Een frisse nieuwe start!! (smidsy)


Hah ga zoje alles rustig door lezen eerst mijn kleine dame wat eten en dan haar richting bed krijgen... maar t bovenste bakje van het jbl filter is toch de laatste?? Waar t water door gaat...
 
images.jpeg


Eigenlijk dit dus, maar dan andersom?
 
Water stroomt van onder naar boven ja. het komt wel als eerste door de grove spons die bovenin zit.
 
Water stroomt van onder naar boven ja. het komt wel als eerste door de grove spons die bovenin zit.

En dan zouden jullie dus de bovenste 2 mandjes gewoon laten zoals ik die wil aanschaffen, met dat filtermateriaal dan de poreuze balletjes, en daaronder in t onderste mandje, wat moet daar dan?
 


Zoals hij het doet, vervang biohome met wat voor biologische media jij al hebt.

Hij is geen fan van die JBL balletjes Patrix, maar goed hij wil natuurlijk zijn biohome verkopen ;)
 
Laatst bewerkt:
En dan zouden jullie dus de bovenste 2 mandjes gewoon laten zoals ik die wil aanschaffen,

Als je het filter nieuw koopt zitten de balletjes onderin, dan twee keer grove spons gevolgd door de fijne.
Omdat het beter zou zijn (en dat geloof ik ook wel) om de balletjes (bio filtering) schoon te houden heb ik de twee mandjes met spons nu onder de balletjes geplaatst.
Ik heb het filter in 7 maanden tijd nog maar 2 keer open gehad, en echt nodig was het ook nog niet eens.
 
Laatst bewerkt:
(Nee ik heb geen aandelen)

Maar Sera Siporax wat bijna overal wel verkrijgbaar is werkt mijn inziens net zo goed. Die filter matten kun je ook op de link hierboven bestellen of https://filterschuim.eu of bij LFS / tuincentra of zelfs op Aliexpress heb ik ze ook gezien.
Dit filtermedium zit nu onderin....
IMG_20190228_194659.jpg

dat kan ik wel gewoom gebruiken, en dan evt siporax erboven?
 
Helemaal onderin kan je beter een medium spons doen, of keramische pijpjes (of beide), en dan daarna pas de biohome
Dat begreep ik, dus onderin de 3 soorten filtermatten, van onder naar boven in t mandje grof, medium, fijn, dan wil ik een mandje siporax, en dan een mandje met die brokjes die ik hierboven heb laten zien...
En dan de nog het bovenste vakje dat met t hengseltje, wat doet hij daar in t filmpje in, is dat actievekool ofzo?
Is dat dit?
 
Lijkt me een prima setup smids en ja dat is een filtermat met actieve kool, zou ik niet doen. Dit gebruik je eigenlijk alleen als je medicijnresten of bruine tannine kleur uit je water wil filteren en is meestal tijdelijk. Hiervoor plaats ik dan een los zakje met actieve kool in het bovenste vakje (tijdelijk). Je kan het bovenste vakje dus ook vullen met biologische media naar keuze.
 
Lijkt me een prima setup smids en ja dat is een filtermat met actieve kool, zou ik niet doen. Dit gebruik je eigenlijk alleen als je medicijnresten of bruine tannine kleur uit je water wil filteren en is meestal tijdelijk. Hiervoor plaats ik dan een los zakje met actieve kool in het bovenste vakje (tijdelijk). Je kan het bovenste vakje dus ook vullen met biologische media naar keuze.
Dus daar zou ook nog wat siporax in kunnen? En dan bovenop een medium stukje filtermat?
 
Nee, dat had ik al een keer gezien, maar zo slecht zullen die balletje niet zijn, het is hetzelfde poreuze materiaal als Siporax.
Mee eens.

Gelukkig roepen we dat ook niet :D We doen wel ons best om zo veel mogelijk informatie op een begrijpelijke manier samen te brengen.
Prima site hoor! Al zou ik soms echt een moord kunnen doen om een wetenschappelijke visnaam te mogen selecteren en kopiëren. Ik begrijp dat hele stukken kopiëren en plakken vervelend zou zijn maar het is voor mij best een irritatiepuntje in het gebruik van jullie website. Zo dat toch even gezegd ;)

Dus daar zou ook nog wat siporax in kunnen? En dan bovenop een medium stukje filtermat?
Juist!
 
Mee eens.


Prima site hoor! Al zou ik soms echt een moord kunnen doen om een wetenschappelijke visnaam te mogen selecteren en kopiëren. Ik begrijp dat hele stukken kopiëren en plakken vervelend zou zijn maar het is voor mij best een irritatiepuntje in het gebruik van jullie website. Zo dat toch even gezegd ;)


Juist!
Super dan ga ik t op die manier doen... de 15mm siporax is prima toch?

+1 voor t niet mogen kopieeren.... best zonde...
 
Prima site hoor! Al zou ik soms echt een moord kunnen doen om een wetenschappelijke visnaam te mogen selecteren en kopiëren. Ik begrijp dat hele stukken kopiëren en plakken vervelend zou zijn maar het is voor mij best een irritatiepuntje in het gebruik van jullie website. Zo dat toch even gezegd ;)

Helaas moeten de goeden onder de kwaden lijden. Ik was meer tijd kwijt met het weer laten verwijderen van teksten en foto's die zonder te vragen werden gekopieerd en de vele discussies die daaruit ontstonden dan met het schrijven van artikelen. Ik zou liever ook geen kopieerbeveiliging gebruiken....
 
Veel gemaakte 'fout' is te denken dat wat hij onder de mandjes stopt ook siporax is. Dat is eheim mech een keramisch pijpje wat er net zo uit ziet als siporax alleen meer een mechanische werking heeft. Als je het in de kast hebt liggen kun je het gebruiken maar ik zou het er niet speciaal voor kopen.

Ik denk dat 1 liter net genoeg is voor 1 mandje en een beetje bovenin. Zou iig met 1 liter beginnen.
 
Helaas moeten de goeden onder de kwaden lijden. Ik was meer tijd kwijt met het weer laten verwijderen van teksten en foto's die zonder te vragen werden gekopieerd en de vele discussies die daaruit ontstonden dan met het schrijven van artikelen. Ik zou liever ook geen kopieerbeveiliging gebruiken....
Het is ok, door het uitschrijven van mijn mening bedacht ik me dat ik er vast vanaf mijn kant een oplossing voor kan bedenken. Heb nu een voor mij werkbare oplossing en zal uiteraard niets zomaar kopiëren en publiceren.

Toevallig vandaag door bovenstaande discussie het uitgebreide artikel "de biofilm" gelezen. Wat een mooi en interessant stuk, helemaal toen ik onderaan las dat dit geschreven is door Adriaan Briene. Jammer dat hij er niet meer is maar mooi dat jullie zijn stukken bewaren en publiceren.
 
Veel gemaakte 'fout' is te denken dat wat hij onder de mandjes stopt ook siporax is. Dat is eheim mech een keramisch pijpje wat er net zo uit ziet als siporax alleen meer een mechanische werking heeft. Als je het in de kast hebt liggen kun je het gebruiken maar ik zou het er niet speciaal voor kopen.

Ik denk dat 1 liter net genoeg is voor 1 mandje en een beetje bovenin. Zou iig met 1 liter beginnen.
Top, nee dat heb ik niet liggen, ga het dan ook niet aanschaffen...
Euhm ik wil t boveste mandje nog vervangen,maar dan dus zonder t filter medium, ik heb nog wel de 2 voor filter sponsjes, zijn die 2 mandjes ook zonder filtermateriaal te koop, aangezien ik die toch niet ga gebruiken, dus eigenlijk de 902 mandjes....
 
Top, nee dat heb ik niet liggen, ga het dan ook niet aanschaffen...
Euhm ik wil t boveste mandje nog vervangen,maar dan dus zonder t filter medium, ik heb nog wel de 2 voor filter sponsjes, zijn die 2 mandjes ook zonder filtermateriaal te koop, aangezien ik die toch niet ga gebruiken, dus eigenlijk de 902 mandjes....
Tsja ik vind dat nieuwe mandje helemaal niet zo boeiend en zou lekker die 11 euro besparen. Een grotere voorfilter zou je theoretisch iets minder vaak hoeven schoon te maken maar of het echt helpt weet ik niet.
Wil je het toch doen, volgens mij zijn die mandjes alleen zonder media te koop. Weet niet eens of je die filtersponzen erbij krijgt eigenlijk.
 
Tsja ik vind dat nieuwe mandje helemaal niet zo boeiend en zou lekker die 11 euro besparen. Een grotere voorfilter zou je theoretisch iets minder vaak hoeven schoon te maken maar of het echt helpt weet ik niet.
Wil je het toch doen, volgens mij zijn die mandjes alleen zonder media te koop. Weet niet eens of je die filtersponzen erbij krijgt eigenlijk.
Dus gewoon lekker zo laten, en gewoon met de voorfilterplaat gebruiken en dan het filter opbouwen als volgt:
Onderste mandje:
Van onder naar boven, grof, medium, fijn
Mandje erboven siporax 15mm
Mandje daarboven mijn huidige brokjes.
Bovenste mandje beetje siporax en lapje medium filter, en aan de zijkanten de voor filter sponsjes....
 
Dus gewoon lekker zo laten, en gewoon met de voorfilterplaat gebruiken en dan het filter opbouwen als volgt:
Onderste mandje:
Van onder naar boven, grof, medium, fijn
Mandje erboven siporax 15mm
Mandje daarboven mijn huidige brokjes.
Bovenste mandje beetje siporax en lapje medium filter, en aan de zijkanten de voor filter sponsjes....
Exact hoe ik het zou inrichten inderdaad :)
 
Kraakhelder (en schoon) water komt wel goed, zo out of de box heb je dat ook al, filtertje pimpen is leuk maar in mijn ogen niet nodig ;)
 
Iets winst valt er (theoretisch) wel te halen ja, maar die filters hebben standaard voldoende capaciteit voor Smidy's doeleinde.
Maar als men er zich lekker bij voelt, gewoon doen uiteraard:thumbs:
 
Inmiddels terug van vakantie en sta te popelen om weer te beginnen...
Eerst maar eens de bak goed schoonmaken van binnen en van buiten... en t filter weer opbouwen...
 
Welkom terug, goede vakantie gehad?
Ik dacht ook al waar zit Smidsy nou maar goed je bent even lekker weg geweest.
Ja zeker, maar echt relax met een kleintje van 2 jaar is het natuurlijk niet, maar zeeeer zeker erg leuk gehad...
Ik denk dat ik de bak gewoon met lauw water vul en dan de binnenkant voorzichtig poets met de zachte kant van een schuursponsje, de buitenkant gewoon met een vochtige doek moet goed genoeg zijn denk ik...
 

Terug
Bovenaan