Filterwatten vervangen van buitenfilter aquarium, maar wat, hoe dan?


Friesian

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
9 februari 2020
Berichten
4,908
Locatie
2e boom, 4e tak rechts.
Ik heb een korte tijd elke week de filterwatten vervangen maar vond dat te veel van het goede en ook wat te prijzig. Maar als ik de filterwatten vervang zorg ik dat het vuile oude water uit de filterpot is zodat ik beter de siporax weer goed kan spreiden in het mandje. Beweegt zich tijdens het leeggieten van de pot.
Nu ben ik benieuwd wat jullie doen om dat te verrichten.

Of.... Filterpot leeggieten en bij weer compleet gesloten aansluiten en dan vol laten lopen met aquariumwater en het verschil in de bak qua hoogte waterniveau bijvullen?

Of.......
Omschrijf jullie methode.
 
Waarom vervangen als je ze ook gewoon kan uitspoelen? Al laat ik mn filter zoveel mogelijk met rust. Je wilt toch ook graag een bacteriecultuur in je filtermateriaal houden.

pas als het echt niet meer gaat, dwz de stroming echt minder wordt trek ik het hele filter uitelkaar en reinig de filtermaterialen.
daarna alles weer int filter plaatsen en het filter volzetten met water, voordat ik hem aansluit. Slangen aansluiten en t filter draait weer.
 
Ik ben toch wel benieuwd naar je filter en bak. Toen ik nog alleen de eheim 2217 gebruikte verving ik het filtervlies 1 x per half jaar. Opbouw filter toen (van onder naar boven): mech pijpjes, grove spons, substrat pro, filtervlies.
Ik gebruik nu een dhz voorfilter met daarin: mech pijpjes, middel spons, fijne spons, filterwat. In de 2217 zit nu alleen nog een grove mat en substrat pro.
Nu spoel ik de filterwat van het voorfilter elke week uit.

Groeten Leopard
 
Ik vervang wekelijks m’n fleece en daarmee zakt ook m’n NO3 en de hoeveelheid zweefvuil.
Het is voor mij dus niet echt te doen om de doorstroming.

Met 1 rol doe ik dus ongeveer 50 weken
 
Sponzen koop ik nooit. Die spoel/knijp ik alleen maar uit.

Aangezien ik 2 filters op mijn bak heb doe ik 1 filter per keer bij een waterwissel met ongeveer 1 maand tot 1.5maand tijdsverschil.

En als ik het goed lees. Giet jij je filterwater uit je filter leeg met mandjes erin?
 
Ik ben toch wel benieuwd naar je filter en bak. Toen ik nog alleen de eheim 2217 gebruikte verving ik het filtervlies 1 x per half jaar. Opbouw filter toen (van onder naar boven): mech pijpjes, grove spons, substrat pro, filtervlies.
Ik gebruik nu een dhz voorfilter met daarin: mech pijpjes, middel spons, fijne spons, filterwat. In de 2217 zit nu alleen nog een grove mat en substrat pro.
Nu spoel ik de filterwat van het voorfilter elke week uit.

Groeten Leopard
Juwel Rio 180,
JBL Cristalprofi 1502 nu, in het verleden had ik de 90X serie maar de knop gebruik ik niet (meer). Lekkage(s) gehad daarmee....
 
Nu begrijp ik beter waarom jij een kaamlaag hebt, nooit de inhoud van je filter leeggooien, je brengt alleen maar onbalans in je bak
Ik wou t niet zeggen, maar denk ook dat je veel te veel met je bak en filters bezig bent, telkens aanpassingen aan filter, uitstroom etc. Je bak krijgt gewoon geen rust. Volgens mij is dat al vaker als tip gegeven aan je.
 
Sterker nog waarom leeg gieten gewoon de bovenste bak uit het filterhuis pakken en inlaat sponzen schoon spoelen en klaar toch.
Niet het hele gebeuren leeg halen.
trouwens filter watten in een 1502 :S
Schermafdruk op 2021-04-06 22-24-05.png
:S
 
Dus even samenvattend, ik doe alles fout...... Wil nog wel zo goed voor de dieren zorgen, lukt me juist dat niet. Methode is compleet funest.
 
Ik heb niets van vlies, watte of spons in m'n filters zitten. Enkel harde substraat van allerlei oorsprong (veelal vijverspul)
Om die te reinigen laat ik een weinig water uit de filter lopen (eens die losgekoppeld is) om de pompkop veilig te kunnen verwijderen. Dan reinig ik de inhoud van de mandjes met een op en neergaande beweging in het water die in de pot zit.
Dan rest me nog enkel dat vuile water af te gieten, alles terug in de pot te zetten, de boel terug aan te sluiten en de stekker in te steken. Dit doe ik steevast tijdens een waterwissel. Duurtijd filteronderhoud: geen 5 minuten.
 
Sterker nog waarom leeg gieten gewoon de bovenste bak uit het filterhuis pakken en inlaat sponzen schoon spoelen en klaar toch.
Niet het hele gebeuren leeg halen.
Ik ben waarschijnlijk te secuur op dat de mandjes weer goed zitten. Bij het plaatsen van het pomphuis wil ik hoogteverschil zo goed mogelijk vermijden.
 
Dus even samenvattend, ik doe alles fout...... Wil nog wel zo goed voor de dieren zorgen, lukt me juist dat niet. Methode is compleet funest.
Het is niet omdat het iets beter kan dat jouw manier slecht is. Uitspoelen onder de kraan... dat is slecht.
 
Wat je ook kan doen is het fijne filterspul (waar je nu steeds je filter voor openmaakt) weg doen, en de vervuiling beperken door een voorfilter op de intake te zetten. Die kun je naar hartelust uitknijpen/schoonmaken zonder dat je eigenlijke filterwerking in gevaar komt. Ook zonder ultrafijne filtratie kun je helder water hebben. (y)
 
Ik heb niets van vlies, watte of spons in m'n filters zitten. Enkel harde substraat van allerlei oorsprong (veelal vijverspul)
Om die te reinigen laat ik een weinig water uit de filter lopen (eens die losgekoppeld is) om de pompkop veilig te kunnen verwijderen. Dan reinig ik de inhoud van de mandjes met een op en neergaande beweging in het water die in de pot zit.
Dan rest me nog enkel dat vuile water af te gieten, alles terug in de pot te zetten, de boel terug aan te sluiten en de stekker in te steken. Dit doe ik steevast tijdens een waterwissel. Duurtijd filteronderhoud: geen 5 minuten.
Ik heb even in je Youtube gekeken. Ik zag een soort gelijkenis in je bakken met een LFS bij mij in de regio van in een voormalig kassencomplex in Handel.
 
Wat je ook kan doen is het fijne filterspul (waar je nu steeds je filter voor openmaakt) weg doen, en de vervuiling beperken door een voorfilter op de intake te zetten. Die kun je naar hartelust uitknijpen/schoonmaken zonder dat je eigenlijke filterwerking in gevaar komt. Ook zonder ultrafijne filtratie kun je helder water hebben. (y)
Een cm dikte spons op de inlaatkorf? Misschien heb je een voorbeeld foto?
 
Ja bijvoorbeeld. Al is het maar om de blaadjes en slakken e.d. tegen te houden. Kan je zelf in elkaar flansen, of je koop een kant-en-klare zoals het voorfilter van eheim. Of een shrimp guard, zo'n roestvrijstalen opzetstukje met gaas. Zolang de doorstroom maar niet al te veel belemmerd wordt.
 
Zo'n groffe blauwe spons als ik het goed begrijp? Ik gebruik de standaard korf van JBl.
Ik zal even kijken, momentje. :D

Hier rechts op de foto de intakespons van mijn JBL E902. Het is eigenlijk een van de twee sponzen uit een Eheim voorfilter (ik bedoel daarmee dan die in deze link) maar dan bijgeknipt.


20210406_223837.jpg

Over de intake van een ander filter heb ik simpelweg een zakje geschoven (zoiets) voor filtermedia. Dat filter pompt zo hard dat een spons te snel dicht trekt.
 
Ik heb altijd gedacht, laatste kleine deeltjes met filterwatten eruit
Sterker nog waarom leeg gieten gewoon de bovenste bak uit het filterhuis pakken en inlaat sponzen schoon spoelen en klaar toch.
Niet het hele gebeuren leeg halen.
trouwens filter watten in een 1502 :SBekijk bijlage 322884:S
Ik dacht/meen dat filterwatten het fijne vuildeeltje(s) beter er uit filtert.
 
Daar heb je ook wel gelijk in hoor: de kleinste deeltjes worden het gemakkelijkst opgevangen door fijne filtering. Toch blijkt bij veel mensen ook zonder filterwatten, filtersokken e.d. het water helder te zijn. Ik denk dat het zo werkt, dat als er veel filtermedium is, ook kleine deeltjes uiteindelijk blijven plakken/haken in de biofilm. En met de tijd raakt dat dan afgebroken.

Ik heb zelf voor de grootste bak wel een filtersok in gebruik, die fijne deeltjes pakt. Maar de kleinere bak heeft dat niet, en die is net zo helder als de grote. Beide bakken zijn niet zwaar bezet, dat helpt ook.
 
Waarom vervangen als je ze ook gewoon kan uitspoelen? Al laat ik mn filter zoveel mogelijk met rust. Je wilt toch ook graag een bacteriecultuur in je filtermateriaal houden.

pas als het echt niet meer gaat, dwz de stroming echt minder wordt trek ik het hele filter uitelkaar en reinig de filtermaterialen.
daarna alles weer int filter plaatsen en het filter volzetten met water, voordat ik hem aansluit. Slangen aansluiten en t filter draait weer.
Dit is dan ook de driehonderdduizendste keer dat dit advies aan @Friesian gegeven wordt. Maar er lijkt een onbedwingbare drang te zijn om continu een onbalans aan te willen brengen in de bak.
Inmiddels weet André zelf, met gezond verstand, echt wel wat het beste is voor zijn bak. Hij heeft hier immers een hoop geleerd! Maar toch blijf ik veel te vaak grote veranderingen voorbij zien komen hier op het forum waarmee juist het averechtse bereikt wordt van wat hij graag zou willen. Namelijk: een mooi aquarium dat stabiel draait.

Nogmaals André, laat je bak met rust of geef even aan waarom je precies dit soort ingrepen wilt gaan verrichten. Ik begrijp je opmerking ook niet helemaal dat het een dure grap zou zijn om je filterwatten te vervangen. Ik koop zelf namelijk een pak van ongeveer 5,- euro bij de dierenwinkel en doe hier ongeveer een jaar of 10 mee. Ik verbruik dus 0,50 euro filterwatten per jaar.

Dan nog even ter informatie: ik heb bovenin mijn filter een laagje filterwatten liggen. Deze spoel ik eens in de 6 maanden uit als de stroming duidelijk verminderd is en ik zie dat er deadspots beginnen te ontstaan. Na ongeveer 3 keer uitspoelen moet ik ze de vierde keer dus vervangen omdat het uitspoelen dan nog maar een héél klein verschil maakt in de stroming.

Nu begrijp ik beter waarom jij een kaamlaag hebt, nooit de inhoud van je filter leeggooien, je brengt alleen maar onbalans in je bak
Ja precies dit dus...als je terugleest in de topics die allemaal door @Friesian geplaatst zijn in het verleden begrijp je zijn ongenoegen in het resultaat ook wat beter.




Even belangrijk: dit is allemaal echt niet vervelend bedoelt André. Je doet enorm je best, ik hoop dat je dit advies dan ook ten harte neemt en er iets mee doet. Of beter, dat je niets doet dus eigenlijk. :DD
 
Nogmaals André, laat je bak met rust of geef even aan waarom je precies dit soort ingrepen wilt gaan verrichten. Ik begrijp je opmerking ook niet helemaal dat het een dure grap zou zijn om je filterwatten te vervangen. Ik koop zelf namelijk een pak van ongeveer 5,- euro bij de dierenwinkel en doe hier ongeveer een jaar of 10 mee. Ik verbruik dus 0,50 euro filterwatten per jaar.
Elke week de filterwatten vervangen, wat me ooit is verteld in een LFS vindt ik te duur en zonde als dat niet nodig is. Maar bij uitspoelen vraag ik me af of dat wel zo goed gaat als bij een spons.

Nogmaals André, laat je bak met rust of geef even aan waarom je precies dit soort ingrepen wilt gaan verrichten.
Juist omdat ik denk, ergens behalve in de bak doe ik nog iets meer compleet fout, maar wat? Ik wil het te goed doen is mijn conclusie.
Ik heb zo nog wat Nitrivec staan maar geloof dat het beter is om niet meer naar middeltjes te grijpen, behalve als laatste strohalm (?)
Ik blijf een achterwand houden vol alg, ook op de intake.

*Edit*
En juist doordat er erg veel beplanting zat en weinig saamhorigheid zag ik amper de vissen nog en was er bijna geen plaats meer om de toppen te plaatsen.
 
Laatst bewerkt:
Elke week de filterwatten vervangen, wat me ooit is verteld in een LFS vindt ik te duur en zonde als dat niet nodig is. Maar bij uitspoelen vraag ik me af of dat wel zo goed gaat als bij een spons.


Juist omdat ik denk, ergens behalve in de bak doe ik nog iets meer compleet fout, maar wat? Ik wil het te goed doen is mijn conclusie.
Ik heb zo nog wat Nitrivec staan maar geloof dat het beter is om niet meer naar middeltjes te grijpen, behalve als laatste strohalm (?)
Ik blijf een achterwand houden vol alg, ook op de intake.
Wat is het doel van de filterwatten in je filter? Is het uberhaupt nodig? Is er z on duidelijk verschil met en zonder.

Zo niet zou ik de filterwatten gewoon helemaal niet gebruiken.
 
Ik wil de fijne vuildeeltjes eruit hebben.

Maar heb je dan last van fijne vuildeeltjes? Zie je verschil in je water met en zonder de watten?

Het is ook maar net waar je je druk om maak. Een stofje en een algje is toch niet meteen een drama. Een onstabiel filter die elke week onderhoud behoeft lijkt me meer een drama.

Wellicht is het een optie om 2 filters te laten draaien om de drang naar veranderen/poetsen van een filter meer op te kunnen vangen?
 
Ik wil de fijne vuildeeltjes eruit hebben.
Ik heb in al mijn filters en dat zijn er... ff tellen 1,2,3...24 stuks, van aquael turbo filtertjes tot opzet biologen van 200liter, welgetelt maar in 1 watte zitten en dat om de bioloog tussen de vakken in proper te houden.
Geen enkele bak heeft dan ook last van zweefvuil.
 
Het is niet omdat het iets beter kan dat jouw manier slecht is. Uitspoelen onder de kraan... dat is slecht.
Dat ligt eraan waar je woont. Ik doe niet anders met mijn voorfiltersponzen en filterdoek. Kaamlagen heb ik niet en ook geen overige problemen. In de rest van mijn filter kom ik eens per jaar of nog minder. (JBL 1502)
 
Dat ligt eraan waar je woont. Ik doe niet anders met mijn voorfiltersponzen en filterdoek. Kaamlagen heb ik niet en ook geen overige problemen. In de rest van mijn filter kom ik eens per jaar of nog minder. (JBL 1502)
filtermateriaal dat niet voor z'n biologische weeking wordr gebruikt kan je idd zonder probleem zo uitspoelen.
Los van de aanwezigheid van chloor(en aanverwanten) zal ook de grote stroming en de temperatuur een factor spelen bij het vernietiging van je bacteriecultuur
 

Terug
Bovenaan