El gran rio Amazonas de Raoul (rjoemman)


Hoe vaak heb je al zitte knutselen in je bak i 1 jaar tijd?
Seth Meyers No GIF by Late Night with Seth Meyers
 
En zelfs in het hotel zijn de groenen relaxed.
Er wordt gevochten om de rangorde.
Beneden in de grote bak had ik meestal twee max drie zonder strepen. Nu in elk van de drie kleine bakken twee zonder strepen.
Dus toch echt zonder strepen is de baas of vecht om de baas te worden.

Foto is een moment opname. Ze schakelen de strepen werkelijk in een fractie aan of uit

IMG_20211218_163958.jpg
 
Discus is zo'n gave vis joh.
Boven zaten ze in drie groepen als 5-5-7.
Ik plons ze beneden erin en direct zijn ze weer 1 hechte groep.

Ik heb meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om te tellen hoeveel Sterbai ik nog over heb en hoe lang diverse vissen inmiddels zijn gegroeid.
Mijn bestand is nu:

17 Groene Discus Wildvang
31 Corydoras Sterbai
4 Krobia Xinguensis
6 Micro Geophagus
1 L001 - 31 cm
1 L200 Highfin - 18 cm
1 Mesvis - 32 cm
1 Panaque - 16 cm
1 Golden Nugget - 10.5 cm
1 baby Ancistrus
1 baby L10a
1 snowbal - 11 cm
 
neuh

de hele dag door bijna 2 meter aan slak op de voorruit, de hele bodem zit er volledig vol mee.
heb al vele honderden eruit gehaald.
enorme plaag, het zijn die puntslakken die in de bodem woelen.
het tempo waarmee ze zich vermenigvuldigen is super hoog.

ik zie meer slak dan vis.
Ik heb die ervaring ook met puntslakken idd. Ondanks minder voeren.

Mooi dat je de klus geklaard hebt 💪🏻
 
Ik heb die ervaring ook met puntslakken idd. Ondanks minder voeren.

Mooi dat je de klus geklaard hebt 💪🏻
Al voer ik niet er zit zoveel organisch spul in de bodem en in het bioloog dat de slakken voor meer dan een jaar voeding hebben.
 
Ja plantenresten en hout is niet veel te beinvloeden maar ja als je weinig voert dan poepen ze minder en is er minder te eten maar ja ze zullen toch voldoende hebben aan wat ze kunnen vinden.
Ik heb er af en toe ook teveel van bij de Manen en gebruik dan de SF slakkenval.
 
Door jouw topic begin ik discusvissen toch wel erg leuk te vinden. Ze zijn prachtig!
Heb je al je planten weggedaan?
 
Ik heb ze nog.
Liggen in de kliko :engel:

Maar komen wel weer nieuwe hoor.
De reuzen valisneria en de klimop.

Misschien doe ik nog een poging HN anders weer de rode lotus
En verdere tips voor planten zijn welkom.
 
Ik heb ze nog.
Liggen in de kliko :engel:

Maar komen wel weer nieuwe hoor.
De reuzen valisneria en de klimop.

Misschien doe ik nog een poging HN anders weer de rode lotus
En verdere tips voor planten zijn welkom.
Ik zou zeggen gewoon een stel mooie grote Zwaardplanten en wat Crypto.
 
Haha ja ik snap dat je ze weg hebt gegooid. Ga je ze nu eerst behandelen met waterstofperoxide of iets dergelijks voor je ze in de bak zet?
 
Meestal krijg je geen torenslakjes mee vanuit de winkel. En wat je wel mee krijgt is meestal niet zo'n drama.

De torenslakjes zijn een werkelijke plaag en mijn vissen kunnen die niet breken. Deze kwamen uit een andere bron.
 
ZO......
bijna 3 uur later en een ruzie met de vriendin dat ik teveel achter het scherm zit maar heb je verhaal tot nu toe gelezen....
Kerel. Respect en wat een mooie vissen heb je!
Ook wel lef dat je steeds durft in te grijpen wanneer het niet goed gaat, doormodderen is soms slechter dan 1x goed ingrijpen!

Blijf nu wel bij ;).

Wat me trouwens niet helemaal duidelijk werd, welke verlichting heb je nu boven je bak en hoeveel daarvan en stuur je die aan met een computer of gewoon schakelaar?
 
Er liggen 3 balken van JMB boven van 180 cm en elk 54w.
Twee stuks wit plus rood en eentje wit met blauw. En dan de 8000 Kelvin wit.

Die worden door de controller op de foto aangestuurd.

Het mooie van deze controller is dat je er twee voedingen op kan doen. De JMB heeft 12v.

Ik heb nu ook weer de twee matrix balken op gelegd. Daarin zitten modulen van 10w per stuk en ik heb er 17 modulen in hangen. Ik haal de gele 4000 Kelvin eruit en ga met wit rood en blauw deze ook aansturen met dezelfde controller maar op 24v.

Ik heb dus een 12v voeding van 240w en eentje van 24v ook 240w.


Ik heb inmiddels ook zonnepanelen op dag gelegd 😜


Op de foto links zitten drie stekkers die elk max 60w kunnen aansturen. Daarop zitten de drie jmb balken.
Rechts op de foto is gewoon een tc420 waarop 5 kanalen rood wit en blauw kunnen worden aangestuurd voor de matrix.

Ik heb hier een ongebruikte tc420 liggen. Mag je zo komen ophalen.

IMG_20211219_222823__01.jpg
 

Terug
Bovenaan