Een frisse nieuwe start!! (smidsy)


Naar mijn idee heb je zo een mooi gemiddelde, niet te warm en niet te koel, voor de planten is het wel goed, ze adviseren zelfs 2 keer de 8000K voor volle plantenbakken.
Ja maar gaat t een probleem worden als de rood witte dan maar de 4500k kleur temp heeft? Het zal geen mega volle plantenbak worden namelijk...
Zou wat meer blauw 8000k misschien ook de kleuren van de kardinalen wat meer naar boven kunnen halen?
 
Ja maar gaat t een probleem worden als de rood witte dan maar de 4500k kleur temp heeft? Het zal geen mega volle plantenbak worden namelijk...
Nee, hoezo? als jouw bak gemiddeld beplant wordt zit je met de 4500 en 8000 precies goed.
 
Nee, hoezo? als jouw bak gemiddeld beplant wordt zit je met de 4500 en 8000 precies goed.
Top... zal mij benieuwen als beide balken erin zitten hoe t schouwspel dan zal zijn...
 
Advies van hun uit is 4500K voor weinig planten, 8000K voor veel planten, dus dan moet dat precies goed zijn bij jou.
 
Dan gaan we daarvan uit, als de rode de 8000k variant was had de bak dan geliger geworden, en nu juist wat meer witter/ helderder?
 
Net even bij het tuincentrum wat stenen opgehaald, niet teveel, maar ze horen er toch een beetje bij, vooral ook omdat ik er nog niet helemaaaaaal uit ben over welke bewoners er inkomen, dan zijn wat platte stenen ook wel fijn om te hebben....
IMG_20190918_111956.jpg

In het water kleuren ze allemaal wat donkerder.
 
Screenshot_20190918-120418.png

Toch een kleine aanpassing in t beoogde planten bestand, ik denk dat ik hiermee ga beginnen... een plant erbij plaatsen kan altijd nog....
Is t verstandig om bij iedere plant een voedingscapsulr te plaatsen?
 
Heb je al een beeld van toekomstige bewoners en wat die nodig hebben aan beplanting?
 
Heb je al een beeld van toekomstige bewoners en wat die nodig hebben aan beplanting?
Wel een redelijk idee....
School kardinaal tetras
Groep corydoras panda of trillineatus, of juli
En dan daarbij een keuze van de volgende...
Cleithacara marooni
Laetacara dosigera of curviceps
Mikrogeophagus altispinosa
Of een klein blijvende cichlide zoals de
Apistogramma borelli, cacatuoides.
Zo zal t er ongeveer uit gaan zien...
 
Dan gaan we daarvan uit, als de rode de 8000k variant was had de bak dan geliger geworden,
Nee, hoe hoger hoe witter/blauwer, 4500K is gelig, 8000K is meer blauw, nu krijg je rond de 6250K met de mix van 4500 en 8000
 
Nee, hoe hoger hoe witter/blauwer, 4500K is gelig, 8000K is meer blauw, nu krijg je rond de 6250K met de mix van 4500 en 8000
Als ik ze allebei op een gelijk % zet dus bijv 80%, maar wat als ik de rode dan op 70% zet en de blauwe dan op 90%?
 
Dan wordt het nog helderder (blauwer)
 
Bekijk bijlage 280111
Toch een kleine aanpassing in t beoogde planten bestand, ik denk dat ik hiermee ga beginnen... een plant erbij plaatsen kan altijd nog....
Is t verstandig om bij iedere plant een voedingscapsulr te plaatsen?
Weet iemand hier nog iets zinnigs over te zeggen?
 
Nee hoor, een voedingscapsule hoef je alleen te plaatsen bij de planten die ook echt de voeding met de wortels uit de bodem halen. Van je lijstje kan zeker de Echinodorus het wel waarderen. De Sagittaria ook trouwens. De rest zou het het prima moeten doen met alleen vloeibare voeding.
 
Nee hoor, een voedingscapsule hoef je alleen te plaatsen bij de planten die ook echt de voeding met de wortels uit de bodem halen. Van je lijstje kan zeker de Echinodorus het wel waarderen. De Sagittaria ook trouwens. De rest zou het het prima moeten doen met alleen vloeibare voeding.
Kan het kwaad om het wel te doen?
Moet de vallisneria nog speciale voeding hebben aangezien daar wisselende successen mee gehaald zijn??
 
Kwaad zal het vast niet kunnen, maar overbodig is het wel. Of je moet vissen hebben die de bodem omgraven, dan kan het wel kwaad.
Ik heb de valisneria nooit speciale voeding gegeven. Krijgt bij mij in alle 3 de aquaria dezelfde voeding (vloeibaar, zelf gemengd). Groeit in 1 aquarium de pan uit en in de ander gaat het dood. Waar dat aan ligt weet ik helaas niet..
 
Ik zou ook enkel bij de planten die dat vereisen voeding in de bodem doen en verder vloeibare plantenvoeding toevoegen.
 
School kardinaal tetras
Groep corydoras panda of trillineatus, of juli
Let op dat kardinalen niet zo goed samen gaan met panda's, eerstgenoemde zitten liever warm en de corys koel.

Verder zou ik de voedingstabletten alleen bij de zwaardplanten bijstoppen. Als andere planten niet aan slaan kun je altijd nog wat proberen.

succes met je bak!
 
Let op dat kardinalen niet zo goed samen gaan met panda's, eerstgenoemde zitten liever warm en de corys koel.

Verder zou ik de voedingstabletten alleen bij de zwaardplanten bijstoppen. Als andere planten niet aan slaan kun je altijd nog wat proberen.

succes met je bak!
Volgens mij willen neons koeler dan kardinalen en kunnen kardinalen best rond de 24gr gehouden worden, en de rest van het bestand volgens mij ook....?
 
kardinalen houden het vol op 24 graden, maar zitten liever tussen 26-28.

de panda's en neontetra's doen het prima op een graad of 20-22. Uit de lijst die je verder hebt zou ik zeggen dat de sleutelgatcichliden daar het beste bijpassen, graad of 22 op de thermostaat.

Ik ben hier geen meester expert in, wil je uitsluitsel, dan zou ik even een topicje starten in samenstelling visbestand.
 
Ik vind het wel leuk lijken al hoor. Maar goed je eigen smaak is waar het om gaat.
 
6250k wat je beschreef is dat dan een natuurlijk licht?
Wordt ook wel daglicht genoemd, 4500K is behoorlijk tegen het gele aan, of je moet dat mooi vinden.
Zelf heb ik 4750K overdag van de TL's en dat is iets te geel naar mijn mening, in de avond heb ik rond de 6000K en dat oogt veel mooier, met name de vissen kleuren dan erg mooi.
 
Hij staat inmiddels lekker in te draaien, al vormt er zich ook wat alg zoals op de onderstaande foto te zien is, is dit iets om zorgen om te maken, of hoort dit bij de opstart??
IMG_20191001_191012.jpg
 
Bruinalg zie je heel vaak bij de opstart en helemaal als de bak niet teveel planten heeft.
 
Dan de vraag, hoe kom ik eraf?
 
Trekt vanzelf weg, maar een paar plantjes meer kan geen kwaad, en geef je voldoende en complete voeding?

Ik geef van the planted box de complete, en bij de wortels de voedings capsules....
 
Ik hoor graag jullie meningen...
Als ik zo vrij mag zijn, die stronk links zou ik 90 graden linksom draaien, zodat de takken naar rechts wijzen, het dikke gedeelte dan linksachter in de hoek (niet helemaal maar 10 a 15 cm van de ruit af
 

Terug
Bovenaan