El gran rio Amazonas de Raoul (rjoemman)


je mag het hier ook wel brengen hoor, ik maak wel wat ruimte ....
 
Vandaag bij Jos langs geweest.

IMG_20200704_111957__01.jpg
 
Red backs? In een nieuwe bak?
 
Raoul
Merk je al iets van paarvorming bij de discussen,ben ik wel benieuwd naar.
Gr.bert
 
Nog niet.
Alleen af en toe rangorde gevechten.
 
El gran rio Amazonas de Raoul
Raoul's grote Amazone rivier. :cool:



In dit topic ga ik mijn foto's en activiteiten/dagboek bijhouden voor mijn nieuwe aquarium.
Vandaag geen foto's, maar....



Vandaag in alle vroegte naar De Maanvis in Nijmegen gereden (113 km enkeltje) om mijn wensen met hen door te spreken.
De grote bak is besteld, ik ben superblij !!!!


Het volgende heb ik besteld:
- Aquarium 250x70x70 (80 met lichtkap) 12mm, transparant kit
- Aluminium frame 250x70x77 (77 is hoog, ivm de eettafel die tegen het aquarium aan komt te staan, die is ook 77 hoog.) 8 poten
- Aquarium en frame zijn zwart bekleed met 5 schuifdeurtjes.
- Bioloog 150x50x40 met drie filterkamers en een pompkamer voorzien van tussenschotten.
- De overloop wordt voorzien van drie bodemgaten, 2 stuks van 40mm voor de durso afvoer en de noodafvoer en een 32mm opvoer.
- Overloopkamer wordt 15x25 cm linksachter in de lengte van de achterwand (dus de 25 aan de achterwand en de 15 tegen de linker wand) met een kam aan de waterzijde, zo'n 2.5 cm onder de glasrand
- Het aquarium/frame wordt thuis door de Maanvis waterpas neergezet

PVC en overige techniek regel ik zelf nadat het aquarium op zijn plek staat.


Het ziet ernaar uit dat ik iig de volgende hardware ga gebruiken:
- Opvoerpomp regelbaar tot 9000 l/h van Jabao/Jecod de DCS 9000
- Verwarming Schego 600 W
- Inkbird ITC-308 controller/thermostaat voor de verwarming
- JBL Solar LED Natur 2 stuks van 120cm, schakelbaar in 2700 K, 4000 K, 6700 K
- 100 kg (4x25) filterzand 0.40 - 0.80 mm van Wildkamp



Daarnaast denk ik nog aan de volgende hardware welke ik waarschijnlijk wel direct aanschaf maar pas ga gebruiken wanneer daar de noodzaak voor is
- Nitraatfilter als bypass aangesloten op de opvoerpomp met retour terug het pompvak in van het bioloog, pvc kraan standaard dicht, op basis van hergenererend hars met NaCl, dwz NO3- wordt door Cl- vervangen.
- uv-c lamp als bypass aangesloten op de opvoerpomp met retour terug in het eerste vak van de bioloog, lamp standaard uit
Beide mogen naar mijn idee pas gebruikt worden wanneer het aquarium volledig is ingedraaid, dwz alle benodigede bacteriën reeds aanwezig zijn.


JBL levert ook nog een Solar effect LED waarmee zonsopkomst gesimuleerd kan worden.
Eventueel met een los aan te schaffen stuur computer.
Ik twijfel nog of ik die nodig heb. Misschien een LED balk van een meter.
Beslis ik later wel, of iemand moet daar tips over hebben.


PVC leidingen en achterwand ga ik zelf maken.
Geschatte levering half januari, dit ivm de feestdagen in december.


Indeling van het bioloog denk ik aan het volgende:
kamer 1: groffe mechanische en biologische filtratie door filterwatten en diverse soorten matala matten van grof naar fijn
kamer 2: bewegend bed filter met k1 kaldnes en/of bioballen, eventueel voorzien van een stromingspomp of luchtpomp om het in beweging te houden
kamer 3: siporax deze heeft een hoge bacterie hechting
pompkamer: opvoerpomp en verwarming eventueel nog wat matten indien de kamer vrij leeg is
Alle kamers zijn voorzien van roosters waarop het filtermateriaal ligt.
Ook wordt het bioloog voorzien van dekruiten.




De komende tijd ga ik de benodigde hardware bestellen.
Het grote avontuur kan beginnen, spannend.
Klinkt allemaal erg goed.Alleen waarom kies je voor een 3 vaks bioloog en niet 1 of 2 vakken meer?voor je opvoerpomp is het dan tog ook handiger.
 
Klinkt allemaal erg goed.Alleen waarom kies je voor een 3 vaks bioloog en niet 1 of 2 vakken meer?voor je opvoerpomp is het dan tog ook handiger.
Hoezo is dat voor de opvoerpomp handiger?
Ik zie het voordeel niet van nog meer vakken, de vakken worden dan alleen maar smaller.
 
Prachtige vissen!!
 
Ik denk dat dit het dominante mannetje is.
Deze laat niet graag zijn zwarte strepen zien en jaagt de rest meestal een beetje uit de buurt.
DSC_0475.jpg
 
Ik vind dat ze voor de groene discus wel heel netjes rond zijn, heel vaak zie je deze wat platter/langwerpiger dan de meeste andere kleurslagen, dus laten we hopen dat je snel een nest krijgt........ Nee hoor, gewoon super mooie vissen waar je met recht rete trots op mag zijn!
 
Ik dacht hoe donkerder hoe happier :)

In stress worden ze donker. Verder is het een deel van hun communicatie middel, wat ze echter precies zeggen is mij in ieder geval nog niet duidelijk geworden tot nu toe. Een discus die lekker in zijn vel zit en niet aan het "praten" is, laat niet tot nauwelijks strepen zien in principe
 
In stress worden ze donker. Verder is het een deel van hun communicatie middel, wat ze echter precies zeggen is mij in ieder geval nog niet duidelijk geworden tot nu toe. Een discus die lekker in zijn vel zit en niet aan het "praten" is, laat niet tot nauwelijks strepen zien in principe
Is dit ook bij maanvissen zo?
 
Kunnen manen hun streepkleur intrekken?
 

Terug
Bovenaan