Vanmiddag een behoorlijke tijd gegoogeld naar het wilde gedrag en rond schieten van Discusvissen en vele pagina's bekeken.Zowel in het Engels,als in het Duits,waarom kom ik steeds weer uit bij ammonia en of ammoniak als oorzaak.
Raoul,je ververst veel water en meet weinig of niets van de 2 gegevens volgens jou,maar hoe betrouwbaar is een dergelijke test bij zeer lage waterwaarde's,mogen we redelijk hard water en zeer zacht ( jou totale waarde's) testen met dezelfde test,en is deze dan betrouwbaar bij nogmaals lage waarde's.
Bij de geleidbaarheid die bij jou uit de kraan komt praten we dus wel over kweekwaarde's waar menig discusliefhebber veel moeite voor moet doen,en jou vissenbestand had daar volgens mij al eerder op moeten reageren met iets van balts-gedrag of afzetting,daar kun je verder niets mee want dat is iets wat de vissen laten zien.
De hoeveelheid aan Wildvang Discusvissen in jou bak die is gewoon heel goed,maar hoe lang is het geleden dat ze nog in de Amazone verbleven,1-1,5 Jaar of zeer waarschijnlijk korter of langer.
Vraag mij maar af of ze erg lage concentraties van ammonia of ammoniak of overige vervuiling aankunnen,ze scheiden het zelf ook uit door de darm,en dan moet het nog omgezet worden naar nitriet/nitraat.Ze laten de afvalstoffen ook los in de vorm van urine,en dat is met jou bestand waarschijnlijk best veel.
Vraag mij steeds meer af ( meedenkend) of het in het water gezocht moet worden,maar een oplossing heb ik jammer genoeg niet,was het maar zo,zie net een bericht voorbij komen en dat je gaat ontwormen,maar pas op met een hoeveelheid aan medicijnen bij zacht water,de dosering mag lager liggen dan in of bij hard water,hard water breekt het af en bij zacht water blijft het langer aanwezig.
Ook misschien aan te bevelen is om bij het gebruik van medicijnen de lichthoeveelheid lager te zetten,licht breekt medicijnen af,en hard (water) ook maar dat heb je niet.
Zie terugkijkend dat je levamicil gaat gebruiken,ik heb mijn scalare die niet meer voldoende aten weer teruggebracht met octocil,( een ander item,maar goed) maar succes met de behandeling die jij gaat volgen,ik hoop dat het positief uitpakt.
Denk zo maar mee hoor,niets meer of minder
gr.bert