El gran rio Amazonas de Raoul (rjoemman)


Ondanks de aanleiding die wat minder is, wordt dit toch ontzettend goed aangepakt, thumbs up! Hopelijk krijg je ze er alle 18 doorheen getrokken! :)
 
Succes Raoul. De groep in de keuken lijkt het zwaar te hebben.
Valt wel mee hoor, ze zijn aan het zwemmen en de wave-maker staat aan dan gaan ze plat.
Maar natuurlijk is het niet fijn om in zout en medicijn te zitten en dan in een bak wat eigenlijk best krap is.
 
Misschien een hele domme vraag maar ben natuurlijk geen discus kenner en vooral erg nieuwsgierig; Ik vraag me af of je eigenlijk ook de grote bak moet behandelden of dat deze wormpjes alleen Levensvatbaar zijn in de vissenbuik? Succes met de behandelingen!!
 
Misschien een hele domme vraag maar ben natuurlijk geen discus kenner en vooral erg nieuwsgierig; Ik vraag me af of je eigenlijk ook de grote bak moet behandelden of dat deze wormpjes alleen Levensvatbaar zijn in de vissenbuik? Succes met de behandelingen!!
Ja als je wormen hebt zal je ook je bak moeten kuren want dan zit het ook in je systeem toch?

Klopt, dat zegt mijn gevoel ook, maar....
Mijn bak is 1400 liter netto.

En volgens de bijsluiter kan je max 1000 liter behandelen.
Je moet 1 ml op elke 20 liter toevoegen, op mijn quarantaine bak is dat 5.5 ml.

Op het grote aquarium is dat een hele fles, ik denk dat de vissen (L-Nummers) dan direct het loodje leggen.
 
Waarom gebruik je een wave maker als ik vragen mag raoul.
Om genoeg opp beweging te maken voor zuurstof uitwisseling met de atmosfeer.
Alleen dat bruissteentje is echt niet voldoende.

In de badkamer heb ik er twee opvoerpompjes achter de matten, daar heb ik wel voldoende opp stroming.

En die vissen zoeken bewust de stroming op hoor.
Het is niet zo dat ik ze voor de lol plat leg maar ze gaan er echt naartoe.
 
Ik lees dit topic de laatste tijd toch met dubbele gevoelens hoor. Ik vind het heel erg vervelend voor jou en de vissen dat dit je moet overkomen. Aan de andere kant vind ik het machtig interessant om ook de tegenslagen en jouw geboden oplossingen te volgen.

Veel sterkte hoor! :petjeaf:
 
Het is niet mijn wijsheid maar ik heb ff geleden wel eens begrepen dat als wormen die,vooral Discusvissen belagen binnen 48 uur geen gastheer meer vinden, ( de discus in dit geval) dat ze dan afsterven.

Dit ging dan volgens mij over de kieuwwormen,bijna niemand zal zich waarschijnlijk Jos Raaymakers nog herinneren,halverwege de Jaren "80 ben ik een of 2 keer bij deze discus expert langsgeweest voor rode turquoise discusvissen,ik meen dat de opmerking zojuist weggezet bij hem vandaan kwam.En wie weet gaat dit ook op voor de overige parasitaire wormen.
gr.bert
 
Ik lees dit topic de laatste tijd toch met dubbele gevoelens hoor. Ik vind het heel erg vervelend voor jou en de vissen dat dit je moet overkomen. Aan de andere kant vind ik het machtig interessant om ook de tegenslagen en jouw geboden oplossingen te volgen.

Veel sterkte hoor! :petjeaf:
Enige wat vervelend is: de vissen kunnen me niet vertellen wat er aan de hand is. Alle symptomen gerelateerd aan discus ziekten komen bij mij niet voor. Wat ik zie is heel ander gedrag. Dus het is erg zoeken wat er nu loos is.
 
Keuken
IMG_20200907_162204.jpg
 
Raoul,

Ik heb al vaak gereageerd met en over de situatie waarin jou vissen nu verkeren,ik hoop niet dat je mij een zeur vind,,en pfffffffff weer een berichtje van bert voorbij zie komen.Mocht dit zo zijn dan is een kleine hint naar mij een aanwijzing om me daar niet meer mee te bemoeien hoor.
Maar ik ben er erg mee begaan,zo'n mooi vissenbestand wat inderdaad niet laat zien wat er mis is,ik heb zelf heel lang met tussenpozen (even afgeweken van een vissenbestand) maar steeds kriebelde het weer,en ben er lang mee bezig geweest,vele jaren,maar goed.

Waar mijn gedachten nu naar uit gaan is dat ikzelf bij de beoordeling van de foto's en ook jijzelf niets verkeerds zie,in een eerder stadium vertelde je dat schott aangaf dat de streeptekening een soort van communicatie is tussen de vissen onderling,daar ben ik het mee eens,want die streeptekening verteld iets van en over de vis.

Maar waar ik een beetje mee over nadenk is dat ze vanaf het begin allen die streeptekening hebben laten zien,en deze streeptekening heb ik steeds weer teruggezien,en op geen enkele foto een Discus met de originele kleur ,,zonder de streeptekening.

De strepen hadden volgens mij al even geleden plaats moeten maken voor de (orginele) kleur die de vissen moeten weergeven zonder de strepen.
Een strepenpatroon geeft ook volgens mij weer dat ze zich niet op d'r gemak voelen.
Jou vissen zijn wildvang,enwel vanaf een zeer korte periode zijn ze vanuit de natuur naar de handelaar(tussenpersoon) bij jou terecht gekomen,daar zit nog niet of amper een Jaar tussen.

Kan het niet zo zijn raoel dat de acclimatisatie in de aangegeven periode te snel gegaan is,jou waterwaarden zijn qua geleidbaarheid zoals eerder door mij verteld te benijden,voor wat er uit de kraan stroomd,,,maar nu komt het,zou de zuurgraad waar ze nog niet zo lang in verkeerde niet te snel naar de hogere waarde zijn gegaan.

Co2 is toch eigenlijk een nepwaarde,als menigeen deze uitzet (Co2) dan gaan we toch weer voor menigeen naar de kraanwater-waarde's.

Ik zou mij als ik jou was een beetje middelen in de zuurgraad van de habitat en deze langzaam inregelen in de huiskamerbak,je zou met turf mogelijk kunnen experimenteren.
Als ze de strepen wegstoppen voelen ze zich lekkerder,kijk of het helpt.
ghr, bert
 
Enige wat vervelend is: de vissen kunnen me niet vertellen wat er aan de hand is. Alle symptomen gerelateerd aan discus ziekten komen bij mij niet voor. Wat ik zie is heel ander gedrag. Dus het is erg zoeken wat er nu loos is.
Het zou inderdaad een hoop schelen als ze op een voor ons begrijpbare manier konden communiceren. Het zou ook een hele nieuwe dimensie bieden aan onze hobby overigens als we konden communiceren met onze visjes. :juggle:
 
Communicatie bij vissen,wat zij onderling laten zien,en wij kunnen op kunnen reageren.

Vissen zwemmen aan de oppervlakte,
Vissen eten niet meer.
Schuren langs stenen of bodem.
Schommelen.
Luchthappen aan de oppervlakte.
Geen eetlust.
Vermagering.
Samengeknepen vinnen.
kleuren vervagen.
Etc.

Dit zijn natuurlijk ziekte verschijnselen,maar is wel een communicatie naar de eigenaar van een aquarium.
 
Behalve dan als een torpedo door de bak jezelf te pletter zwemmen tegen het glas of de bodem in duiken.
 
Klopt, dat zegt mijn gevoel ook, maar....
Mijn bak is 1400 liter netto.

En volgens de bijsluiter kan je max 1000 liter behandelen.
Je moet 1 ml op elke 20 liter toevoegen, op mijn quarantaine bak is dat 5.5 ml.

Op het grote aquarium is dat een hele fles, ik denk dat de vissen (L-Nummers) dan direct het loodje leggen.
je doseert toch een specifieke hoeveelheid tov aquarium water...ppm toch.
Dan is het toch een kwestie van rekenen om 1400 liter te behandelen.
Het is wel handiger om een q bak te behandelen, dat wel.
dacht dat levamicil 100ml goed was voor 2000 liter water te behandelen.


waarom de keuze op levamicil en niet op octocil ?
 
Laatst bewerkt:
Het is niet mijn wijsheid maar ik heb ff geleden wel eens begrepen dat als wormen die,vooral Discusvissen belagen binnen 48 uur geen gastheer meer vinden, ( de discus in dit geval) dat ze dan afsterven.

Dit ging dan volgens mij over de kieuwwormen,bijna niemand zal zich waarschijnlijk Jos Raaymakers nog herinneren,halverwege de Jaren "80 ben ik een of 2 keer bij deze discus expert langsgeweest voor rode turquoise discusvissen,ik meen dat de opmerking zojuist weggezet bij hem vandaan kwam.En wie weet gaat dit ook op voor de overige parasitaire wormen.
gr.bert
kieuwwormen leggen eitjes
huidwormen zijn levendbarend...je ziet de jonge zelfs in de ouder zitten onder de miscroscoop.
Wormen en nematoden in de darmen zijn volgens mij ook levendbarend terwijl andere soorten wel weer cysten maken.
 
raoul
Dan zijn jou vissen niet ziek,,,wat lucht voor mensen is,is water voor vissen meer dan 70 % van de visziekte's zijn gerelateerd aan het water zonder dat we dit beseffen.
Een heel simpel voorbeeld is stip,,verkeerde en plotselinge temperatuursschommelingen,en verkeerd overwennen.Meer voorbeelden ga ik even niet noemen,totaal niet belangrijk.

Jou vissen tonen geen enkel visueel zicht met betrekking tot een ziekte,geen witte ontlasting,geen gaten in de kop,(nog) geen vermagering etc.

Zoek het dan in het water zoals eerder vermeld,amoniak en andere verontreiniging heb je niet dus wat blijft er in mijn visie over,ja het belangrijkste gegeven,het water waarin ze verkeren.
Co2 is enkel voor de planten,de basis waarden moeten goed zijn ook zonder de co2.Zoek het voorzichtig in de Ph.Zet op een gegeven moment de Co2 uit en regel de Ph met turf.

Een simpel experiment raoel,als de vissen de kuur overleven (hoe kom je bij wormen) en ze gaan weer naar de huiskamerbak dan zal de eerste de beste discus uit zijn dak gaan zodra deze weer in de huiskamerbak geplaatst wordt.Nr.2 die gaat ook weer uit zijn dak vanwege een (nieuwe) omgeving,de eerste zal flink rondzwemmen en hevig ademend in een hoekje tot stilstand komen
Zodra je Nr.2 uit de Q bak haalt is die ook in de stress en zal in de huiskamerbak ook weer stressvol zoeken naar een uitweg,maar geef het de tijd,en laat ze bijkomen,zeer waarschijnlijk zullen ze zich gaan beschadigen omdat ze vanuit het niets weer terug in de bak zijn,en het zal even duren eer de rust is wedergekeerd.
Dit proces zal zich blijven herhalen tot de laatste discus in de bak wordt geplaatst,doe wanneer dit nodig blijkt in de avond,met het licht uit,of zeer gedempt.
Wanneer de vissen,ik hoop zo snel als mogelijk weer in de huiskamerbak verblijven ga dan eens over turf filteren en zet de verversing op matig,anders ben je je aangezuurde water zo weer kwijt.
De investering in turf om het water aan te zuren is nul,nul.en de vissen kunnen een lagere Ph waarde zoals bij jou uit de kraan best wel aan,ga daar mee door totdat de strepen weg zijn.

@janjdk bij kieuwwormen mogen ze dit gedrag niet vertonen,of ik moet er bij wildvang erg naast zitten,ook dat kan zomaar.
Bij interne wormen worden discusvissen uitermate rustig in bewegen,en staan stil in een hoek,of worden door gezonde discusvissen verjaagd en verteren zichzelf door niet meer te eten.
Discusvissen kunnen een aantal interne wormen of kieuwwormen best aan,als het maar niet te veel worden,een zuur milieu,als waar de vissen vandaan komen kan dit zomaar deels oplossen,verder denk ik dat een lagere Ph ongunstig is voor parasieten,,indien aanwezig.

Raoul,,ben je me nog niet zat,,,,.of een ander forumlid wat mij zat is,,.of verteld dat ik complete onzin verteld.
 
je doseert toch een specifieke hoeveelheid tov aquarium water...ppm toch.
Dan is het toch een kwestie van rekenen om 1400 liter te behandelen.
Het is wel handiger om een q bak te behandelen, dat wel.
dacht dat levamicil 100ml goed was voor 2000 liter water te behandelen.


waarom de keuze op levamicil en niet op octocil ?
100 ml is voldoende om 2000 liter mee te behandelen, ja dat klopt.
Maar.....
Ik de bijsluiter staat zeer duidelijk aangegeven dat het aquarium niet groter mag zijn dan 1000 liter en niet kleiner dan 40 liter.
waarom dat er in staat, tja, maar ik wil gewoon niet riskeren dat mijn L001, L200, Snowball en Golden nugget naar de klote gaan.
En hoe ga ik 1400 liter goed beluchten, 1 luchtsteen is niet voldoende hoor.

Waarom geen Octocil, tja Octocil is tegen flaggelaten en op de foto hierboven zie ik een Nematode en daar is Levamicil dan weer voor.
Het zijn keuzes he, heb je zelf ergens pijn neem je dan paracetamol of ibroprofen.
Ik ben geen Discus dokter he.
 
Raoul.
Ik heb van jouw probleem geen kaas gegeten maar wens je iig wel veel succes met dit gebeuren. Kan erg van je fotos en je tosties genieten.
Hoop dat alles goed komt(y)
 
@janjdk bij kieuwwormen mogen ze dit gedrag niet vertonen,of ik moet er bij wildvang erg naast zitten,ook dat kan zomaar.
Bij interne wormen worden discusvissen uitermate rustig in bewegen,en staan stil in een hoek,of worden door gezonde discusvissen verjaagd en verteren zichzelf door niet meer te eten.
Discusvissen kunnen een aantal interne wormen of kieuwwormen best aan,als het maar niet te veel worden,een zuur milieu,als waar de vissen vandaan komen kan dit zomaar deels oplossen,verder denk ik dat een lagere Ph ongunstig is voor parasieten,,indien aanwezig.
Ik ben je niet zat...je denkt mee en dat waardeer ik ook en lees mee.
Heb het ziektepatroon van Raoul ook voorgelegd aan een bekende discusdealer in Duitsland waar ik recent was.
Ook hij gaf aan dat bij wormen het meest voorkomende ziektebeeld ...rustig worden, heel donker kleuren, stil in een hoek, en zeker niet meer eten.
Juist dat zal Raoul voor zoveel vragen stellen...hem zijn dieren doen dit allemaal niet.
Raoul staat een beetje met de rug tegen de muur, en toch doet hij zijn best om het zo goed mogelijk te doen.
 
Ik waardeer alles wat hier gezegd wordt om mee te denken richting een oplossing hoor.
Dus nee ik ben nog niemand zat.

Ik weet alleen 1 ding heel goed, had ik niks gedaan dan zouden er nu zeker 4 a 5 vissen dood zijn.
Nu heb ik ze alle 18 nog.
En ik heb onder de microscoop wormen gezien dus die behandel ik, of dat zin heeft geen idee maar ik heb in ieder geval mjin best gedaan.
Gaan ze weer flippen wanneer ik ze terug zet in het hoofd aquarium dan is het tijd om verder te zoeken.
Voor nu moet ik de kuur die ik gestart ben af maken, anders is het allemaal voor niets geweest.
 
Die vissen komen uit Colombia.
Dus mijn pa had een briljant idee: geef ze coca zijn ze direct beter.


Dat stuiteren door de bak, joh, dat zijn afkick verschijnselen. :DD:DD
Je hebt jouw humor niet van een vreemde, dat is een ding dat zeker is Raoul! :juggle: :DD
 

Terug
Bovenaan