Evo's Dooars biotoop (eVolution)


Bedankt. Ik zal proberen om deze week wat nieuwe en duidelijkere foto's te maken. Ik gebruik mijn telefoon, dus dat maakt het extra lastig.
 
In de avond of als de rest van de kamer donker is geef het mooiste resultaat. Heb je geen weerspiegeling op het glas en heb je alleen het licht vanuit het aquarium. Wellicht dat dat werkt
 
Toen ik zojuist thuis kwam bleek het een heel stuk helderder. Dus meteen even wat betere foto's gemaakt. Nog geen top kwaliteit, maar wat wil je met een telefooncamera...
Voor- en zijkant:
02_Voorkant_08-04.jpg
02_Zijkant_08-04.jpg


En wat 'detail' shots van de zijkant naar rechts:
02_Detail_03_08-04.jpg
02_Detail_02_08-04.jpg
02_Detail_01_08-04.jpg


Ik ben van plan alles de komende 3 weken met rust te laten en de planten te laten groeien. Er komt alleen nog een drijfplantje bij en eventueel een Cryptocoryne Spiralis, als die eindelijk weer op voorraad verkrijgbaar is.
 
Gaat de goede kant op, ben nu al benieuwd hoe het is als de planten goed aangeslagen zijn.
 
Mooi bakje zo, lekker laten draaien en dan komt het vast goed :thumbs:
Ik zou er wel wat voeding in doen voor je plantjes, maar dat was je ook wel van plan denk ik.

Verder zie ik dat je de voeding voor de TC hebt aangesloten met de connector, wat ik zo hier en daar lees is dat alleen bedoelt voor de lagere vermogens, hoeveel die ingang aankan is helaas niet te vinden.
De schroefverbinding zou meer vermogen aankunnen, ik weet niet hoe zwaar je Led verlichting is?
 
Laatst bewerkt:
Ik zou er wel wat voeding in doen voor je plantjes, maar dat was je ook wel van plan denk ik?

Er zit nu een voedingsbodem in bestaande uit: bosgrond, klei, leem en lateriet aangelegd met commerciële voedingsbodem. Ik heb nog van die kleibolletjes van JBL en vloeibare meststof, maar deze wil ik eigenlijk niet gaan gebruiken. De kleibolletjes misschien naar verloop van tijd mochten bepaalde planten een boost nodig hebben.

Ik probeer op dit moment vooral uit het aquarium te blijven, ben momenteel veel bezig met me te verdiepen in de verlichting en op hoeveel lichturen en percentage in de LED's moet zetten. Ben er, ondanks het nodige leeswerk, nog niet helemaal over uit.
Lichten gaan nu aan rond 07:15, dan start de zonsopgang simulatie en rond 07:45 zitten we op 'daglicht' met een groene tint. Dit omdat ik veel groene planten heb en deze worden hiermee wat benadrukt. De verdeling van kleur is dan:
Rood licht: 75
Groen licht: 85
Blauw licht: 40
Koud Wit licht: 60
Tussen 15:00 en 18:30 loopt dit in percentage en dus kracht af en vanaf 18:30 schakelt die dan over naar 'nachtverlichting' tot 20:30.

Het aantal totale uren verlichting komt dan uit op grofweg 12,5 uur. Maar door het verschil in kracht valt het hopelijk allemaal wel mee. Maar ik weet dus nog niet zeker of dit niet allemaal te veel van het goede is?
 
12 uur in totaal met zo'n 8 uur aan daglicht lijkt mij prima, je zou de zon opkomst wat langer kunnen laten duren zodat je later op de dag ook nog van een mooi verlichte bak kunt genieten.
In de avond kun je de verlichting gerust wat langer laten branden, zolang deze maar niet te fel brand, nu gaat ie 20:30 al op nachtverlichting wat dus heel zwak zal zijn?
De sterkte van de dagverlichting is in het begin lastig te bepalen, maar je kunt laag beginnen met jouw planten bestand, alleen de Vallisneria vraagt wel wat licht, ik zou beginnen met 10 a 15 lumen/liter, welke led's heb je?
 
Laatst bewerkt:
Dat is een goede tip, ik zal nog eens naar de zonsopgang en ondergang kijken.
Ik heb geen idee hoe krachtig of niet deze LED's zijn, ik ben ervan uitgegaan dat ze niet heel krachtig zijn, maar voldoende voor een 'low tech' aquarium.
LED-strips.JPG

De 5050 SMD worden wel vaker gebruikt bij DIY aquarium oplossingen, maar zijn niet geschikt voor planten die veel licht vereisen. Aldus diversen fora. Dat soort planten heb ik dan ook niet naar mijn weten. Misschien dat de Nymphoides hydrophylla en Vallisneria spiralis iets meer vereisen dan de rest, maar nog steeds niet heel veel licht lijkt me.

Het plantenbestand is nu:
Pistia stratiotes
Microsorum Pteropus (Java varen)
Vallisneria spiralis
Staurogyne sp. "Bihar"
Nymphoides hydrophylla
Rotala rotundifolia
Taxiphyllum barbieri (Java mos)
 
Er zitten toch zeker wel drie planten tussen die wel wat licht vragen, de Rotala sowieso, groeien zal die wel maar wel snel de hoogte in waarschijnlijk.
De Sp Bihar is ook niet de makkelijkste, maar je ziet straks vanzelf wel wat goed en niet goed gaat.

De gebruikte 5050smd's zijn niet bijzonder krachtig idd
 
Er zitten toch zeker wel drie planten tussen die wel wat licht vragen, de Rotala sowieso, groeien zal die wel maar wel snel de hoogte in waarschijnlijk.
De Sp Bihar is ook niet de makkelijkste, maar je ziet straks vanzelf wel wat goed en niet goed gaat.

De gebruikte 5050smd's zijn niet bijzonder krachtig idd

Is het aan te raden om nog een vierde LED strip erbij te hangen, en zo ja welke kleur of beter RGB? Of kan ik ook het percentage wat omhoog zetten met de huidige drie?
Of gewoon even aanzien en kijken hoe het zich ontwikkeld?
 
Mogelijk kan je wat schuiven met de planten, dus de licht behoevende meer onder de lichtbron plaatsen en de minder behoevende elders in de bak.
 
Is het aan te raden om nog een vierde LED strip erbij te hangen, en zo ja welke kleur of beter RGB?
Mocht je er nog een strip bij willen hangen dan kun je het beste kiezen voor een warm witte, samen met de koel witte heb je dan het juiste groei/dag licht
De rgb is niet zo geschikt voor de plantjes, omdat deze eigenlijk alleen maar rood en blauw bevat, groen doet een plant niet zoveel mee.
Witte en warm witte led's hebben een veel breder spectrum.
 
Mocht je er nog een strip bij willen hangen dan kun je het beste kiezen voor een warm witte, samen met de koel witte heb je dan het juiste groei/dag licht
De rgb is niet zo geschikt voor de plantjes, omdat deze eigenlijk alleen maar rood en blauw bevat, groen doet een plant niet zoveel mee.
Witte en warm witte led's hebben een veel breder spectrum.

Top, ik zal eens kijken of ik het binnenkort niet uitbreid met een warm witte strip, kan zeker geen kwaad.
Dat van het groene licht moet ontkracht worden, blijkt niet te kloppen, aldus 'the 2hr Aquarist'. Zij verwijzen naar dit onderzoek waarin zelfs wordt gesteld dat groen licht veel efficiënter is. Interessant leesvoer, ben er zelf ook nog niet helemaal doorheen.
 
Vandaag de verlichting aangepast en de waardes wat hoger gezet, wanneer er algen verschijnen stel ik ze bij. Maar voor nu staat de plantengroei bovenaan de prioriteitenlijst.
Heb zojuist even wat foto's gemaakt van de planten:

Totaal:
Totaal_01.jpg


De Javavaren (Microsorum Pteropus) in het midden en op/tegen de achterwand:
Microsorum Pteropus_02.jpg
Microsorum Pteropus_01.jpg


Het Javamos (Taxiphyllum barbieri) tegen de achterwand en op het hout:
Taxiphyllum barbieri_01.jpg
Taxiphyllum barbieri_02.jpg


De Rotala rotundifolia, links en rechts in het aquarium:
Rotala rotundifolia_01.jpg
Rotala rotundifolia_02.jpg


De Nymphoides hydrophylla aan de linkerkant:
Nymphoides hydrophylla.jpg


De Staurogyne sp. "Bihar", deze staan voornamelijk rondom het hout en de stenen:
Staurogyne sp. Bihar.jpg


De Vallisneria spiralis
Vallisneria spiralis.jpg


De Pistia stratiotes
Pistia stratiotes.jpg


Bij de Javavaren in het midden ontstaan bij een aantal bladeren aan de punten bruine randen.
En bij de Nymphoides hydrophylla zie ik op sommige bladeren wat kleine gaatjes/licht bruine vlekjes ontstaan.
De rest lijkt allemaal goed aan te slaan, maar is nog wat vroeg om te oordelen. Alles maar rustig op zijn beloop laten.

Wanneer raden jullie aan dat ik het water eens test op nitriet en nitraat?
 
Heel sfeervol, ik kan al 'zien' hoe het gaat worden als het eenmaal is aangeslagen. Goede keuzes gemaakt!
 
Mooie natuurlijke look, maar dat was de bedoeling ook.

Nitriet zou ik over 2 weken eens gaan meten, tussendoor wel een snufje voer in de bak doen.
 
Ik heb het 'grote boek' er nog eens bij gepakt 'Ecology of the planted aquarium' van Diana Walstad. Zij zegt het volgende over verlichting, ik citeer:
"Providing adequate lightning for the planted aquarium can easily degenerate into a confusing muddle of technical terms about light intensity and wavelengths. Beginning hobbyists should realize that many lightning systems will work. (…) One must not forget that aquarium plants are basically shade plants; they need much less light than many terrestrial plants, floating plants, emergent plants, and marine corals. For example, one submerged plant (Myriophyllum brasiliense) can only use about 10% of the light intensity of it's emergent form. Excess light only stimulates algae."​

Dan iets verder in het boek gaat ze in op de hoeveelheid licht per dag, ik citeer:
"Short daylength (less than 12 hr) may signal plants, hormonally speaking, to stop growing. Many plants perceive short daylength as a prelude to winter and/or dry season. Their growth rate slows or may stop altogether. (…) A midafternoon siësta mimics the natural condition-a temporary overhead clouding during a summer afternoon.
Moreover, a siësta allows CO2 regeneration. With continuous light, plant photosynthesis depletes most of the CO2 by late morning. This means that during the afternoon, plants are competing for an ever dwindling supply of CO2. Algae, which is more adept than plants in taking up CO2, gains the afternoon advantage over plants. With the Siësta Regimen, though, CO2 is regenerated when the lights are off.​

Ook gaat ze in op het fluorescerend effect dat onze verlichting heeft op de planten, ze haalt een onderzoek aan met verrassende conclusie, ik citeer weer:
"The fact that plants did very well with Cool-white, which produces mostly geen-yellow light was unexpected. One would have expected plants to do better with Vita-Lite, because Vita-Lite was designed for growing plants. Its spectrum, which is rich in red and blue light, better matches the light absorption of plant chlorophyll than Cool-white. Cool-white was found to give off 13% more photosynthetic light than Vita-Lite. Perhaps Cool-white's slightly higher light intensity explains its better performance? However I would also argue that green-yellow light is what many submerged aquatic plants encounter in their natural environment. Aquatic light is not like terrestrial light where the blue and red wavelengths predominate. Aquatic light is unique. This is because the water itself (H2O) absorbs red light, while DOC absorbs blue light. What is leftover for plant photosynthesis is mainly green-yellow light. Aquatic plants may have adapted their photosynthetic machinery (over the course of evolution) to use green-yellow light fairly efficiently.​

Op basis hiervan heb ik het licht schema aangepast naar:
06:00 tot 07:00 zonsopkomst
07:00 tot 10:30 zonlicht met nadruk op groen licht.
10:30 tot 14:00 siesta
14:00 tot 18:00 zonlicht met nadruk op groen licht.
18:00 tot 19:30 schemering
19:30 tot 21:30 avondverlichting
Effectief komt dit neer op zo'n 9 á 11 uren licht, afhankelijk van of je de avondverlichting mee telt. Eventueel zou ik de schemering nog wat kunnen oprekken.

Verder heb ik ervoor gekozen om nog 1 plant toe te voegen, de Hygrophila polysperma. En nog 1 plant te vervangen, de Nymphoides hydrophylla gaat plaats maken voor de Nymphaea Stellata. Dit was de enige plant die niet helemaal biotoop getrouw was, en daarnaast vind ik de rode bladeren van de Stellata een welkome afwisseling. Ik verwacht de planten a.s. dinsdag. Dan zal ik ook direct het water testen.
 
"Short daylength (less than 12 hr) may signal plants, hormonally speaking, to stop growing.
Ik geef mijn planten al jaren 7,5 uur licht en dat gaat prima, in het begin zat ik bij mijn nieuwe bak op slechts 6 uur, dat bleek wel wat aan de korte kant (al is niet helemaal duidelijk of de teruglopende groei daarmee te maken had) omdat het de eerste weken wel goed ging onder 6 uur belichting.

"The fact that plants did very well with Cool-white, which produces mostly geen-yellow light was unexpected.
Het groene licht zou de plant idd goed doen, maar het groen is een onderdeel van Cool White zoals ze aangeeft, dus om naar verhouding meer groen te geven zal niet nodig zijn denk ik?

Wat betreft de Siësta, het kan idd goed doen en al helemaal als er geen Co2 wordt toegevoegd, alleen dient de minimale lichtperiode wel 4 a 5 uur te zijn lees ik op diverse sites.
In jou eerste cyclus is dat maar 3,5 uur zie ik?
 
Het groene licht zou de plant idd goed doen, maar het groen is een onderdeel van Cool White zoals ze aangeeft, dus om naar verhouding meer groen te geven zal niet nodig zijn denk ik?
Geen idee, op dit moment staat de RGB LED op: Rood 70%, Groen 95% en Blauw 18%. Dit geeft een groene kleur en benadrukt het groen-gele licht waarna Walstad ook verwijst. Het kan in ieder geval geen kwaad lijkt me, eens kijken wat het effect is over een langere periode.

Uit het eerder aangehaalde onderzoek het volgende citaat over het groene licht:
Because green light can penetrate further into the leaf than red or blue light, in strong white light, any additional green light absorbed by the lower chloroplasts would increase leaf photosynthesis to a greater extent than would additional red or blue light. Based on the assessment of effects of the additional monochromatic light on leaf photosynthesis, we developed the differential quantum yield method that quantifies efficiency of any monochromatic light in white light. Application of this method to sunflower leaves clearly showed that, in moderate to strong white light, green light drove photosynthesis more effectively than red light.​
Als dit ook klopt voor aquatische planten, zou dat betekenen dat groen licht bevorderlijker is voor de fotosynthese t.o.v. rood en blauw licht.

Wat betreft de Siësta, het kan idd goed doen en al helemaal als er geen Co2 wordt toegevoegd, alleen dient de minimale lichtperiode wel 4 a 5 uur te zijn lees ik op diverse sites.
In jou eerste cyclus is dat maar 3,5 uur zie ik?
Klopt, ik heb hem nu net aangepast, bedankt! Siësta loopt nu van 10:30 tot 15:00, wat neer komt op 4,5 uur. Schemering loopt nu van 18:30 tot 20:00 ter compensatie.
 
Laatst bewerkt:
Het kan in ieder geval geen kwaad lijkt me, eens kijken wat het effect is over een langere periode.
Nee dat denk ik ook niet, daarnaast heb je nog de Cool white Led, deze voorziet de planten sowieso wel naar zijn behoeftes.

Klopt, ik heb hem nu net aangepast
:thumbs: lang geleden heb ik ook met zo'n pauze gewerkt vandaar dat ik wist van de minimale duur per cyclus, op sites zoals Dennerle en Tropica staat dat o.a.
 
Ik ben aan het twijfelen of ik de Nymphaea Stellata die a.s. dinsdag komt achteraan ga plaatsen, dus achter de varens met als doel dat hij minder licht krijgt en dus zijn bladeren naar het oppervlak gaat sturen. Lijkt me heel mooi uitzien. Eventueel zou ik wat bladeren van de java varen kunnen afknippen om wat ruimte te maken.

Alternatief is dat ik hem vooraan plaats, maar dan moet ik hem dus kort gaan houden en wellicht regelmatig bladeren afknippen. Naast het vele onderhoud vind ik dit wat onnatuurlijk, maar het steekt wel mooi af in het aquarium tegen al dat groen.

Wat is wijsheid? Advies is welkom :help:
 
Wat is wijsheid? Advies is welkom
Om een lotus laag te houden heb je wel voldoende licht nodig, dus je kan het voorin proberen, is dat niet naar wens kan ie altijd nog naar achter.
Zelf heb ik een rode lotus gehad, ondanks voldoende verlichting werd ie (bij mij) toch best hoog.
 
Om een lotus laag te houden heb je wel voldoende licht nodig, dus je kan het voorin proberen, is dat niet naar wens kan ie altijd nog naar achter.
Zelf heb ik een rode lotus gehad, ondanks voldoende verlichting werd ie (bij mij) toch best hoog.

Is het ook mogelijk om hem 2-3 bladeren naar het oppervlak te laten maken en de rest kort te houden/bij te snoeien? Of is dat niet te doen?
 
Meestal als er al lange bladeren aanwezig zijn worden de nieuwe bladeren ook automatisch lang.

Lange bladeren/stelen moet je wegknippen om de plant laag te laten blijven.

Je kunt er wel twee naast elkaar zetten,waarvan je er dan één laag houd.
 
Vandaag toch maar alvast een testje gedaan, meten is weten zeggen ze.

NO2 Nitriet van 0,1 mg/l
14-04 NO2 Nitriet.jpg


NO3 Nitraat van 5-10 mg/l
14-04 NO3 Nitraat.jpg


Wat weten we nu? Het water is nog niet in orde uiteraard, maar is dit wel een teken dat de bacteriën al aan het werk zijn?
En bij welke waarden is het nu verstandig om met waterwissels te beginnen?
A.s. dinsdag zal ik een nieuwe meting doen om te vergelijken.
 
Het is nog te vroeg om Nitriet te kunnen meten lijkt me.
Nitraat wat je nu meet komt waarschijnlijk van het kraanwater.
 
Hij heeft filtersponzen uit een ander filter gebruikt vgm
ja dat klopt, zelf heb ik dat een tijd terug ook gedaan, maar heel veel sneller gaat dat niet (bij mij niet althans)
Wat ik ook heb gelezen is dat de toegevoegde bacteriën zelfs dood kunnen gaan in een nieuwe bak, omdat er niets (weinig) voor handen is om van te leven.
 
ja dat klopt, zelf heb ik dat een tijd terug ook gedaan, maar heel veel sneller gaat dat niet (bij mij niet althans)
Wat ik ook heb gelezen is dat de toegevoegde bacteriën zelfs dood kunnen gaan in een nieuwe bak, omdat er niets (weinig) voor handen is om van te leven.
Elke bak is anders:daisy:
Als je een beetje verkruimeld voer oid in de bak gooit, wordt dat afgebroken tot NH3, wat de bacterien weer zullen gebruiken. Zo kun je ze van voldoende voedsel voorzien;)
Bacterien krijg je vgm niet zo gemakkelijk dood:D
 

Terug
Bovenaan