El gran rio Amazonas de Raoul (rjoemman)


Ik ben benieuwd of ik er morgen nog wel 18 heb.
Vanavond ging het helemaal mis in het grote aquarium.

De 9 vissen die daar nog zaten waren allemaal perfect van kleur en kwamen steeds stoer bij de voorruit kijken als ik van de bank op stond.
Niks aan de hand zou je denken, niet bang niet schrikkerig maar lekker nieuwsgierig.
Tot ik eten gaf, 5 minuten later dolle paniek.
Eén vis flipte dusdanig dat ie als een torpedo door de bak schoot en zich letterlijk te pletter zwom tegen het glas.
Vis lag knock-out ondersteboven op een zwaardplant, ik kon hem met de blote hand gewoon oppakken, ik had geen netje nodig.

Ik kon niets anders dan de vis over zetten naar de quarantaine bak.
Alleen in deze bak ben ik juist begonnen de andere 9 vissen te behandelen met Sanital zout en een warmte bad op 35 graden.
Door het zout is de geleiding vele malen hoger dan in de showbak en het temperatuursverschil van 7 graden is nou ook niet echt ideaal.
Met een deel waterverversing heb ik de temperatuur iets laten zakken, niet te veel want de andere aanwezige vissen mogen niet in shock raken natuurlijk.
Op goed geluk nr 10 overgezet en die had het zichtbaar zwaar, nu anderhalf uur later lijkt er weer wat leven in te komen.
Maar of ie de nacht overleeft, I don't know.


Waarom 9 in quarantaine en 9 in de showbak.
Ik was dus begonnen met het behandelen met Sanital zout voor een betere weerstand en met het warmte bad op 35 om eventuele flagelaten in de darmen te doden.
Onder de microscoop had ik in de uitwerpselen nog wat wormpjes gevonden en het idee was om met Levamicil die te gaan behandelen, eerst op de 9 in quarantaine en later op de overige 9 nadat ze geswitcht zijn.
Nu is het dus 10 om 8 en hopen dat het morgen nog steeds 18 zijn.
 
Jeetje, das schrikken Raoul.
Apart dat het iedere keer mis lijkt te gaan met het voeren.
Help je hopen dat deze de nacht overleefd.
 
Klinkt niet goed allemaal, maar nog steeds heb ik vraagtekens...jij ook denk ik...over dat "ziektebeeld".
Zoals ik het lees gebeuren pas rare dingen als je gaat voeren.
Het voer heb je al gewisseld, dus dat zou het niet zijn.
Waterkwaliteit is het ook niet, anders waren ze continu ziek
Parasieten, dan ziet het ziektebeeld heeel anders uit...continu ziek, donker gekleurd, lusteloos en eten ze helemaal niet.
Het lijkt alsof ze bij een enorme schrikreactie krijgen, iets triggert hen dan.

We hebben het wel eens gehad over de aardpen....heb je die toen gekocht ?
bij ja, haal ze er eens uit, bij nee....koop eentje.
Ik zit nl te denken aan een lekstroom waardoor de vissen geprikkeld worden op het moment dat jij contact maakt met het water in je grote bak
 
Het hoeft natuurlijk niet de voeding zelf te zijn maar het voeden als activiteit geeft natuurlijk stimulatie in het spijsverteringskanaal. Als daar wat mis zit wordt dat juist door het voeden geprikkeld. Als het spijsverteringskanaal op een of andere manier is aangetast geeft de prikkel van binnenkomend voedsel ongemak/pijn.
 
Mag ik er dan ook van uitgaan dat de vissen in de grote bak het aangeboden voer weigeren,als dat zo is probeer dan eens uitgespoelde levende artemia en laat deze voorzichtig en in kleine aantallen los in het laatste vak van de bioloog,de opvoerpomp zal de artemia door de bak laten stromen,misschien dat ze daar achteraan willen gaan.

Artemia is zacht levend voer en dat is misschien wel dat wat ze met een eventuele geprikkelde darm nog goed kunnen verteren.
 
Wat een narigheid weer allemaal. Wens jou en je vissen veel sterkte en beterschap, hopelijk kun je het raadsel oplossen.
 
Het hoeft natuurlijk niet de voeding zelf te zijn maar het voeden als activiteit geeft natuurlijk stimulatie in het spijsverteringskanaal. Als daar wat mis zit wordt dat juist door het voeden geprikkeld. Als het spijsverteringskanaal op een of andere manier is aangetast geeft de prikkel van binnenkomend voedsel ongemak/pijn.
Vandaar dat ze op 35 in Q zitten om eventuele flagelaten te doden.
En daarna krijgen ze nog een ontwormingskuur.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joff
Temperatuur teruggebracht naar 29 graden in de Q bak. Gestart met ontwormen.
IMG_20200902_073930.jpg
 
heb hier jaren lang een snoek inde vijver gehad die kwam ziek me van een belgse kweker in mijn vijver herstelde meteen was puur regen water 40ppm mijn theorie is als je water bijna geen voeding heeft of iets anders dat die parasieten geen kans krijgen
 
Vanmiddag een behoorlijke tijd gegoogeld naar het wilde gedrag en rond schieten van Discusvissen en vele pagina's bekeken.Zowel in het Engels,als in het Duits,waarom kom ik steeds weer uit bij ammonia en of ammoniak als oorzaak.
Raoul,je ververst veel water en meet weinig of niets van de 2 gegevens volgens jou,maar hoe betrouwbaar is een dergelijke test bij zeer lage waterwaarde's,mogen we redelijk hard water en zeer zacht ( jou totale waarde's) testen met dezelfde test,en is deze dan betrouwbaar bij nogmaals lage waarde's.

Bij de geleidbaarheid die bij jou uit de kraan komt praten we dus wel over kweekwaarde's waar menig discusliefhebber veel moeite voor moet doen,en jou vissenbestand had daar volgens mij al eerder op moeten reageren met iets van balts-gedrag of afzetting,daar kun je verder niets mee want dat is iets wat de vissen laten zien.

De hoeveelheid aan Wildvang Discusvissen in jou bak die is gewoon heel goed,maar hoe lang is het geleden dat ze nog in de Amazone verbleven,1-1,5 Jaar of zeer waarschijnlijk korter of langer.
Vraag mij maar af of ze erg lage concentraties van ammonia of ammoniak of overige vervuiling aankunnen,ze scheiden het zelf ook uit door de darm,en dan moet het nog omgezet worden naar nitriet/nitraat.Ze laten de afvalstoffen ook los in de vorm van urine,en dat is met jou bestand waarschijnlijk best veel.

Vraag mij steeds meer af ( meedenkend) of het in het water gezocht moet worden,maar een oplossing heb ik jammer genoeg niet,was het maar zo,zie net een bericht voorbij komen en dat je gaat ontwormen,maar pas op met een hoeveelheid aan medicijnen bij zacht water,de dosering mag lager liggen dan in of bij hard water,hard water breekt het af en bij zacht water blijft het langer aanwezig.
Ook misschien aan te bevelen is om bij het gebruik van medicijnen de lichthoeveelheid lager te zetten,licht breekt medicijnen af,en hard (water) ook maar dat heb je niet.
Zie terugkijkend dat je levamicil gaat gebruiken,ik heb mijn scalare die niet meer voldoende aten weer teruggebracht met octocil,( een ander item,maar goed) maar succes met de behandeling die jij gaat volgen,ik hoop dat het positief uitpakt.

Denk zo maar mee hoor,niets meer of minder
gr.bert
 
De vissen zijn in februari vanuit Colombia naar Nederland gekomen. En in mei zijn ze bij mij gekomen. Dus ruim 4 maanden bij mij.
Ammonium zit echt niet in het hoofd aquarium. Hooguit in de quarantaine bak omdat die nogal klein is.
Boven quarantaine zit geen licht.

Meedenken wordt gewaardeerd hoor.
Maar wat hierboven staat van Hof is ook wat mijn onderbuik me zegt.
Ze eten. Dat gaat in de maag/darmen.
Daar is een probleem zoals flagelaten of wormen.
Dat geeft meteen kramp en ze schieten door de bak uit pijn.

In de poepjes zie ik wormen zie foto hierboven.
Die ga ik iig behandelen. Of het helpt is de vraag natuurlijk. Daarnaast hebben ze 35 graden gehad wat ook zou moeten helpen.

Er gaan het zien.
Tot nu geen uitval en daar ben ik toch trots op.
 
Maar ik kan mij er niets bij voorstellen dat de vissen als ze flagalaten hebben het rondschietende gedrag vertonen,over het algemeen zien we maar 2 ziekte problemen bij de discus en dat is merkbaar als ze b.v Kieuwwormen hebben,schuurgedrag en/of flagalaten,veel meer ongemakken zijn er niet meer.
Kieuwwormen kunnen tot een bepaalde hoeveelheid voor een probleem zorgen,maar die dragen ze altijd bij zich,zijn altijd latent aanwezig.

Of het zou zo zijn dat jou wildvang een aantal kieuwwormen niet zo goed kunnen verdragen,omdat ze zoals door jou verteld nog maar net uit de natuurlijke omgeving zijn gehaald.
Ik heb zeer zeker in mijn laatste discus gebeuren ook last gehad van flagalaten,en dit ook besproken met een kenner.

Bij een flagalaten-infectie heb ik merkbaar gezien dat ze zich in het algemeen wat rustiger gaan gedragen en niet eten,wegkruipen etc.

Ook zien we nog wel eens dat maanvissen of de discus met een darmprobleem groene alg eten,indien aanwezig,het verklaarbare gedrag zou te maken hebben met het uithongeren van de ingewands worm.
 
Niemand weet wat er precies aan de hand is maar op basis van het verloop en de beschrijvingen denk ik dat het een verstandige en goed uit te leggen beslissing was om in te grijpen met een wormbehandeling.
Hoe het uitpakt volgen we allemaal in spanning natuurlijk maar deze complexe vissen hebben in Raoul denk ik de best mogelijke caretaker en kans op verbetering.
Houdt moed👊🏼🙂
 
Nou balen Raoul. Dat herinnert me weer inderdaad aan de andere kant van discus houden. Drama queens! Mn aquamaat waarmee ik sprak over het feit dat ik weer discus wil gaan houden, zei meteen " stress verhogende vissen ".

Lastig te beoordelen idd. Als de ontslasting er gezond uit ziet, zou je toch niet verwachten dat er darm parasieten zijn. Of in een heel lichte vorm misschien. En ze kleuren niet donker.... nou goed, ik heb niet het gevoel dat ik meer weet als andere forumleden. Sterkte ermee man, super balen. Hopelijk knappen ze snel op.
 
Meeste mensen nemen een badeendje maar dit kan ook natuurlijk :DD
Even serieus. Blijkbaar is dit nodig en dat is toch niet zo mooi.
 
Ziet er netjes uit. Positief gezegd: mooie kweek stelling voor als ze weer hersteld zijn. Kan je maar vast hebben staan. Nog nieuws over de zieken?
 
De aanleiding is misschien wat minder maar verdorie wat ziet dat er goed uit. De intensive care👊🏼
 
Hoe is het met de vissen Raoul?


Ik heb alle 18 Discus in quarantaine gezet.
10 in de badkamer (2x 5) en 8 in de keuken.
Alle vissen worden nu ontwormd met Manaus Levamicil.
Dat is een kuur van 6 dagen medicijn om de wormen te doden, daarna 10 dagen rust en vervolgens weer 6 dagen medicijn.
Fase 2 is waarschijnlijk bedoeld voor eitjes die zijn uitgekomen om ook die weer te doden.
Daarnaast krijgen ze voor extra weerstand nog de zout kuur met Sanital.
In de 10 dagen rust zal ik ze wat extra mineralen geven van Manaus Diploral voor het versterken van het skelet en enventuele kleine gaatjes in de kop die ontstaan door mineralen tekort te dichten. Ik denk dat ik ze dan ook weer op 35 graden zet, nu is de max zo rond de 29 graden voor Levamicil volgens bijsluiter.
En daarna gaan we het zien, ik denk dat ik dan de eerste 5 ga loslaten in het grote aquarium.


Keuken:
IMG_20200907_113312.jpg


Badkamer:
IMG_20200907_113448.jpg
 

Terug
Bovenaan