Eheim Proxima 325, 60x40x40 en plantenbakje van GCJ


G

GCJ

Guest
Mijn naam is GCJ. Ik doe deze hobby samen met mijn man. Daarom praat ik soms over ik, soms over wij. Dat is dus geen vorm van gespleten persoonlijkheid of andere dingen :)

Ik heb eerder 2 topics gehad over onze bakken, maar dat vond ik onhandig, en bovendien is het meeste ervan nu veranderd of gaat veranderen. Daarom een nieuw topic. Voor wie in de oude topics wil kijken hier de links:

https://aquaforum.nl/threads/lido120-rio180-van-gcj.165012/


Ok, dat was dat.


Wij hebben momenteel (onder andere) een Rio180. Daar hebben we veel mee en van geleerd. We vinden het een fantastisch aquarium. En toch wilde ik voor de lange termijn een net iets groter aquarium met iets meer mogelijkheden. Dat stond gepland voor over een jaar tot enkele jaren. Donderdag keek ik eens rond op internet om te zien wat de mogelijkheden zouden zijn die passen bij onze wensen. Ik liep tegen de Eheim Proxima 325 aan en was verkocht. Nu hebben wij 1 vreemde trek (o.a.), we houden beide meer van TL-licht dan Led- licht. Ik geloof best dat er veel verschil is in goedkoop en duur led-licht, ik heb zelfs foto's gezien waarbij je duidelijk verschil ziet. Maar op gevoel vinden wij tl prettiger. En de versie van de Eheim Proxima met tl-licht, T5, was een uitlopend model.

We zijn hier gaan overleggen, en tot de conclusie gekomen dat het verstandig was onze plannen naar voren te halen zodat we het aquarium hadden wat we graag wilden hebben met t5. Daarnaast houden we de optie open in de toekomst waar nodig nog 1 powerled strip van eheim bij te plaatsen als we de verlichting willen upgraden. En dat kan bij deze bak eenvoudig.

Aangezien deze versie van de bak dus uitlopend is, zijn we een zoektocht gestart naar waar hij nog te koop was. Hij is te krijgen in mokka (vrij donker) en wit. Wij wilden graag wit. De berichten dat die nog te koop zou zijn bleken onjuist. Foutjes op de websites. De enige bak die nog te koop leek (we werden voorzichtig), was bij Pet's Place. Daar was het dit model in Mokka te koop met 30% korting tov de normale prijs van 1100 euro ongeveer. Die hebben we besteld en hij is inmiddels verzonden. De kleur willen we proberen aan te passen. Gezien onze schilderskwaliteiten of het gebrek daar aan, kiezen we voor plakfolie, ook die is inmiddels besteld. Als het goed is is dat ivoorkleurig.

Als achterwand gaan we waarschijnlijk zonwerende statische folie gebruiken. Daarmee wordt de achterwand net iets donkerder waardoor de kleuren wat mooier uitkomen, maar blijft wel transparant.

Momenteel gebruiken wij in al onze bakken (1x180ltr, 1x 96ltr, 1x 54ltr en 1x 30ltr) bio-co2. En dat bevalt heel erg goed. Onze checkers blijven over de hele dag stabiel groen. Vraag me niet hoe het kan maar het werkt. Samen met een vrij stevige filtratie levert ons dat geen zichtbare algen in de bak op. Wel denk ik dat een vrij lage lichthoeveelheid daar ook een rol in speelt. Ik schat ons licht in ergens tussen bijna laag en rond gemiddeld (in de verschillende bakken). De lichthoeveelheid in de 180ltr bak is nu het laagst. We hebben daar ook allemaal planten die weinig tot laag-gemiddeld licht nodig hebben. In de andere bakken hebben we planten met een iets hogere lichtbehoefte.

Met de komst van de nieuwe bak willen we dat om gaan draaien. Dat betekent dat er ook een hogere co2-vraag zal komen. Bovendien komen er ook nog de extra liters bij. Als we het omrekenen zouden we op zo'n 6 a 7 co2-flessen komen met het systeem dat we nu hebben. Dat vinden we teveel. Ook omdat bio-co2 24/7 doorgaat. Dat gaat nu heel goed, er is een goed evenwicht. We zijn bang dat wanneer we het echt gaan ophogen, we tegen de beperkingen van bio-co2 voor ons gaan aanlopen. Daarom hebben we besloten voor een hybride systeem te gaan. We blijven 3 flessen (voor nu) op de nieuwe bak houden, zoals we die nu op de 180ltr hebben. Dat zal een constante onderlaag van co2 gaan geven gedurende de dag en nacht. Daardoor zal ons co2-niveau niet of nauwelijks op peil gebracht hoeven te worden wanneer het licht aangaat. Daarnaast gaan we gedurende de licht-aan-periode co2 toevoegen via een drukflessensysteem, via een inline-diffuser. Daarmee kunnen we dus direct tegemoet komen aan de co2-vraag op dat moment.

Momenteel voegen wij onze bio-co2 toe via de spraybar. Die hebben we langs de achterwand en is naar beneden gericht. Dat werkt nu goed. In de nieuwe bak willen we experimenteren met een nieuw systeem voor ons. We willen proberen de spraybar laag in de bak te plaatsen waardoor we de uitstroom met co2 direct tussen de planten brengen. Door het gebrek aan oppervlaktebeweging (hebben we nu ook), kan soms een minimale kaamlaag ontstaan. Daarvoor willen we gebruik gaan maken van een aanzuig op het filter via een RVS lily-pipe aanzuig+skimmer. Die zal uiteraard wel slak/garnalenproof gemaakt moeten worden.

We hebben nagedacht over de filtratie. Momenteel hebben we 1240 ltr per uur middels 2 x eheim classic 2215. Dat is een flow van bruto 6,8x de bakinhoud per uur. Dat werkt nu goed. Maar voor 325 liter zal dat toch te weinig worden, dan komen we op 3,8x. Dat vinden we te weinig, zelfs als we verwachten dat we niet/nauwelijks meer bewoners in de nieuwe bak gaan krijgen. We hebben besloten wel iets gematigder te gaan filteren (kijken of het werkt). We gaan van de 2x 2215 1x vervangen door een 2217. daarmee zouden we van 1240 naar 1620 ltr/uur gaan en op 5x komen, bruto. We hopen dat dat voldoende gaat zijn voor een goede distributie van co2 en voeding.

We zullen dus de nieuwe 2217 aan 1 kant van de bak gaan zetten, met een inline diffuser voor de co2. Daar komen dan 3 spraybar-delen op. Aan de andere kant van de bak komt de 2215 met de bio-co2, met 2 spraybardelen.

Dan de inhoud. Er gaat een stoelendans optreden met planten en vissen.

Rio180 nu
Laag tot net boven laag verlichting. Planten die daar mee om kunnen gaan. 3 flessen Bio-co2 via spraybar.
Bewoners 1x vrouwtje honing gourami, stuk of 12 embertetra's, stuk of 25 danio margaritatus, tussen de 10 en 20 japonica-garnalen, rond de 50 tot ??? citroengarnalen, Rond de 10 corydoras panda's ongeveer.

Bak 60x40x40
Rond medium verlichting, planten die daar grotendeels bijhoren, meer kleur. 2 flessen Bio-co2 via spraybar.
Bewoners 1x plakat betta, 9x corydoras habrosus en ergens boven de 100 tot veel mini japonica-garnalen/malawa-garnalen.

Bak 60x30x30
Verlichting tussen laag en medium, planten aangepast (delen van bak donkerder). 1 fles Bio-co2 via spraybar.
Bewoners 1x plakat betta, 9x corydoras habrosus en tussen de 20 en 50 rode neocaridina's

Plantenbak 30x30x30
Verlichting tussen laag en medium, planten divers, 1fles bio-co2 via bakje.
Bewoners tussen 5 en 30 baby danio-margaritatus.

Planning nieuwe situatie (stoelendans):

Proxima 325 (130x50x50)
Verlichting middels t5 net onder medium (in de toekomst mogelijk verhoogd dmv extra powerled balk van eheim.. Planten daarvoor uit andere bakken halen. Dragonstone. Bio-co2 24/7 en drukfles-co2 bij licht.
Bewoners 1x koppel honing gourami, 20 tot 30 ember tetra's, ongeveer 20 japonica-garnalen en de corydoras panda zoals ze nu zijn. Misschien komen hier nog 9x corydoras habrosus bij uit de 60x40x40. De margaritatussen en de citroengarnalen gaan we verkopen.

Bak 60x40x40
Verlichting tussen laag en medium. Anubias en javavaren met hout uit Rio180, alsmede nog wat andere low light planten. Eenvoudige inrichting, misschien wat gekleurd water/black water. Bio-co2 omlaag van 2 flessen naar 1.
Bewoners de plakat betta Joey. Die gedraagt zich territoriaal naar de corydorassen, dus ik denk dat die naar de nieuwe bak gaan. De garnalen kunnen blijven zitten. Wanneer de betta dood gaat overwegen we hier een koppel betta smaragdina in te doen.

Bak 60x30x30
Blijft grotendeels als nu, zullen een paar planten uitgewisseld worden. Wanneer deze betta dood gaat zal de bak worden opgeheven, planten en corydorassen naar nieuwe bak. Rode garnaaltjes zullen dan verkocht worden.

Plantenbak
Blijft grotendeels als nu. Zullen wat planten uitgewisseld/uitgehaald worden en wat mosjes. Wanneer de 60x30x30 opgeheven wordt bekijken we of dit een 30ltr blijft of 60ltr cube wordt. We vinden het soms makkelijk als instant quarantaine-bak, tijdelijke rustplek of veilige groeiplek voor baby-visjes.


Als laatste nog een foto van onze nieuwe bak zoals hij op de website van pet's place staat.

Screenshot_20200523_111056_com.android.chrome.jpg
 
Daarom hebben we besloten voor een hybride systeem te gaan. We blijven 3 flessen (voor nu) op de nieuwe bak houden, zoals we die nu op de 180ltr hebben. Dat zal een constante onderlaag van co2 gaan geven gedurende de dag en nacht. Daardoor zal ons co2-niveau niet of nauwelijks op peil gebracht hoeven te worden wanneer het licht aangaat. Daarnaast gaan we gedurende de licht-aan-periode co2 toevoegen via een drukflessensysteem, via een inline-diffuser.

Waarom niet een Bio CO2 drukfles met magneetschakelaar (dag nacht en/of controller geschikt) uit China om te gaan/blijven werken met Citroenzuur en Baking Soda? Wel hybride, maar toch 100% bio.....


We willen proberen de spraybar laag in de bak te plaatsen waardoor we de uitstroom met co2 direct tussen de planten brengen.

Ik zou persoonlijk denk ik echt een PVC systeem bouwen, zodat je niet met slangen achter je bak hoeft. Zodat je in de bak strak en en toch flexibel kan werken en of je nu met een spraybar of een uitstroom of met een aantal gaat werken, het kan allemaal. Als je geen donkere achterwarnd heb kan je ook met transparant PVC werken, om de zichtbaarheid tot een minimum te beperken.

Als je dan het laatste stukje in je kast aansluit met siliconen slang, voorkom je ook nog eens maximaal resonantie en geluidsoverdracht.

Een leuke stap in ieder geval en succes met de opbouw en opstart van deze bak!
 
  • Leuk
Waarderingen: GCJ
Op zich bevalt de bio-co2 hier erg goed. Met een drukfles-systeem hebben we enige ervaring. Dus we willen kijken of we dit zo aan de praat krijgen. We zien geen reden om tijdens de nacht alles af te sluiten, dit werkt hier tot nu toe erg goed.

Die slangen is een idee. We hebben nu alles nog gewoon liggen, maar ik denk dat het de moeite waard is om op termijn eens naar te kijken of dat beter en netter kan. En die tip van de siliconenslang vind ik heel praktisch. We gaan kijken wat we er mee kunnen :)
 
Gisteren is de co2-set binnengekomen. Ik denk dat we die vandaag in elkaar gaan zetten. We moesten een diffuser kiezen in de set. Daar gekozen voor een normale diffuser voor in de tank. Die ligt nu te weken in water om straks te kunnen proefdraaien.

Verder hebben we de inlaat/skimmer besteld. Bij Aliexpress, omdat we daar konden kiezen voor alleen de inlaat ipv een set. We zitten nog wat met de kwaliteit van het gebruikte staal (304), maar houden het in gebruik gewoon in de gaten. We konden geen variant vinden met een betere kwaliteit staal helaas.
Screenshot_20200524_065212_com.alibaba.aliexpresshd.jpg


Om het garnalenproof te maken gaan we voor nu weer de sponsjes gebruiken omdat ze zo goed werken. Wel zoeken we nog naar een elegante oplossing voor waar de inlaat meer open zal hangen. We overwegen deze:
Screenshot_20200524_070615_com.android.chrome.jpg


Verder zijn we nog aan het zoeken naar een goede verwarming. Liefst hadden we de eheim thermocontrol 300w gekozen, maar die is te lang voor onze bak. JBL gaat het niet worden, die is ons slecht bevallen de laatste keer.
 
Daarom praat ik soms over ik, soms over wij. Dat is dus geen vorm van gespleten persoonlijkheid of andere dingen

Je hebt iets geleerd door de vragen uit de chat Marjan :DD ;). Ik zie je bak nu voor het eerst en dat is een mooie bak. Ik wens jullie alvast veel succes met deze bak en veel plezier ervan natuurlijk.
 
Je hebt iets geleerd door de vragen uit de chat Marjan :DD ;). Ik zie je bak nu voor het eerst en dat is een mooie bak. Ik wens jullie alvast veel succes met deze bak en veel plezier ervan natuurlijk.

:)
En ja, de bak is echt precies goed voor ons. De maten zijn exact zoals ik in google als zoekgegeven had ingevuld. De dikte van het glas is zo groot dat ik zonder zorgen naar bed durf te gaan :)

We zijn wel benieuwd naar het resultaat van de plakfolie voor de kleur.

En uiteraard zullen we helemaal opnieuw naar een balans moeten gaan zoeken, met alle bijkomende opstartproblemen. Wel spannend. Grotendeels op een positieve manier.
 
Het moet ook een beetje een uitdaging blijven Marjan want anders is er weinig lol aan hoor ;)
 
  • Haha
Waarderingen: GCJ
Zo je pakt het goed uit. Ben benieuwd!
 
  • Leuk
Waarderingen: GCJ
De voorbereidingen zijn begonnen. We gaan de bakken vast klaarzetten voor de stoelendans. Gaan deze ook gebruiken om oud decoratiemateriaal dat we willen gaan gebruiken in te wateren en te ont-algen met een stootkuur van easy carbo.

IMG_20200524_185703.jpg

IMG_20200524_185814.jpg

Ook gaan we deze nu vast gebruiken om planten en mos wat we gaan wegdoen, vast in te doen om eventuele garnaaltjes en baby-visjes gelegenheid te geven te ontsnappen voor de planten de afvalton ingaan. Ze staan er nu toch.

We verwachten, als alles goed gaat en de bak ergens deze week komt, tussen eind deze week en ergens de komende 3 weken de grote ruil te doen.

IMG_20200524_191742.jpg

En deze (nu drijf)-planten kwamen tevoorschijn uit de riccia-bollen.

IMG_20200524_193359.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
:)
En ja, de bak is echt precies goed voor ons. De maten zijn exact zoals ik in google als zoekgegeven had ingevuld. De dikte van het glas is zo groot dat ik zonder zorgen naar bed durf te gaan :)

We zijn wel benieuwd naar het resultaat van de plakfolie voor de kleur.

En uiteraard zullen we helemaal opnieuw naar een balans moeten gaan zoeken, met alle bijkomende opstartproblemen. Wel spannend. Grotendeels op een positieve manier.

Succes ermee!
 
We zijn zelf ook erg benieuwd :)
Wel een mooie prijs die je hebt kunnen fixen. Als dat de prijs is op je screenshot die ik zag.
 
Wel een mooie prijs die je hebt kunnen fixen. Als dat de prijs is op je screenshot die ik zag.

Dat is de prijs inderdaad. Komt dan nog 25 euro bij voor verzendtoeslag.
We vonden het ook wel een goede prijs :)
 
Dat is de prijs inderdaad. Komt dan nog 25 euro bij voor verzendtoeslag.
We vonden het ook wel een goede prijs :)
Haha 25 valt mee
Ik had voor de fusion 100 75 eu verzending moeten betalen...
 
IMG_20200525_155509.jpg


Mijn voorlopige plan voor de beplanting. De dragon stones gaan we proefleggen in de droge bak, maar dit wordt wel ongeveer het idee. 2x 2 stenen met een steen daar bovenop. Daarmaast nog 1 losse steen. Ik wil ze op deze manier leggen om de doorstroom over de bodem niet teveel te belemmeren met een massieve stapel stenen.

Verder zullen er vast dingen veranderen wanneer we gaan planten. Het ziet er in het echt altijd anders uit dan je op papier bedenkt, maar ik vind een plan meestal prettig.
 
Dat zijn heel wat soorten Marjan en ik ben benieuwd naar het resultaat.
 
IMG_20200526_084054.jpg


IMG_20200526_084959.jpg


Het is er :)
Omdat het aquarium midden in de zithoek staat tegen een witte muur, gaan we toch proberen om plakfolie te gebruiken.

We hebben, om de kans van slagen zo groot mogelijk te maken, gekozen voor autowrap folie. Lukt het niet dan halen we het er weer af en wennen we aan een donker aquarium :)
 
Mooi op tijd Marjan en dat is een koopje met zo n motor erbij zeg :DD ;). Alvast veel plezier met alles.
 
  • Haha
Waarderingen: GCJ
De voorbereidingen zijn in volle gang. Omdat we de meeste planten van de rio180 en de 60x40x40 willen omruilen, beginnen we met de 60x40x40. De meeste planten staan nu in tijdelijke bakken met wat easy carbo tegen opbouw van algen.

IMG_20200526_161356.jpg


De 60x40x40 is inmiddels een puinhoop waar we 9 corydoras habrosus uit moeten vissen en grote japonica's. Die gaan tijdelijk in een bak, en over een paar dagen gaan ze naar de proxima 325. De mini japonica's blijven hier bij de betta. Die betta werd heel onvriendelijk tegen de corydorassen dus vandaar dat we nu van de gelegenheid gebruik maken om die te verplaatsen.
IMG_20200526_155421.jpg


Nu eerst deurtjes beplakken zolang het nog licht is.

IMG-20200526-WA0001.jpg
 
Waarom beplak je het meubel dan of vond je de kleur niet mooi?
 
Waarom beplak je het meubel dan of vond je de kleur niet mooi?
Inderdaad. We hadden graag de witte gewild. Die vonden we nergens. Daarom de mokka gekocht, was ook in de aanbieding. Dachten we, kunnen wat van het bespaarde geld gebruiken om de kleur aan te passen.

Overigens, ik kreeg gisteren telefoon van een zaak die zei dat hij er aan kon komen, een witte. Moest uit Italië komen. Maar goed, hadden deze al gekocht.
 
Ja jammer dat je deze al had gekocht dan maar ja zo is het ook weer opgelost.
 
IMG_20200528_094941.jpg


We zijn de laatste planken aan het beplakken. We zijn erg tevreden over het resultaat en blij met de keuze voor deze folie.
Het is dure folie, maar we hebben aan 2 strekkende meters precies genoeg voor het hele kastje, inclusief de bovenplank, dus dat valt dan weer mee.

Zometeen verder met het leeghalen van de 60x40x40 (planten en stenen) en het schoonmaken, zodat we de planten van de rio180 daar in kunnen zetten na ze goed uitgespoeld te hebben. Het uitspoelen doen we omdat we een poging willen doen van de kroos en riccia af te komen.

Daarna kunnen we de rio180 verder leeg halen en schoonmaken.
 
Hij staat er.

Hij moet nog waterpas staan. Hij moet nog uitgelijnd worden met de muur, de deurtjes moeten nog afgehangen worden maar, hij staat er :)
 

Bijlagen

  • IMG_20200528_213513.jpg
    IMG_20200528_213513.jpg
    402.6 KB · Weergaven: 124
keurig hoor! En ik heb zelf een 250 liter staan, vind het een heerlijke degelijke en praktische bak. Als je de "achterwand" mooi houdt, kan je hem op termijn altijd nog een keer draaien, mocht je iets in je glas krijgen waar je de balen van hebt!

Enige wat ik soms heb, is dat er tussen de rand van de kap en de bak wat water uitkomt. Je zou kunnen overwegen hier een rubber tochtstripje te plakken, zodat dit netjes dicht is. Maar goed bij mij is het ook soms tot 35 graden celcius, dus misschien ook wel heel veel condens.......

Veel plezier met de verdere opbouw en opstart, gaat wel wat worden
 
  • Leuk
Waarderingen: GCJ
Eerste stappen met verlaagde spraybar. We zijn enorm benieuwd wat dit gaat doen.

Het linkse filter (eheim classic 2217) sluiten we met inline diffuser aan op 3 spraybardelen. Deze gaan co2 verspreiden over de bodem tijdens de lichtperiode.

IMG_20200529_195954.jpg


Het rechtse filter (eheim classic 2215) sluiten we aan op 2 spraybardelen met tussen het eerste en het tweede deel een ejector voor de bio-co2. Hier zullen de zelfde 3 flessen opstaan met bio-co2 die we eerder gebruikten voor de Rio180.
 
Maak je boven in het aquarium een gaatje in de leiding die onderin na je spraybar gaat?
Stel dat er een slang gaat lekken bij je filter.
Dan loopt je hele aquarium leeg.
Zit boven in de leiding een gaatje...zuigt de leiding lucht...en loopt niet je hele aquarium leeg.
 
Maak je boven in het aquarium een gaatje in de leiding die onderin na je spraybar gaat?
Stel dat er een slang gaat lekken bij je filter.
Dan loopt je hele aquarium leeg.
Zit boven in de leiding een gaatje...zuigt de leiding lucht...en loopt niet je hele aquarium leeg.

Zou je dan niet ook een gaatje in de afzuigbuis moeten maken vlak onder het oppervlak of is dat nu een domme vraag? Je korfje zit namelijk in de regel erg laag en kan met een lekkage ook de bak leegtrekken.
 
Eigenlijk wel.
Maar je heb wel een punt.
Zit met me gedacht....bij me oude zeeaquarium met sump..Daar werkte ik altijd met zo gaatje.In mij pers leiding.
Had een retour.naar me.bak naar de bodem.Om deze bodem schoon te houden.
Voor een dicht filter is de kans kleiner op over stroming.
 
Wij zijn het hier aan het overleggen hoe dat zou werken.

Maar dank voor de suggestie. Dit was beslist iets waar we vantevoren niet bij stil hebben gestaan.

Over het nut bij een storing denken we dus nog na.
Wat wel een punt is, is dat zo'n gaatje in de uitstroom erg kan helpen bij het weer op gang brengen van het filter na onderhoud denken we.
 

Terug
Bovenaan