El gran rio Amazonas de Raoul (rjoemman)


Dat valt wel mee toch. Ik heb dit jaar 2x gereageerd in dit topic.

Een keer om raoul te feliciteren met zijn nieuwe vissen en gisteren een reactie op de opmerking dat de bak en 'steriele' inrichting had. Daarvoor een dag wat meer omdat wij toevallig bij raoul waren om hem te helpen. Maar volgens mij spreek ik altijd voor mezelf.

En ja, ik vond die reactie van gisteren niet passend.
Raoul had een bak die door velen werd gezien als voorbeeld, zijn foto's ontvingen meestal positieve reacties. Ondanks dat zijn planten al een half jaar niet lekker wilde groeien.

Daarna had hij pech dat zijn discus ziek werden na het eten van fout voer (wat hij met de beste bedoeling had gekocht).
De behandeling van de discus zorgde voor disbalans en een daarmee alg. Toen kreeg hij een heleboel shit over zich heen dat zijn bak te vol zat (wat mi als je objectief naar de omvang van de bak of liter per cm vis en de omvang van zijn bioloog en hoe dat is ingedraaid kijkt absoluut niet het geval was) waarop hij, gevoelig voor advies / kritiek als hij is, veel van zijn bij vissen heeft weg gedaan.
Vervolgens leggen 4 van zijn sterren (l nummers) het loodje in de quarantaine bak en moest hij zijn hele bak resetten. Wat zowel raoul, als @Nanoe en mij een hoop werk heeft gekost.. (en dat doen we graag voor hem) en waardoor er nu geen plant met overeind staat.

En dan komt iemand aanzetten met de opmerking dat zijn bak 'steriel' is. Dat kwam op mij iig over als of je hebt geen idee wat hier aan de hand is, hoe deze bak was voor deze ellende. Of dat je geen gevoel je donder hebt voor de situatie.

En dat is niet spreken voor raoul maar mijn ongezouten mening...
 
Laatst bewerkt:
Niet om het 1 of ander, maar spreken jullie tegenwoordig altijd voor @rjoemman?

lijkt tegenwoordig wel het fototopic van @rjoemman @Nanoe & @Rebtor :DD

Als je terug gaat lezen reageer is hier echt vrijwel nooit. En als ik een keer reageer is het een rotopmerking richting Raoul toe.
Dus beetje rare opmerking dit.

En daarbij, we hebben onderling heel veel contact. Dus denk dat we inderdaad zonder moeite voor elkaar kunnen spreken. Als het op de bakken aankomt dan. Vrijwel alles bespreken we onderling, dus hier reageren is niet echt nodig. Ook even terug zitten zoeken, maar er zit amper een serieuze reactie tussen in dit topic van mij.... alleen sneren, daar ben ik vooral goed in.
 
Laatst bewerkt:
Oooh de sneer van sanne judith
 
... het ziek worden van de discus
... het alles uit de kast halen om ze te doen overleven
... het sterven van mijn mooie Snowball en Nugget
... Explosie van baardalgen en overige ongedefinieerd spul
... het slopen van de achterwand
... het reduceren van het visbestand vooral de Minors en de Geo's
... het ontvangen van enorm gezeik keer op keer waarop ik meerdere malen gedacht heb ik verwijder mijn account barst allemaal maar

Dat alles heeft enorm impact op mij persoonlijk gehad.

Ik ben dolblij met Rens en Judith dat ze me helpen in zware tijden en daarbuiten.


... Ja de bak is steriel
... Nee dat heeft niks te maken met schijven maar net de historie
... Ja de bak is nog niet naar mijn zin
... Ja de bak van Marco is mooi serieus. Maar het is niet mijn ding met licht aan de achterkant.

Bij Marco krijg je een mooi diepte effect omdat de zijkanten mooi met schuim en epoxy zijn afgewerkt. Juist dat epoxy kan niet in mijn bak omdat de L200 hem volledig sloopt.
Ik kan alleen hout steen en planten doen met de L200. Dan moet je wel tegen een mooi stuk hout aankopen. Planten die mijn bak uit groeiden zitten er weer in maar zijn pas enkele cm groot nu.

Maar in plaats van elke keer gezeur kan er ook eens iemand zeggen hoe het dan wel een mooiere bak kan worden.
Ik heb niks aan een opmerking dat je er niks over te zeggen hebt.

Ik heb sinds dag 1 geluisterd naar elk advies hier. Natuurlijk heb ik ze niet allemaal opgevolgd maar een heleboel wel.

Dus ik hoop vanaf nu dat het gezeik wat me enorm irriteert afneemt en dat er meer positieve feedback komt over hoe een en ander mooier beter stabieler etc wordt.
 
Raoul, ik heb je bak mogen bewonderen in een mooie tijd. Ik heb er enorm van genoten en heb ook nu alle vertrouwen er in dat het weer wat moois gaat worden ! :iloveyou:
 
Raoul, veel en vaak is het afgunst. Wat jij voor je vissen doet, kunnen veel mensen hier van leren.

Laat je niet gek maken. Alles heeft zijn ups en downs. Het gaat er enkel om hoe men er mee omgaat.

Je hebt een prachtige bak, waar vele over kunnen dromen.
 
Laat je niet gek maken door commentaar van anderen. Een bak is nu eenmaal tijd nodig na een nieuwe inrichting. Ik heb ook wel eens wat in mn topic gelezen waarvan ik dacht, ja en? T is mijn bak en ik mag ermee doen wat ik wil. maar t welzijn van mn dieren staat wel voorop daarin.

keep up the good work Raoul! En laat ons maar mooi genieten van je bak en vissen, al dan niet met jaloerse blikken.
 
Dat valt wel mee toch. Ik heb dit jaar 2x gereageerd in dit topic.

Een keer om raoul te feliciteren met zijn nieuwe vissen en gisteren een reactie op de opmerking dat de bak en 'steriele' inrichting had. Daarvoor een dag wat meer omdat wij toevallig bij raoul waren om hem te helpen. Maar volgens mij spreek ik altijd voor mezelf.

En ja, ik vond die reactie van gisteren niet passend.
Raoul had een bak die door velen werd gezien als voorbeeld, zijn foto's ontvingen meestal positieve reacties. Ondanks dat zijn planten al een half jaar niet lekker wilde groeien.

Daarna had hij pech dat zijn discus ziek werden na het eten van fout voer (wat hij met de beste bedoeling had gekocht).
De behandeling van de discus zorgde voor disbalans en een daarmee alg. Toen kreeg hij een heleboel shit over zich heen dat zijn bak te vol zat (wat mi als je objectief naar de omvang van de bak of liter per cm vis en de omvang van zijn bioloog en hoe dat is ingedraaid kijkt absoluut niet het geval was) waarop hij, gevoelig voor advies / kritiek als hij is, veel van zijn bij vissen heeft weg gedaan.
Vervolgens leggen 4 van zijn sterren (l nummers) het loodje in de quarantaine bak en moest hij zijn hele bak resetten. Wat zowel raoul, als @Nanoe en mij een hoop werk heeft gekost.. (en dat doen we graag voor hem) en waardoor er nu geen plant met overeind staat.

En dan komt iemand aanzetten met de opmerking dat zijn bak 'steriel' is. Dat kwam op mij iig over als of je hebt geen idee wat hier aan de hand is, hoe deze bak was voor deze ellende. Of dat je geen gevoel je donder hebt voor de situatie.

En dat is niet spreken voor raoul maar mijn ongezouten mening...

Als je terug gaat lezen reageer is hier echt vrijwel nooit. En als ik een keer reageer is het een rotopmerking richting Raoul toe.
Dus beetje rare opmerking dit.

En daarbij, we hebben onderling heel veel contact. Dus denk dat we inderdaad zonder moeite voor elkaar kunnen spreken. Als het op de bakken aankomt dan. Vrijwel alles bespreken we onderling, dus hier reageren is niet echt nodig. Ook even terug zitten zoeken, maar er zit amper een serieuze reactie tussen in dit topic van mij.... alleen sneren, daar ben ik vooral goed in.

Wellicht heb ik het verkeerd ingeschat, maar door de hoeveelheid berichten vanuit jullie kant (en dat zullen ongetwijfeld aardig wat sneer berichten zijn :))) had ik de laatste paar maanden bar weinig behoefte om naar dit foto album te kijken.

Ligt misschien aan mij, laten we er verder geen woorden aan vuil maken (tevens vervuiling van een foto album :))).

Maar in plaats van elke keer gezeur kan er ook eens iemand zeggen hoe het dan wel een mooiere bak kan worden.
Ik heb niks aan een opmerking dat je er niks over te zeggen hebt.

Ik heb sinds dag 1 geluisterd naar elk advies hier. Natuurlijk heb ik ze niet allemaal opgevolgd maar een heleboel wel.

Dus ik hoop vanaf nu dat het gezeik wat me enorm irriteert afneemt en dat er meer positieve feedback komt over hoe een en ander mooier beter stabieler etc wordt.

Wellicht interpreteer je sommige berichten ook erger dan het bedoeld is, juist door alle ellende van de laatste tijd.
Volgens mij heeft menig persoon het beste met je bak voor namelijk :))

Maar heel eerlijk, als je jezelf zo enorm irriteert, snap ik niet wat je hier nog doet?
Gedoe hiero is geen verplichting :petjeaf:
 
Laatst bewerkt:
Wellicht heb ik het verkeerd ingeschat, maar door de hoeveelheid berichten vanuit jullie kant (en dat zullen ongetwijfeld aardig wat sneer berichten zijn :))) had ik de laatste paar maanden bar weinig behoefte om naar dit foto album te kijken.

Ligt misschien aan mij, laten we er verder geen woorden aan vuil maken (tevens vervuiling van een foto album :)))

Misschien een idee om dit topic dan gewoon links te laten liggen.
En echt, ik reageer amper hier! Het meeste doe ik via de app. De vaste leden in dit topic reageren meer dan ik.
 
... het ziek worden van de discus
... het alles uit de kast halen om ze te doen overleven
... het sterven van mijn mooie Snowball en Nugget
... Explosie van baardalgen en overige ongedefinieerd spul
... het slopen van de achterwand
... het reduceren van het visbestand vooral de Minors en de Geo's
... het ontvangen van enorm gezeik keer op keer waarop ik meerdere malen gedacht heb ik verwijder mijn account barst allemaal maar

Dat alles heeft enorm impact op mij persoonlijk gehad.

Ik ben dolblij met Rens en Judith dat ze me helpen in zware tijden en daarbuiten.


... Ja de bak is steriel
... Nee dat heeft niks te maken met schijven maar net de historie
... Ja de bak is nog niet naar mijn zin
... Ja de bak van Marco is mooi serieus. Maar het is niet mijn ding met licht aan de achterkant.

Bij Marco krijg je een mooi diepte effect omdat de zijkanten mooi met schuim en epoxy zijn afgewerkt. Juist dat epoxy kan niet in mijn bak omdat de L200 hem volledig sloopt.
Ik kan alleen hout steen en planten doen met de L200. Dan moet je wel tegen een mooi stuk hout aankopen. Planten die mijn bak uit groeiden zitten er weer in maar zijn pas enkele cm groot nu.

Maar in plaats van elke keer gezeur kan er ook eens iemand zeggen hoe het dan wel een mooiere bak kan worden.
Ik heb niks aan een opmerking dat je er niks over te zeggen hebt.

Ik heb sinds dag 1 geluisterd naar elk advies hier. Natuurlijk heb ik ze niet allemaal opgevolgd maar een heleboel wel.

Dus ik hoop vanaf nu dat het gezeik wat me enorm irriteert afneemt en dat er meer positieve feedback komt over hoe een en ander mooier beter stabieler etc wordt.
Ik snap dit wel..

Ik heb enorm veel respect voor jou/jullie dat jullie zoveel werk hebben verzet om alles weer voor elkaar te krijgen.

Ook hoe begaan je bent met de vissen en hoe je alles op alles hebt gezet om ze weer beter te maken. En álle discus (die ik trouwens echt prachtig vind, veel mooier dan al die regenbogen) hebben het gered!

Laatst is mijn bak "gecrasht" en dat was maar 120cm waar ik al een emotionele en fysieke meltdown van kreeg.
Laat staan als zoiets in een (ruim?) 2 meter aquarium gebeurt.

En heel eerlijk: de zwarte achterwand vind ik misschien nog wel mooier. Dat laat het groen van de planten mooi uitkomen.

Ik ben er zeker van dat straks de plantjes weer mooi gaan groeien en dat je vanzelf een keer tegen dat perfecte stuk hout loopt ☺️👍🏻
 
Ik heb net met verbazing de verschillende berichten zitten lezen. Het probleem in communicatie ligt doorgaans in de formulering van de "zender" en de interpretatie ervan door de ontvanger. Goed lezen van het topic en goed nadenken over een mogelijke reactie is de belangrijkste methode om misverstanden te voorkomen. En doordacht formuleren voorkomt onnodige irritatie. Maar niet iedereen is daar altijd even goed in, soms spelen er andere zaken mee. Ik ben zelf ook niet altijd even fris en fruitig :))

Ik volg al vanaf het begin de ontwikkeling van je bak, @rjoemman . Zoals je weet ben ik een liefhebber van L-nummers, en heb steeds genoten van je filmpjes. Ik bewonder de manier waarop je je Discussen weer gezond hebt gekregen, en zie nu uit naar de onwikkeling van je nieuwe L-nummers en de groei van je planten. Er zijn ook andere leden met Discussen, inderdaad, maar alle bakken zijn verschillend, net als de vissen (gelukkig maar :))) Anders zou het maar een saaie boel worden. @rjoemman, je hebt een tijdje met ellende te kampen gehad, maar nu gaat de bak weer steeds mooier worden. En ik blijf genieten!
 
Ik volg met heel veel plezier je topic Raoul en zou het zonde vinden als je ermee zou stoppen en zo zijn er genoeg mensen hier dit je topic met plezier volgen.
Ik vind niet dat je moet gaan stoppen om twee of drie personen terwijl er ook genoeg zijn die plezier bleven aan je album.
 
Ik zou het erg jammer vinden als je hier van het forum verdwijnt, ik heb veel geleerd van wat je hier en in andere topics post. Daarnaast enorm veel respect voor wat je allemaal hebt gedaan voor je vissen.

Ik vind ook niet dat je aquarium er zo mooi uit ziet, zoals het er eerder uitzag, maar dat is logisch na wat je allemaal hebt gedaan. Voor iedereen geldt dat het er een paar weken na de start er totaal anders uitziet dan een paar maanden na de start. Ook totaal niet zinvol om te vergelijken.

Uiteindelijk ben jij degene die er blij van moet worden, dat wij (iig ik) ook blij worden van je mooie vissen is mooi meegenomen.

Succes met je nieuwe start, en ik ben benieuwd hoe het er over een tijdje uitziet!
 
Heb je al gedacht een deze plant @rjoemman ?

Nymphoides SP taiwan

Deze groeit hier al kool. Paar kleibolletjes eronder en hij gaat wel. Je kunt ze ook heel makkelijk stekken ☺️👍🏻
Hebben ook een mooie felgroene kleur die erg afsteekt tegen het zwart van de achterwand.

Weet niet of het goed gaat met je L nummers (of dat ze in een paar happen weg zijn), maar je zou het kunnen proberen.
 
Irriteer je vooral niet op over meningen van andere. Het is jouw aquarium en jij bepaal wat je ermee doe. Zolang je vissen happy zijn en hun eigenaar is het toch goed. De een vind nu eenmaal een plantenbak met vissen mooi en de ander een vissenbak met planten of zonder planten.

Persoonlijk zou ik zeggen eruit met die planten want je vissen zijn meer dan genoeg mooi om te zien. Maar mijn smaak is nu eenmaal steriel. Niets mis mee vind ik en wie daar niet mee eens is is zijn probleem en niet de mijne ;)

Je heb fantastisch mooie vissen en daar gaat het om. De rest is maar bijzaak.

Beetje relativeren en je vooral niet opwinden want die discus kost al genoeg energie om mooi en gezond te houden dus wat kan jou die planten nu schelen. Vooral niet je account opzeggen want vele kunnen ook mee lezen en leren. (y)
 
Ja het is nu eenmaal makkelijker azijn te pissen voor sommige leden dan positief mee te denken.
Ik heb geen kaas gegeten van discussen en heb veel berichten niet gelezen in dit topic en daar heb ik dus blijkbaar niks aan gemist, jammer dat het zo gegaan is.

Kan je alleen maar zeggen: hou vol, aanhouder wint altijd.
 
Zelf hou ik van zo een album zowel in goede als mindere dagen .
Het hoeven niet enkel mooie foto's te zijn maar leed en eventuele fouten horen bij de hobby.
Kritiek mag en moet soms maar breng dan ook oplossingen aan.
Raoul voor je iets beslist zeg ik je dank U om zo open en eerlijk je hobby te delen
 
Zelf hou ik van zo een album zowel in goede als mindere dagen .
Het hoeven niet enkel mooie foto's te zijn maar leed en eventuele fouten horen bij de hobby.
Kritiek mag en moet soms maar breng dan ook oplossingen aan.
Raoul voor je iets beslist zeg ik je dank U om zo open en eerlijk je hobby te delen
Helemaal mee eens
 
IMG_20210109_184340__01.jpg
 
Ik vind de vormen van je hout prachtig, het lijkt een vloeiende beweging van links naar rechts :smitten:
 
Mooie licht inval, en nu lekker laten groeien, gaat helemaal goed komen!
 
Ik KICK wel op je aquarium. Ondanks dat ik een echte fan ben van Leopard vind ik die van jou gaaaaaaaaaf.
Ben alleen geen liefhebber van teveel ...modewoord....biodiversiteit. Voor mij is het de discus en max wat corydoras erbij, verder niks.
Jouw L nummer, ik heb respect voor je dat je het toch probeert.
En je bak en planten, dat komt wel...heeft ff tijd nodig, zo spannend is dat nu nog niet.
Laat ze maar ff wennen, hou kalium in de gaten....(echt doen want ik denk dat jouw biofilter best wel een stevige gebruiker is ) ga voor 10ppm nitraat,/ 0.5 tot 1 fosfaat / kalium minimaal 10 liever 15

Als ik iets voor je kan betekenen hoor ik het heel graag,

Jan
 
Wat heb je toch een fantastisch mooie vissen! Heel veel sterkte na de nieuwe inrichting. Ziet er weer mooi uit!
 
Die vissen, die vissen..... wat moet ik er nog meer van zeggen. Ze zijn voor mij een voorbeeld.
 
Wat een ontzettend gaaf stuk hout heb je weten te vinden! Past perfect bij de andere stukken.
Na wat je allemaal hebt meegemaakt met de tosti's heb je de draad weer opgepakt. Ga er weer voor. Ik weet zeker dat je zwembad weer naar je zin wordt.

Ik geniet echt van elke foto die je plaats Raoul. Elke keer dat ik het forum open en er een melding is, hoop ik op een update hier. Stop alsjeblieft niet met het ventileren van kennis en ervaring hier op het forum, want naast dat het mooi is, is het heel leerzaam!
 

Terug
Bovenaan