Filterwatten vervangen van buitenfilter aquarium, maar wat, hoe dan?


bleef onderin hangen en kon hem dus niet (meer) bedienen.

"de startknop van de buitenfilter cristalprofi is geblokkeerd en komt na het indrukken niet meer in de uitgangspositie.
de oorzaak is naar grote waarschijnlijkheid dat de startknop ietwat verklemd geraakt is met indrukken

oplossing: de vier schroeven aan de hoeken losdraaien waarmee de handgrepen aan de zijkanten bevestigd zijn. na het verwijderen van de handgrepen verschijnen nog vier schroeven. na het verwijderen van deze schroeven kan de deksel van de pompenkop eraf gehaald worde

de startknop is op een schroefkoppeling vastgezet en kan door draaien losgehaald worden. doorgaands ontspant de veer van de startknop zich al na de eerste keer draaie

montage van de deksel vindt in omgekeerde volgorde plaats."


Bron: https://www.jbl.de/nl/faq /show_faq/service-faq?faqid=310&searchq=1
Ik heb hem een keer open gehad. Het was de veer onder de startknop die vast zat/ stroef liep. Gesmeerd met vaseline omdat ik niks anders durfde te gebruiken. Knop functioneert weer als vanounds.

Wees niet bang de pompkop open te schroeven. De pomp met rotor zelf die je daar ook tegenkomt is compleet gescheiden van het deel met de veer, ook goed geseald.
 
Wees niet bang de pompkop open te schroeven. De pomp met rotor zelf die je daar ook tegenkomt is compleet gescheiden van het deel met de veer, ook goed geseald.
Nou dan ken je mij nog niet dus en dat is een klusje waar ik niet aan begin. Gewoon de knop niet gebruiken is mij motto ;)
 
Nou dan ken je mij nog niet dus en dat is een klusje waar ik niet aan begin. Gewoon de knop niet gebruiken is mij motto ;)
Geheel off topic, maar mocht iemand zich eraan wagen; Alles wat je nog hebt is een beetje 'elbow grease' en een schroevendraaier.
Type Philips ph2

Je moet alleen naar de lengte van de schroevendraaier kijken want er zijn schroeven die erg diep liggen.
De schroevendraaier waar ik de klus mee heb kunnen klaren is 10 cm lang. Op de kop staat ph 2 x 100. Zelf gekocht bij de Gamma.

Het is echt een eenvoudig klusje.
 

Bijlagen

  • 123.jpg
    123.jpg
    20.5 KB · Weergaven: 67
Geheel off topic, maar mocht iemand zich eraan wagen; Alles wat je nog hebt is een beetje 'elbow grease' en een schroevendraaier.
Type Philips ph2

Je moet alleen naar de lengte van de schroevendraaier kijken want er zijn schroeven die erg diep liggen.
De schroevendraaier waar ik de klus mee heb kunnen klaren is 10 cm lang. Op de kop staat ph 2 x 100. Zelf gekocht bij de Gamma.

Het is echt een eenvoudig klusje.
Geloof me of niet maar dat heb ik ook eerder gedaan. Bij het aandraaien van het laatste schroefje hoorde ik een knap....
Daar zat ik dan met mijn, uit betrouwbare bron vernomen, keiiiiilelijke kop en een lekkende pompkop. :sorry:
 
Geloof me of niet maar dat heb ik ook eerder gedaan. Bij het aandraaien van het laatste schroefje hoorde ik een knap....
Daar zat ik dan met mijn, uit betrouwbare bron vernomen, keiiiiilelijke kop en een lekkende pompkop. :sorry:
Lekkend??? Wat is er dan in hemelsnaam fout gegaan. Hier gingen de schroefjes er heel makkelijk en recht in en vast is vast. Ik heb toen beide pompkoppen die ik nog steeds heb gedaan.
 
Er kwam een scheurtje in de pompkop dat ik zag. En dan is het einde verhaal, valt niet onder de garantie.
 
Mijn zelfvertrouwen heeft al een grote klap gekregen...... Maar dat staat los hiervan. Sorry.
 
Geloof me of niet maar dat heb ik ook eerder gedaan. Bij het aandraaien van het laatste schroefje hoorde ik een knap....
Daar zat ik dan met mijn, uit betrouwbare bron vernomen, keiiiiilelijke kop en een lekkende pompkop. :sorry:
Als dit het laatste schroefje werkelijk was zou er niet aan de hand zijn Want dan is een van de handvaten stuk. Gaat het om de vier schroeven van de kap over de kop, ook dan is er niets aan de hand en kan er geen lekkage zijn.
 
Al eerder heb ik aangegeven hoe je dit kan oplossen. Hou op met dat gepruts met watten. Gebruik filterdoek dat je telkens weer kan uitspoelen. Dus het is nog veel goedkoper ook. Dus filterdoek onder je grove spons van je voorfilter. (Het bovenste mandje) En filterdoek onder de fijne spons van het mandje dat onder het voorfilter geklemd zit. De rest van de mandjes volgooien met siporax. En die rest maak ik maar eens per jaar schoon als het al nodig is. Problem solved! Dit rolletje kocht ik destijds bij tante Ali. Prima spul voor dit doel en kost geen drol.
Bekijk bijlage 322913
Ik ben dit idd aan het zoeken maar in de app vindt ik vooral katoenen rol met een 2 cm laag. Nu weet ik bijvoorbeeld niet of katoen wel veilig is bijvoorbeeld wat betreft dichtslibben.

*Edit*
Intussen ben ik thuis nog opzoek naar de JBL filterdoek. Ergens in een box moet ik het hebben dacht ik.
 

Bijlagen

  • 964576035569957331.jpg
    964576035569957331.jpg
    404.9 KB · Weergaven: 53
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf een week geleden ook een rol gekocht en daar kun je wel ff mee vooruit.
 
Ik ben dit idd aan het zoeken maar in de app vindt ik vooral katoenen rol met een 2 cm laag. Nu weet ik bijvoorbeeld niet of katoen wel veilig is bijvoorbeeld wat betreft dichtslibben.

*Edit*
Intussen ben ik thuis nog opzoek naar de JBL filterdoek. Ergens in een box moet ik het hebben dacht ik.
Het spul van Tante Ali bevalt me aanzienlijk beter dan het filterdoek van JBL door de constructie. Met dit rolletje, het is bijna onverslijtbaar doe je jaren! Dichtslibben, ook weer door die constructie doet het niet zo snel.

 
Ook niet erg goedkoop Ben maar ja als je er jaren mee kan doen dan is dat ook nog best te doen.
 
Het spul van Tante Ali bevalt me aanzienlijk beter dan het filterdoek van JBL door de constructie. Met dit rolletje, het is bijna onverslijtbaar doe je jaren! Dichtslibben, ook weer door die constructie doet het niet zo snel.

Doe je daar dan 1 laag van of meerdere?
 
Ik heb het opgeslagen in mijn notities (app) Thanks!
Ook niet erg goedkoop Ben maar ja als je er jaren mee kan doen dan is dat ook nog best te doen.
Het spul van Tante Ali bevalt me aanzienlijk beter dan het filterdoek van JBL door de constructie. Met dit rolletje, het is bijna onverslijtbaar doe je jaren! Dichtslibben, ook weer door die constructie doet het niet zo snel.

 
Doe je daar dan 1 laag van of meerdere?
Een laagje onder de grove spons van het (JBL) voorfilter en een laagje onder het laatste uitgaande filter welke onder het voorfilter geklemd zit. En tot nu toe werkt ik nog steeds met de eerste knipsels.
 
Het spul van Tante Ali bevalt me aanzienlijk beter dan het filterdoek van JBL door de constructie. Met dit rolletje, het is bijna onverslijtbaar doe je jaren! Dichtslibben, ook weer door die constructie doet het niet zo snel.

Dacht dat het met watten of vliezen juist de bedoeling was, dat deze dicht slibben.
Ze moeten toch vuil uit je water halen.:juggle: Dus vuil vasthouden...
 
Dacht dat het met watten of vliezen juist de bedoeling was, dat deze dicht slibben.
Ze moeten toch vuil uit je water halen.:juggle: Dus vuil vasthouden...
Helemaal juist maar ik neem aan dat hier de snelheid van de vervuiling bedoelt wordt. En die ligt niet hoger dan bij het gebruikt van bijvoorbeeld filterwatten. In elk geval is mijn reactie zo bedoelt.
 
Ik heb het ook besteld, eens kijken of het wat is.
 
Dacht dat het met watten of vliezen juist de bedoeling was, dat deze dicht slibben.
Ze moeten toch vuil uit je water halen.:juggle: Dus vuil vasthouden...
Als de doorstroming minder wordt als gevolg van het vuil vasthouden dan kan er toch minder water aangevoerd worden waar ook weer vuil in kan zitten. Misschien dat ik denk vanuit een andere achtergrond waardoor waakzaamheid een tandje hoger is/wordt bijgeschakeld. :) Om die reden heb ik extra mandjes met sponzen. Voor mijn gevoel: een uitbreiding van het summiere voorfilter.
 
Wat is dat nou voor spul? Doek als in 'van stof' of soort van filtervlies dat op deze manier geperst is?
 
@benvo gebruikt het en heeft dacht ik al diverse soorten gehad dus die kan je dat denk ik vertellen.
Ik ben inderdaad benieuwd. Er staat 'cotton' bij de advertentie maar mijn ervaring is dat ze op Ali alles wat een stofje is wel katoen noemen. Zelfs als het bv polyester fleece is of lycra.
 

Terug
Bovenaan