ei methode met opgroeiende maanvissen


1 week
ph 7,5
kh 15
gh
no2 0
no3 10
po4 1
fe 0,5

Dit zijn de waarden van voor het verversen.
Heb vandaag ook andere kh test gehaald want andere was op eerst had ik die van sera nu die van colombo mischien dat daardoor verschil in kH waarde zit maar dit zou naar mijn weten niet mogen.
 
No3 is nog op peil zie ik en de po4 is zo n 1,5mg/L verbruikt. Zonder toevoeging zal je dan theoretisch na nog een week op 0 zitten.
Misschien handig om dit weer bij te bemesten tot bv weer 2 of 2,5 mg en dan nog een weekje meten zoals de laatste week.
Dat de kh anders is kan best met een ander merk hoor. Soms zie je in de resultaten tussen de diverse merken wel verschillen.
 
ja maar woensdag was die al gezakt naar 1 en vanaf woensdag tot nu is hij niet verder gezakt. al moet ik wel er bij zeggen dat ik dinsdag een verjaardag had en geen diepvries voer heb gevoerd en de dagen er na wel weer hier zou het ook van kunnen komen dat d waarde nog gelijk is gebleven.
 
Zover mij bekend zit er in dat voer wel iets van fosfaat maar niet erg veel hoor.
Meten is ook meer een indicatie. Ik zou omdat je nu niet veel fosfaat meer hebt het toch iets verhogen.
Stel dat het verbruik wel hetzelfde is de komende week dan zit je onder de 0.
Je moet denk ik het een aantal weken meten en noteren. Ik doe dat ook bij de kleine bakjes hier nu 4 weken en zie daar ook dat er 1 week een "abnormaal" verbruik is geweest. hoe dat kan weet ik niet maar 3 van de 4 weken was het verbruik stabiel en 1 week springt eruit. Dat kan aan veel zaken liggen.
Daarom zou ik het po4 niveau op dezelfde waarde brengen als vorig weekend en dan kijken wat het na een week weer is.
 
oke ja dat zal ik doen zal zo het ook nog een keer meten na het verversen.
 
Ik weet niet hoeveel je ververst maar dat haalt nog meer van de nitraat en fosfaat weg verwacht ik.
Ik zou dus na het verversen de waarden op hetzelfde niveau brengen als een week terug en dan over 1 week weer kijken.
Dus door het verversen zullen de net geposte waarden nog iets gaan zakken.
 
ik heb de waarden ook nu van na het verversen zonder nog iets te hebben toegevoegd

ph 7,5
kh 12

no2 0
no3 10
po4 2,5

net het kraanwater maar eens even gemeten op fosfaat en hier blijkt het dus vol mee te zitten.
 
Nou dat is erg veel in je kraanwater en dan hoef je bij het verbruik zoals het nu is dat ook niet toe te voegen.
Hoeveel no3 zit er in het kraanwater dan?? Maar ja dat is amper verbruikt sinds laatste week.
Dus als ik het zo inschat heb je geen of weinig bemesting extra nodig.
 
oke ja maar ik heb het gemeten met de sera druppeltest dit kn ook nog wel eens van invloed er op zijn maar het zou niet mogen uitmaken welke test ik het mee zou doen want neem aan dat het allemaal het zelfde zou moeten zijn.
 
Volgens mij is de Sera voor po4 juist niet te betrouwbaar. Kun je via Google misschien wel achterkomen.
 
Zelf heb ik de JBL. Die vind vrij goed en de navulreagens zijn ook niet duur.
Nog goedkoper is een set te kopen bij Wesdijk nu voor 24,95. Die koffer is nu in de aanbieding namelijk.
 
oke maar is die set dan wel goed want is niet van een bepaald merk of zo
 
Dacht ik ook maar het is van Colombo namelijk alleen zonder die naam erop. Er is dacht ik ook een topic over geweest. Ik heb hem ook genomen en het is een mooir koffer hoor wat zeker het geld waard is.
 
Ik zou even kijken tot wanneer de aanbieding dan geldig is. Misschien alleen deze maand maar dat durf ik niet te zeggen.
 
Als het alleen in juni is dan heb je morgen nog, maar ik weet niet zeker tot wanneer de aktie loopt hoor.
 
ik ga het donderdag wel even bekijken want ben de hele week niet thuis dus kan hem ook moeilijk bestellen als er niemand thuis is
 
Wordt door DPD bezorgd en via hun link die ze sturen kun je een afspraak maken om te bezorgen. Dus dat is het probleem niet hoor. Dan kun je zelf aangeven wanneer en welke dag je uitkomt.
 
Zou zonde zijn als je anders straks te laat bent. Dan betaal je veel meer voor zo n koffer.
 
Ja ik was dus te laat maar ik haal vrijdag wel gewoon alleen de fosfaattest van colombo op want die is gewoon hier in leeuwarden te koop en de andere testen heb ik nog wel want heb hier een test koffer staan van sera en om nou 2 van die koffers te hebben staan vind ik ook een beetje te veel van het goede.
 
nee dat klopt vandaag nieuw po4 test gehaald en meteen mijn kraanwater gemeten en die heeft een po4 waarde van 0.
Dus zal zo ook eens het aquarium water gaan meten kijken wat voor waarde die aangeeft.
 
ja klopt dus dan denk ik dat in het aquarium zelf ook heel erg weinig zit maar dat zal ik zo nog even meten.
 
Ja daar ben ik ook bang voor Jan Fokke.Nou ja we horen het wel weer later.

Volgens je post een week terug zat er juist veel po4 in het kraanwater en dat verklaarde ook de vrij hoge ph toen in je bak. Heb je nu wel goed gemeten dan??
 
ik heb nu wel goed gemeten ik heb gewoon de stappen opgevolgd die er op de verpakking stond van de testkit. En vorige week heb ik het water gemeten met die van sera en gister met die van colombo dus dat kan het verschil wel zijn.
Heb gister ook het aquarum water gemeten en die zat nog wel gewoon op 0,5 of 1.
 

Terug
Bovenaan