El gran rio Amazonas de Raoul (rjoemman)


Status update, eerste nacht in quarantaine
Vissen leven nog en ik verwacht niet dat ze nu nog dood gaan.

Temp was wel gestegen naar 37.1 in de nacht, oeps.
De randjes van de vinnetjes zijn licht aangebrand heb ik het idee.
Ontlasting nog steeds netjes zover ik het kan zien.

Ik heb water gewisseld 50% met de juiste temperatuur, het is nu rond de 35.0 graden plus of min een afwijking van de gebruikte thermometers natuurlijk.

De vissen zijn lekker actief, beetje bleek van de stress, eten willen ze nog niet.
Ik heb wat Sanital zout met Aloe Vera besteld wat de vissen moet gaan helpen met de opbouw van hun immuunsysteem.

Tot nu toe zijn medicijnen nog niet nodig.


IMG_20200824_105226.jpg
 
worden het nu aangebrande tosti's ?

maar zonder gekheid, ben blij dat het goed gaat, hoop dat ze snel weer bij de anderen kunnen...
 
Had judith niet vertelt dat dat ding de neiging heeft om door te schieten :p

Onze garnalen hebben het nu wel koud :rolleyes:
 
Balen allemaal Raoul! :petjeaf:
Maar fijn om te lezen en zien dat ze het tot nu toe nog goed doen in het quarantaine bakje.


Een hele duidelijke video met een mooie uitleg :thumbs: :thumbs: :thumbs:
Ik roep het al een tijdje. Die video's van Raoul zijn erg goed. Raoul is naar mijn idee geboren om een succesvol YouTube kanaal te onderhouden en daarmee een enorme fanbase op te bouwen. Ik vind het prachtig wat hij allemaal doet met zijn bak en hoe hij dit uitlegt en vol enthousiasme overbrengt op anderen. :love:

ik denk dat ik ze wel een 14 dagen daarin laat hoor.
Ehm..de quarantaine periode is in Nederland geen 14 dagen meer maar is nu teruggebracht naar 10 dagen. :juggle:
 
Status update nacht 2 in quarantaine

De vier vriendjes en vriendinnetjes zijn heerlijk op vakantie in het tropisch zwemparadijs met prachtig lichtblauw water, hoge temperaturen van rond de 35 graden, bubbels en de wildwaterbaan door de golven van de wave maker. Daarnaast wordt het zwembad dagelijks voor twee derde ververst. Het is heerlijk chillen en daarom hebben ze een vijfde vriendinnetje gevraagd om gistermiddag ook in te vliegen en samen de nacht door te brengen. Mogelijk volgt een zesde vriendje vandaag nog. De vlucht is gratis, vrijwel lege vluchten gaan nu vanwege het virus naar de tropische bestemmingen met code oranje.

De hogere temperaturen hebben blijkbaar een positief effect op de gezondheid en welzijn van de vissen en om om deze reden gaat inmiddels de temperatuur in de showbak ook langzaam omhoog richting de 31 graden. Niet te snel, dat overleven de planten niet en die deden het nu net zo mooi.


IMG_20200825_064210.jpg



IMG_20200825_071927.jpg
 
Laatst bewerkt:
Een gezellige boel daar maar ik hoop niet dat ze nog meer vriendjes en vriendinnetjes hoeven uit te nodigen.
 
Kijkende naar het eerste filmpje van de q bak kon ik niet echt zeggen dat ik zieke lusteloze discussen zag.
Weinig ziekte symptomen, wel duidelijk hierachie gedrag...dominantie en onderdrukking...die de strepen maken worden onderdrukt.
Ziekte symptomen uiten zich meer in lusteloosheid en helemaal donker worden.
Dat flitsen door de bak, en ook met de borstvinnen zeer snel bewegen KAN duiden op zich niet lekker voelen / irritatie...ik zie dat ook wel eens en vergelijk het met jeuk hebben....meestal zo over en niet dagen aanhoudend.
De showbak temp verhogen.....ik raad het je af als er geen noodzaak is bij de andere discussen
Je kan anders een kettingreactie in werking zetten...planten gaan het slecht doen, algen gaan de kop op zetten en dan is het weer heel lastig om alles terug te krijgen naar as it.

de ellende bij gepassioneerde discus mensen zoals jij, steven en ik is dat we altijd het beste willen doen voor onze vissen en omdat we de kennis hebben wat er zoal kan misgaan.
We bereiden ons voor, doen er alles voor, krijgen bij een vreemd beeld in het aquarium meteen alarmbellen......en soms schieten we dan door.
Geloof het of niet....en ik schreef het al bij mijn aquarium.....die discussen kijken door het raam heen, observeren de omgeving.
Sinds corona werkt mijn vrouw thuis, zij kijkt de hele dag naar het aquarium omdat ze aan de eetkamertafel werkt, en ook zij beaamt dat de discussen kijken...ze volgen haar.
Recent onze dochter jarig, slingers en ballonnen opgehangen...wat denk je, ja hoor stress in de bak, ook zij zien dan een afwijkend beeld aan de andere kant van het glas en dat vinden ze vreemd.
 
Inderdaad janjdk dat door de bak schieten heb ik ook altijd zo gezien,het uitdragende gedrag van, ik heb jeuk,iets kriebeld.Ook ikzelf heb dit verschijnsel in het verleden ook over de Jaren heen waargenomen in de bak.
Dit kan zomaar ineens opkomen,de vissen staan op een geven moment gewoon stil,niets aan de hand en beginnen ineens met de borstvinnen te klapperen en laten schoksgewijze bewegingen zien,vervolgens gaan ze vanuit stilstand ineens met turbo-snelheid door de bak,in te kleine bakken (heb jij geen last van Rjoemman) is de uitwijkmogelijkheid minder en kunnen ze zich aardig verwonden,voornamelijk omdat ze dan tegen een linker of rechter-zijwand botsen.
Ik had min of meer beloofd mij niet meer te bemoeien met visziekten bij de discus omdat schot daar de meest aangesproken aquariaan is,maar voor zover.

Ik vind het een beetje jammer dat de keizer onder de aquariumvissen in het aquarium bij jou Rjoemman de ruimte moeten delen met vissen die ik er zelf nooit bij had geplaatst,is geen kritiek maar een eigenwijze denkwijze die ik mijzelf ooit heb opgedrongen.

De volgende raadgeving van mij mag je meteen in de prullenbak gooien,haal al die bijvisje's eruit en hou een L nummer.Op het moment dat de vissen in beide bakken weer opknappen ( of het gaat naar je zin) doe er dan een grote school coreadorassen in,is een funccionele vis voor de bodem.

Misschien moet je op een gegeven moment de bak behandelen met produkt X en dan moeten de appelslakken er vooraf al uit,die kunnen niet tegen de iets zwaardere medicijnen en leggen het loodje.
Kan dus zomaar zijn dat er iets is overgesprongen van de bijvissen richting de discus.En dan denk ik simpel aan een kieuwworm of andere wormachtige,maar dat is puur mijn eigen mening,van een bacterie krijgen ze volgens mij niet de nijging om wild rond te zwemmen,het lijkt op iets aan of in de kieuw of net achter de kieuw,in ieder geval iets wat ze tijdens het snelle zwemmen kwijt willen raken,soms schuren ze zich eerst een beetje en willen er dan vandoor met de overtuiging dat waar ze last van hebben door de snelheid van zwemmen "het" achterlaten,of het lichaam verlaat.

Bij mijn laatste discusavontuur had ik enkel de discus tezamen met sterbai's,sinds Januarie dit jaar 6 Red-Back's met 10 coreadoras,en geen bijvissen (nog niet).

Jammer dat bij jou vissen rjoemman zich nog geen stel gevormd heeft,maar goed je hebt niet bepaald de simpelste vissen.Jou waterwaarden zouden al voldoende moeten zijn voor een kweek,of die nu uitkomt of niet,maar goed wij kweken niet met vissen,,,dat doen zij zelf,wij creeren alleen maar een omgeving die daar geschikt voor is.

Gr.bert
 
Geloof me er is schieten en er is schieten.
Het gewone schieten uit schrik of indruk maken op een ander dat ken ik wel.
Wat hier gebeurde was dat ze bijna uit de bak sprongen, zich te pletter zwommen tegen de ruit en de bodem in schoten.
Dat is echt niet goed.
Judith heeft het ook gezien, dus helaas ik droom niet.
 
Geloof me er is schieten en er is schieten.
Het gewone schieten uit schrik of indruk maken op een ander dat ken ik wel.
Wat hier gebeurde was dat ze bijna uit de bak sprongen, zich te pletter zwommen tegen de ruit en de bodem in schoten.
Dat is echt niet goed.
Judith heeft het ook gezien, dus helaas ik droom niet.
Je zit er elke dag voor en ziet het wel wanneer het afwijkend is.. Ik had ze ook apart gedaan (voor zover mijn mening hier interessant is).

Maar nu even serieus.. je moet ze ook geen pistooltjes geven. Gelukkig schoten ze in de bodem en niet gericht..
 
Je mening doet er wel degelijk toe.
En ik denk dat ik juist gehandeld heb met adviezen van Judith en Steven.

Mocht het zijn dat er medicijnen nodig zijn, wat ik liever niet doe, dan het liefst niet in de show bak want dat is meteen het begin van het einde.
Ik heb twee dagen aangekeken wat de temperatuur in de quarantaine bak doet.
Gisteren vis 5 over gezet en vlak voor ik naar bed ging, het was al donker in de hoofdbak, begon daar weer eentje te flippen.
Omdat de temp in de quarantaine bak goed heeft uitgepakt verhoog ik die van de showbak ook. Niet naar 35 dat is echt te veel maar 31 kan.
De bak heeft in het begin ook op 31 gedraaid. Ja de plantjes hebben het moeilijk en ja algjes krijgen een kans. Tuurlijk is dat vervelend maar het gaat nu even om de vis.


Er zijn trouwens geen andere vissen bijgeplaatst in de weken voordat de eerste discus problemen ging vertonen.
Hooguit wat plantjes die grondig worden gespoeld voor ze erin gaan, dus van daar verwacht ik geen problemen.

Wel heb ik de afgelopen dagen ander voer gebruikt, misschien dat dit een darmkramp heeft opgeleverd.
Dat zou het schieten kunnen verklaren.
Ik noem even geen naam van het voer maar het is hetzelfde voer gebruikt door Niels en daar gingen de discus een voor een dood.
Dus ik heb er even mijn twijfels bij zonder nu een merk een slechte naam te willen geven want dat is niet aan mij.
 

Terug
Bovenaan