ei methode met opgroeiende maanvissen


Tja het aantal cupjes dat je per week toevoegt zal gelijk blijven natuurlijk ;).
Maar je kan dat prima zo doen hoor in 2x. Dat doen wel meer mensen.
 
ja het aantal kupjes blijft gelijk maar denk dat als je het versprijd toevoegd dat de fout die je kan maken wel kleiner wordt.
 
Ja daar heb je een punt. Maar ik heb een iets grotere maatbeker waar 200ml in kan dus met goed aflezen gaat dat meestal wel goed.
 
ja oke ik wil kijken of ik via mijn werk een paar maatcilinders kan bestellen om het daar mee af te kunnen lezen.
 
Misschien dat ze zoiets ook wel bij de Blokker verkopen of een maatbeker bij de apotheek.
 
ja ik zie het wel even zo eerst maar eens een poging gaan doen om mijn bodem schoon te krijgen want die is helemaal bezaaid met zweefvuil en zo
 
De verlichtings is altijd een zelf puzzel dingetje... wat voor lamp, hoe lang brand het, hoe diep is je bak, hoe hoog heb je de verlichting hangen boven de bak, heb je reflectoren etc. Want wat is normale verlichting ??? Ook heeft elke plant iets meer of minder nodig dus dat is gewoon puzzelen en vooral goed blijven kijken naar je planten, die zeggen je genoeg over de gehele combinatie licht voeding etc...
 
Bij de standaard fabrieks bakken kun je afgezien van de duur en de reflectoren vaak niet veel aanpassen aan het licht.
Maar goed, bij de EI overdoseer je al dus je hebt niet snel tekorten als je van een gemiddelde belichting uitgaat.
 
Oke ik heb er geen standaard licht boven branden. Heb er namelijk high power led lampen boven hangen deze heb ik gedimd op 70%
 
Dat kan ook ja. Maar met de EI zul je niet snel tekorten hebben hoor.
Wel goed opletten dat je voldoende co2 hebt.
 
Ja dat weet ik zal vanavond wel even meten wat de waterwaarden zijn.
 
Je kunt je afvragen of je dat wel moet willen, van die hoge nitraatwaarden met jonge opgroeiende maanvissen. Hierover als eens ge�nformeerd bij een kenner van maanvissen zoals Jos Hut? Dwergcichliden zijn ook geen fan van grote hoeveelheden toevoegingen.
 
Je kunt je afvragen of je dat wel moet willen, van die hoge nitraatwaarden met jonge opgroeiende maanvissen. Hierover als eens ge�nformeerd bij een kenner van maanvissen zoals Jos Hut? Dwergcichliden zijn ook geen fan van grote hohoeveelheden toevoegingen.
 
jessicapilon zei:
Jan,
Ik denk nadat ik je bak even heb bekeken nog dat het gebruiken van de EI misschien niet nodig is. Voor de Manen is het niet verstandig begreep ik en verder zie ik ook Dwergjes die dit liever niet hebben.
Je hebt planten die niet al te veeleisend zijn dus misschien kun je de waarden lager houden dan wat je normaal met de EI toevoegt.
Misschien is het een optie om dan de toevoeging te halveren waardoor je niet meer dan 20/2 in je bak kan krijgen aan voeding.

Misschien weet Ivo of dat betere waarden zijn voor de vissen. Als je wekelijks 10/1 toevoegt dan lijkt me dat met jouw bestand wel voldoende. Het is niet echt een vol beplantte bak namelijk.
Maar goed dat is maar een idee nav de post van Ivo ;)

Ja dat is dan misschien wel verstandiger om dan gewoon 10/1 aan te houden.
 
Ja als je 20/2 toe gaat voegen dan ga je al snel na de toevoeging richting de 30/3 minimaal.
Nu blijf je dan rond de 15/1,5 misschien en dat is minder maar voor de planten die jij hebt denk ik meer dan voldoende.
 
Probeer bij je aquarium het op een biologische manier te laten draaien. Soms lijkt het wat te veel scheikunde en schiet het biologische deel te kort.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Dat zou bij een bak met de hoeveelheid planten van Jan denk ik wel moeten kunnen.
Maar ja als je van gemak houd en tekorten wilt voorkomen dan is de EI een uitkomst en deze kun je dan wat aanpassen.
 
Ik gebruik nu al een tijd in mijn 150 cm met maanvissen alleen co2 middels een eenvoudige co2 set en laat de continuetest niet TE lichtgroen worden. Daarnaast 30ml Profito per week. In de bodem wat klei/lateriet balletjes. Hierbij staan mijn twee Amazoneledbalken van JMB 10 uur aan en een rgb-ledbalkje om zonsopgang en-ondergang te simuleren.
Mijn planten groeien goed en moet ze regelmatig snoeien. Weinig alg. Beetje vind ik geen probleem!
 
Ja het kan ook in de bak van Jan denk ik prima zonder de EI gelet op het plantenbestand. Daarnaast hebben de vissen ook liever niet al te hoge waarden van bv nitraat en fosfaat.
Maar goed, Jan zal de keus moeten maken ;).
 
ja ik weet het dat ik een keuze zal moeten maken van het biologie gebeuren heb ik nog niet heel erg veel verstand van. Ik weet niet waar ik goed op moet letten en zodoende op aan moet sturen.

Een lage ei is opzich wel goed te doen en dan 10/1 of 5/0,5 om de waarden niet te hoog te laten oplopen. Maar moet of kan ik dan ook met de planten voeding de helft lager gaan doseren of is dit niet verstandig.

en om alleen planten voeding te gaan gebruiken denk ik dat je op den duur ook tekorten krijgt en alsnog heel erg veel algen krijgt.
 
Ik zou de aanbevolen dosis aanhouden van de plantenvoeding. dat is ook niet direct waar je vissen last van hebben.
Wel kunnen ze last hebben van een hoge nitraat bijvoorbeeld. Ik heb met de EI al problemen gehad met de Caca s in het verleden.

Of je algen gaat krijgen zonder toevoegingen hangt van veel dingen af.
 
oke dan blijf ik van de planten voeding de gewone toevoeging aanhouden.

Ja ik heb namelijk al last van algen dus wil dat ook graag onder controle krijgen.
 
De hoeveelheid plantenvoeding staat naar mijn idee "los" van de toevoeging van nitraat en fosfaat.
Ik voeg Profito toe volgens de gebruiksaanwijzing. In combinatie met de afvalproduktie van het bestand en de toegevoegde co2 en het beschikbare licht heb ik geen zodanige tekorten dat er een algenplaag ontstaat.
 
peterdenhaag53 zei:
In combinatie met de afvalproduktie van het bestand (...)
Precies hier zit wat mij betreft de crux met betrekking tot nitraat en fosfaat bij een bak met maanvissen.

~ Ivo
 
oke ik zal het eerst wel kijken met de toevoeging van alleen planten voeding hoe het dan gaat
 
Misschien moet Jan eens een paar weken testen wat de waterwaarden zijn om zo te kunnen constateren dat er voldoende door de bak zelf wordt geproduceerd.
Anders kun je altijd nog wekelijks iets toevoegen.
Maar dat is heel iets anders dan de vrij hoge waarden bij de EI.
 
Oke dan ga ik wel het water testen en hoe vaak per week moet ik dan testen en welke tests zijn dan het belangrijkste
 
Ik zou voor de wissel dat doen en zo kun je ook kijken hoeveel je bak per week verbruikt en of dit voldoende is of dat je nog moet bijmesten.
Als je dat een aantal weken voor jezelf opschrijft dan krijg je een inzicht in het verbruik en wat de bak al dan niet produceert.
 
Ik zou dan eenmaal testen (paar uur bv.) na de waterwissel en eenmaal voor de waterwissel.
Zo krijg je inzicht in de veranderingen die er optreden tussen twee waterwissels.
Misschien ook even kraanwater een keer testen op nitraat. Dat we ons daar niet niet door laten foppen.

~ Ivo
 
jan fokke zei:
Oke dan ga ik wel het water testen en hoe vaak per week moet ik dan testen en welke tests zijn dan het belangrijkste

Zoals John en Ivo aangeven.

Ph, kh, gh, no2, no3, po4 zitten in een complete druppeltestset. Meestal fe (ijzer) ook.
 

Terug
Bovenaan