ei methode met opgroeiende maanvissen


Om te kijken of er voor de planten voldoende voeding is zou ik zeggen de nitraat en fosfaat.
Een co2 indicator kan ook makkelijk zijn voor de co2 en betrouwbaar.

Ph en kh testen kan maar is ook niet meer dan een indicatie dus dan is zo n test net zo makkelijk en je ziet altijd of de co2 op orde is.

Zelf zou ik enkele weken de metingen doen omdat 1x een beperkt beeld geeft als je het mij vraagt.
Zelf meet ik vaak een keer of 3-4 en kijk dan of het verbruik een beetje gelijk was in die weken en daar kun je dan eventueel op gaan baseren of je iets zou moeten toevoegen of dat de bak zelf genoeg produceert.
 
ja dat snap ik dat je na een meting nog geen betrouwbaar resultaat hebt en dat pas krijgt na een aantal metingen.
 
Bij de 60cm bakjes heb ik dat ook gedaan voor de nitraat en de fosfaat. Ik deed voor de wissel de test en voegde zo nodig iets bij zodat ik wist wat er nadien inzat. Dan voor de volgende verversing een week later hetzelfde en dit een aantal weken lang.
Zo heb je na een aantal weken een redelijk overzicht van het verbruik zoals Ivo ook net aangeeft.
Dan kun je daarna af en toe eens meten voor de zekerheid.
 
even snel nog een vraagje kan je als je een dag kpo4 en kno3 volgens mijn schema hier boven dus alleen de dosering van zaterdag. blauwalg krijgen.
 
Ik begrijp je vraag niet helemaal maar je krijgt algen van tekorten. Blauwalg krijg je vaak van teveel organische belasting of een no3 tekort.
 
ik had alleen zaterdag volgens mijn schema toegevoegd (kno3 30ml en kpo4 60ml) verder wel gewoon de planten voeding toegevoegd en toen raden ze hier aan om eerst t gaan kijken naar het verbruik van de bak en om niet te veel nitraat toe te voegen dus ben na de zaterdag weer gestopt met de ei om eerst een paar weken te gaan kijken wat de bak verbruikt.
Maar vandaag ontdekte ik dat ik hele plakkaten blauwalg heb in de bak dit heb ik nu allemaal verwijderd.
 
Weet je de waarden van de bak nu ook??
Ik zag wel in een bak van jou redelijk wat vuil had dacht ik en daardoor zou je ook blauwalg kunnen krijgen.
Dat je zou kijken wat het verbruik is dat weet ik ja en dat is ook geen probleem.
Heb je al waarden van een aantal dagen geleden en daarna misschien?? Ik weet niet wanneer je voor het eerst ze hebt genoteerd namelijk.
 
echt wel krijg je van te veel fosfaat blauw alg stoppen met mest toevoegen zowel nitraat als fosfaat effe kalm aan
 
ik wou vandaag beginnen met meten en dan er mee te beginnen na de waterwissel. Ja klopt er lag redelijk wat zweefvuil of zo iets in maar dat heb ik er nu al een deel uit gehaald zal morgen weer er een deel uit halen.

En ben al gestopt na zaterdag met het toevoegen van nitraat en fosfaat enige wat ik toevoeg nu is planten voeding
 
Alg kun je goed bestrijden met je raad het al drijfplanten drijfplanten en nog meer drijf planten die halen de voeding uit het water en daardoor heeft alg geen kans.
Ben je alg vrij dan kun je ook weer moeras planten erbij zetten drijfplanten nemen wel veel licht weg dus dan moet je daarin een keuze maken.
 
oke ja dan zal ik wel eens gaan kijken naar wat leuke drijf planten wat raad je aan
 
waar je makkelijk aan kan komen in de winkel ,waterpest ed allemaal goed
 
Je krijgt van teveel fosfaat geen algen hoor. Zie deze link:
http://www.aquascaping-blog.com/988/fos ... rium-algen

Wat kan is dat je alg krijgt omdat er een tekort is in de nitraat.
ik zou eerst de waarden eens gaan meten voordat ik zou stoppen met toevoegingen. Juist bij een tekort krijg je algen maar niet door een overschot. Dat is dacht ik nu wel algemeen bekend.

Door veel vuil kun je hoge organische belasting krijgen en dat kan wel blauwalg krijgen.
Lees het stukje uit de link maar van Gilles. Ik heb hier meestal een fosfaat van 4ng en dat geeft geen algen.
Dan zou iedereen met de EI blauwalg hebben omdat die allemaal een hoge po4 hebben.
 
oke maar moet ik dan gewoon doorgaan met een lage ei of nu eerst even de resultaten afwachten.
 
ph 8
kh 10
gh 20 ?
no2 0
no3 10
po4 2,5
fe 0,25


resultaten van mijn test, gh vond ik wat lastig de rest klopt wel
 
lotus zei:
waterpest ed allemaal goed
Neen, niet allemaal goed. De koudwater waterpest (er zijn meerdere planten die waterpest worden genoemd) bijvoorbeeld al niet want daar blijft helemaal niets van over in een warme maanvissenbak.


Verder Jan, zou ik je aanraden dit topic eens te lezen. Over de opname van voedingsstoffen via blad/wortel.

~ Ivo
 
lotus zei:
echt wel krijg je van te veel fosfaat blauw alg stoppen met mest toevoegen zowel nitraat als fosfaat effe kalm aan
Altijd? Immer? Per defiinitie?
Je stelt het zodanig stellig dat ik wel eens een bron zou willen zien.

~ Ivo
 
Ja zoals Ivo ook al aangeeft eigenlijk ben ik het totaal niet met die stelling eens van Lotus. Als je de alg krijgt dan heb je een misschien no3 tekort maar een po4 van 2,5 of wat dan ook is niet de oorzaak.
Maar goed dat kun je lezen in de link die ik gaf van Gilles.

Gelet op de waarden die je net gaf zou ik eerst even niks doen want je wil je verbruik proberen te achterhalen.
Over 1 week zou ik weer meten en kijken wat er is verbruikt.
Voor alle zekerheid kun je misschien een keer extra testen op de woensdag nog.
Waarden zien er goed uit nu verder. Wel een wat hoge kh maar dat is verder niet een echt probleem.

In het topic dat Ivo noemt heeft Backplay netjes uitgelegd hoe het gaat met de opname.
 
Oke ik zal woensdag wel weer even meten en vanavond even rustig die link door lezen
 
Om te zien of er voldoende voeding in je bak aanwezig is zijn deze voldoen de lijkt mij.
Bij de wortels een kleibol vinden ze ook fijn en natuurlijk de plantenvoeding.
 
dan nog even een vraagje waneer is het het handigste na het verversen het water te testen meteen er na of een uurtje of 2 te wachten.
 
Ik zou wel enkele uren even wachten zodat het goed door de bak is gemengd.
Als je niks toevoegt dan hoef je ook niks te meten na het verversen.

Ik zou zeggen meet volgende week of woensdag en kijk dan of bijvoegen wel moet.
 
ik heb nu ook nog niks toegevoegd ga morgen wat planten voeding toevoegen en ja ik ga woensdag weer meten en dan zaterdag voor het verversen weer even.

Ik zal dan de resultaten van woensdag hier wel even weer posten zodat ik hier dan ook even wat advies over kan krijgen.
 
ph 7,5
kh 10
no2 0
no3 10
po4 1
fe 0,5

dit zijn de waarden van vandaag
 
Nitraat is dus gelijk gebleven en de foafaat is behoorlijk gezakt. dat is hier net zo ongeveer. meer fosfaat verbruik dan nitraat.
Nu even zondag afwachten want als de po4 naar de 0 zakt, wat ik wel verwacht, dan zal je dat wel moeten toevoegen denk ik zelf.
Nu verbruikt je bak in een paar dagen al 1,5mg/L.
 
ja klopt gaat best wel snel dan maar hoezo tot zondag wachten ik doe zaterdags onderhoud.
 

Terug
Bovenaan