ei methode met opgroeiende maanvissen


jan fokke

Well-known member
Lid geworden
11 augustus 2011
Berichten
2,823
Leeftijd
41
Locatie
leeuwarden
Is het verstandig nu al te starten met de ei methode met de huidige verlichting op mijn bak 2 keer 58 watt tl lampen. En heb de binnen maten van mijn aquarium vandaag eens gemeten en kom p de volgende afmetingen uit breed 1,58 bij 58 en waterhoogte is vanaf het zand 47 cm.

Ik heb de volgende planten er in staan Valesneria gigantica, Hetreanthra Zosterifolia, Eichhonia diversifolia,staurogyne repens en Helanthium tenellum.

De waterwaarden die ik net gemeten heb zijn Ph van 7,5 en een kH van 8.

Zal ik ook meteen moeten beginnen met CO2 toevoeging of kan dit ng even wachten.
en hoe kan ik het beste tewerk gaan met de ei methode volens mij met mijn vorige aquarium deed ik het verkeerd en meete ik nog te veel en aan de hand daarvan voegde ik toe. Waardoor ik op een gegeven moment een blauwalg explosie kreeg.
 
Gebruik je de poeders of de kant en klare voeding??
Ik gebruik poeders en als je het oplost zoals op de zakjes staat (83 en 4 gram op 500ml water) dan moet je om wekelijks 20/2 toe te voegen op 200 liter ongeveer 35ml nitraat toevoegen en zeg maar 70ml fosfaat.
Ik ben na de opstart direct begonnen met alles toe te voegen dus ook met co2.
Je kan als je wat minder licht hebt de eerste weken even meten na de toevoeging en voor de verversing om te kijken wat de bak verbruikt en dan eventueel de dosering wat aanpassen.
De meeste mensen voegen wekelijks 20/2 toe namelijk.

Is de bak redelijk beplant??
 
nee de bak is niet heel er vol bepant hij is namelijk nog in opbouw, ik heb vandaag ook mijn Co2 setje weer aangesloten. Ik heb de poedertjes zal ze zo weer even opzoeken.

Ik zal zo wel even een foto plaatsen dan zie je meteen hoe vol die is.
 
Prima hoor en als je er toch beplanting op korte termijn bijzet dan zou ik met co2 gewoon op 20/2 beginnen hoor.
Een klein overschot kan echt geen kwaad hoor.
 
Oke dan zal ik morgen maar beginnen eerst met een waterwissel en dan eens berekenen hoeveel ik moet gaan toevoegen van alles en alles ook weer even bij elkaar zoeken. Want de poeders nog niet kunnen vinden alleen de flesjes met stock oplossing.
NO3 staat op 1 ml in 50 L geeft verhoging van 2 ppm.
Po4 1 ml in 50 liter een verhoging van 0,1 ppm.

Dus nu mijn vraag hoeveel moet ik nu toevoegen van elke en hoevaak.
Planten voeding kon ik nu nog niet vinden dus die binnen kort nog even halen.
 
oke heb ik gedaan maar nu is mijn vraag waarom moet ik ook Kso4 en MGso4 toevoegen.
Dacht dat het alleen werkte met KPO4 en KNO3
 
Ja alleen nitraat en fosfaat is prima hoor en de andere zitten in der regel voldoende in het kraanwater hier.
Ik gebruik die 2 ook niet. Wel de csm+b natuurlijk en wat kleibolletjes.
 
Als je die calculator gebruikt bij de poeders dan ga je nog meer doseren. Ik dacht uit mn hoofd 24/3 en dat is niet zo nodig hoor. 20/2 is voldoende.
Ik gebruik dus die calculator nooit ervoor.
Ik heb al genoemd hoeveel je moet doseren voor een 20/2.

Hoeveel los jij dan op van de poeders??
Als het goed is ik dacht 83 gram itraat op 500 ml en een fles met 500 ml en 4 gram fosfaat.
Als je dit zo doet dan heb je ongeveer afgerond 20ml nitraat en 40ml fosfaat nodig op 100 liter. Dan zit je een tikkie boven de 20/2.
Die hoeveelheden doseer ikzelf dus ook.
 
ik heb de oplossingen gemaakt nar wat er op de verpakking stond van de poeders. maar de verpakking ben ik kwijt dus weet het niet meer hoeveel ik heb opgelosd maar de oplossingen zijn nog van vorige aquarium dus ongeveer een 2 jaar oud
 
Ik weet niet of dat zolang houdbaar is om eerlijk te zijn.
Dat zou ik anders even navragen. Ik heb het altijd binnen enkele maanden op dus heb daar geen ervaring mee, maar 2 jaar is wel lang denk ik.
 
ja ik vraag het wel even naar en moet zowiezo de dingen nog bestellen
 
Gij verstuurd erg snel dus dan zou ik zelf anders even ermee wachten zodat je goede poeders hebt om mee te starten. Via de mail kun je het wel navragen nog.
 
Zo de poedertjes zijn besteld nu maar wachten tot alles binnen is
 
De poedertjes en zo zijn binnen zaterdag er maar mee beginnen. Maar moet ik ook nog iets met de kH waarde van het water gaan doen want deze is nu 8
 
Nee hoor. Hier was die in het begin dik 7 en dat gaat prima. Tja 5 was misschien iets mooier maar ik zou daar zelf niks aan gaan doen nu en gewoon met de EI starten.
 
Oke is goed want met deze flipper voor de co2 krijg ik ook niet genoeg co2 in mijn aquarium
 
Heb je voldoende stroming om de co2 goed rond te krijgen??
Wat zijn de kh en de ph nu dan??
Je zou anders kunnen kijken voor een andere flipper want bij een co2 tekort krijg je anders weer algen in de bak.
 
Ik keek even naar je bak en zag dat dit een biotoop is die net is omgebouwd. Ik zie daar niet veel planten instaan.
Ook heb je vrij weinig licht. Is het dan wel effectief om echt de EI te gebruiken want dat doe je meer bij veel planten en om een goede groei te verkrijgen.
Met het licht dat jij hebt van rond de 0,2W dacht ik zal de groei niet zo groot zijn en zal dus de vraag naar voeding ook beperkt blijven.
 
Ja maar ik wil over een paar weken overstappen op high power led verlichting zie andere topic en hij is nog in opbouw wil er nog wel meer planten bij gaan plaatsen als de verlichting is veranderd
 
Ok, met meer planten en meer licht wordt het natuurlijk anders.
Dan is de EI een goede methode hoor.
 
oke dus hoef er nu nog niet mee te starten met zo weinig planten en verlichting en is het dan wel verstandig om co2 toe te voegen
 
Je kan wachten tot alles op orde is want nu is er denk ik amper verbruik.
Ik weet niet hoeveel co2 je nu in de bak hebt dus wellicht handig als je dat in de tabel bekijkt.
Maar bij een paar plantjes en weinig licht is veel co2 niet echt nodig hoor.
 
Ik heb de nieuwe verlichting besteld ik hoop hem volgende week of over 2 weken binnen te hebben. Vanaf dan ga ik ook het planten bestand vlink uitbreiden dus zal dan ook gaan starten met de ei methode maar nu heb ik nog even een vraag hoe kan ik dit het beste toepassen bij een 2 wekelijkse waterwissen dus woensdag en zaterdag waterwissel dit inverband met opgroeiende jonge maanvissen.
 
Je kan dan ipv 50% ineens ook 2x 25% verversen en dan de dosering van de voeding in 2x doseren. Dus na de verversing telkens de helft.
Sommige gebruikers van de EI voegen het in 1x toe maar er zijn ook mensen die het dagelijks doen. Dus dagelijks 1/7 deel.
 
Ik zou gewoon meteen beginnen met co2 en Ei, want tekorten = algen.

Ik begon ook ooit conservatief maar na praktisch alle algenplagen eindig je toch met volle Ei en extreem hoge Co2. Dat pad hoef je niet te volgen En kun je overslaan.

Ook is het niet nodig de poeders op te lossen, alleen maar meer werk.

Ik doseer 3x per week het volgende in droge poedervorm.

1/8e theelepel KH2PO4
1/4e tlepel KNO3
1/2e tlepel MGSO4
1/3e tlepel CSM+B (sporenelementen).

Met CO2 heb ik talloze ladders, diffusers, atomizers, en interne reactoren geprobeerd (honderden euro's verder) maar ik ben geeindigd op de Aqua Medic 1000 externe reactor icm 6kg fles.

Kreeg daarmee mijn ph binnen een uur een volle punt omlaag (co2 verzuurt het water) en sindsdien zijn alle algproblemen weg.

Staar je aub niet blind op ph/kh tabellen om je co2 te meten want die werken nooit. Er zijn heel veel zaken in het aquarium die deze variabelen aanpassen dus je denkt 30 ppm co2 te hebben maar eigenlijk zit je misschien maar op 10.

Ik stel het in op het blote oog. Ik begin met 3/4 bellen per seconde en voer de draaiknop elke dag een mm of 2 omhoog tot ik merk dat de vissen een beetje last krijgen, dan gelijk een stukje terug en ik zit goed.
 
Als je het niet oplost is het altijd een gok hoeveel je dan doseert vind ik. oplossen is ook zo klaar overigens.
De tabel is bruikbaar maar meer een indicatie eigenlijk omdat er veel factoren meespelen. een continutest is wel aan te bevelen hoor.

Maar je kan prima alles in 2x toevoegen maar dan natuurlijk de helft van de totale dosering.
Of 2x 25% verversen en ook dan de helft van de normale dosering.
natuurlijk kan je ook met het oplossen foutjes maken en is het niet 100% juist omdat bijvoorbeeld je bascule in hele of halve grammen aangeeft.
Maar dat is niet erg en net als bij poeder toevoegen kan dat geen kwaad. maar persoonlijk los ik het liver op want 1/8 theelepel nemen vind ik erg lastig.
 
ik ga wel gewoon met oplossingen werken als ik er aan ga beginnen want is volgens mij nu nog niet echt nodig want heb er nog niet heel erg veel planten in staan
 
oke dus je adviseert om nu al te beginnen met de ei methode
 
Met weinig planten zul je vast niet snel tekorten krijgen dus het heeft niet veel zin voor dit moment denk ik. Maar als je toch binnenkort je plantenbestand wil uitbreiden dan zou je prima kunnen beginnen.
 
Volgens mijn berekeningen moet ik 90ml KNO3 per week toevoegen en 180ml KPO4 uitgaande van 450 Liter water.
en 63 ml planten voeding op 450 liter water.

Zaterdag: Onderhoud
KNO3 30ml
KPO4 60ml
Zondag: Plantenvoeding 21ml
Maandag: KNO3 30ml
KPO4 60ml
Dinsdag: Plantenvoeding 21ml
Woensdag: KNO3 30ml
KPO4 60ml
Donderdag: Plantenvoeding 21ml
Vrijdag: niks

Of s het beter alles in 2 keer toe te voegen.
 
Daarmee voeg je 20/2 toe. Op mijn bak met bijna 200 liter doe ik dus 40 en 80ml.
Dus dat gaat goed. Ik voeg het in 1x toe na de wissel en de plantenvoeding 1 dag later. Maar in 2x kan ook hoor.
 
oke ik denk dat dit makkelijker is want anders moet ik een goede maatcilinder gaan halen om het af te kunnen lezen want om het dan te doen met zoon kupje van 30ml is dan ook niks.

En moet ik vor de planten voeding uitgaan van normale verlichting of sterke verlichting.
 

Terug
Bovenaan