Beste C�dric,
leuk dat je kan starten, hopelijk maak je een leuk bakje!
De opmerkingen die je al kreeg snap ik wel, jij ook denk ik. Zoals Sanneke al mooi zei: neem het advies op als tips en niet als kritiek!
Net als Sanneke krijg ik ook de indruk dat je (voorlopig) geen glazen bak mag opstarten (misschien wegens plaatsgebrek, budget,...) Het is dan inderdaad beter om aan te geven wat je keuze voor deze bak heeft bepaald.
Het is mogelijk dat je ouders minder enthousiast zijn over je nieuwe hobby en dat je keuzes hierdoor bepaald worden, als dat zo zou zijn geef je dit misschien beter aan, niets mis mee h�! Velen hier hebben ook de toestemming nodig van hun partner dus iedereen zal hier begrip voor hebben.
Misschien is in huis geen optie? Maar in de serre is ook niet zo een goed plan zoals je zelf wel zal beseffen, naast de schommelingen in temperatuur moet je ook rekening houden dat het plastiek van de bak (snel) kan versterven (broos worden) door de invloed van de zon in de serre. Je beschrijft je serre als een extra isolatie maar als het (hopelijk) eens echt zomer wordt dan heb je weinig controle over de temperatuur, ik weet niet welke vissen zo'n schommelingen zullen aankunnen eigenlijk, anderen hier vertellen je dit wel...
Eerder had je het over een bakje bij je grootouders, als het daar wel kan is dat misschien beter, nee?
Is het een kwestie van budget dan zou ik denken dat je hier op het forum snel een goedkoop (misschien bijna gratis) bakje kan scoren. Ik kan je wel gratis aan een bakje helpen desnoods, is dan wel een lelijk gekitte bak maar ook daarin kan je leuke dingen doen...
Is het een kwestie van plaatsgebrek binnen? Dan kan je misschien een nanobakje met garnalen op je slaapkamer overwegen, zeer compact, weinig kosten en zoals je zelf weet kan dit ook zeer leuk zijn. Bijkomend voordeel is dat je met zo'n bakjes soms 'niet-liefhebbers' kan overtuigen dus wie weet... 😉
Soit, een zeer lang bericht waar ik eigenlijk mee bedoel:
Als je aangeeft wat je keuze heeft bepaald, dan kan er met je meegedacht worden en kom je zo misschien tot een beter plan...
Daarbij komt dat het geen schande is om hulp of advies te vragen, gezien jouw 'forumactiviteit' zal je ongetwijfeld op raad en daad kunnen rekenen bij veel forumleden.
Net als sommige anderen denk ik dat je met deze bak niet de beste start kan maken en zoals je zelf al veel hebt gezegd: beter nog wat extra geduld en ineens goed in plaats van overhaast te starten en de verkeerde keuzes te maken.
Gebruik al de kennis die je hier al hebt opgedaan om kritisch te denken over je eigen project en de haalbaarheid.
Ik hoop dat je mijn bericht niet verkeerd opvat, het zijn maar tips h�, als je liever niet antwoord op (sommige) vragen dan snap ik dat ook h�, dus geen stress 🙂
groeten