ei methode met opgroeiende maanvissen


Ja dat kan kloppen want uit testen is gebleken dat de po4 van Sera nogal af kan wijken.
Wat er nu inzit rond de 1 zal wel voldoende zijn. nu je met een andere test het gaat testen zou ik dit nog even een week of 2 a 3 doen want de vorige po4 waarden zijn niet echt betrouwbaar geweest denk ik.
Je leidingwater heeft dus een po4 van zeg maar nul komma nul.
 
ja dit was ik al vanplan om het nog een tijdje te gaan testen en heb er net ook weer wat nieuwe plantjes bij geplaatst dus dan zal het verbruik ook al weer anders worden.
 
week geleden na het verversen was de waarde 10/1 maar donderdag ook nog gemeten met nieuwe test toen was die ook 1.
Voor de rest is alles mooi stabiel ja
 
Dit had je de 27e gepost dacht ik en dat is gelijk toch??

1 week
ph 7,5
kh 15
gh
no2 0
no3 10
po4 1
fe 0,5

Dan is de po4 nu iets lager.
 
ja en deze week niet het planten voeding vergeten toe te voegen ;)
 
Haha, kan gebeuren soms. Ik doe het daarom in 1x na de wissel maar ja soms vergeet ik wel de dag daarna om de csm toe te voegen. Dan wordt dat 1 dag later weer dus.
 
oke ja kan gebeuren of je moet het gaan automatiseren maar dat kost ook weer extra geld en zo
 
Ja dat heb ik ook niet en een dagje later is ook niet erg omdat je altijd nog een deel overhoud in de bak.
 
Ik vergeet het ook wel eens. Sla soms een weekje over. Geef ook soms Plantenpracht ipv Profito. Beetje afwisseling ;)
 
Meestal is er dus ook nog wel wat aanwezig en de planten hebben ook een buffer. Nu vergeet ik het nooit voor de hele week, maar ja en dag later dan gepland gebeurt weleens hoor.
 
oke en hoe zit het dan met een waterwissel an dat ook bijvoorbeeld dat als je een keer een weekend verhindert ben een dag eerder of later.
 
Ook dat komt dan niet op een dag aan. Zolang je geen tekorten hebt is het niet zo erg als je een keer een dag later bent omdat er nog voldoende voor de planten aanwezig is.
 
Ik heb nog even een vraagje over de planten voeding daar staat op 1ml per 50 liter geeft een verhoging van o,15ppm ijzer. Wat voor richtlijn kan ik het best aanhouden voor het ijzer gehalte in het aquarium.
 
ja opzich wel was een beetje laks geweest met de planten voeding en zo en sinds een 3 weken weer begonnen met hele ei metode met 10/1 toevoegen en voeg 20ml per keer (per week) planten voeding toe.

Zag dat plaadjes los lieten en gaatjes er in kwamen maar dat trekt nu weer bij.
 
Ok, tja dat kun je af en toe hebben he door omstandigheden.
Succes verder dan maar met je bak en het komt vast snel weer goed.
 
Help heb een alg explosie, na een week vergeten fosfaat en nitraat toe te voegen.
 
Raar dat dat zo snel gaat want als ik het een week vergeet dan zit ik nog niet zonder moet ik zeggen.
Wat zijn de waarden dan?? Verder niks verandert?
Welke alg heb je nu dan??
 
Alleen de uitstroom ook veranderd van het filter.
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1842298
Volgens mij is het draad alg

681615jan_fokke_0_85_al.jpg

747248jan_fokke_0_85_al.jpg

878165jan_fokke_0_85_al.jpg

763566jan_fokke_0_85_al.jpg


Water waarden zal ik zo wel even meten. Alleen heb ik net wel een waterwissel gedaan
 
Ik lees in dat andere topic dat je weinig stroming had halverwege de maand. Draadalg krijg je door te weinig co2 en wellicht dat er niet voldoende co2 bij die planten is gekomen waardoor de draadalg de kop heeft opgestoken.
Is maar een idee hoor.
 
Ja klopt maar dit heb ik aangepast stroming lijkt nu wel goed te zijn, gister de uitstroom van beide filters aan een kant gemonteerd zodat het co2 rijke water wordt vermengt met het water uit het andere filter en zag vandaag ook tijdens de waterwissel dat de uitstroom nu al veel krachtiger is.
 
ph 7
kh 13
nh3/4 0,0
po4 0,5
no3 0,0
fe 0,5

Als er nog andere waarden van belang zijn dan hoor ik het wel
 
Ik zie al zaken die niet goed zijn. je hebt een nitraat van 0 en dat is niet voldoende en ook de po4 is niet hoog. Volg jij de EI niet dan??
Je kh is ook behoorlijk hoog en dat bemoeilijkt soms de opname van voedingsstoffen.
 
ik volg wel de ei methode maar dezze waarden heb ik vandaag gemeten en hier nog geen kpo4 en kno3 aan toegevoegd had ergens gelezen dat dit niet samen gedaan kan worden met de planten voeding of heb ik dat mis.
Ja kh is ook hoog maar hoe kan ik dit makkelijk verlagen want zie me niet wekelijks met 100 liter osmose water lopen in emmers.
 
De plantenvoeding geef ik 1 dag later dan. Raar dat je na de wissel geen nitraat meer overhebt.
Dat geeft aan dat je bak redelijk wat verbruikt en dat je dus geen doseringen moet vergeten.
Dus de alg zou met de oude weinige stroming te maken kunnen hebben. Wellicht was er toen niet voldoende stroming om de co2 goed door de bak te krijgen.
 
ja ik ga het morgen toevoegen en dan meet ik woensdag nog wel een keer en vijdag.

En hoe kan ik het beste de kH naar beneden krijgen omdat die ook zo heel erg hoog is.
 
Ja met bv osmose zoals je al zei of turf. Maar heb je in het verleden dan ook al dit probleem gehad?? Want anders zal het niet zozeer aan de kh liggen denk ik.
 
verleden niet heel erg veel problemen gehad alleen wat baard alg wat me heeft er toe doen besluiten om de uitstroom te veranderen om meer stroming te krijgen en dat had als gevolg die alg explosie. en verder wel wat groene alg op de bladeren van mijn zwaartplant maar niet heel erg.
 
Dit is niet alleen draadalg maar een combinatie van verschillende soorten algen.
Ze zijn goed te bestrijden door extra veel aandacht aan het onderhoud van je aquarium te besteden. Alles zo schoon mogelijk maken, zweefvuil vermijden.

Ik zou bij deze bak alles grondig gaan afhevelen en zoveel mogelijk van deze algen verwijderen. Een oude tandenborstel kan daarbij behulpzaam zijn.
Daarna zou ik 50 % van het water gaan verversen en de pomp schoonmaken.
Krijg je zweefvuil in je water?
Over twee dagen weer afhevelen.
Over vier dagen weer afhevelen en 50 % van het water verversen.

Een aantal weken het onderhoud zeer zorgvuldig en systematisch uitvoeren. Het gaat je flink wat tijd kosten.
Eventueel kan je snel groeiende echte waterplanten aan je aquarium toevoegen. Bijvoorbeeld een paar flinke bossen waterpest. Als je aquarium het weer goed doet haal je de waterpest er weer uit.

Hobbygroet,
Jos Hut
 

Terug
Bovenaan