Wat is er nieuw

Fotoalbum MarcelPeekel

• Onderwerp starter Onderwerp starter MarcelPeekel
  • Startdatum Startdatum
prachtige bak en een prachtige foto! 😉

prachtig!

hahaha,
je hebt 1 video en meteen 8 abonnees:smile:
haha, ik ook maar geaboneerd LOL

Ik denk net, waar komen al die kleine luchtbelletjes vandaan. Na goed kijken zie ik het ineens komen uit een Anubias-blad welke een klein beetje beschadigd is. Mag ik aannemen dat dat normaal is? Zie ook het volgende filmpje:

[video]http://www.youtube.com/watch?v=sAX2mYJn3Mc&feature=youtu.be[/video]

Prachtige foto's Marcel!
Je maakt gelijke een goede start 😉

Kan het filmpje helaas niet zien op de iPad

Inmiddels twee weken verder en ik heb me toch niet kunnen beheersen. 😉 De eerste bewoners inmiddels in m'n aquarium. Vier stuks Epalzeorhynchos siamensis. Siamese algeneters. Wat een fijn gezicht om deze harde werkers aan het werk te zien. Ze doen het erg goed. Allereerst even een totaalplaatje als update:

DSC_8806.jpg

En dan hier een paar foto's ter impressie.
DSC_8890.jpg

DSC_8935.jpg

DSC_8961.jpg

En hier wat bewegende beelden. Zo'n grote bak en toch vechten om elke vierkant millimeter:

[video]http://www.youtube.com/watch?v=JK9iS-K2vus[/video]

maar ze kunnen ook goed samenwerken. Het lijkt bijna ballet:

[video]http://www.youtube.com/watch?v=BW0X2vMyNDQ&[/video]

Kortom, happy met deze stap. Ook nog even de waterwaarden gemeten met de Sera testbox:

pH=6.5-7 (meting Heems met pH-meter was 7.2)
gH = 10�dGH (was 11)
kH = 7�dKH (was 9)
NH3 = 0 mg/l
NO2 = 0 mg/l
NO3 = 0 mg/l (was 10)
PO4 = 0.1 mg/l (was 0.2)
Fe = 0.1 mg/l

Om de NO3 en PO4 op te hogen heb ik Easy Life Nitro en Fosfo gebruikt. Ik wil uitkomen op NO3=20 en PO4=2 mg/l. Zit ik dan goed?

Mooi,heerlijk strak.

Dank je Alex. 🙂

Mooie foto's. :petjeaf: Hou wel de nitriet in de gaten.

sodeknetters, dit is ff een sjieke bak

Zal ik zeker doen Lex en bedankt voor het compliment. Met deze 4 in de bak en beperkt voedsel hoop ik dat ik niet de beruchte piek ga krijgen. Heb Sera Wels-chips gekocht welke hard blijken te zijn en niet zo vervuilend voor het aquarium. Eens in de drie dagen voederen zei Heems.

Dank je An. 🙂

Wat een prachtbak zeg! Mooie scape, mooie bodem, mooie plantjes en zeer mooie foto's. Je verwent ons wel hoor!

Gr Robin

Prachtige bak, is een mooie start van de dag om hier naar te kijken.

Helaas net een klein beetje blauwalg geconstateerd. Het zat op de Hemianthes callitrichoides. Gelijk de koe bij de hoorns gevat en met de slang afgeheveld. Tevens de witte "schimmel" van het hout weggezogen. Zo'n 20% water is nu vervangen. Nu maar de vingers gekruist houden dat het niet terugkomt.

Gisteren aan het eind van de avond en net een klein restje blauwalg afgezogen. Was nog minimaal. Maar even in de gaten houden.
Ook de waterwaarden gemeten. Ze zijn nu als volgt:

pH = 7.5 (iets hoger dan de vorige meting)
>> Aantal bellen CO2/min opgehoogd van 6 naar 18. Instelling was teruggelopen van 15 naar 6.
gH = 9�dGH (was 10)
kH = 7�dKH (was 7)
NH3 = 0 mg/l
NO2 = 0 mg/l
NO3 = 10 mg/l (was 0)
PO4 = 2.0 mg/l (was 0.1)
Fe = niet gemeten

Om de NO3 in goede verhouding te krijgen met de PO4 heb ik Easy Life Nitro gebruikt.
Ik wil uitkomen op NO3=20 en PO4=2 mg/l. Zit ik dan goed?
Kan iemand me misschien ook iets vertellen over een wat te hoog PO4 in verhouding met NO3?
Alvast bedankt.

PS. Het viertal doet het nog steeds erg goed. Ze hebben vandaag de focus verplaatst van de ramen naar het hout en de planten. 🙂

MarcelPeekel zei:
@Ivo: De Pseudomugil gertrudae is er een waar ik wel voor zou kunnen gaan. Als je dit toch ziet. Het is toch prachtig:

Pseudomugilgertrudae.jpg

(gezien op http://forums.tfhmagazine.com/viewtopic ... 31&t=28660)
Hier nog driemaal van Mascha's hand, destijds in onze bak (hoewel ik mijn hand ervoor in het vuur steek dat ze nu mooiere foto's zou maken):
- http://i1358.photobucket.com/albums/q78 ... aada88.jpg
- http://i1358.photobucket.com/albums/q78 ... 0f3c6e.jpg
- http://i1358.photobucket.com/albums/q78 ... 89c948.jpg

MarcelPeekel zei:
En ja de Anubias is een prachtige plant. Met recht een die een eigen plekje verdiend en gezien mag worden. Wellicht weten we morgen meer. 😉
Nog wijzer geworden?

~ Ivo

@Ivo.

Helaas geen bericht terug gekregen over de Anubias. Op de verkoop bon stond ook Barteri en Nana. Inmiddels heb ik wel twee bloemen. Ik denk dat het deze variant is:

http://sinceresell.wordpress.com/2012/0 ... -var-nana/

Inmiddels heb ik wel weer nieuwe bewoners in de bak. Helaas kon ik in de buurt de Pseudomugil gertrudae niet verkrijgen. Nu de keuze gemaakt voor Congozalmen. Zal van de week eens wat foto's plaatsen. Moet even de tijd zien te vinden. Ben op dit moment erg druk.

Congozalmen zijn ook prachtig, hopelijk kleuren ze goed!

De Anubias, wat is daarvan de bladgrootte? De bladeren van de barteri var. nana worden volgens een beschrijving van Kasselman niet groter dan 8cm lang en 5cm breed, maar dat zijn uitersten. De nana zoals ik hem vaak in winkels zie heeft bladeren van 4-5cm lang en 2-3cm breed. Wij hebben recent twee barteri var. barteri ontvangen met bladeren van 8-12cm lang en 6-8cm breed. Vandaar dat ik dus vermoed dat het eerder om een grotere variant van de barteri gaat.

~ Ivo

@Ivo: De bladeren bij mij zijn die van 8 x 5 cm. Dus zal het wel de barteri var. nana zijn.

Zo weer een update. Sinds afgelopen vrijdag zwemmen er 5 nieuwe bewoners in het aquarium Het is een groep Congozalmen. 2 mannen en 3 vrouwen.

Hier eerst een totaalplaatje.
DSC_9351.jpg

Helaas heb ik de Hemianthes Callistrichoides moeten weghalen. Er zat nog steeds wat blauwalg op. Ik wilde geen risico lopen dat het verder door de bak heen zou gaan. De plek rechts van het hout is nu ietwat kaal. Binnenkort op zoek naar andere laagblijvers om dat deel weer op te kleuren.

Voordat we naar de Congo's gaan nog even de oudste bewoners:
DSC_9064.jpg

Ze doen het nog steeds erg goed.
DSC_9073.jpg

Dan de groep Congo's aan de rechterkant:
DSC_9220.jpg

E�n van de mannen.
DSC_9425.jpg

E�n van de vrouwen.
DSC_9247.jpg

En een vrouw vanuit een andere hoek vastgelegd.
DSC_9172.jpg

Als uitsmijter nog een filmpje.
[video]http://www.youtube.com/watch?v=muAzZf7leCM&feature=youtu.be[/video]

Vwb de waterwaarden gaat het ook goed. Gelukkig hebben we excel om de hoeveelheden Nitro, Fosfo en Ferro uit te rekenen. 🙂

Kortom helemaal happy. Van de week ga ik kijken voor of een setje honinggoerami's, een school kleine visjes met wat meer kleur dan het huidige bestand of toch eerst een groep corydorassen. Mochten jullie tips hebben dan hou ik me aanbevolen.

Wat een superfoto's weer marcel!!! 😉
De bak gaat zo te zien ook goed!

Maar hoe krijg je bij die vissen alles er omheen zwart?

@Nick: Dank je wel voor de complimenten. 🙂 Als je op je camera de spotmeting gebruikt en je richt op een wat lichter deel dan zal je camera onderbelichten en kan de omgeving zwart worden. Ik denk dat het ook helpt dat m'n aquarium een zwarte achtergrond heeft.

Wauw, wat een schitterende foto's!

MarcelPeekel zei:
@Ivo: De bladeren bij mij zijn die van 8 x 5 cm. Dus zal het wel de barteri var. nana zijn.
Ik geloof er nog steeds niks van 😉

Zoals ik al zei zijn dat de maximumformaten die worden gemeld voor het blad. Een plant komt vrijwel nooit op zijn maximumformaat uit de kwekerij. Daarnaast lijkt me de bladsteel er ook te lang voor. Ik zal je ter vergelijk snel een keer close ups van onze barteri var. nana sturen. Kun je inschatten hoe lang de steel is? Ik neig nog steeds naar Anubias barteri var. barteri of Anubias barteri var. caladiifolia.

Je Congozalmen zijn wel echte congozalmen ;-) en prachtig! 😀

okeej heb dus alweer een kwijlbak vol, jeeeeetje wat mooi

Mooie foto's weer! Leuk filmpje ook. Prachtige vissen die Congo zalmen, die wil ik zelf ooit ook nog eens houden.

Zeer prachtige foto's.

prachtige foto's weer! :thumbs:

@Allemaal : Bedankt voor de complimenten. 🙂
@ An : Zolang de bak met kw.. niet overloopt vind ik alles best. 😉
@ Ludger : Het fijne aan deze groep is dat er geen gedoe is. Redelijk pais en vree zeg maar. Overigens als ze eten krijgen is het wel even hotseklotsen in het zwembad. Dan kunnen ze lekker te keer gaan. De siamese algeneters komen dan absoluut niet aan de beurt. Daar heb ik tabletjes voor, hoewel de Congo's daar ook mee aan de haal kunnen gaan.
@Ivo : De stelen zijn max 14 cm. Ik heb de Anubias op een steen vastgezet met visdraad, dus wellicht dat de stelen wat hoger ogen. Ben benieuwd waar je mee komt. Ik ben meestal een pietje precies, dus dit wil ik wel goed administreren.

Erg mooie bak, ben heel benieuwd hoe hij zich verder zal ontwikkelen.
Ben je van plan de Congozalmen t.z.t. nog uit te breiden? Prachtige dieren, zeker in een forse groep.

@Rene: Grappig dat je daarover begint. Het is wel door m'n hoofd gegaan. Hink nu ook op twee gedachten. Of de groep uitbreiden of een ander soort introduceren.
@Martinez : Dank je wel.

De groep Congozalmen kun je goed uitbreiden en dat hoeft denk ik niet eens ten koste te gaan van een eventuele extra soort. Een tiental Congozalmen en vier (toch?) siamensis moet best vergezeld kunnen worden van een derde soort. De uitdaging zit hem dan in het vinden van een passende soort en daarbij passende aantallen.

Als vervanger van de HC wordt regelmatig genoemd Micranthemum sp. 'Monte Carlo 3'. Je kunt ook denken aan Echinodorus tenellus (Helanthium tenellum) (als je wat meer 'sprieten' wilt) of gewoon het verspreiden van wat mos (javamos bv.) over de bodem. Ik ben even kwijt welk forumlid het was die dat laatste deed en binnen afzienbare tijd een mooi veldje had staan.

Een solitaire rode plant, geplaatst voor de stapel links, zou misschien wel erg mooi staan. Ik denk dat aan Nymphaea lotus 'red' (Nymphaea zenkeri). Maarja, jij moet er dagelijks naar kijken 😉

Ik ga even in de plantenencyclopedie na wat de eigenschappen van de diverse barteri varianten zijn. Zal ik dat - plus de foto's van wat wij bestelden als barteri var. barteri en barteri var. nana - per p.b. aan je vermelden? Het blijft tenslotte jouw foto-album, dus zeg het maar.

~ Ivo

@Ivo: Een tiental Congo's zou op zich mooi zijn, maar ik denk dat ik toch ga kijken of ik de uitbreiding eerst met andere soorten kan doen. Kan dan later evengoed nog besluiten om er meer van te kopen.

Bedankt voor de tip van de Micranthemum. 🙂 Die kruipt mooi over de bodem zeg. Zeker ��n waar ik naar op zoek ga. Overmorgen ga ik naar Van Someren om te kijken naar uitbreiding van de vissen en planten. De Microsorum pteroptu wil ik er uit halen. Dat is geen soort die op die plek past wat mij betreft. Moet nog even zien wat ik daar voor terug wil zetten. De lotus is er ��n waar ik ook aan zat te denken. Als daaromheen de Micranthemum groeit ontstaan de er een mooi contrast. Beter tussen het grint en de Micranthemum. Ik zou zelfs nog kunnen overwegen om rondom de lotus dan wat kleine stenen (zoals rechts) te plaatsen.

Ben benieuwd wat je kan toesturen. Doe maar via pb. Bedankt alvast. 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan