder goed werkt.

Ik heb het ook met stukjes binddraad geprobeerd, maar dat was niet zo'n succes, bij het weer weghalen daarvan trok ik vaak toch wortels zelf ook weer uit de bodem.

Ik heb geleerd dat molenstenen ook werken ;) :thumbs: ;)
 
AquariaManiak zei:
Ik heb geleerd dat molenstenen ook werken ;) :thumbs: ;)

Haha, ik kwam dat topic tegen! Ach, als je aquarium er groot genoeg voor is ;)
 
@ Timo, Stephan en C�dric; ik heb het geprobeerd met de molenstenen, helaas dreef de vallisneria hier door heen omdat de stenen te groot waren. Toch maar mn filter geopend en hier wat keramische pijpjes uitgehaald. Deze via de bovenkant om de vallisneria geschoven en vervolgens met pincet op de plek gelegd. Helaas zakten er her en der wat planten schuin, maar hopelijk trekken deze zich recht naar boven. Ik ben ook bang dat ik de planten wat te diep heb geplaatst, want echt lekker zagen ze er niet uit. Hopelijk komt alles goed nu de wortelstok, en een deel van de wortels, boven de grond liggen. We zullen zien en anders binnenkort maar nieuwe vallisneria scoren. Eerst even wachten en geduld hebben en dan zien we wel verder.
Kleine update en dus ook een paar foto's. De bak is nu niet echt helder doordat ik het filter even afgesloten heb. Ik zal vanavond even een foto proberen te maken als het donker is.

De pijpjes plaatsen om de vallisneria.
437879killerfish_0_85_168.jpg


En het plaatsen met een pincet om ze achter de achterwand te krijgen
956618killerfish_0_85_168.jpg


En zo ligt het er nu bij. Wortelstok en deel van de wortels boven de grond. Hier is ook te zien dat sommige pijpjes schuin zijn gaan liggen en de planten dus ook.
353797killerfish_0_85_168.jpg
 
Als die zich in de bodem werken, komen ze weer recht,hoor.
Vergeet niet dat ze zijscheuten geven,om de 3-4 cm.
Raakt vanzelf vol.
 
AquariaManiak zei:
Toch mooi dat het nu goed gaat!


C�dric Vleminckx zei:
AquariaManiak zei:
Ik heb geleerd dat molenstenen ook werken ;) :thumbs: ;)


Dat herinner ik me nog. :d :d

Geniaal ja, maar je wist wat ik bedoelde :daisy:

Gelukkig wist ik dat wel. :d :d
 
@Timo; ben ik ook zeker blij mee. Al slaan de planten niet helemaal lekker aan. Laat ik vanavond wel even zien met foto's

@Bertus; ja idd. Geduld is een schone zaak :D Niet altijd even goed in.
 
Hitman: Agent 47 gekeken en de foto's vergeten te maken toen het licht nog aan was. Zojuist toch nog even gemaakt, maar niet zo veel zin om de computer aan te zetten :oops: Morgen ga ik ze uploaden
 
Bij deze dan de beloofde foto's. Er is niet heel veel veranderd in de bak naast het feit dat ik even de vallisneria goed heb gezet en een aantal stukjes van andere planten weer in de bodem heb gedrukt. Bijna alles is blijven staan, dus dat is wel fijn. Daarbij is de uitstroom nu weer gewoon vanaf 1 punt en niet meer de buis, al zie ik op de foto dat er nog een zuignapje hangt; oeps

Totaal vorig
141643killerfish_0_85_1672.jpg


Totaal nu
372774killerfish_0_85_168.jpg


Links voor, helaas doen deze planten het niet echt lekker. Waarom weet ik niet, ik kijk het nog even aan en anders ga ik deze vervangen
561463killerfish_0_85_168.jpg


Rechts voor, hetzelfde als linksvoor. Het is ook dezelfde plant dus dit vind ik niet zo gek
165177killerfish_0_85_168.jpg


De lobelia groeit wel weer heel goed
384345killerfish_0_85_168.jpg


En ook het mos is weer schoon, helaas geen before gemaakt, al is het op de vorige totaalfoto ook wel te zien. Het was echter wel een stuk erger..
862532killerfish_0_85_168.jpg


En ook de varen groeit goed
695994killerfish_0_85_168.jpg


En nog even een van mijn favoriete bewoners
929258killerfish_0_85_168.jpg


En de garnalen doen het ook nog prima n genieten van het eten als ze dit krijgen. De bak zit ondertussen ook al vol met jonge garnalen, heel leuk om ze te zien maar te klein om op de foto te krijgen.
744461killerfish_0_85_168.jpg
455986killerfish_0_85_168.jpg
 
Plantje in de voorste hoeken staat er inderdaad een beetje treurig bij, maar voor de rest ziet het er goed uit hoor! :)

Hoop voor je dat de Vallisneria goed aanslaat nu!
 
@C�dric; tnx
@Stephan; tnx, ik hoop dat de voorgrondplantjes en vallisneria aanslaan en anders maar nieuwe/andere planten halen
@John; tnx! Ben er zelf ook blij mee.
 
Kleine update, dit keer wat meer bewoners. Om te beginnen schijnt de boom toch een vrij favoriete plek te zijn van mijn garnalen. Ze zitten hier graag. Ook op de wortels van de varens zijn ze vaak te vinden. Mijn stroming heb ik iets meer naar de voorruit gezet, de zalmpjes zaten vooral in de rechterhoek, zoals hieronder ook te zien.
793963killerfish_0_85_168.jpg


Linksvoor, zonder echt veel bewoners, blijft het slecht doen. Geduld blijft een schone zaak, maar toch ook lastig voor mij om geduld te hebben :eek:eps:
927747killerfish_0_85_168.jpg


Heel stiekem een blik werpen
392646killerfish_0_85_168.jpg


En terwijl de cory's lekker aan het eten zijn, komt 1 van mijn L104 zich nog even laten zien
172565killerfish_0_85_168.jpg


En de cory's en de rest aan de tabletten en het vlokvoer, meneer (of mevrouw) helena doet zich ook lekker tegoed aan een van de weinig slakjes die er nog over zijn. Daarbij leggen ze overal eitjes, zoals ook wel op het hout bij de panda te zien is
456713killerfish_0_85_168.jpg


Kan iemand mij vertellen wie ik ben? Ik heb even goed geposeerd
589566killerfish_0_85_168.jpg

319516killerfish_0_85_168.jpg


En een totaaltje met volle verlichting voor het voeren
364415killerfish_0_85_168.jpg


En 1 met de verlichting vanaf een uur of 19:00, nu later in de avond gemaakt, vlak na het voeren. Wel zijn mijn kardinalen wat schuwer aan het worden. Waar dit aan ligt weet ik niet, want ik heb er sinds de plaatsing van de vallisneria niet meer met mijn handen in de bak gezeten. Wel ben ik heel veel aan het werk en eigenlijk amper op mijn slaapkamer, waar de bak staat. Kan het zijn dat ze gewoon niet echt aan de bewegingen gewend zijn? Want als ik stil voor de bak blijf zitten komen ze heel langzaam wel weer tevoorschijn (al schieten ze bij het minste of geringste wel weer weg :( ) Hopelijk wennen ze aan de bewegingen, want ze lieten zich in het begin veel meer zien.
922579killerfish_0_85_168.jpg
 
En ludger; nogmaals bedankt voor je voer. De vissen zijn er hier echt helemaal dol op. Dit is na slechts enkele seconden

[video]https://www.youtube.com/watch?v=dQ9oos3_2sc&feature=youtu.be[/video]
 
Mooie bak! Ik vind je nachtverlichting ook mooi...niet zo schreeuwerig.

Die vis lijkt op een beaufortia.. ben zelf niet zo thuis in die soort hoor. Hij lijkt op mijn sewellia maar is anders qua kleur.
 
Zou er wat gladde rolstenen inleggen, voor die vis.
 
@Joycie; ik vind deze verlichting 's avonds ook prachtig om naar te kijken. Wel gaat er na deze verlichting nog een blauwe led branden tot 00:00 ongeveer. Daarbij neemt dit gedimde licht de blauwe strips ook 's morgens over tot de normale verlichting aan gaat. Wat betreft de vis; ik twijfel ook altijd :)
@Bertus; dat is nog wel een idee idd. Al doet deze vis het al jaren goed zonder.. Hij is ook de enige vis die ik van deze soort heb zitten, maar vind hem (of haar) nog steeds leuk om te zien :D

Daarbij nog een aantal foto's omdat ik een lading vallisneria binnen heb gekregen van hardloper uit zijn dubai corner 90, waarvoor super bedankt!
Netjes verzonden en goed aangekomen eerst maar eens schoon gaan maken vanmiddag, al zag alles er keurig uit. Alleen wat eendenkroos? op de planten die ik niet in mijn eigen bak wil hebben.. Na het grootste deel al gespoeld te hebben ook alle planten even individueel bekeken. De paar bladeren die iets minder waren er tussenuit gehaald, de rest netjes gemaakt voor bij mij in de bak. Veel troep kwam er gelukkig niet af, dus het schoonmaken was eigenlijk ook zo gebeurd.
767712killerfish_0_85_1681.jpg


De schone planten in een andere emmer
983722killerfish_0_85_1681.jpg


En de vallisneria maar uit mijn bak halen, toch kaal zo. Ik zie ook dat mijn laatste boraras even poolshoogte is komen nemen, de minst schuwe vis uit de hele bak.
579683killerfish_0_85_1681.jpg

499161killerfish_0_85_1681.jpg


En aangezien de stengels toch wel heel erg lang waren (sommige liepen toch wel tegen de 1.5m aan) een before..
155324killerfish_0_85_1681.jpg


..en after het snoeien. Ik vond de planten iets te lang en er ging te veel licht verloren.
397456killerfish_0_85_1681.jpg

228514killerfish_0_85_1681.jpg


Daarbij is mijn eigen vallisneria naar rechtsvoor verplaatst, hopelijk groeit het hier wat beter.
785732killerfish_0_85_1681.jpg


En om duidelijk het verschil aan te geven een before met eigen vallisneria en after met die van hardloper. Daarbij laten de vissen zich ook gelijk meer zien, wellicht toch een te felle verlichting. Daarbij heb ik de foto's van vandaag met een niet-gedimde kamer gemaakt. Ik zie toch dat een aantal foto's iets overbelicht zijn, maar de verandering is wel duidelijk. Hoor graag wat jullie er van vinden!
714393killerfish_0_85_168.jpg

743135killerfish_0_85_1681.jpg
 
Plantjes links zijn Pogostemon Helferi? Die deden het bij mij pas na een tijdje, totdat ze opeens helemaal wegslijmden na een paar maanden. Gewoon goed in de grond zetten en wat bemesting toevoegen werkte bij mij (in het begin).

Later eens opgezocht en het blijkt dus dat sommige mensen 'm totaal niet kunnen houden en bij anderen juist weer wel. Het zou zelfs een "seizoensplantje" zijn, dwz, dat hij na een tijdje wegkwijnt.
 
Mooie grote planten! Ziet er goed uit!
 
@catcorp; ik ben bang dat ik zo iemand ben bij wie de plant het niet goed doet :( we zullen zien. Voeding zit er sinds kort bij, mss trekt hij bij. Hoorde ook van de LFS dat dit een plant is die groeit op nitraat. Een tekort kan leiden tot planten die het niet doen.

@Stephan en John; vind het zelf ook een stuk mooier zo. Even wachten tot de planten een beetje uit de knoop zijn en dan lekker genieten van de bak.
 
Dit topic zal langzaamaan wss een beetje tot een einde lopen. De plannen zijn er om mijn dubai te wisselen voor 2 rekord 700 bakken, zoals te zien in mijn onderschrift. Ben nu alles aan het regelen voor de wisseling. Tzt zal er wel een topic over gemaakt worden. Hierbij zal een deel van de vissen meegenomen worden, waarbij er een deel ook weer verkocht gaat worden.
 
Vandaag even naar Enschede gereden om 2 nieuwe externe filters op te halen bij *quariaveldhuis. Dit mede omdat ik graag op 2 punten de afzuiging wil in mijn bak en dus voor 2 lichtere filters ben gegaan. Om de zekerheid te hebben besloten niet te gaan voor 2de hands filters, maar 2 nieuwe. Nu met 70 euro korting 2 nieuwe filters, waarbij ik mijn huidige filter en de backup nog kan verkopen. Daarbij zijn deze samen ook net iets zuiniger dan mijn huidige, wat weer fijn is voor mn ouders :D
Daarnaast gisteren ook nog een nieuw stuk hout gehaald voor mijn bak. Het hout heeft een breedte van +/- 55 cm, hoogte en diepte van +/- 35. Hiermee past hij precies in de bak, hopelijk ook met de boom die er al ingekit zit. Ik denk dat ik hem er als onderstaand inzet, maar dit kan nog wisselen. Even kijken wat het mooiste is met het stuk dat er al in zit. Ik twijfel er ook nog over om deze gekitte boom los te halen, de takken er af te zagen en deze in rechter achterhoek schuin te kitten. En dan de techniek er achter verstopt, maar dit is slechts een idee. Hierbij nog wat foto's, die van de bak komen nog.

De nieuwe filters
281233killerfish_0_85_1610.jpg


Boven
328616killerfish_0_85_1610.jpg


Zijkanten
469176killerfish_0_85_1610.jpg
836835killerfish_0_85_1610.jpg


Achterkant, met een mooie holle ruimte. Gaan de L104 vast en zeker van genieten.
884236killerfish_0_85_1610.jpg


Voorkant
364992killerfish_0_85_1610.jpg


Schuin boven van voor.
737741killerfish_0_85_1610.jpg
 
Mike,

dat zijn weer mooie aanwinsten, ben benieuwd naar het resultaat.
 
Mooie bak en gave stukken hout! Je vroeg je een paar bladzijdes af wat voor geslacht je L104 waren. Aan de staarten te zien gok ik 2 mannen, de eerste foto lijkt de dominante man te zijn. In jouw bak moet dat wel goed gaan hoor :)
 
@ algeneter, bedankt voor de reactie. Was hier zelf idd ook vanuit gegaan. Gaat tot nu toe gelukkig ook nog goed, al moet ik toegeven dat ik niet genoeg thuis ben geweest om beide vissen tegelijk te kunnen spotten. Heb er iig nog 1 leven

@cedric; kan ook niet wachten om het stuk in mn bak te plaatsen :)
 
hi Mike, toch maar de Dubai houden? (gelukkig, schrok ervan om te lezen dat je deze zou willen inruilen voor 2x Record 700)
 
Yup, toch maar de Dubai. Heb zoals te lezen de filters en een stuk hout al binnen. Planning zit er om in de herfstvakantie (als ik dan tijd heb) er mee aan de slag te gaan, maar ben bang dat het er niet van gaat komen ivm de drukte van school :(
 
Om alvast wat plannen te delen en wat vragen beantwoord te krijgen een kleine update. Ik wil dus, zoals aangegeven, gebruik gaan maken van 2 filters om op 2 punten een intake te hebben. Nu is het plan deze als volgt te gaan installeren
268746_0_82_naamloos.jpg


De bedoeling is om een intake links en 1 rechts te gaan plaatsen. Nu zit de twijfel alleen over de plaatsing van de thermostaat. Het idee was om een schot met bovenin sleuven in de rechterachterhoek vh aquarium te plaatsen. Het idee in de link maar dan schuin. Hierachter komt de thermostaat met een outflow naar de bodem gericht. Deze blaast dan langs de thermostaat en via de bodem kaatst dit naar boven om via de gleuven het aquarium weer in te stromen. De intake van deze filter zit dan links voor een betere temperatuur verdeling. Dit is wel een beetje het idee, maar dit kan mss ook wel totaal veranderen als ik het hout ga plaatsen. Over de stroming zit er ook nog wat twijfel... iemand die mij kan helpen? Ook wat betreft de plaatsing van de thermostaat. De bedoeling is sws de filters te laten kruisen; de intake links en outflow rechts en andersom. Dit vooral qua temperatuurverdeling.
Optie 2 is om 1 van de outflows met pvc naar de bodem te leiden en hier een doorstroom te creëren
 
Terug
Bovenaan