Filterwatten vervangen van buitenfilter aquarium, maar wat, hoe dan?


Ik wil de fijne vuildeeltjes eruit hebben.
Al eerder heb ik aangegeven hoe je dit kan oplossen. Hou op met dat gepruts met watten. Gebruik filterdoek dat je telkens weer kan uitspoelen. Dus het is nog veel goedkoper ook. Dus filterdoek onder je grove spons van je voorfilter. (Het bovenste mandje) En filterdoek onder de fijne spons van het mandje dat onder het voorfilter geklemd zit. De rest van de mandjes volgooien met siporax. En die rest maak ik maar eens per jaar schoon als het al nodig is. Problem solved! Dit rolletje kocht ik destijds bij tante Ali. Prima spul voor dit doel en kost geen drol.
HTB1h6cZX2vsK1RjSspdq6AZepXaD.jpg
 
Al eerder heb ik aangegeven hoe je dit kan oplossen. Hou op met dat gepruts met watten. Gebruik filterdoek dat je telkens weer kan uitspoelen. Dus het is nog veel goedkoper ook. Dus filterdoek onder je grove spons van je voorfilter. (Het bovenste mandje) En filterdoek onder de fijne spons van het mandje dat onder het voorfilter geklemd zit. De rest van de mandjes volgooien met siporax. En die rest maak ik maar eens per jaar schoon als het al nodig is. Problem solved! Dit rolletje kocht ik destijds bij tante Ali. Prima spul voor dit doel en kost geen drol.
Bekijk bijlage 322913
Eens kijken of ik het heb van JBL. Filter zal dan weer open moeten.
 
Dat geloof ik Ben maar eerst haal ik een breekmesje en ik wil het in stappen verdelen. Sponzen geven mij de indruk meer tegen te houden.
 
Dat ligt eraan waar je woont. Ik doe niet anders met mijn voorfiltersponzen en filterdoek. Kaamlagen heb ik niet en ook geen overige problemen. In de rest van mijn filter kom ik eens per jaar of nog minder. (JBL 1502)

Eens kijken of ik het heb van JBL. Filter zal dan weer open moeten.

Hoef je niet te kijken. Een origineel JBl filter bevat geen filterwatten/vliezen. JBL heeft zelf na gedacht voor ons hoe je deze het best kunt vullen en dit word er bij geleverd. In normale situaties moet dit gewoon voldoen.
 
Hoef je niet te kijken. Een origineel JBl filter bevat geen filterwatten/vliezen. JBL heeft zelf na gedacht voor ons hoe je deze het best kunt vullen en dit word er bij geleverd. In normale situaties moet dit gewoon voldoen.
Ik bedoelde het anders. Ik kijk of ik een doek heb liggen van JBL. :)
 
Je heb ook nog van die voor filters die je kunt door lussen op je JBL. Een hele filterpot vol sponsjes, groffe/fijne/witte/blauwe/roze en kun je doekjes/vliesjes/matje/zakjes, wat je wil, instoppen en naar hartelust spoelen/veranderen en blijft je JBL on aangetast.:!

De inflow gaat eerst door de pot met alle snufjes die je wil en dan via de JBl eruit. Zijn niet zo heel duur.
 
Speciaal voor degene die graag in filters zitten te prutsen. ;):cooll:

 
Hoef je niet te kijken. Een origineel JBl filter bevat geen filterwatten/vliezen. JBL heeft zelf na gedacht voor ons hoe je deze het best kunt vullen en dit word er bij geleverd. In normale situaties moet dit gewoon voldoen.
Kleine nuance,

Jbl heeft voor ons gedacht hoe ze de filter zo goedkoop mogelijk kunnen vullen, het toch nog net genoeg z'n werk zal doen (onder minimale belasting) en ze zo duur mogelijk kunnen verkopen en liefst van al nog zo vaak mogelijk te vervangen is.
 
Kleine nuance,

Jbl heeft voor ons gedacht hoe ze de filter zo goedkoop mogelijk kunnen vullen, het toch nog net genoeg z'n werk zal doen (onder minimale belasting) en ze zo duur mogelijk kunnen verkopen en liefst van al nog zo vaak mogelijk te vervangen is.
In de JBL zitten veel sponzen en die werken volgens mij net zo goed als veel ander substraat.
 
In de JBL zitten veel sponzen en die werken volgens mij net zo goed als veel ander substraat.
Maar ze zijn onmogelijk goed uit te kuisen, worden heel duur verkocht (die op maat gesneden van jbl) en kosten de fabrikant geen drol.
 
kleine aanvulling op wat ik als goed uitkuisen bezie.
Daarmee bedoel ik een maximale verwijdering van sediment met een minimale verstoring van de biofilm.

Bij spons is het ofwel het een ofwel het ander. Beide lukt niet.
 
Als je ze uit matten haalt dan kosten ze amper wat en ik denk dat licht uitspoelen in wat water best goed werkt. Vroeger had men vaak niet veel meer dan sponzen en zelf heb ik jaren niks anders gehad in mn 2213 en 2215 en ik heb nooit geen problemen gehad.
Zelf denk ik dat met al die dure moderne filtermedia je vaak veel teveel betaald en is het niks beter dan sponzen (op een enkele uitzondering mss na dan).
 
Maar ze zijn onmogelijk goed uit te kuisen, worden heel duur verkocht (die op maat gesneden van jbl) en kosten de fabrikant geen drol.
Duur verkocht. Euh. Tov andere filters behoorlijk goedkoop vindt ik. Waar voor zn geld.

Bijvoorbeeld :
 
Bij de hornbach zijn ze (voor filterbegrippen) wel lekker goedkoop ja. Je zou bijna bakken erbij kopen om de aankoop van nog meer JBL's te rechtvaardigen. 😋 Nu of nooittttt
 
Kleine nuance,

Jbl heeft voor ons gedacht hoe ze de filter zo goedkoop mogelijk kunnen vullen, het toch nog net genoeg z'n werk zal doen (onder minimale belasting) en ze zo duur mogelijk kunnen verkopen en liefst van al nog zo vaak mogelijk te vervangen is.

Tja dat doen ze natuurlijk allemaal. Ik heb al jaren de JBL en nog nooit iets hoeven vervangen. van de originele vulling Nou ja het rotortje dan omdat ik die geregeld breek maar voor normaal gebruik zal het prima voldoen. Natuurlijk word het anders als je mega vervuiling heb dan ga je gericht aanpassen wat je nodig heb. Ik neem aan dat @Friesan een filter capaciteit heeft gekozen die bij zijn aquarium past.

Wat ik uit vele reacties begrijp is het punt dat @Friesian moeite heeft om dat filter met rust te laten. Zo te lezen is er al meerdere malen gezegd, blijf er van af, maar voor sommige is dit misschien wat moeilijk. Net als je tegen een ADHD er gaat zeggen ga eens rustig een uurtje zitten. Goed bedoeld maar gaat niet lukken dus ik denk dan misschien wat crea bedenken zodat hij lekker filter kan prutsen zonder te verprutsen ;))
 
Tja dat doen ze natuurlijk allemaal. Ik heb al jaren de JBL en nog nooit iets hoeven vervangen. van de originele vulling Nou ja het rotortje dan omdat ik die geregeld breek maar voor normaal gebruik zal het prima voldoen. Natuurlijk word het anders als je mega vervuiling heb dan ga je gericht aanpassen wat je nodig heb. Ik neem aan dat @Friesan een filter capaciteit heeft gekozen die bij zijn aquarium past.

Wat ik uit vele reacties begrijp is het punt dat @Friesian moeite heeft om dat filter met rust te laten. Zo te lezen is er al meerdere malen gezegd, blijf er van af, maar voor sommige is dit misschien wat moeilijk. Net als je tegen een ADHD er gaat zeggen ga eens rustig een uurtje zitten. Goed bedoeld maar gaat niet lukken dus ik denk dan misschien wat crea bedenken zodat hij lekker filter kan prutsen zonder te verprutsen ;))
Het moeilijke is vooral dat ik steeds problemen heb dat het water niet zuiver is...en dan ga ik steeds verder zoeken. Hoogstwaarschijnlijk met grote zekerheid in de verkeerde richting.
Ik heb nu al een kleine paar dagen geen dop op de spraybar. en nu wordt het water wel zuiver. Alsof met dop d'r op (niet te verwarren met de reclame van een drogist) de lucht niet goed uit het filter gaat en dat voor probleem zorgt.
 
Even een impressie.
 

Bijlagen

  • 20210407_164052.jpg
    20210407_164052.jpg
    241.7 KB · Weergaven: 84
  • 20210407_164049.jpg
    20210407_164049.jpg
    175.1 KB · Weergaven: 75
Ik ben het Marcel eens en ik vindt het er ook goed uitzien al snap ik het verband met de einddop van de spraybar niet. Volgens mij mag het geen verschil maken of het via het einde van de buis in de bak komt of via de kleine gaatjes.
Zonder de dop zul je in elk geval een mindere circulatie hebben. Wat kan is dat je door de spraybar te gebruiken een betere circulatie hebt dan nu en dat dit iets van vuil ergens doet opwaaien.
 
Ik ben het Marcel eens en ik vindt het er ook goed uitzien al snap ik het verband met de einddop van de spraybar niet. Volgens mij mag het geen verschil maken of het via het einde van de buis in de bak komt of via de kleine gaatjes.
Zonder de dop zul je in elk geval een mindere circulatie hebben. Wat kan is dat je door de spraybar te gebruiken een betere circulatie hebt dan nu en dat dit iets van vuil ergens doet opwaaien.
Nou, dat is niet helemaal waar. Het gevaar van een spraybar richting vooruit. Is dat vuiltjes in het water steeds opnieuw rondtollen langs de ruit, tot ze eindelijk eens bij de aanzuig komen.

Blaas je dat water aan het einde de bak in, krijg je een stroming over de bodem, waardoor je vuiltjes niet ziet in het licht.
En stuwt het water sneller naar de aanzuig.
Dus vuil is sneller weg.

Heb je last van zweefvuil. Dan moet je de stroming zo maken als de veel gebruikte afbeelding van @sanneke.

Voor een dichte plantenbak met weinig vuil, is een spraybar richting vooruit wel prettig voor de co2 verdeling.
 
Nou, dat is niet helemaal waar. Het gevaar van een spraybar richting vooruit. Is dat vuiltjes in het water steeds opnieuw rondtollen langs de ruit, tot ze eindelijk eens bij de aanzuig komen.

Blaas je dat water aan het einde de bak in, krijg je een stroming over de bodem, waardoor je vuiltjes niet ziet in het licht.
En stuwt het water sneller naar de aanzuig.
Dus vuil is sneller weg.

Heb je last van zweefvuil. Dan moet je de stroming zo maken als de veel gebruikte afbeelding van @sanneke.

Voor een dichte plantenbak met weinig vuil, is een spraybar richting vooruit wel prettig voor de co2 verdeling.
Wanneer je een spraybar op je achterwand goed afstelt is er geen sprake van vuildeeltjes langs de ruit richting aanzuiging. De straal die wat krachtiger is dan wanneer ze in de lengte van een bak is afgesteld duwt nu juist het grovere vuil naar de bodem waar het ook vastgehouden wordt. En meegaat in een juiste kringloop. Dat is tenminste wat ik bij mij zie gebeuren. Wanneer er sprake is van almaar opdwarrelend vuil dan is er veelal sprake van een sterk vervuilde bodem. Én een minder goed afgesteld filtersysteem, slechte stroming dus. Overvoeding kan bijvoorbeeld een oorzaak zijn.
 
Wanneer je een spraybar op je achterwand goed afstelt is er geen sprake van vuildeeltjes langs de ruit richting aanzuiging. De straal die wat krachtiger is dan wanneer ze in de lengte van een bak is afgesteld duwt nu juist het grovere vuil naar de bodem waar het ook vastgehouden wordt. En meegaat in een juiste kringloop. Dat is tenminste wat ik bij mij zie gebeuren. Wanneer er sprake is van almaar opdwarrelend vuil dan is er veelal sprake van een sterk vervuilde bodem. Én een minder goed afgesteld filtersysteem, slechte stroming dus. Overvoeding kan bijvoorbeeld een oorzaak zijn.
Maar de eerste dagen als het filter open is geweest en er dan de lucht beter uit te krijgen kan (in mijn ogen) zonder doppie kan toch geen kwaad? :cooll:
 
Of het kwaad kan is iets anders maar door de filter even flink te kantelen gaat hier de lucht er wel uit hoor. Ik doe dat de eerste dag even een paar keer.
 
Of het kwaad kan is iets anders maar door de filter even flink te kantelen gaat hier de lucht er wel uit hoor. Ik doe dat de eerste dag even een paar keer.
Is dat ook zo als je het filter zonder water terug zet? Misschien dat het daarom anders bij mij werkte. Maar wat ik nu zie is waar het echte verschil kennelijk in zit.

Minder filterwatten onder voorfilter en meer siporax dat er nu in zit. Maar vooral met die 2 zou zomaar de oplossing gevonden kunnen zijn.
 
Wanneer je een spraybar op je achterwand goed afstelt is er geen sprake van vuildeeltjes langs de ruit richting aanzuiging. De straal die wat krachtiger is dan wanneer ze in de lengte van een bak is afgesteld duwt nu juist het grovere vuil naar de bodem waar het ook vastgehouden wordt. En meegaat in een juiste kringloop. Dat is tenminste wat ik bij mij zie gebeuren. Wanneer er sprake is van almaar opdwarrelend vuil dan is er veelal sprake van een sterk vervuilde bodem. Én een minder goed afgesteld filtersysteem, slechte stroming dus. Overvoeding kan bijvoorbeeld een oorzaak zijn.
Ik begin ook steeds meer te denken dat door nu meer Siporax te gebruiken dat een te zware belasting door voer nu minder moet worden. Ik was opzoek naar verbetering en ik denk dat ik nu op de goede weg kom.
 
Okee duidelijk. Ik probeer echt de oplossing te vinden maar de fout ligt bij mij. Sorry allemaal.
 
Laatst bewerkt:
Okee duidelijk. Ik probeer echt de oplossing te vinden maar de fout ligt bij mij. Sorry allemaal.
Je wilt het te goed doen, maar een aquarium reageert met een vertraging van een paar weken, dus als je iets veranderd zal je echt op je handen moeten zitten van minimaal een maand eer je resultaat ziet
 
Je wilt het te goed doen, maar een aquarium reageert met een vertraging van een paar weken, dus als je iets veranderd zal je echt op je handen moeten zitten van minimaal een maand eer je resultaat ziet
Sorry @Nicolientje-W ik geloof je echt! (Ik heb ff de edit in mijn vorige post verwijderd,)
 
Laatst bewerkt:
Ik zal denk ik nu beter omgaan met het filter en de bak. Vragen zal ik minderen. :) Meer zelf ontdekken en meelezen. :)
Nogmaals sorry, ik probeer me te verbeteren.:cool:
 
Okee duidelijk. Ik probeer echt de oplossing te vinden maar de fout ligt bij mij. Sorry allemaal.
Sorry is nergens voor nodig André! Wij weten allemaal dat je een oplossing probeert te vinden. Maar zoals hierboven ook al vaker aangegeven is zoek je naar mijn idee vaak naar de oplossing voor een probleem dat eigenlijk helemaal geen probleem hoeft te zijn.

Het streven naar perfectie is onbegonnen werk en ieders persoonlijke mening, geloof mij. Ik begin het ook op te geven. :petjeaf:
 
Ik zal denk ik nu beter omgaan met het filter en de bak. Vragen zal ik minderen. :) Meer zelf ontdekken en meelezen. :)
Nogmaals sorry, ik probeer me te verbeteren.:cool:
Niet meteen in je wiek schieten als je kritiek krijgt, ik ben vrij direct daarin (men weet altijd precies waar ze aan toe zijn bij mij) maar bedoel het altijd wel goed, kritiek is niet per definitie negatief of slecht, je kan het ook anders bekijken, je doet het te goed m.a.w. je wil het beste voor je aquarium (wat dus eigenlijk hartstikke positief is) alleen schiet je daar een beetje in door en dan verlies je het overzicht en raak je een beetje gepaniekt maar in feite gaat het helemaal niet slecht met je aquarium en is even flink op het rempedaal trappen het beste wat je kan doen, maar blijf ajb wel gewoon vragen stellen want daar leer je van
 
Bedankt @Nicolientje-W en @Hoogheid en iedereen die ik vergeet. Zou het dan toch kunnen dat meer Siporax opzich niet verkeerd is zoals Gino88 ook aangaf, maar dat wat ik nu als uiteindelijke overtuiging misschien fout heb.... Eerst een te weinig uit elkaar gehaalde watten, losjes een dun laagje is dan toch beter.... Het moet haast wel. (Edit, minder soort van verstikkend laagje in het filter zelf)
 

Terug
Bovenaan