ei methode met opgroeiende maanvissen


oke het filter heb ik afgelopen vrijdag al schoon gemaakt. Dan zal ik morgen beginnen met alles af te hevelen en al het alg verwijderen en dit dan een aantal dagen tot paar weken gaan doen.
 
Ik denk ook dat het meerdere soorten alg zijn zoals Jos al aangeeft. Misschien mede omdat de bak zwaar belast wordt.
 
Ja of teveel voer of teveel plantenresten?? Ik zou de bak goed schoonmaken zoals je al zei en de waarden goed op peil brengen en ook houden dan. De bladeren met veel alg zou ik direct weghalen.
 
Als je aquarium zwaar belast wordt betekent dat ook dat je extra onderhoud moet doen. Als het onderhoud niet in balans is met de belasting van het aquarium dan komen er problemen. Bij een aquarium dat zwaar belast wordt is veel water verversen absoluut noodzakelijk en zal je vaker de bodem moeten afhevelen.

Top planten aquaria hebben om die reden vaak een hele lage belasting door het visbestand.

CO2 bemesting is een extra groeistimulans voor de planten. Doordat de planten harder gaan groeien gaan ook stoffen die nodig zijn voor de groei extra gebruiken. Zitten die niet voldoende in het water dan ontstaat een gebrek. Er is bij de 300.000 soorten algen die we kennen dan wel een aantal die dan wel wil gaan groeien. En die kunnen dat snel. Je moet dan weer voor gunstige waterwaarden gaan zorgen voor de planten. Vandaar flink water verversen en supergoed onderhoud gaan doen.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Maar wat kan ik het beste doen om het aquarium dan minder zwaar te gaan belasten. Want red het niet op om naast het werk nog veel tijd met het aquarium bezig te zijn. Dit doe ik meestal op de zondag middag het onderhoud. En dan ververs ik al 50% van het water.
 
Ik denk dat dit meer een vraag is die de Maanviskenners vast kunnen beantwoorden. Hoeveel je precies het beste kan verversen durf ik je zo niet te zeggen.
 
Als je op bv de woensdag ook wat water ververst en wat afhevelt helpt dat zeker.
Ik heb jarenlang een plantenaquarium gehad met maanvissen. Veel snelle groeiers er in en om de dag even kijken of ik wat moest afhevelen. Als je dat regelmatig doet ,bijvoorbeeld op een vast moment na het avondeten, dan zie je je aquarium verbeteren en na enige weken heb je steeds. Minder af te hevelen omdat je planten de afvalstoffen gaan opnemen. Algen krijg je ook minder doordat je planten harder gaan groeien en de algen de baas zijn.
Het toverwoord is hier dan ook : systematisch onderhoud. Het moet een vaste gewoonte worden. Dat werkt het beste. Bij probleemsituaties zie je vaak dat het onderhoud hapsnap is en dat er te weinig tijd aan besteed wordt. Naast 40 uur werken zitten er nog 128 uur in een week.

Hobbygroet,
Jos Hut
 

Terug
Bovenaan